Gå til innhold

Skittentøy og systemet som aldri faller på plass på grunn av liten leilighet og mangel på vaskerom

Anbefalte innlegg

Vi har tre dunker til skittentøy. En til lyst, en til mørkt og en til ull.

Likevell havner alle klær bortsett fra mine på badegulvet eller alle andre steder...

På grunn av lite bad med dårlig utlufting blir det fort fuktig og skitne/våte klær på badegulvet fører til larver og andre krypdyr..

Nå lurer jeg nesten på om alle skal få hver sin dunk, så de ser tydelig hvor klærne skal legges.

Hvilket system har dere andre som bor trangt med flere barn på skittentøyet?

Jeg savner virkelig ett vaskerom! Nå har jeg ikke fast plass å styre med klesbretting på, ingen gode steder å legge ferdigbrettede klær som ikke kan legges på plass på grunn av sovende barn, ingen plass å sette tørkestativet uten at det stjeler all ledig gulvplass, null system på vaskestaver, vaskebøtter, kluter, støvsuger, rengjøringsmidler osv. Alt er bare i veien. Savner også en badebalje som ikke er for trang å sitte i men likevell lett å stue bort uten at det tar for mye plass.

Anonymous poster hash: 04765...a7f

Fortsetter under...

Vi har ikke vaskerom og har lite bad, men jeg har en kleskurv på badet under vasken og jeg vasker klær hver dag, bretter klær på stua og de klærne jeg ikke får lagt på plass legger jeg i kurven til rent tøy og setter de på gangen til jeg får puttet de i skap. Vaskestaver og slikt har jeg i ett høyskap i yttergangen.

Jeg har aldri skjønt greia med å ha flere skittentøyskurver, alt lyst og mørkt må jo likevel sorteres etter grader det skal vaskes på. Og hva med ull?

Selv da vi bodde fire stk på 80 kvadrat uten vaskerom og med lite bad var det ikke noe problem. Alt skittentøyet gikk i en dunk. Da jeg skulle vaske helte jeg alt ut på gulve og sorterte ut det som skulle vaskes. Klesstativet sto i stua, og jeg brettet på spisebordet eller kjøkkenbenken, eller rett og slett bare på klesstativet. Ingen problem i det hele tatt:)

Om problemet er at mannen og barna ikke klarer å legge alt i skittentøyskurven ville jeg mast og mast til de klarte det. Evt satt en skittentøyskurv på soverommene deres.

Anonymous poster hash: 696b0...156

Mine har skittentøyskurver på rommene og vasking av det skjer fortløpende (3-4 maskiner for dagen)

Har to vaskemaskiner og en tørketrommel, ene vaskemaskiner står på kjøkkenet der andre har oppvaskemaskin.

Vaskemidler har jeg under skapet på badet og dorullene henger på vent på en bestemorstang i taket. Har og ett avlasningsskap i metall fra jysk.

Har to tørkestativ i forskjellige farger slik at jeg har system for hvor jeg hengte opp klær først, barna må tidelig lære seg å brette sammen og legge på plass klærne sine. De minste får lov å bruke brette brett

(De har lapper i kommodene og skapene sine med bilder av hva som skal ligge hvor)

Jeg fant ut at det er bedre å væske ofte. Jeg vasker hver dag eller annen hver dag. Da blir det lite å tørke og brette. Hvis jeg venter flere dager blir det en haug med klær og det tar lengre tid å sortere og sette på plass. 

Anonymous poster hash: 4cdd6...1d6

Mine har skittentøyskurver på rommene og vasking av det skjer fortløpende (3-4 maskiner for dagen)

Har to vaskemaskiner og en tørketrommel, ene vaskemaskiner står på kjøkkenet der andre har oppvaskemaskin.

Vaskemidler har jeg under skapet på badet og dorullene henger på vent på en bestemorstang i taket. Har og ett avlasningsskap i metall fra jysk.

Har to tørkestativ i forskjellige farger slik at jeg har system for hvor jeg hengte opp klær først, barna må tidelig lære seg å brette sammen og legge på plass klærne sine. De minste får lov å bruke brette brett

(De har lapper i kommodene og skapene sine med bilder av hva som skal ligge hvor)

Hva er en bestemorstang? Jeg kjente at jeg umiddelbart bare MÅ ha en bestemorstang, for alt med ordet "bestemor" i må jo være veldi kjekt og praktisk, men hva i huleste er det egentlig?

Annonse

Hva er en bestemorstang? Jeg kjente at jeg umiddelbart bare MÅ ha en bestemorstang, for alt med ordet "bestemor" i må jo være veldi kjekt og praktisk, men hva i huleste er det egentlig?

Tipper det skal være oldemorstang ;)http://www.kirsch.no/produkter_no/gardinstenger/produkter_gardinstenger_basic_no

Da vi bodde trangt hadde vi en skittentøyskurv som alt ble kastet i. Nå har vi også en som alle hiver alt i, men i tillegg har jeg et system som jeg sorterer etter farger, grader etc. Går mye færre maskiner og enkelt å se hva som er til full maskin.

Tipper det skal være oldemorstang ;)http://www.kirsch.no/produkter_no/gardinstenger/produkter_gardinstenger_basic_no

En oldemorsgang hørtes jo enda bedre ut, men jeg ser jeg ble lurt, for meg er det bare en stygg gardinstang. Eller ved på kalde dager...

Jeg tror essensen her er at noen vasker hver dag, det vil si at de ikke sorterer så veldig nøye verken mht. temperatur eller farge, andre sorter og har systemer, og vasker man på denne måten, må man ha gulvplass nok til flere dunker. Eventuelt kan man prøve å vaske mindre, det har vi begynt med, 3. klassingen her kan like gjerne bruke dongeribuksa i 3 dager som i 2!

Endret av hysterika

Vi er bare to her i huset, men jeg har to småe kasser som jeg skyver under vasken på badet som klærne blir lagt i. En for sort og knesjfarger og en for hvitt og blasse farger. Vasker 2-3 maskiner i uken. Tørker og bretter klærne på tørkestativet, og klær som ikke kan legges på plass der og da blir satt i ei balje jeg bruker til å bære våte klær i, som jeg plasserer på rommet mitt. 

Likevell havner alle klær bortsett fra mine på badegulvet eller alle andre steder...

På grunn av lite bad med dårlig utlufting blir det fort fuktig og skitne/våte klær på badegulvet fører til larver og andre krypdyr..

Nå lurer jeg nesten på om alle skal få hver sin dunk, så de ser tydelig hvor klærne skal legges.

Jeg savner virkelig ett vaskerom! Nå har jeg ikke fast plass å styre med klesbretting på, ingen gode steder å legge ferdigbrettede klær som ikke kan legges på plass på grunn av sovende barn, ingen plass å sette tørkestativet uten at det stjeler all ledig gulvplass, null system på vaskestaver, vaskebøtter, kluter, støvsuger, rengjøringsmidler osv. Alt er bare i veien. Savner også en badebalje som ikke er for trang å sitte i men likevell lett å stue bort uten at det tar for mye plass.

Hva med sammenleggbar badebalje?

http://lekmer.no/barn-og-baby/stell-og-helse/badebaljer-og-badestotter/karibu-vikbart-badkar-hvit-bl%C3%A5

http://www.barnashus.no/stokker-flexi-bathtm-bla-7040353288024.html

Anonymous poster hash: c496c...74c

Annonse

Jeg syns elfa kurvsystem er genial til å bruke som skittentøyskurver. Da velger man selv hvor mange kurver og hvor store se skal være og man kan feks sortere på hvit 40gr, hvit 60gr, farger 40gr, farger 60gr og ull. Når en kurv er full setter man på maskina:) man kan også sette på hjul på den:)

Anonymous poster hash: 568ea...b07

Jeg tror essensen her er at noen vasker hver dag, det vil si at de ikke sorterer så veldig nøye verken mht. temperatur eller farge, andre sorter og har systemer, og vasker man på denne måten, må man ha gulvplass nok til flere dunker. Eventuelt kan man prøve å vaske mindre, det har vi begynt med, 3. klassingen her kan like gjerne bruke dongeribuksa i 3 dager som i 2!

Vi har system med sortering, 6 dunker (mørk 40, mørk 60, lys 40, lys 60, ull, kokevask) fra IKEA, som står stablet i høyden med innkast foran. En full dunk=en maskin. Tar ikke mer plass enn en skittentøysdunk på gulvet, og barna sorterer selv fra 5-6 års alder. Står mellom veggen og vaskemaskin/ tørketrommel.

Anonymous poster hash: 01144...294

Skaff dere tørketrommel, hvis dere har mulighet. Da blir dere kvitt vått tøy i en fei og slipper plasskrevende stativer. Vi har tre dunker, en på hvert soverom og en på badet. Dunken på badet brukes til vanlige klær som ikke er våte.

Vått tøy (kluter og håndkler) blir lagt i en krok på badegulvet og kjøres hver dag. Våte bukser o.l henges over kanten på dusjen til det er tørt og havner i vaska etterpå. Men vi har varmekabler, så det tørker fort der inne.

Føler ikke at sorteringa tar lang tid. Elsker tørketrommelen min, og sparer tid på å ikke henge opp tøy. Men henger ut på balkongen hvis det er fint vær. Har et lite stativ som jeg skal se om jeg finner link til...:-)

Sorterer foran TVen om kvelden og legger på plass når jeg skal inn på rommet. Bryr meg ikke så mye om det ligger på stuebordet til morgenen etter.

http://www.clasohlson.com/no/Tørkestativ/34-8737

Dette er genialt. Kan brettes sammen til halvparten så bredt, og tar en vask pr halvdel.

http://www.clasohlson.com/no/Tørkestativ/34-8737

Dette er genialt. Kan brettes sammen til halvparten så bredt, og tar en vask pr halvdel.

Høres helt genialt ut, men kommer ikke opp noe tørkestativ på linken

Ikke hi

Anonymous poster hash: c496c...74c

En tykk rund gardinstang, somoftest i tre, hvorfor den har fått det navnet aner jeg ikke :-)

Sikkert dialekt forskjeller :-)

Vi har tre dunker. En til lyst, en til mørkt og en til 60 graders vask. Ull er foreløpig i kurver på benken/stellebordet, for klærne er små og ull vasker vi stort sett hver dag i vintersesongen. Vi har også tørketrommel, men bruker den bare til sengetøy og håndduker. Hjalp utrolig på klesvasken når vi fikk den, spesielt nå når eldste har slutta med bleier, men av og til har uhell.

Anonymous poster hash: 985b2...b0d

Problemet deres er vel ikke mangelen på system, men at systemet ikke brukes. Slutt å hive klær på gulvet, så er problemet løst.

Anonymous poster hash: fee4c...e0e

Anonymous poster hash: fee4c...e0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...