Gå til innhold

For og i mot å stemme MDG

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen planer om å stemme på MdG. Grunnen er at jeg synes ikke de har en helhetlig gjennomtenkt politikk. Mulig det er meg som ikke har satt meg godt nok inn i sakene, men de er veldig opptatt av miljø og resten virker litt sånn.., tilfeldig, synes jeg.

Skrevet

De prioriterer miljøsaken over all annen politikk. På en måte tenker jeg at det positivt at de har dette fundamentet som resten av politikken bygger på, men samtidig så kan man ikke melde seg ut av verdenssamfunnet heller..

HI

Anonymous poster hash: 8ad56...db8
Skrevet

Mot:

De ønsker at kvinner skal betale for abort.

De ønsker å fjerne/svekke åndsverksloven

De ønsker å heve avgifter og senke lønninger, noe som vil øke forskjellene mellom fattig og rik drastisk.

Stemmer til mdg tas ofte fra sv som er et parti som evner å få gjennomslag for sin miljøpolitikk ettersom den er gjennomtenkt og god.

For:

Få miljø på dagsorden (noe som også kan gjøres på andre måter)...

Anonymous poster hash: 28147...c66

Skrevet

Er enig i veldig mange av tankene deres om miljø, men synes de tar litt av. Slutte med taxfree og dyrere flyreiser? Vi som bor i nord betaler allerede dyrt nok for å fly. Ble SV i stedet.

Anonymous poster hash: ee1ea...7cb
Skrevet

Jeg fikk de på en valgomat, men jeg må si at for meg blir de altfor diffuse og det at de ikke sier nei til å samarbeide med de blå byr meg imot. Tenk deg - et samarbeid mellom miljøpartiet og FrP som benekter klimakrisen :P

Skrevet

Jeg støtter mye av de politiske argumentene. Men i år føler jeg rett og slett at det vil være risikabelt å gi min stemme til et lite parti når det ligger an til blått flertall.

Skrevet

For: De er de eneste som stiller de riktigste spørsmålene, (Hva gjør vi med klima) og som vil ha oss med på en gradvis og kontrollert overgang til oljeuavhengighet, og som påpeker det opplagte, evig vekst lar seg ikke gjøre. Ellers er det slik at vi har få år igjenmed oljen uansett, hva er galt med å planlegge hva vi skal leve av etterpå. Norge tjener enormt på oljen i dag, men vi bruker også nærmest all vår kreativitet og innovasjon på olje på universiteter og i næringslivet. I andre land er de tvunget til å finne opp nye teknologier, de ønsker en tilsvarende utvikling her til lands, og påpeker at vi har enorme muligheter for vindkjraft til havs blandt annet. 

Mot: programmet er litt uferdig, og de har mange rare lokale talsmenn. 

Jeg stemmer MDG, for selv om de ikke har alle svarene, er de de eneste som som er villige til å finne fornuftige svar. Pluss: jeg vil være av dem som sier til barnebarna mine at jeg var med på enten: å endre verden / eller tvert om: var blandt de 4 % som ville gjøre Norge økonomisk bærekraftig i mer enn 50 år til, og som ville kjempe for klima, selv om alt gikk til helvete.  

Skrevet

Jeg støtter mye av de politiske argumentene. Men i år føler jeg rett og slett at det vil være risikabelt å gi min stemme til et lite parti når det ligger an til blått flertall.

Ja nettopp det tenker jeg også på. Skal man være strategisk og stemme kun for å unngå blå-blått?

HI

Skrevet

Miljøkampen står på borgelig side de neste fire årene. Her stiller MDG i en posisjon som vil mase og presse frem saker se andre er for slappe til åhuske er viktige.  (PS: Nesten bedre å stemme venstre eller Krf enn SV, om du er opptatt av miljø og vil ha makt.)

Anonymous poster hash: 7044e...2ef
Skrevet

De vil åpne for salg av hasj, og gi hemp til kuer, til tross at man får virkestoffene fra hasjen i melken. Er det noe du vil gi ungene dine?

Anonymous poster hash: 5d11c...39a
Skrevet

"Ja nettopp det tenker jeg også på. Skal man være strategisk og stemme kun for å unngå blå-blått?"

Haha! Jeg tenkte det samme bare motsatt! Måtte sørge for at gode gamle høyre fikk stemmen min i år også nå som de endelig har en sjanse! :-D

Anonymous poster hash: 43ee4...d64

Skrevet

For: De er de eneste som stiller de riktigste spørsmålene, (Hva gjør vi med klima) og som vil ha oss med på en gradvis og kontrollert overgang til oljeuavhengighet, og som påpeker det opplagte, evig vekst lar seg ikke gjøre. Ellers er det slik at vi har få år igjenmed oljen uansett, hva er galt med å planlegge hva vi skal leve av etterpå. Norge tjener enormt på oljen i dag, men vi bruker også nærmest all vår kreativitet og innovasjon på olje på universiteter og i næringslivet. I andre land er de tvunget til å finne opp nye teknologier, de ønsker en tilsvarende utvikling her til lands, og påpeker at vi har enorme muligheter for vindkjraft til havs blandt annet. 

Mot: programmet er litt uferdig, og de har mange rare lokale talsmenn. 

Jeg stemmer MDG, for selv om de ikke har alle svarene, er de de eneste som som er villige til å finne fornuftige svar. Pluss: jeg vil være av dem som sier til barnebarna mine at jeg var med på enten: å endre verden / eller tvert om: var blandt de 4 % som ville gjøre Norge økonomisk bærekraftig i mer enn 50 år til, og som ville kjempe for klima, selv om alt gikk til helvete.  

Du tenker som meg, ser jeg :)

Det er det eneste partiet som går inn for å redusere forbruket. Jorden tåler ikke mange år til med utarming. Dette er så ubehagelig å forholde seg til at de fleste foretrekker å lukke øynene for det. Det O store mantraet i dag er  VEKST VEST VEKST!

Vel, ingenting vokser inn i himmelen. Jorden er et lukket system og evig vekst er umulig. Vi opplæres til å bli konsumenter istedet for ansvarlige individer.

Nå høres jeg ut som en vekkelsespredikant, men det alarmerende hvor lite fokus som er på dette.

HI

Skrevet

De vil åpne for salg av hasj, og gi hemp til kuer, til tross at man får virkestoffene fra hasjen i melken. Er det noe du vil gi ungene dine?

Eh... Hallo. Her har du hørt på FRPs versjon av MDG sitt program tror jeg? Den må du lenger ut på skogen med! Narkotikapolitikken går for å bekjempe overdosedødsfallstatestikken, der Norge troner på topp, og de er interessert i å prøve nye tiltak for denne gruppen.

OBS: Husk at i land som Svergie og Tyskland er Miljøpartiet de grønne stor og ansvarlige partier. Likevel er det mange i Norge som tror at MDG er et hippipartie for folk som går i islender og ikke vasker seg. Feil, feil feil. MDG vil at vi skal bruke pengene våre på å finne nye teknologier og nye leveveier etter at Oljen snart tar slutt uansett. Det er mye mer ansvarlig enn andre partier som kjører mot stupet i blinde, og later som om olja varer i 50 år til. 

Anonymous poster hash: 7044e...2ef

Skrevet

Hæ?

Dette må sjekkes opp. Sikker på at det er riktig?

Skrevet (endret)

Hæ?

Ta det helt med ro, dette er jo bare tull. Hemp er ikke nevnt et eneste sted i partiets arbeidsprogram, som de går til valg på. Det med narkotika er også bare tull: Her siterer jeg fra MDGs partiprogram som de går til valg på:

1. Føre en human narkotikapolitikk der rusmisbruk behandles som et helseproblem. Vi vil av- kriminalisere bruk av illegale rusmidler og besittelse av mindre mengder stoff til eget bruk. Vi ønsker derimot fortsatt at innføring, produksjon og salg av narkotika skal være straffbart. 

Latterlig å påstå noe slikt om et annet parti. Vi prøver jo tross alt å ha et demokrati gående her. Da er løgn om andres program langt fra fair play!

Endret av Vil
Skrevet

Hæ?

Jeg kommer til å ha en ny kode siden jeg er på mobilen min nå.

I motsetning til hva den over mener så har jeg satt meg inn i det. Du kan bla lese mer om forslagene deres på siden deres, men det finnes nok av intervjuer.

http://www.nrk.no/nordland/vil-utrede-salg-av-cannabis-1.11194168

Jeg er enig i å avkriminalisere, men cannabis fører ikke til overdoser, så derfor helt tullete å legalisere, spesielt med tanke på skadevirkningene dette har, siden flere ser på det som "ufarlig".

http://www.landbruk.no/Naeringspolitikk/Valg-2013-Partienes-politikk/Miljoepartiet-De-Groenne#.UizAXdK-0do

Her står det at de vil dyrke hamp til bruk som for.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4699945.stm

Anonymous poster hash: 43e75...c67

Skrevet

Hæ?

Ta det helt med ro, dette er jo bare tull. Hemp er ikke nevt et eneste sted i partiets arbeidsprogram, som de går til valg på. Det med narkotika er også bare tiull: Her siterer jeg fra MDGs partiprogram som de går til valg på:

1. Føre en human narkotikapolitikk der rusmisbruk behandles som et helseproblem. Vi vil av- kriminalisere bruk av illegale rusmidler og besittelse av mindre mengder stoff til eget bruk. Vi ønsker derimot fortsatt at innføring, produksjon og salg av narkotika skal være straffbart. 

Latterlig å påstå noe slikt om et annet parti. Vi prøver jo tross alt å ha et demokrati gående her. Da er løgn om andres program langt fra fair play!

Okay. jeg fant heller ingenting om dette på nettsiden deres. Derimot er jeg ikke helt enig i avkriminalisering av rusmidler. Jeg har sett alt for mange ungdommer som har havnet i psykose grunnet hasj.

HI

Skrevet

Hæ?

I motsetning til hva den over mener så har jeg satt meg inn i det. Du kan bla lese mer om forslagene deres på siden deres, men det finnes nok av intervjuer.

Jeg er enig i å avkriminalisere, men cannabis fører ikke til overdoser, så derfor helt tullete å legalisere, spesielt med tanke på skadevirkningene dette har, siden flere ser på det som "ufarlig".

http://www.landbruk.no/Naeringspolitikk/Valg-2013-Partienes-politikk/Miljoepartiet-De-Groenne#.UizAXdK-0do

Veldig merkelig, når jeg søker gjennom hele MDGs arbeidsprogram finner jeg nemlig ikke det samme. Og lenken du viser til er slettet og stengt. Forholder meg til arbeidsprogrammet som MDG har på sine hjemmesider. 

Skrevet

For meg er venstre et bedre alternativ enn MDG. De er grønne, men mer realistiske, og har også andre temaer enn miljøet jeg er enig i.

Anonymous poster hash: 2b05e...48f
Skrevet

Hæ?

Takk for linker. Det var interessant. Spørsmålet blir jo da om virkestoffene går over i melka...

Hmmmm

HI

Skrevet

Hæ?

Takk for linker. Det var interessant. Spørsmålet blir jo da om virkestoffene går over i melka...

Hmmmm

HI

Om kuene faktisk reagerer på hampen, så er det stor sannsynlighet for det, og jeg vet iallefall at jeg ikke vil ta sjansen. 

Skrevet (endret)

Eh...? Å påstå at det kommer virkestoffer i melk fordi kuene spiser industrihamp, er som å si at brød inneholder alkohol, fordi korn også kan brukes til å lage øl.

For å være helt klar: Industrihamp inneholder ingen psykoaktive virkestoffer, og gir ingen rus. Landbrukshøgskolen på Ås dyrker industrihamp as we speak.

Endret av Zeppelineren
Skrevet

Mot:

De ønsker at kvinner skal betale for abort.

De ønsker å fjerne/svekke åndsverksloven

De ønsker å heve avgifter og senke lønninger, noe som vil øke forskjellene mellom fattig og rik drastisk.

Stemmer til mdg tas ofte fra sv som er et parti som evner å få gjennomslag for sin miljøpolitikk ettersom den er gjennomtenkt og god.

For:

Få miljø på dagsorden (noe som også kan gjøres på andre måter)... Anonymous poster hash: 28147...c66

Hvor finner du det at kvinner skal betale for abort?

Skrevet

Eh...? Å påstå at det kommer virkestoffer i melk fordi kuene spiser industrihamp, er som å si at brød inneholder alkohol, fordi det også går an å lage øl av korn.

Det er omstridt. Man har funnet rester av THC i melken og kjøttet til kyr som har blitt gitt hamp, selv om det er et lite nivå. Man anslår at det er rundt 0.5-1% i det, men det mener jeg faktisk er nok til at jeg ikke ville gitt det til barna mine, siden THC har en negativ innvirkning på hjernen, spesielt unge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...