Gå til innhold

Hva er så galt med Senterpartiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å stemme på dem, da jeg ser jeg er jevnt over mye enig med dem. Men et kjapt google-søk viser at de stuper på alle målinger og blir spådd jumboplass? Hvorfor?

Anonymous poster hash: 2fbf5...29d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har mye bra. Minuset er dyrevelferd, og at de er for pelsdyrfarmer. 

Anonymous poster hash: 93179...ba4
Skrevet

Aha.... ja det er muligens en dealbreaker for meg. Det var synd, jeg følte liksom jeg hadde bestemt meg, men nå må jeg tenke ut noe annet... hi

Skrevet

Er vel ikke noe galt med dem, men pelsoppdrett og ulvejakt er ikke noe jeg kan stå inne for...

Skrevet

Det var en dealbreaker for meg og samboeren min også. Tror de taper mange velgere på det!

Anonymous poster hash: 93179...ba4
Skrevet

Hm. Dere som kunne tenkt dere å stemme sp men ikke gjør det, hva velger dere istedet? hi

Skrevet

tenker kun i bøndenes favør og eier ikke respekt for dyr.

er for pelsfarmer

ønsker kun sauer over alt i norske skoger som kan ta seg til rette overalt.

utrydning av all rovdyr her i Norge som kan være potensielt fare for disse prektige sauene.

nødverge for jakthunder og andre husdyr koste hva det koste vil.

og de er generelt DRITT DÅRLIGE  på dyrevelferd og miljø.

ett skikkelig forbanna møkkaparti som burde vært nedlagt for lengst.

ikke rart de stuper på målingene..

Skrevet

Det vil jo alltid være noen saker man er uenige i, vanskelig å finne et parti som er 100 % . Så må man hvor viktig de sakene der man er uenig er. Jeg er imot pelsdyropprett men skal likevel stemme sp...fordi andre saker er viktigere og i de er jeg enig med sp:)

Anonymous poster hash: 12889...a54

Skrevet

Først og fremst rovdyrpolitikken, at de er for pelsdyrfarmer og oljeboring i Lofoten.

Skrevet

De har satt i gang tidenes mest elendige ide: Oljesandutvinning i Canada. Ola Borten Moe kan ta over stilling som vikar for satan selv etter at han taper valget. Pføy for en miljøversting!

Anonymous poster hash: a7c68...596
Skrevet

Stem Sp med god samvittighet du! De har mye bra,veldig mye bra faktisk. De står opp for distriktsnorge og noe av den viktigste ressursen vi har,nemlig bøndene! De skal sikre oss norskprodusert og trygg mat! Med H/Frp sine planer om nedskjæringer i støtten til landbruket vil vi få økt import av kjøtt/mat - som vi vet ikke alltid er prima vare og sunt for oss. De har i tillegg en rekke andre gode verdier. Man finner ikke et parti man er enig i 100% Finn det partiet du er enig med mest i og ikke vær så opptatt av meningsmålinger,hva andre mener og enkeltsaker som ikke faller i smak ;-) Lykke til og godt valg!

Skrevet

Først og fremst rovdyrpolitikken, at de er for pelsdyrfarmer og oljeboring i Lofoten.

De er da ikke for oljeboring i Lofoten. De sier et klart nei til det.

Anonymous poster hash: 150f6...0ae

Skrevet

Ehhh.... Senterpartiet (med unntak av "løsskudd" fra Borten Moe) er generelt gode på miljø!

Når det gjelder dyrevelferd, så er jeg enig at man kan se begge sider. Balansen mellom matproduksjon og dyrevelferd er vanskelig. Folk drar jo allerede til Sverige for å kjøpe billigkjøtt.

Jeg vil heller ha et subsidiert landbruk der bøndene faktisk kan leve av såpass få dyr at de kan ta seg av og "se" alle. I tillegg til regler for slakting med bedøvelse, transport til slakteriene osv. Se på EU-gårder og kom og snakk om dyreveldferd :-( 1000 kuer på et fjøs - NEI takk!

Ja til subsidiert, kontrollert landbruk, nei til pelsdyr, ja til sau OG rovdyr i norsk natur (finnes mange løsninger der man kan få begge deler-spørs bare hvor mye DU vil betale for kotelettene dine).

Jeg tror de taper på at de ikke har gode nok politikere- med medietekke...

Jeg stemmer SP, selv om jeg ikke er enig i alt! Men det er tross alt det partiet jeg er mest enig med.

Anonymous poster hash: a8853...a01
Skrevet

tenker kun i bøndenes favør og eier ikke espekt for dyr.

er for pelsfarmer

utrydning av all rovdyr her i Norge som kan være potensielt fare for disse prektige sauene.

Dette er jo bare

og de er generelt DRITT DÅRLIGE på dyrevelferd og miljø.

DETTE ER JO BARE BULLSHITT FRA ENDE TIL ANNEN! Ikke svar på seriøse innlegg hvis du ikke har et gram av peiling... Sukk...!

Anonymous poster hash: 86210...4af

Skrevet

sandra borch har uttalt at hun er for oljeboring i Lofoten så det er derfor dette henger over SP.

Skrevet

To store minus: Ola Borten Moe og Navasete

Anonymous poster hash: 0514f...7d8
Skrevet

Liker ikke proteksjonisme. Ned med tollmurene.

Anonymous poster hash: 2ff23...338
Skrevet

er for pelsfarmer

Dette er jo bare

DETTE ER JO BARE BULLSHITT FRA ENDE TIL ANNEN! Ikke svar på seriøse innlegg hvis du ikke har et gram av peiling... Sukk...!

javel...da kan kanskje du fortelle meg hva som er sant da!? ettersom jeg ikke har peiling mener jeg... jeg har vært med/er med å jobber for bedre rovdyrpolitikk og bedre miljø har fått med meg litt av hvert når det gjelder SP og  SP er verting når det gjelder dette og hele partiet er en skam. og da spesielt rovdyrpolitikken og miljø, hva for noe annet de står for gir jeg rett og slett blanke i da de har så fæle holdninger til dyr og miljø. Norges land dreier seg mer om enn bare bønder og deres sauer og kulturlandskap.

det er min mening! :)

Skrevet

sandra borch har uttalt at hun er for oljeboring i Lofoten så det er derfor dette henger over SP.

^

What she said!

Skrevet

er for pelsfarmer

Dette er jo bare

javel...da kan kanskje du fortelle meg hva som er sant da!? ettersom jeg ikke har peiling mener jeg... jeg har vært med/er med å jobber for bedre rovdyrpolitikk og bedre miljø har fått med meg litt av hvert når det gjelder SP og  SP er verting når det gjelder dette og hele partiet er en skam. og da spesielt rovdyrpolitikken og miljø, hva for noe annet de står for gir jeg rett og slett blanke i da de har så fæle holdninger til dyr og miljø. Norges land dreier seg mer om enn bare bønder og deres sauer og kulturlandskap.

Huff ja, det er fælt med landbruk, gitt! For der blir jo DYR, våre prektige, hellige, uskyldige og opphøyde medskapninger holdt fanget i et unaturlig miljø, og til slutt DREPT for å deretter ende opp som bearbeidet mat og nytteprodukter som minst 96% av den norske befolkningen spiser og benytter seg av. Sannsynligvis flere. Og selv de strengeste veganere spiser faktisk MAT, og helt sikkert mye som er produsert i Norge.

Så tatt i betraktning at 100% av Norges befolkning spiser mat produsert av norske bønder, i deres norske kulturlandskap og sikkert også ganske mange sauer, kyr, griser og høner -ja så er det rart at du mener dette ikke er politikk som angår oss i det hele tatt?

Jeg er i det minste veldig rettferdig. For meg er det helt greit med rovdyr. Og helt greit med sauer. Og i miljøets og naturens ånd mener jeg også det er helt greit at disse blandes i samme områder. For rovdyr er rovdyr, de MÅ drepe andre dyr for å overleve, og da kan de like gjerne drepe sauer som rådyr og harer for meg. Vi har lite ulv i Norge, men mye sau, og det er nok bra for ulvestammen med litt lett tilgjengelig mat (=sau) i en oppbygningsperiode. Og sauer er byttedyr. Naturlig utvalg skjer ved at dyr dreper hverandre, det er slik det skal være. Ulver dreper nok sauer litt mer langsomt, smertefullt og skremmende enn en slakter, men det er prisen man må betale for å gi sauene friheten ute på beite.

Leser man litt, så ser man at i gamle dager kom ulv og bjørn ofte inn i både inngjerdede beiter, inn på flokker som ble nøye gjetet av gjetere, ja til og med inn i fjøs og låver og slo ihjel krøtter. Så det er naivt å tro at slike tiltak vil føre til at rovdyrangrep mot husdyr unngås 100%. En annen ting er hvor mye tiltakene vil fordyre maten, og hvem som skal betale for det. Tro meg: De aller aller færreste bønder har råd til kilometervis med kraftige gjerder i utmarksbeitene, og i hvert fall ikke til å lønne heltidsansatte gjetere i sommerhalvåret. I hvert fall ikke uten å øke prisen på kjøttet betraktelig.

Så for min del så er da valget rett og slett enkelt. Jeg ønsker et aktivt norsk landbruk. Jeg ønsker fortsatt åpne fjellskoger som holdes i hevd av beite. Og jeg ønsker en norsk rovdyrstamme. Da må vi bare finne oss i at rovdyrene dreper andre dyr, enten det er lam eller søte råyrkalver. Tiltak som sauebøndene kan gjøre uten å ruinere seg, og som faktisk har en viss effekt, bør få statlig støtte. Og ellers bør de få erstatning for tapte dyr.

Anonymous poster hash: 3845f...bc3

Skrevet

er for pelsfarmer

Dette er jo bare

javel...da kan kanskje du fortelle meg hva som er sant da!? ettersom jeg ikke har peiling mener jeg... jeg har vært med/er med å jobber for bedre rovdyrpolitikk og bedre miljø har fått med meg litt av hvert når det gjelder SP og SP er verting når det gjelder dette og hele partiet er en skam. og da spesielt rovdyrpolitikken og miljø, hva for noe annet de står for gir jeg rett og slett blanke i da de har så fæle holdninger til dyr og miljø. Norges land dreier seg mer om enn bare bønder og deres sauer og kulturlandskap.

Huff ja, det er fælt med landbruk, gitt! For der blir jo DYR, våre prektige, hellige, uskyldige og opphøyde medskapninger holdt fanget i et unaturlig miljø, og til slutt DREPT for å deretter ende opp som bearbeidet mat og nytteprodukter som minst 96% av den norske befolkningen spiser og benytter seg av. Sannsynligvis flere. Og selv de strengeste veganere spiser faktisk MAT, og helt sikkert mye som er produsert i Norge.

Så tatt i betraktning at 100% av Norges befolkning spiser mat produsert av norske bønder, i deres norske kulturlandskap og sikkert også ganske mange sauer, kyr, griser og høner -ja så er det rart at du mener dette ikke er politikk som angår oss i det hele tatt?

Jeg er i det minste veldig rettferdig. For meg er det helt greit med rovdyr. Og helt greit med sauer. Og i miljøets og naturens ånd mener jeg også det er helt greit at disse blandes i samme områder. For rovdyr er rovdyr, de MÅ drepe andre dyr for å overleve, og da kan de like gjerne drepe sauer som rådyr og harer for meg. Vi har lite ulv i Norge, men mye sau, og det er nok bra for ulvestammen med litt lett tilgjengelig mat (=sau) i en oppbygningsperiode. Og sauer er byttedyr. Naturlig utvalg skjer ved at dyr dreper hverandre, det er slik det skal være. Ulver dreper nok sauer litt mer langsomt, smertefullt og skremmende enn en slakter, men det er prisen man må betale for å gi sauene friheten ute på beite.

Leser man litt, så ser man at i gamle dager kom ulv og bjørn ofte inn i både inngjerdede beiter, inn på flokker som ble nøye gjetet av gjetere, ja til og med inn i fjøs og låver og slo ihjel krøtter. Så det er naivt å tro at slike tiltak vil føre til at rovdyrangrep mot husdyr unngås 100%. En annen ting er hvor mye tiltakene vil fordyre maten, og hvem som skal betale for det. Tro meg: De aller aller færreste bønder har råd til kilometervis med kraftige gjerder i utmarksbeitene, og i hvert fall ikke til å lønne heltidsansatte gjetere i sommerhalvåret. I hvert fall ikke uten å øke prisen på kjøttet betraktelig.

Så for min del så er da valget rett og slett enkelt. Jeg ønsker et aktivt norsk landbruk. Jeg ønsker fortsatt åpne fjellskoger som holdes i hevd av beite. Og jeg ønsker en norsk rovdyrstamme. Da må vi bare finne oss i at rovdyrene dreper andre dyr, enten det er lam eller søte råyrkalver. Tiltak som sauebøndene kan gjøre uten å ruinere seg, og som faktisk har en viss effekt, bør få statlig støtte. Og ellers bør de få erstatning for tapte dyr.

Dette var utrolig fint og flott... synd at så få senterpartiet politikere er enig med deg.

Her jeg bor er de helt krakilske hver gang ett rovdyr viser seg innenfor fylkesgrensene. Ulv, gaupe, jerv, bjørn... alt må skytes og dersom de får levve kommer de til å, i følge sp politikerene, til å ete ungene dine.

Synes sp har mye bra, men rovdyrpolitikken er en dealbreaker...

Skrevet

Dyrevelferd er en av mine største hjertesaker. Hadde det ikke vært for det hadde jeg muligens stemt SP.

Synes dessverre ingen av partiene er nok opptatt av dyrevelferd, men SP er vel de verste...

Anonymous poster hash: fb5a7...a67

Skrevet

er for pelsfarmer

Dette er jo bare

javel...da kan kanskje du fortelle meg hva som er sant da!? ettersom jeg ikke har peiling mener jeg... jeg har vært med/er med å jobber for bedre rovdyrpolitikk og bedre miljø har fått med meg litt av hvert når det gjelder SP og SP er verting når det gjelder dette og hele partiet er en skam. og da spesielt rovdyrpolitikken og miljø, hva for noe annet de står for gir jeg rett og slett blanke i da de har så fæle holdninger til dyr og miljø. Norges land dreier seg mer om enn bare bønder og deres sauer og kulturlandskap.

Leser man litt, så ser man at i gamle dager kom ulv og bjørn ofte inn i både inngjerdede beiter, inn på flokker som ble nøye gjetet av gjetere, ja til og med inn i fjøs og låver og slo ihjel krøtter. Så det er naivt å tro at slike tiltak vil føre til at rovdyrangrep mot husdyr unngås 100%. En annen ting er hvor mye tiltakene vil fordyre maten, og hvem som skal betale for det. Tro meg: De aller aller færreste bønder har råd til kilometervis med kraftige gjerder i utmarksbeitene, og i hvert fall ikke til å lønne heltidsansatte gjetere i sommerhalvåret. I hvert fall ikke uten å øke prisen på kjøttet betraktelig.

Så for min del så er da valget rett og slett enkelt. Jeg ønsker et aktivt norsk landbruk. Jeg ønsker fortsatt åpne fjellskoger som holdes i hevd av beite. Og jeg ønsker en norsk rovdyrstamme. Da må vi bare finne oss i at rovdyrene dreper andre dyr, enten det er lam eller søte råyrkalver. Tiltak som sauebøndene kan gjøre uten å ruinere seg, og som faktisk har en viss effekt, bør få statlig støtte. Og ellers bør de få erstatning for tapte dyr.

Dette var utrolig fint og flott... synd at så få senterpartiet politikere er enig med deg.

Her jeg bor er de helt krakilske hver gang ett rovdyr viser seg innenfor fylkesgrensene. Ulv, gaupe, jerv, bjørn... alt må skytes og dersom de får levve kommer de til å, i følge sp politikerene, til å ete ungene dine.

Synes sp har mye bra, men rovdyrpolitikken er en dealbreaker...

Det er mange i SP som gjerne skulle sett det slik, men per i dag er det utelukket. Mattilsynet nekter deg å sende sauer på beite i områder der faren er stor for at dyrene blir tatt av rovdyr.

Det er også veldig tøft å drive med dyr og oppleve at dyrene dine blir skamfert av rovdyr. Hadde spessielt bjørnen bare drept de dyrene den skulle spise og latt resten i fred ville ikke problemet vært så stort, men mentalt kan en bonde sjelden holde ut lenge med å finne mange hardt skadde dyr som lider og kansje også være redd for sikkerheten til egne barn. Hvor stor faren egentlig er for at barn skal tas av rovdyr vet jeg ikke, men redselen i mange lokalsamfunn er høyst reel.

Anonymous poster hash: b1642...c79

Skrevet

Jeg kan ikke fatte og forstå at det kan være så vanskelig å ansette gjetere? Ok, prisene på lammekjøtt må litt opp, men det er ikke så voldsomt dyrt i utgangspunktet, så det ser jeg ikke på som noe problem. Og hvorfor er det ingen som har tenkt på å la asylsøkere gjete dyra? Hadde jeg vært asylsøker hadde jeg satt pris på å få jobbe, og å få jobbe som gjeter må jo være en fantastisk jobb! To fluer i ett smekk!

Men nå var jo dette en tråd om SP, og min mening er at Ola Borthen Moe ødelegger hele partiet. I tillegg til dyrevelferd som så mange har nevnt. Skyt ulven, skyt bjørnen. Uff, respektløst. Også pelsdyrfarmene da. Helt grusomt at de støtter den industrien, og helt uaktuelt for meg å stemme på dem da.

https://www.google.no/search?q=pelsdyroppdrett&client=safari&hl=nb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=i3ItUsiROM364QTz74CwDA&ved=0CAkQ_AUoAA&biw=1024&bih=672#biv=i%7C81%3Bd%7CdTMhEbDgC9buFM%3A

Anonymous poster hash: 38fcf...041

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...