Von Hertelhofen Skrevet 8. september 2013 #1 Skrevet 8. september 2013 Kan du fortelle litt om "organiseringen" av permisjonen? Når hadde pappen sin permisjon, hadde du ulønnet permisjon i tillegg osv? Sist gang hadde jeg 80 %, og det er jeg veeldig takknemlig for, for ungen lærte aldri å ta flaska. Så jeg bekymrer meg litt for det nå. Hvis jeg skal være hjemme i 8 - 9 mnd og ungen ikke kan ta flaske, så hva da? Men denne gangen kunne jeg (vi) tenkt å hatt litt mer penger å rutte med... Så setter pris på om noen gidder å dele sine erfaringer
trollemor86 Skrevet 8. september 2013 #2 Skrevet 8. september 2013 Har hatt 100 på begge mine! Pappa begynte sin perm ved 5 mnd begge ganger. Nummer 1 tok flaska uten problem, nummer to gjorde ikke. Pappa hvar hjemme en dag hver uke. Nummer to hadde to måltidet fast føde, så han fikk tilbud om flaske å drakk de dråpene han ville. Så lenge det bare var en dag hver uke så fikk han det han trengte. Ammet godt før og etter jobb å han var stort sett fornøyd hjemme sammen med far. Du har kanskje også mulighet til en slik myk overgang? Jeg fortsatte med en del ulønnet perm å økte opp til 50/60% da de rundet året.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #3 Skrevet 8. september 2013 De jeg kjenner som har hatt 100 % uten å ta ulønnet etterpå, har angret noe voldsomt på dette når permisjonen nærmer seg slutten. Barna er fremdeles så små når permisjonen er over. I tillegg er de VELDIG små når det er tid for fedrekvote, og at mor skal tilbake i jobb. De aller fleste jeg kjenner, som har valgt 100 % har tatt ut betydelig perm uten lønn i etterkant av den betalte permisjonen. Da fungerer det jo veldig greit. Jeg selv har valgt 80 % alle gangene. Far har startet sin permisjon mellom 11 mdr og 1 år alle gangene. Anonymous poster hash: 6dd23...f8b
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #4 Skrevet 8. september 2013 Det lønner seg uansett å ta ut 100%, da vil du totalt få utbetalt mer. Lurer på om det dreier seg om ca 15 000 kr. Her tar vi ut ulønnet tilsvarende resten av 80% slik at det blir mer totalt sett og sparer opp litt hver mnd. Sorry ble litt klussete forklart, men du skjønte sikkert. Anonymous poster hash: a23fc...6f6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #5 Skrevet 8. september 2013 Det lønner seg uansett å ta ut 100%, da vil du totalt få utbetalt mer. Lurer på om det dreier seg om ca 15 000 kr. Her tar vi ut ulønnet tilsvarende resten av 80% slik at det blir mer totalt sett og sparer opp litt hver mnd. Sorry ble litt klussete forklart, men du skjønte sikkert. Anonymous poster hash: a23fc...6f6 Du har rett i at det lønner seg økonomisk å ta ut 100 %, for deretter å ta ulønnet. Dette gjelder dog bare såfremt man ikke ender opp med å bli syk eller skadet i tiden man tar ut ulønnet perm. Man mister nemlig retten til sykepenger når man går i ulønnet perm. Dette er definitivt noe å tenke på, da det naturlig nok kan gjør at de tusen man sparer på å ta full dekning i permisjonen, raskt spises opp dersom man skulle være så uheldig. Anonymous poster hash: 6dd23...f8b
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #6 Skrevet 8. september 2013 Det lønner seg uansett å ta ut 100%, da vil du totalt få utbetalt mer. Lurer på om det dreier seg om ca 15 000 kr. Her tar vi ut ulønnet tilsvarende resten av 80% slik at det blir mer totalt sett og sparer opp litt hver mnd. Sorry ble litt klussete forklart, men du skjønte sikkert. Anonymous poster hash: a23fc...6f6 Du har rett i at det lønner seg økonomisk å ta ut 100 %, for deretter å ta ulønnet. Dette gjelder dog bare såfremt man ikke ender opp med å bli syk eller skadet i tiden man tar ut ulønnet perm. Man mister nemlig retten til sykepenger når man går i ulønnet perm. Dette er definitivt noe å tenke på, da det naturlig nok kan gjør at de tusen man sparer på å ta full dekning i permisjonen, raskt spises opp dersom man skulle være så uheldig. Anonymous poster hash: 6dd23...f8b Ja, jeg er klar over dette, så vi får bare satse på at det ikke skulle skje noe uforutsett. Det er jo liten sjanse, men man kan selvfølgelig være veldig uheldig. Anonymous poster hash: a23fc...6f6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #7 Skrevet 8. september 2013 Det lønner seg uansett å ta ut 100%, da vil du totalt få utbetalt mer. Lurer på om det dreier seg om ca 15 000 kr. Her tar vi ut ulønnet tilsvarende resten av 80% slik at det blir mer totalt sett og sparer opp litt hver mnd. Sorry ble litt klussete forklart, men du skjønte sikkert. Anonymous poster hash: a23fc...6f6 Du har rett i at det lønner seg økonomisk å ta ut 100 %, for deretter å ta ulønnet. Dette gjelder dog bare såfremt man ikke ender opp med å bli syk eller skadet i tiden man tar ut ulønnet perm. Man mister nemlig retten til sykepenger når man går i ulønnet perm. Dette er definitivt noe å tenke på, da det naturlig nok kan gjør at de tusen man sparer på å ta full dekning i permisjonen, raskt spises opp dersom man skulle være så uheldig. Anonymous poster hash: 6dd23...f8b Ja, jeg er klar over dette, så vi får bare satse på at det ikke skulle skje noe uforutsett. Det er jo liten sjanse, men man kan selvfølgelig være veldig uheldig. Anonymous poster hash: a23fc...6f6 Helt klart, sjansen er heldigvis liten. For slike som meg, som sliter fryktelig med bekkenplager i graviditeten, og dermed ikke har noen som helst garanti for at de vil være borte ved permslutt (selv om man håper, ønsker og ber i det lengste!), så er de tusenlappene man sparer på 100 % dekning en billig forsikring ifht muligheten til å beholde sykepengerettighetene. :-) Anonymous poster hash: 6dd23...f8b
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #8 Skrevet 8. september 2013 Vi har 100 %, men har det gradert slik at jeg tar 80 % av permisjonen mens far tar 20 % samtidig, og jeg har ulønnet permisjon den dagen han har 20 % ;-) På den måten får jeg gå 49 uker. Anonymous poster hash: 42060...60a
Anonym bruker Skrevet 9. september 2013 #9 Skrevet 9. september 2013 Vi har 100 %, men det er fordi vi absolutt ikke har mulighet til å ha 80 % (Det innebærer at vi evnt måtte ha solgt huset noe som er uaktuelt siden det er så vanskelig å komme seg inn på boligmarkedet igjen for oss akkurat nå..) Jeg pleier å ta alle ukene med unntak av de ukene som er forbeholdt far. Rett og slett fordi han "får nok" av å være i permisjon (det er rett og slett ikke for han). Er tidlig å dra ut i jobb fra barnet er 7 mnd, men jeg hadde en fleksibel jobb som gjorde det mulig for meg å ikke være borte fra barnet 8 timer i strekk hver dag Anonymous poster hash: a2d44...e55
Lalina Skrevet 9. september 2013 #10 Skrevet 9. september 2013 Jeg har tenkt på en ting. Da jeg tok ut ulønnet perm etter første permisjon og hadde 100% dekning, da mistet jeg opptjening av feriepenger. Det ville jeg fått hele veien med 80% siden arb.giver utbetalte lønn. Vil ikke regnestykket pengemessig gå litt oppiopp da eller tenker jeg feil?
DaTuMa Skrevet 9. september 2013 #11 Skrevet 9. september 2013 (endret) Jeg har 4mnd, deretter 1 mnd ferie. Så har vi 50/50 resten av perioden. Da har vi hatt 53 uker. Så skal vi ta 5 uker ferie sammen. Det blir 58 uker hjemme. Ingen ulønnet permisjon. Når jeg skal tilbake i jobb får jeg jo ammefri og kan jobbe 6 timers dager Endret 9. september 2013 av DaTuMa
Anonym bruker Skrevet 9. september 2013 #12 Skrevet 9. september 2013 Jeg har tatt alle ukene, bortsett fra de 12 som far skal ha. Når permen min er ferdig tar jeg 4 uker ferie, så tar far 3 uker ferie før han starter på sin permisjon. Ja snuppa er bare 8 mnd når jeg begynner å jobbe, men med ny kjøpt leilighet følte vi ikke at vi hadde mulighet til noe annet enn 100 %. Anonymous poster hash: f5866...3f7
☆☆☆ Skrevet 9. september 2013 #13 Skrevet 9. september 2013 Hadde 100%, eg tok ut 6 veker ferie og 1 mnd ulønna permisjon før pappaperm. Hobvqr 9,5 mnd då eg begynte på jobb, og det gjekk knirkefritt.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2013 #14 Skrevet 9. september 2013 Vi valgte 100% og jeg hadde 10 uker ubetalt + ferie i tillegg, sambo hadde sine 12 uker + fire uker ubetalt, vi hadde dagmamma fra mini var 14 mnd (februar) frem til barnehagestart i august. Egentlig veldig fornøyd med hvordan dette fungerte, det ble en myk start, og hun stortrives nå i barnehagen Vi var superheldige med dagmammaen, veldig flink dame. Anonymous poster hash: eca24...91d
Mars17 Skrevet 9. september 2013 #15 Skrevet 9. september 2013 Tenker å ta 100%, differansen i totalt utbetalt beløp er over 20.000 for oss. Perm fordeles: Mor: 35 uker lønnet, 5 uker ferie, 11 uker ulønnet perm Far: 40-50% perm 7-8 mnd (her passer besteforeldre de dagene mannen jobber) Dersom man blir syk når man skal på jobb igjen etter ulønnet perm mister man bare sykepenger i arbeidsgiver perioden, dvs de første 16 dagene. Deretter får man 65% sykepenger fra dag 16. Sjekk NAV sine sider :-)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2013 #16 Skrevet 9. september 2013 Tenker å ta 100%, differansen i totalt utbetalt beløp er over 20.000 for oss. Perm fordeles: Mor: 35 uker lønnet, 5 uker ferie, 11 uker ulønnet perm Far: 40-50% perm 7-8 mnd (her passer besteforeldre de dagene mannen jobber) Dersom man blir syk når man skal på jobb igjen etter ulønnet perm mister man bare sykepenger i arbeidsgiver perioden, dvs de første 16 dagene. Deretter får man 65% sykepenger fra dag 16. Sjekk NAV sine sider :-) Problemet er som regel ikke hvis man blir syk npr man skal på jobb igjen. problemet oppstår gjerne hvis man blir syk i den ulønnede permisjonen:( Vi hadde 100% permisjon begge gangene. Første gang hadde jeg 6 uker, og så delte vi resten 50/50. 2. gangen hadde jeg 7 hele fellesdeles siden jeg ikke hadde jobb da permisjonen startet. Fikk heldigvis jobb i løpet av permisjonstiden, og startet opp da permisjonen min var ferdig. Da overtok far og hadde sin 8den gang) 6 uker + ferie + ulønnet permisjon fram til barnehagestart Anonymous poster hash: 562cc...146
Anonym bruker Skrevet 9. september 2013 #17 Skrevet 9. september 2013 Jeg hadde delvis ulønnet permisjon etter min del av permisjonen også tok pappaen ferdrekvoten som tidskonto, på den måten strakk vi permisjonen ganske langt. Nå min del av permisjonen var over begynte jeg jobbe to dager i uken og hadde tre dager i uken med ulønnet perm, pappaen jobbet tre dager i uken og hadde permisjon to dager i uken som tidskonto. Men en mann som er selvstendig næringsdrivende var dette en perfekt løsning for oss, han kan ikke plutselig være hjemme i 3 mnd, da mister han store deler av inntektsgrunnlaget sitt så tidskonto var løsningen for han. Anonymous poster hash: 3c40c...9fc
Edelweis Skrevet 9. september 2013 #18 Skrevet 9. september 2013 Jeg skal ta 100% permisjon nå men sette av 20% av pengene på en konto som skal dekke den ulønnede permisjonen etterpå. jeg har desverre ingen jobb å gå tilbake til så jeg vet ikke når far skal ta sin permisjon. det kommer an på når jeg får meg jobb. men når far tar ut perm etterpå skal han ha 40% permisjon over en lengre periode slik at vesla bare går 60% i bhg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå