Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #1 Skrevet 8. september 2013 Er blitt alene med et barn og nr 2 kommer snart. Fikk brev fra nav nå om at de stopper stønaden til barnetilsyn siden jeg skal ut i permisjon. Hvorfor???? Jeg er helt alene med nr 2 med alt det medfører av våkenetter og uforutsigbare dager. Mener de altså at siden jeg er hjemme, så skal eldstemann også være hjemme? At det å aktivisere en 3åring samtidig man har en nyfødt er en superenkel sak som alenemor? Når skal man få hvile da? Og hva med eldstemann som er glad i være med vennene sine i bhg? Skjønner ikke helt forskjellen på å være i arbeid og være hjemme i permisjon, det er nå virkelig jobb begge deler! Anonymous poster hash: 1cb14...d0c
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #2 Skrevet 8. september 2013 Hvorfor får du enda et barn uten partner når du ikke har råd til å betale barnehage for det barnet du allerede har? Anonymous poster hash: df268...483
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #3 Skrevet 8. september 2013 "Hvis du fyller vilkårene, kan du få stønad til barnetilsyn når du må overlate tilsynet med barnet til andre fordi du jobber, er reell arbeidssøker, går på skole eller studerer. Du kan også få stønad til barnetilsyn når du etablerer egen virksomhet" Med jobb menes det nok jobb utenfor hjemmet. En kan også få ved sykdom, men så lenge du er frisk og hjemmeværende så tror jeg ikke det vil hjelpe å klage på vedtaket, men du har alltid prøve deg på den Anonymous poster hash: 74110...fa6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #4 Skrevet 8. september 2013 Hvorfor får du enda et barn uten partner når du ikke har råd til å betale barnehage for det barnet du allerede har? Anonymous poster hash: df268...483 Hehe, du as... Anonymous poster hash: 41542...9de
Sikkertforgammel Skrevet 8. september 2013 #5 Skrevet 8. september 2013 Hvorfor får du enda et barn uten partner når du ikke har råd til å betale barnehage for det barnet du allerede har?Anonymous poster hash: df268...483 Hun har vel blitt alene ila svangerskapet? Teit spørsmål..
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #6 Skrevet 8. september 2013 Er dette en veldig ny regel? Er også alenemor til to. Har vært hjemme med baby nå det siste året mens jeg har fått støtte til barnetilsyn for eldste. Anonymous poster hash: 7b06b...80a
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #7 Skrevet 8. september 2013 Det ble brudd etter jeg fant ut at jeg var gravid med nr 2. Ikke akkurat planlagt at livet skulle bli sånn. Å være alenemor var jo ikke akkurat det jeg ønsket. Men når barnefar plutselig gjør noen dårlige valg, så ble min situasjon sånn. Skal nok klare det økonomisk, er i 100% fast jobb og alltid vært selvstendig, ikke gjort meg avhengig av noe mannfolk. Men må jo ærlig innrømme at det var godt med noe kroner ekstra fra nav... Hi... Anonymous poster hash: 1cb14...d0c
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #8 Skrevet 8. september 2013 Sett ned plassen til barnet til det du får for den summen du har i dag. Da får han i hvert fall gått litt i barnehage uten at det går utover økonomien også får du noe hvile. Hvis det ikke er mulig for deg å betale for full plass så får du prøve å se positivt på det. Det er mange som skulle ønske de hadde mulighet til å tilbringe mer tid med barna sine, spesielt når de er små. Anonymous poster hash: 1a6b5...da5
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #9 Skrevet 8. september 2013 Er dette en veldig ny regel? Er også alenemor til to. Har vært hjemme med baby nå det siste året mens jeg har fått støtte til barnetilsyn for eldste. Anonymous poster hash: 7b06b...80a Har du? Tenkte å besøke nav i morgen og høre med dem. Vet ikke om det er en ny regel siden jeg ikke har vært borti liknende situasjoner før. Men synes det er litt rart... Hi.. Anonymous poster hash: 1cb14...d0c
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #10 Skrevet 8. september 2013 Sett ned plassen til barnet til det du får for den summen du har i dag. Da får han i hvert fall gått litt i barnehage uten at det går utover økonomien også får du noe hvile. Hvis det ikke er mulig for deg å betale for full plass så får du prøve å se positivt på det. Det er mange som skulle ønske de hadde mulighet til å tilbringe mer tid med barna sine, spesielt når de er små. Anonymous poster hash: 1a6b5...da5 Takk for tipset:-) Skal nok klare det økonomisk, men skjønner ikke helt tankegangen deres. Eldstemann er så sykt aktiv og elsker å være i bhg. Pleier ikke å ha lange dager for barnet de dagene jeg har vært hjemme. Fra 9.30-14.00. Da får jeg hvilt litt, mens eldstemann får løpt av seg litt. Så har vi kost oss sammen resten av dagen. Vet jo ikke hvordan livet blir med nr 2, om ungen sover godt om nettene, kolikkunge, osv. Men tror gjerne det blir behov for litt hvile opå meg om dagen hvis yngstemann slekter på eldstemann. .. Hi. Anonymous poster hash: 1cb14...d0c
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #11 Skrevet 8. september 2013 Sett ned plassen til barnet til det du får for den summen du har i dag. Da får han i hvert fall gått litt i barnehage uten at det går utover økonomien også får du noe hvile. Hvis det ikke er mulig for deg å betale for full plass så får du prøve å se positivt på det. Det er mange som skulle ønske de hadde mulighet til å tilbringe mer tid med barna sine, spesielt når de er små. Anonymous poster hash: 1a6b5...da5 Takk for tipset:-) Skal nok klare det økonomisk, men skjønner ikke helt tankegangen deres. Eldstemann er så sykt aktiv og elsker å være i bhg. Pleier ikke å ha lange dager for barnet de dagene jeg har vært hjemme. Fra 9.30-14.00. Da får jeg hvilt litt, mens eldstemann får løpt av seg litt. Så har vi kost oss sammen resten av dagen. Vet jo ikke hvordan livet blir med nr 2, om ungen sover godt om nettene, kolikkunge, osv. Men tror gjerne det blir behov for litt hvile opå meg om dagen hvis yngstemann slekter på eldstemann. .. Hi. Anonymous poster hash: 1cb14...d0c "Tankegangen", eller regelverket som vel er mer riktig, er at barnetilsyn får man støtte til når man trenger å ha pass til barnet for å jobbe for å forsørge deg selv, eller studerer for å bli bedre i stand til å forsørge deg og dine. Når du da skal være hjemme, så fyller du ikke vilkårene lenger. Det er ikke en vurderingssak. Enten så fyller du vilkårene eller ikke. Det å være hjemme med egen baby er ikke regnet som noe som gjør deg bedre i stand til å håndtere familiens økonomiske behov, og du får derfor ikke stønad til barnetilsyn lenger. Anonymous poster hash: 9e816...bb6
Gjest Skrevet 8. september 2013 #12 Skrevet 8. september 2013 Men siden du er alene, så kan du søke kommune om redusert betaling siden du har nå fått avslag på videre betaling fra NAV
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #13 Skrevet 8. september 2013 Er dette en veldig ny regel? Er også alenemor til to. Har vært hjemme med baby nå det siste året mens jeg har fått støtte til barnetilsyn for eldste. Anonymous poster hash: 7b06b...80a Dette bør du sjekke opp, ellers kan det komme et krav om tilbakebetaling om nav finner ut dette. Dette er ikke en regel som gjelder for noen, men ikke alle.. Dette er likt for alle. Jeg fikk barn i 2010, mannen forlot meg ila svangerskapet og jeg ble alene med en nyfødt, en 2 åring og en 4 åring. Jeg mistet også stønad til barnetilsyn siden jeg verken var i jobb, arbeidssøker eller student. Men det som reddet meg var å ta en prat med styrer. Jeg forklarte henne situasjonen og var kjempefortvilet. Hun tipset meg om noe som heter Delvis Friplass, sjekk med kommunen din om de har det tilbudet, hi!! Denne økonomiske hjelpen har ingen aktivitetskrav, men går kun på husholdningens samlede inntekt. Dette er en hjelp par kan få også om de tilsammen har lav inntekt. Istedenfor å måtte betale hele regningen og så få igjen penger fra nav så betaler kommunen en viss sum pr måned. Så du betaler bare det fakturaen sier. Jeg skulle ha betalt 4500kr for to barn i brhg. Med delvis friplass betaler jeg nå 1788kr for to barn Og siden det ikke er noen aktivitetskrav så har jeg valgt dette alternativet videre etter permisjonen var over Anonymous poster hash: 14dc6...9d5
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #14 Skrevet 8. september 2013 Er dette en veldig ny regel? Er også alenemor til to. Har vært hjemme med baby nå det siste året mens jeg har fått støtte til barnetilsyn for eldste. Anonymous poster hash: 7b06b...80a Dette bør du sjekke opp, ellers kan det komme et krav om tilbakebetaling om nav finner ut dette. Dette er ikke en regel som gjelder for noen, men ikke alle.. Dette er likt for alle. Jeg fikk barn i 2010, mannen forlot meg ila svangerskapet og jeg ble alene med en nyfødt, en 2 åring og en 4 åring. Jeg mistet også stønad til barnetilsyn siden jeg verken var i jobb, arbeidssøker eller student. Men det som reddet meg var å ta en prat med styrer. Jeg forklarte henne situasjonen og var kjempefortvilet. Hun tipset meg om noe som heter Delvis Friplass, sjekk med kommunen din om de har det tilbudet, hi!! Denne økonomiske hjelpen har ingen aktivitetskrav, men går kun på husholdningens samlede inntekt. Dette er en hjelp par kan få også om de tilsammen har lav inntekt. Istedenfor å måtte betale hele regningen og så få igjen penger fra nav så betaler kommunen en viss sum pr måned. Så du betaler bare det fakturaen sier. Jeg skulle ha betalt 4500kr for to barn i brhg. Med delvis friplass betaler jeg nå 1788kr for to barn Og siden det ikke er noen aktivitetskrav så har jeg valgt dette alternativet videre etter permisjonen var over Anonymous poster hash: 14dc6...9d5 [/quote ] Takk for tipset, det skal jeg sjekke ut :-) Hi.. Anonymous poster hash: 1cb14...d0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå