Gå til innhold

Steinerskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med Steinerskolen her? Hva som er bra med den?

Har en sønn som har add og som ikke har det noe bra på den skolen han går på nå. Går i femte og blitt mobben i alle år, ingenting som hjelper da vi har vært i kontakt med lærere, rektor, foreldre, men det fortsetter uansett. Alltid vært hans feil etter hva lærer sier.

Hørte nå at Steinerskolen skal være veldig bra, men hadde vært greit med litt mer info før jeg eventuelt søker.

Anonymous poster hash: 3743d...809

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Steinerskoler er like forskjellige som kommunale skoler, veldig mye kommer an på lærerne og miljøet på akkurat den skolen du vil søke på.

Jeg har ikke barn på steinerskolen selv, men har en ganske stor steinerskole i nabolaget så jeg kjenner ganske mange andre som har det.

Det er positive og negative ting ved steinerskolen som alle andre skoler. De tingene jeg hører folk er misfornøyde med er oppfølgingen av barn med spesielle behov. Siden en viktig del av steinerpedagogikken er at barn skal lære i eget tempo, når de er klare for det er de ikke flinke med ekstra resurser til barn som sliter. Sønnen min som går i fjerde klasse fikk en ny jente i klassen i fjor som har dysleksi, det fikk hun ingen oppfølging av på steinerskolen. Der mente de at hun bare ikke var helt klar til å lære lese enda så hun kunne jobbe med og lære andre ting mens hun modnet på akkurat dette området. En slik tankemåte er sikkert veldig fin for barn uten lærevansker, men ikke når barnet trenger ekstra oppfølging, så de måtte overføre henne til kommunal skole for å få hjelpen hun trengte, de gav opp å få det på steinerskolen.

En annen ting som jeg vet flere sliter med er at miljøet er for lite, om det er bare 3-4 jenter i klassen og du ikke helt finner tonen med noen av dem får du få sosiale ben å stå på. Det er folk som har tatt barna ut av steinerskolen og inn i kommunal skole fordi de mener barna trengte flere mennesker rundt seg, flere venner og større sosialt nettverk.

Men for andre kan det være veldig positivt at miljøet er lite, med under 10 elever i klassen blir jo elevene både sett og hørt.

En annen positiv ting er at de har en kreativ læringsprosess, alternative læringsmetoder, ikke så fast timeplan og større valgfrihet for barna når det kommer til hva de har lyst til å jobbe med akkurat nå.

Jeg kjenner som sagt mange som har barn i steinerskolen, og de fleste skryter og er veldig fornøyd. Men jeg har aldri hørt noen si noe positivt om steinerskolens måte å håndtere barn med lærevansker og spesielle behov, så om du har en sønn med adhd ville jeg nok heller valgt en annen type skole til han.

Anonymous poster hash: 7a08d...81d
Skrevet

Har msse erfaring med steinerskolen, både med egne barn, familie som har barn og familie som har gått der selv. Du finner ALLTID neggative og positive ting med alle skoler. Jeg har nesten bare positive erfaringer med steinerbarnehagen og skolen og ville aldri hatt barna inn i offentlig etter jeg prøvde steiner.

Anonymous poster hash: c4f91...bab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...