Gå til innhold

Når far har brukt opp sine 14 uker, men ønsker mye/hele fellesperioden, og mor IKKE har jobb å gå tilbake til, hva gjør man da??

Anbefalte innlegg

Jeg opptjente min perm.rett på et vikariat (med stadige lovnader om jobb etter endt vikariat) men nå viser det seg at de har nok folk! :/ Jeg kan få være tilkallingsvikar etterpå. Hva skjer med aktivitetskravet hvis far skal ta ut resten av fellesperioden og jeg ikke får noen vakter?? Jeg har jo ikke egentlig en jobb å gå tilbake til, selv om jeg tror det vil bli vakter på meg... Fikk ikke et ordentlig svar fra Nav på dette... :/

Anonymous poster hash: d8753...cb3

Fortsetter under...

Jeg opptjente min perm.rett på et vikariat (med stadige lovnader om jobb etter endt vikariat) men nå viser det seg at de har nok folk! :/ Jeg kan få være tilkallingsvikar etterpå. Hva skjer med aktivitetskravet hvis far skal ta ut resten av fellesperioden og jeg ikke får noen vakter?? Jeg har jo ikke egentlig en jobb å gå tilbake til, selv om jeg tror det vil bli vakter på meg... Fikk ikke et ordentlig svar fra Nav på dette... :/

Likestillings- og diskrimineringsombudet!

Er du muntlig lovet fortsatt vikariat, så kan de ikke fylle opp dette vikariatet med en annen person etter at du skulle ha vært tilbake. Du har et ekstra vern mot diskriminering som skyldes fødsel eller permisjon.

Anonymous poster hash: 00d2d...942

Jeg opptjente min perm.rett på et vikariat (med stadige lovnader om jobb etter endt vikariat) men nå viser det seg at de har nok folk! :/ Jeg kan få være tilkallingsvikar etterpå. Hva skjer med aktivitetskravet hvis far skal ta ut resten av fellesperioden og jeg ikke får noen vakter?? Jeg har jo ikke egentlig en jobb å gå tilbake til, selv om jeg tror det vil bli vakter på meg... Fikk ikke et ordentlig svar fra Nav på dette... :/Anonymous poster hash: d8753...cb3

Likestillings- og diskrimineringsombudet! Er du muntlig lovet fortsatt vikariat, så kan de ikke fylle opp dette vikariatet med en annen person etter at du skulle ha vært tilbake. Du har et ekstra vern mot diskriminering som skyldes fødsel eller permisjon. Anonymous poster hash: 00d2d...942

Det begynte som sommerjobb i 2 mnd. Så kortvarig løpende engasjement. Vikariatet gikk ut i juni og jeg har vært sykmeldt siden grunnet bekkenløsning. Har termin om ca 6 uker. Har oppdaget at de har lovet flere andre på jobben fortsatt arbeid men de oppfyller ikke hva de "lover". Så i praksis vil det si at jeg ikke har noe å komme tilbake til. Bor og jobber på et lite sted der de fleste kjenner hverandre...

Du har jo ganske god tid på deg til å skaffe deg jobb enda. Sansynlig vis går det i orden. Du kan også studere.

Alternativt har ikke far rett til foreldrepenger utenom fedrekvoten.

Anonymous poster hash: b5c49...771

Du har jo ganske god tid på deg til å skaffe deg jobb enda. Sansynlig vis går det i orden. Du kan også studere. Alternativt har ikke far rett til foreldrepenger utenom fedrekvoten. Anonymous poster hash: b5c49...771

Jo men vi skal jo sende inn søknad om permisjon/penger nå. Kan vi skrive at han skal ha mesteparten av fellesperioden selv om jeg ikke vet hva som skjer etter endt permisjon for meg? Kan jeg ha ulønnet permisjon mens han har perm i fellesperioden? Han vil få dobbelt så mye utbetalt som meg pr uke. Kan jeg ta vakter i ulønnet permisjon?

Hi

Du har jo ganske god tid på deg til å skaffe deg jobb enda. Sansynlig vis går det i orden. Du kan også studere. Alternativt har ikke far rett til foreldrepenger utenom fedrekvoten. Anonymous poster hash: b5c49...771

Jo men vi skal jo sende inn søknad om permisjon/penger nå. Kan vi skrive at han skal ha mesteparten av fellesperioden selv om jeg ikke vet hva som skjer etter endt permisjon for meg? Kan jeg ha ulønnet permisjon mens han har perm i fellesperioden? Han vil få dobbelt så mye utbetalt som meg pr uke. Kan jeg ta vakter i ulønnet permisjon?

Hi

Dere kan godt søke om at han tar permisjonen og så endre det siden. Husk bare at hans arbeidsgiver skal ha beskjed i tide. NAV godtar endringer når som helst bare det er i forkant av endringen.

Annonse

Han får ikke foreldrepenger i fellesperioden om du har ulønnet permisjon og om du ikke har jobb har du heller ikke noen jobb å ha permisjon fra. Du kan heller ikke jobbe i en ulønnet permisjon. Da har du jo intekt og er ikke i permisjon.

Han får ikke foreldrepenger i fellesperioden om du har ulønnet permisjon og om du ikke har jobb har du heller ikke noen jobb å ha permisjon fra. Du kan heller ikke jobbe i en ulønnet permisjon. Da har du jo intekt og er ikke i permisjon. Anonymous poster hash: b5c49...771

Det var det jeg tenkte... Hvis jeg er arb.søker da, og tar vakter om jeg får, kan han ha fellesperioden da? Jeg har jo rett til permisjon da jeg har opptjent rett gjennom vikariat/sykeperiode.

Han får ikke foreldrepenger i fellesperioden om du har ulønnet permisjon og om du ikke har jobb har du heller ikke noen jobb å ha permisjon fra. Du kan heller ikke jobbe i en ulønnet permisjon. Da har du jo intekt og er ikke i permisjon. Anonymous poster hash: b5c49...771

Det var det jeg tenkte... Hvis jeg er arb.søker da, og tar vakter om jeg får, kan han ha fellesperioden da? Jeg har jo rett til permisjon da jeg har opptjent rett gjennom vikariat/sykeperiode.

Nei. Han får ikke fellesdelen om du er arbeidssøkende.

hvorfor vil du ikke være hjemme med ungen?

Han får ikke mer penger om han er i jobb eller hjemme.

Anonymous poster hash: a62e7...b35

Han får ikke foreldrepenger i fellesperioden om du har ulønnet permisjon og om du ikke har jobb har du heller ikke noen jobb å ha permisjon fra. Du kan heller ikke jobbe i en ulønnet permisjon. Da har du jo intekt og er ikke i permisjon.

Jeg er ikke sikker på om dette er helt riktig. Man kan fint være i ulønnet perm samtidig som man jobber, så lenge dette er avklart med arbeidsgiver. Hadde hun fått os, så kan man fint være i ulønnet perm, motta os og samtidig jobbe. Nav må bare vite hvor mye du tjener for å trekke det fra på os-utbetalingen.

Så lenge det bare er en av dem som er i lønnet permisjon så legger ikke nav seg borti hva den andre foretar seg. Så hvis far er i lønnet fødselspermisjon kan mor bruke tiden på å studere, jobbe eller gå hjemme (om de kan leve på kun hans perm.inntekt)

Tror jeg....

Anonymous poster hash: 449ea...130

Jeg er ikke sikker på om dette er helt riktig. Man kan fint være i ulønnet perm samtidig som man jobber, så lenge dette er avklart med arbeidsgiver. Hadde hun fått os, så kan man fint være i ulønnet perm, motta os og samtidig jobbe. Nav må bare vite hvor mye du tjener for å trekke det fra på os-utbetalingen.

Så lenge det bare er en av dem som er i lønnet permisjon så legger ikke nav seg borti hva den andre foretar seg. Så hvis far er i lønnet fødselspermisjon kan mor bruke tiden på å studere, jobbe eller gå hjemme (om de kan leve på kun hans perm.inntekt)

Tror jeg....

Dette stemmer ikke.

Mor jobbe minst 75% eller studere 100% om far skal ta av fellesdelen.

Det er kun under fedrekvoten hun kan være i ulønnet permisjon.

Hiuote name="Anonym bruker" post="145671149" timestamp="1378710220"]

Det var det jeg tenkte... Hvis jeg er arb.søker da, og tar vakter om jeg får, kan han ha fellesperioden da? Jeg har jo rett til permisjon da jeg har opptjent rett gjennom vikariat/sykeperiode.Anonymous poster hash: d8753...cb3

Nei. Han får ikke fellesdelen om du er arbeidssøkende.hvorfor vil du ikke være hjemme med ungen?Han får ikke mer penger om han er i jobb eller hjemme. Anonymous poster hash: a62e7...b35

Joda, jeg vil gjerne være hjemme med ungen. :) Men det vil han og! Han jobber offshore og er likevel hjemme 4 uker i slengen. 2 av friukene skal han ta ut som permisjon. Når jeg ikke har fast jobb så MÅ jeg vel ta ut mesteparten av felleskvota da. Men kunne godt tenkt meg å jobbet litt (for det sosiales del...) mens han har permisjon. Men hvis han ikke får av fellesperioden så KAN jeg jo ikke det.

Hi

Tror jeg....

Man kan også jobbe selv om man er i lønnet fødselspermisjon. Venninna mi jobbet litt selv om hun hadde perm. Hun måtte bare gi beskjed til Nav slik at de fikk regulert utbetalingen, og perm. ble forlenget med de dagene hun hadde jobbet (hun var alenemor)..

Sjekk med Nav, hi!

Men jeg er nesten sikker på at far kan ta fellesperioden uten at mor MÅ jobbe, eller at far ikke får penger om mor er hjemme ulønnet. Man kan bare ikke ha lønnet perm samtidig..

Annonse

Tror jeg....

Dette stemmer ikke.

Er du sikker på det? Så lenge far selv har opptjent permisjonsrettigheter?

Han får ikke foreldrepenger i fellesperioden om du har ulønnet permisjon og om du ikke har jobb har du heller ikke noen jobb å ha permisjon fra. Du kan heller ikke jobbe i en ulønnet permisjon. Da har du jo intekt og er ikke i permisjon.Anonymous poster hash: b5c49...771

Tror jeg....Anonymous poster hash: 449ea...130

Man kan også jobbe selv om man er i lønnet fødselspermisjon. Venninna mi jobbet litt selv om hun hadde perm. Hun måtte bare gi beskjed til Nav slik at de fikk regulert utbetalingen, og perm. ble forlenget med de dagene hun hadde jobbet (hun var alenemor)..

Sjekk med Nav, hi!

Men jeg er nesten sikker på at far kan ta fellesperioden uten at mor MÅ jobbe, eller at far ikke får penger om mor er hjemme ulønnet. Man kan bare ikke ha lønnet perm samtidig..Anonymous poster hash: 449ea...130

Jeg har hørt med Nav men fikk ikke noe fullgodt svar på dette! :/ Vi klarer oss fint på hans lønn/per.penger. Han jobberjo to uker (får vanlig lønn fra arb.giver som skal dekke de to ukene på jobb og hele friperioden hans hjemme) han har så en friuke, to uker perm, så en friuke igjen. Han vil derfor få både lønn og perm.penger.

Men etter hans 14 ukers kvote. Det er DA spørsmålene gjør seg gjeldende... Han skal fortsette å jobbe i jobbukene men ha perm i 2 av 4 friuker. TENKTE VI. Da hadde det vært greit å jobbe litt de to ukene han har perm... Hi

Han får ikke foreldrepenger i fellesperioden om du har ulønnet permisjon og om du ikke har jobb har du heller ikke noen jobb å ha permisjon fra. Du kan heller ikke jobbe i en ulønnet permisjon. Da har du jo intekt og er ikke i permisjon.Anonymous poster hash: b5c49...771

Tror jeg....Anonymous poster hash: 449ea...130

Sjekk med Nav, hi!

Men jeg er nesten sikker på at far kan ta fellesperioden uten at mor MÅ jobbe, eller at far ikke får penger om mor er hjemme ulønnet. Man kan bare ikke ha lønnet perm samtidig..Anonymous poster hash: 449ea...130

Dette med jobb under lønnet perm må def. sjekkes ut. :)

Hi

Tror jeg....

Dette stemmer ikke.

Er du sikker på det? Så lenge far selv har opptjent permisjonsrettigheter?

Ja jeg er sikker på det 

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid, B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid, c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid, d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, e) er innlagt i helseinstitusjon, f) deltar på heltid i introduksjonsprogram etter introduksjonsloven kapittel 2, g) deltar på heltid i kvalifiseringsprogram etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen,

Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel.

Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel.

Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen.

Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring.

Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen.

Ble ikke noe klokere egentlig... Jeg må altså ta ut fellesperioden selv eller jobbe mer enn 75%/gå på skole 100% for at far skal kunne ta ut fellesperioden? Jeg får nok vakter som tilkallingsvikar, men tviler på at det vil tilsvare mer enn 75% stilling... Sukk... ikke enkelt dette nei. Og hva om jeg får vakter mens han er på jobb? De kan jeg jo ikke ta for da har jeg ingen til å ha barna.

Hi

Med andre ord... Fellesperioden er KUN til fordeling i de tilfeller der mor har fast fulltids jobb eller ved skolegang... Diskriminerende spør du meg... Er jo mange som jobber deltid, ekstra, tilkalling... Æsj....

Er faktisk ikke sikker på at dette er riktig.

Tror kanskje at saken er en annen dersom mor ikke har opptjent rett til fødselspenger, da kan far ta hele perioden men det stilles krav til hva mor gjør.

Nav har egen side på faecbook som kun tar for seg spørsmål vedrørende foreldrepenger, kanskje du kan høre der? https://www.facebook.com/navforeldrepenger?fref=ts

Jeg tror også det stemmer at mor må jobbe eller studere dersom far vil ha tid fra felleskvota. 

Nav har egen side på faecbook som kun tar for seg spørsmål vedrørende foreldrepenger, kanskje du kan høre der? https://www.facebook.com/navforeldrepenger?fref=ts

Jeg tror også det stemmer at mor må jobbe eller studere dersom far vil ha tid fra felleskvota.

Så lurt! :) Skal sjekke det ut i kveld! Takk for tipset!

Hi

Er faktisk ikke sikker på at dette er riktig.

Tror kanskje at saken er en annen dersom mor ikke har opptjent rett til fødselspenger, da kan far ta hele perioden men det stilles krav til hva mor gjør.

Det stilles krav til mors aktivitet når far tar ut uker av felles periode enten hun har en opptjent rett til foreldrepenger eller ei... Du ser jo lovteksten sitert ovenfor - hvordan er det da mulig å mene at det ikke er riktig? 

Hilsen veileder på foreldrepenger

Anonymous poster hash: 84147...9ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...