Gå til innhold

Inspirert, angående husbrann...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker dere med barna om hva som skal gjøres i tilfelle brann? Har du og mannen en plan for hvordan en slik situasjon skal løses? Klar ansvarsfordeling?

Jeg mener, de færreste av oss går rundt og tenker på at det kan begynne å brenne når som helst, men faktum er at det egentlig er nettopp det som kan skje. Jeg syns det er ganske uansvarlig å ikke ha reflektert over hvordan man skal løse en eventuell krisesituasjon, som en brann faktisk er.

Man skal på ingen måte skremme livet av barna, men de bør være informert og opplært i forhold til hva som er riktig å gjøre, hva som evt kommer til å bli gjort, hva som er HELT forbudt å gjøre osv. Det anbefales faktisk å øve på slike ting også, på lik linje med brannøvelser i barnehage og skole.

Anonymous poster hash: d405e...6ae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker dere med barna om hva som skal gjøres i tilfelle brann? Har du og mannen en plan for hvordan en slik situasjon skal løses? Klar ansvarsfordeling?

Jeg mener, de færreste av oss går rundt og tenker på at det kan begynne å brenne når som helst, men faktum er at det egentlig er nettopp det som kan skje. Jeg syns det er ganske uansvarlig å ikke ha reflektert over hvordan man skal løse en eventuell krisesituasjon, som en brann faktisk er.

Man skal på ingen måte skremme livet av barna, men de bør være informert og opplært i forhold til hva som er riktig å gjøre, hva som evt kommer til å bli gjort, hva som er HELT forbudt å gjøre osv. Det anbefales faktisk å øve på slike ting også, på lik linje med brannøvelser i barnehage og skole.

Har sagt at det viktigeste de gjør er å komme seg ut! Rop brannbrann, og kom deg ut og opp til en nabo! Ikke lov å ta med seg noe annet enn søsknene på veien!

Anonymous poster hash: 58480...671

Skrevet

Ja, og hvor de skal gå og hvor de skal stå ute.

Vi har hatt pipebrann hvor flammene stod ut i rommet.

Da gjorde de faktisk som avtalt.

Anonymous poster hash: 83cdd...184

Skrevet

Ja vi har snakket med ungene, om hva vi skal gjøre i tilfelle brann.

Men ikke noe skrekkpropaganda, kun at om det blir brann så må ungene gå ut av huset, og det samme skal vi gjøre. 

Da det brant, gikk eldstemann ut selv og jeg måtte leie de to minste ut. Mannen ringte brannvesen og berget ut litt tinger, mens jeg stt ute med ungene. 

Var glad da at vi ikke hadde skremt dem på forhånd, alt gikk rolig for seg. og de viste at vi måtte gå ut pga brannen. 

Anonymous poster hash: 74f6d...e8b
Skrevet

Nå er min enda litt liten, men har planer om å ta det opp senere. I bhg har vi brukt Eldar og Vanja og dedikert en hel måned til brannvern.

Skrevet

Ja vi har øvd på dette og snakket om det. Det samme gjør vi om vi er på hotell, eller enda verre : padsasjerbåt.

Skrevet

Det er slik som dere gjør jeg tenker på. Gjøre barna kjent med hva som skal gjøres igjen hvordan man skal reagere. Ingen skremselspropaganda nei, det tror jeg virker mot sin hensikt.

Ble bare så overrasket, da en i en annen tråd skrev at hun ikke en gang hadde tenkt på muligheten for brann ifbm at barna lå k en annen etasje. Syns det var spesielt å ikke en gang ha tenkt over det. Man reagerer ikke nødvendigvis så konstruktivt i krisesituasjoner, så man bør ha en plan og definert ansvar. Spesielt om man må gjennom flere etasjer for å sikre at alle barna kommer seg ut.

Skrevet

Har snakket noe med 4-åringen med brann. Men de har hatt en uke med grundig brann-opplæring i bhg, så når jeg sier hva vi må gjøre om det blir brann får jeg kjeft. For hun har nemlig lært at vi skal legge oss ned og krabbe, og det hadde mor glemt å nevne;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...