timelin Skrevet 8. september 2013 #1 Del Skrevet 8. september 2013 Sitter igjen med 1000 tanker og spørsmål etter å ha gjennomført ultralyd i 11 uke. Dette var min første ultralyd etter å ha satt inn egg den 4. Juli. Etter å ha hatt en kraftig blødninger den 18.juli var jeg sikker på at jeg hadde mistet. Dette førte til oppfølging med blodprøver, som viste at hcg bare økte. Fikk derfor positivt svar fra risken om at jeg var gravid. Ble videre sendt til ultralyd etter 8 uker. Pga lang ventetid og surr med avtalte timer ble ikke dette gjennomført før seinere. Her viste det ingenting. Gynokologen fortalte meg at fosteret var blitt borte, men at det var noen rester igjen. Det hadde antaglig vært dødt en stund, men det var vanskelig å si når. Fikk beskjed om at dette ville blø ut av seg selv etter noen dager..... Noe som ikke har skjedd. Fikk kranglet meg til en ny time hos gynekologen, noe jeg venter på nå. Har lest litt om andres opplevelser rundt dette, og lurer på om utskrapning/tabletter er vanlig prosedyre når det kommer til MA??? Gynekologen hadde ikke tenkt å ha en oppfølgingstime med meg, mens Rikshospitalet mente at det var gynekologen som skulle følge meg videre opp. Sitter igjen med en følelse av at man bør vite alt og mase seg til om hva man bør gjøre. Noen viktige ting jeg bør tenke på videre??? Takker for alle svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079185-min-f%C3%B8rste-ma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillababy Skrevet 9. september 2013 #2 Del Skrevet 9. september 2013 Hei! Huff for ein forferdeleg opplevelse! Og veldig trist at du har mista din vesle. Eg hadde ein ma sommaren 2011, oppdaga på ultralyd i veke 9. FEkk tabletter, men måtte ha utskraping noko som ofte skjer ved ma. Sjeldnare ved sa, då kroppen ordner opp sjølv. Ved min ma tok eg og blodprøver som viste at hcg var stigande og veldig høg. Så eg og fekk beskjeden om at det var sannsynleg at graviditeten var intakt. Desverre så har dei manglande kompetanse ang ma og hcg. Hcg skal synka i likt tempo som den stig, kvar andre dag halvvering ved sa. med ma så trur imidlertid kroppen at ein er gravid og hcg vil nødvendigvis ikkje synka. Det du treng å vite er kor mykje rester du har. Eg har hatt ein sa no og har kun 8 millimeter med rester. Det er for lite til utskraping seier dei. No har du bært på svangerskapet så lenge etter at den vesle gav opp, at eg ville ikkje anbefalt deg cytotek ( tabletter) veldig smertefullt for nokon( meg inkludert) og ditt svangerskap klamerer seg tydelegvis fast. Eg forstår ikkje vkifor du ikkje har fått utskraping. Eg ville bedd om dette. Evt tatt medisink abort på sjukehuset slik at du har morfin tilgjengeleg om det vert ille. SEnder gode tankar til deg. Ein ma er omfattande. Veldig lei for tapet ditt og ønsker deg lykke til med sorga og helsa. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079185-min-f%C3%B8rste-ma/#findComment-145670955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
timelin Skrevet 9. september 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 9. september 2013 Hei! Huff for ein forferdeleg opplevelse! Og veldig trist at du har mista din vesle. Eg hadde ein ma sommaren 2011, oppdaga på ultralyd i veke 9. FEkk tabletter, men måtte ha utskraping noko som ofte skjer ved ma. Sjeldnare ved sa, då kroppen ordner opp sjølv. Ved min ma tok eg og blodprøver som viste at hcg var stigande og veldig høg. Så eg og fekk beskjeden om at det var sannsynleg at graviditeten var intakt. Desverre så har dei manglande kompetanse ang ma og hcg. Hcg skal synka i likt tempo som den stig, kvar andre dag halvvering ved sa. med ma så trur imidlertid kroppen at ein er gravid og hcg vil nødvendigvis ikkje synka. Det du treng å vite er kor mykje rester du har. Eg har hatt ein sa no og har kun 8 millimeter med rester. Det er for lite til utskraping seier dei. No har du bært på svangerskapet så lenge etter at den vesle gav opp, at eg ville ikkje anbefalt deg cytotek ( tabletter) veldig smertefullt for nokon( meg inkludert) og ditt svangerskap klamerer seg tydelegvis fast. Eg forstår ikkje vkifor du ikkje har fått utskraping. Eg ville bedd om dette. Evt tatt medisink abort på sjukehuset slik at du har morfin tilgjengeleg om det vert ille. SEnder gode tankar til deg. Ein ma er omfattande. Veldig lei for tapet ditt og ønsker deg lykke til med sorga og helsa. Klem[/quote Tusen takk for tilbakemeldingen:))) både godt og vondt å høre/lese om andre som har erfart det samme. Trist for alle at slike ting skjer, men godt at man kan dele tanker og bekymringer:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079185-min-f%C3%B8rste-ma/#findComment-145671928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babysmurf Skrevet 9. september 2013 #4 Del Skrevet 9. september 2013 Jeg har også hatt en ma etter prøverørs forsøk. Jeg hadde ultralyd i uke 8+3 og da fant de ikke hjerteaktivitet. Ble veldig sjokkert ettersom vi hadde sett hjerteaktivitet uke 6+3 tok en medisinsk abort på sykehuset og ble godt smertelindret.. Smertene var som ved en sterk menstrasjon og det hele gikk fort.. Men det er en forferdelig opplevelse når man har strevd så lenge med å få det til. Hvis det ikke kommer ut av seg selv må du jo få behadling for det.. Er ikke bra eller noe ålreit for din del å gå med. Lykke til fra ei som vet hvor vondt det er for deg nå <3 klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079185-min-f%C3%B8rste-ma/#findComment-145673818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. september 2013 #5 Del Skrevet 13. september 2013 Hva du enn gjør, så IKKE ta cytotec. Jeg hadde en MA og skulle til utskrapning, fikk cytotec for å ta kvelden før og ante ikke at dette var den såkalte abortpillen. Det resulterte i 8 timer med smertehelvete og alt havnet i toalettet. GRUSOMT. Be om en utskrapning, hvis du derimot har mye rester igjen så be om kirurgisk abort! Anonymous poster hash: bc82d...b36 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079185-min-f%C3%B8rste-ma/#findComment-145683822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2013 #6 Del Skrevet 8. oktober 2013 Jeg fikk cytotec. For meg tok det lang tid før det fungerte, så har ikke en lykkehistorie om det sånn sett, men det var ikke smertefullt for meg i det hele tatt. Så forskjellige kropper reagerer helt ulikt. Jeg har aldri hatt utskrapning, men hadde hørt at det er mer invasivt, og derfor ville jeg ikke. Må ha prøverør for å bli gravid og ønsker sterkt et barn, så alt som kan ødelegge for det vil jeg ikke gjøre. Og jeg har hørt at utskrapning kan gjøre det vanskeligere. Men uansett, for meg var ikke cytotec noe vondt. Tok bare flere dager før embyroet kom ut. Jeg følte meg ikke ivaretatt og ønsket sterkt hjelp, noe jeg ikke fikk automatisk. Så følelsen du har av at du burde vite dette fra før av, er du ikke alene om. Ikke bra. Og utrulig trist at du og har mistet. Det er vondt. Anonymous poster hash: 479a7...9ad Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144079185-min-f%C3%B8rste-ma/#findComment-145751392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå