to små prinsesser Skrevet 8. september 2013 #1 Del Skrevet 8. september 2013 Jeg grubler fælt rundt dette med 2 barn i barnehage. I forhold til min jobb og min manns jobb ser jeg at dagene blir veldig lange på jentene. Vi blir nødt til å vekke dem mellom 6.30 og 7 for å få dem i barnehagen og vil nok ikke være hjemme igjen før kl 16.45. Må det være slik? Jeg gruer meg for denne hverdagen. Vår eldste er er typisk B - menneske. Gretten om morgenen og vil ta det med ro. Vil heller ikke falle i søvn tidlig nok på kvelden. Hun nyter det at jeg har permisjon nå. Jeg ønsker virkelig ikke at hverdagen vår skal bli slik det ser ut, men min mann sier at slik er det for de fleste. Vi vil jo aldri klare å spise middag før nærmere 17.30 f.eks. Hva med kvalitetstid og leketid på ettermiddagen? Finnes det? Min mann jobber fra 8-16, men i by så han må regne med trafikk og kjøretid. Jeg jobber litt varierende; 7-15, 8-16 og 9-17. Hvordan er det hos dere med lignende arbeidstid? Har min mann rett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 8. september 2013 #2 Del Skrevet 8. september 2013 Det er vel sånn det er for de fleste. Jeg kommer til å gå over til 80% stilling, slik at det ikke blir så stress for oss og for ungene. Vi har ikke så mye problem om morgenen, ettersom yngste er oppe fem og eldste seks, men det er likevel greit å slippe å levere dem til 7.30 i bhg. Det er nok mange som ikke spiser middag før 17.30. Vi spiser ca 17.30, men det er fordi jeg har sommertid p.t. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisse_01 Skrevet 8. september 2013 #3 Del Skrevet 8. september 2013 Det du beskriver er desverre en helt vanlig hverdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #4 Del Skrevet 8. september 2013 Ja men er mange som er mer hjemme nå også. Jeg stresser absolutt ikke , er hjemme med mine 3 barn. Mindre penger , mer tid med ungene . Ikke alle kan ha en inntekt , men alle kan kutte ned på jobbingen spørr du meg. Syntes synd på både deg og jentene, kan du ikke jobbe mindre ? Anonymous poster hash: fb758...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 8. september 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 8. september 2013 Ja men er mange som er mer hjemme nå også. Jeg stresser absolutt ikke , er hjemme med mine 3 barn. Mindre penger , mer tid med ungene . Ikke alle kan ha en inntekt , men alle kan kutte ned på jobbingen spørr du meg. Syntes synd på både deg og jentene, kan du ikke jobbe mindre ? Anonymous poster hash: fb758...5d1 Jeg skulle ønske jeg kunne jobbe 9-15 for eksempel, men om jeg kutter ned på stillingen min så må jeg ta hele dager. Har tenkt å gjøre det fra neste høst, hvis økonomien tillater, men det er en fattig trøst. Føler ikke det hjelper så mye om jeg har 1 fri dag hver 2.uke eller hver uke. Synes det er rett og slett trist og det gjør meg svært deprimert å tenke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 8. september 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 8. september 2013 Det du beskriver er desverre en helt vanlig hverdag Hvorfor må det være slik? Hva er poenget med å ha barn hvis man ikke skal få tid til de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
me_87 Skrevet 8. september 2013 #7 Del Skrevet 8. september 2013 Her står vi opp 6.15 å leverer han i barnehage klokken sju. Så tar jeg buss 7.15 til skolen som jeg går på. Jeg er ferdig halv 4 på skolen men pga rushtrafikk så får jeg ikke henter han før halv 5 :S Klokken sju legger jeg han om kvelden for han er er så trøtt etter barnehagen å kjempe sur om morgenen. Har så utrolig dårlig samvtighet for at han er så lenge i barnehagen å at jeg så vidt får vært med han på hverdager,men samtidig så vet jeg at jeg er avhengig av utdannelse for å kunne forsørge sønnen min uten støtte fra NAV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 9. september 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 9. september 2013 Her står vi opp 6.15 å leverer han i barnehage klokken sju. Så tar jeg buss 7.15 til skolen som jeg går på. Jeg er ferdig halv 4 på skolen men pga rushtrafikk så får jeg ikke henter han før halv 5 :S Klokken sju legger jeg han om kvelden for han er er så trøtt etter barnehagen å kjempe sur om morgenen. Har så utrolig dårlig samvtighet for at han er så lenge i barnehagen å at jeg så vidt får vært med han på hverdager,men samtidig så vet jeg at jeg er avhengig av utdannelse for å kunne forsørge sønnen min uten støtte fra NAV. Ikke for å strø salt i såret, men jeg føler virkelig med deg. Må du vekke han på morgenen eller våkner han av seg selv? Hvor gammel er gutten din? Jeg driver seriøst å tenker på å flytte slik at vi kan bo billigere og dermed jobbe mindre eller evt skift jobb slik at jeg jobber nærmere barnehagen til jentene, men samtidig har jeg vært med å bygge opp arb.plassen min fra bunn av. Jeg kjenner den inn og ut. Og de arb.plassene som er nærmere har samme arb.tidene som nåværende. I allefall innenfor yrke mitt. Jeg drøftet dette for noen som har eldre barn og sa at i det minstefall får vi mer tid med barna når de blir eldre og de kan være oppe lengre. Da sa han at det kunne jeg bare drømme om, da vil de være sammen med venner istede for foreldrene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. september 2013 #9 Del Skrevet 9. september 2013 Jeg føler virkelig med dere som har det så travelt i hverdagen og ser så lite av barna deres. Jeg syns synd på både dere og barna. Det er jo ikke optimalt. Jeg er sjeleglad for at jeg har god tid og masse tid med barna. Er jo derfor jeg valgte å få barn, for å være sammen med dem. Vi har prioritert mindre jobb og mindre penger mot bedre tid og mer tid med barna. Kommer aldri til å angre på det. Anonymous poster hash: ef6b5...6fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
me_87 Skrevet 9. september 2013 #10 Del Skrevet 9. september 2013 Her står vi opp 6.15 å leverer han i barnehage klokken sju. Så tar jeg buss 7.15 til skolen som jeg går på. Jeg er ferdig halv 4 på skolen men pga rushtrafikk så får jeg ikke henter han før halv 5 :S Klokken sju legger jeg han om kvelden for han er er så trøtt etter barnehagen å kjempe sur om morgenen. Har så utrolig dårlig samvtighet for at han er så lenge i barnehagen å at jeg så vidt får vært med han på hverdager,men samtidig så vet jeg at jeg er avhengig av utdannelse for å kunne forsørge sønnen min uten støtte fra NAV. Ikke for å strø salt i såret, men jeg føler virkelig med deg. Må du vekke han på morgenen eller våkner han av seg selv? Hvor gammel er gutten din? Jeg driver seriøst å tenker på å flytte slik at vi kan bo billigere og dermed jobbe mindre eller evt skift jobb slik at jeg jobber nærmere barnehagen til jentene, men samtidig har jeg vært med å bygge opp arb.plassen min fra bunn av. Jeg kjenner den inn og ut. Og de arb.plassene som er nærmere har samme arb.tidene som nåværende. I allefall innenfor yrke mitt. Jeg drøftet dette for noen som har eldre barn og sa at i det minstefall får vi mer tid med barna når de blir eldre og de kan være oppe lengre. Da sa han at det kunne jeg bare drømme om, da vil de være sammen med venner istede for foreldrene sine. Sønnen min er skikkelig B menneske å sover gjerne til ni om morgenen i helger visst han kan. Så må alltid vekke han å det er ikke noe hyggelig ettersom han han hyler å sier at han vil lalle sengen. Han blir to år neste måned. Nå prøver jeg å få delt opp fagene så jeg kun har studieretningsfagene i år,også tar jeg resten av fagene til neste år. Visst jeg får det innvilget så blir det to dager han kan begynner senare og to dager han slutter tidligere. Da blir hvertfall hverdagen litt bedre for begge to. Har også søkt om å få bytte skoleplass til skolen som ligger 10 minutter med buss unna her,det hadde også hjelpet veldig mye på. Men ser ikke ut som det blir noe ledig på rett linje :S Nei er ikke godt å vite hva en skal gjøre for å bedre hverdagen dessverre :S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
me_87 Skrevet 9. september 2013 #11 Del Skrevet 9. september 2013 Jeg føler virkelig med dere som har det så travelt i hverdagen og ser så lite av barna deres. Jeg syns synd på både dere og barna. Det er jo ikke optimalt. Jeg er sjeleglad for at jeg har god tid og masse tid med barna. Er jo derfor jeg valgte å få barn, for å være sammen med dem. Vi har prioritert mindre jobb og mindre penger mot bedre tid og mer tid med barna. Kommer aldri til å angre på det. Anonymous poster hash: ef6b5...6fa Jeg også valgte å få barn for å være mest mulig sammen med han,så jeg var hjemme til han var nesten to år. Men nå jeg nesten begynne å gjøre noe for å få meg en utdannelse så jeg kan stå på egne bein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 9. september 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 9. september 2013 Jeg føler virkelig med dere som har det så travelt i hverdagen og ser så lite av barna deres. Jeg syns synd på både dere og barna. Det er jo ikke optimalt. Jeg er sjeleglad for at jeg har god tid og masse tid med barna. Er jo derfor jeg valgte å få barn, for å være sammen med dem. Vi har prioritert mindre jobb og mindre penger mot bedre tid og mer tid med barna. Kommer aldri til å angre på det. Anonymous poster hash: ef6b5...6fa Du er heldig som har det så enkelt! Skulle gjerne hatt det vi også. Det er jo ikke akkurat som om vi ønsker at det skal være slik! Men slik situasjonen er nå så ser jeg ikke hvordan det kan bli annerledes... Jobben min gir meg ikke mulighet til å jobbe kortere dager. går jeg ned i stillig så er det snakk om hele dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 9. september 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 9. september 2013 Her står vi opp 6.15 å leverer han i barnehage klokken sju. Så tar jeg buss 7.15 til skolen som jeg går på. Jeg er ferdig halv 4 på skolen men pga rushtrafikk så får jeg ikke henter han før halv 5 :S Klokken sju legger jeg han om kvelden for han er er så trøtt etter barnehagen å kjempe sur om morgenen. Har så utrolig dårlig samvtighet for at han er så lenge i barnehagen å at jeg så vidt får vært med han på hverdager,men samtidig så vet jeg at jeg er avhengig av utdannelse for å kunne forsørge sønnen min uten støtte fra NAV. Ikke for å strø salt i såret, men jeg føler virkelig med deg. Må du vekke han på morgenen eller våkner han av seg selv? Hvor gammel er gutten din? Jeg driver seriøst å tenker på å flytte slik at vi kan bo billigere og dermed jobbe mindre eller evt skift jobb slik at jeg jobber nærmere barnehagen til jentene, men samtidig har jeg vært med å bygge opp arb.plassen min fra bunn av. Jeg kjenner den inn og ut. Og de arb.plassene som er nærmere har samme arb.tidene som nåværende. I allefall innenfor yrke mitt. Jeg drøftet dette for noen som har eldre barn og sa at i det minstefall får vi mer tid med barna når de blir eldre og de kan være oppe lengre. Da sa han at det kunne jeg bare drømme om, da vil de være sammen med venner istede for foreldrene sine. Sønnen min er skikkelig B menneske å sover gjerne til ni om morgenen i helger visst han kan. Så må alltid vekke han å det er ikke noe hyggelig ettersom han han hyler å sier at han vil lalle sengen. Han blir to år neste måned. Nå prøver jeg å få delt opp fagene så jeg kun har studieretningsfagene i år,også tar jeg resten av fagene til neste år. Visst jeg får det innvilget så blir det to dager han kan begynner senare og to dager han slutter tidligere. Da blir hvertfall hverdagen litt bedre for begge to. Har også søkt om å få bytte skoleplass til skolen som ligger 10 minutter med buss unna her,det hadde også hjelpet veldig mye på. Men ser ikke ut som det blir noe ledig på rett linje :S Nei er ikke godt å vite hva en skal gjøre for å bedre hverdagen dessverre :S Jeg forstår at dere har det tøft nå ja, hvis han er B-menneske. Men jeg forstår også at du i det lange løp ønsker det beste for han. Det er jo derfor dere lider dere igjennom denne fasen. Men godt er det ikke. Håper det ordner seg for dere, og for oss på et eller annet vis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underveis --> Skrevet 14. september 2013 #14 Del Skrevet 14. september 2013 Bare en sidenotis: Hvorfor snakker vi alltid om at kvinnene må ta deltid? Hvorfor kan ikke pappa'n kutte ned på arbeidstiden? Eller at dere omrokkere på arbeidstidene slik at en jobber litt seinere og en jobber litt tidligere? Dermed kan en levere litt senere og en levere litt tidligere? Det er faktisk ikke slik at vi mamma'er er eneansvarlig for våre barns ve og vel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 14. september 2013 Forfatter #15 Del Skrevet 14. september 2013 Bare en sidenotis: Hvorfor snakker vi alltid om at kvinnene må ta deltid? Hvorfor kan ikke pappa'n kutte ned på arbeidstiden? Eller at dere omrokkere på arbeidstidene slik at en jobber litt seinere og en jobber litt tidligere? Dermed kan en levere litt senere og en levere litt tidligere? Det er faktisk ikke slik at vi mamma'er er eneansvarlig for våre barns ve og vel! Her i huset er det mammaen som ønsker å jobbe deltid i allefall. Men jeg ønsker også at hele familien skal kun samles rundt middagsbordet til rett tid. Jeg er oppvokst med en hjemmeværende mor og en far som kom hjem til middagstid. Hele familien ble da samlet til måltid og man hadde igjen litt tid etterpå til lek og moro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2013 #16 Del Skrevet 16. september 2013 Jeg kjenner nesten ingen som har det sånn. Her har både mannen og jeg fleksible arbeidstider. Så jeg leverer ca 8.30 og så henter mannen ca 15.30. Vi jobber begge fulltid. Anonymous poster hash: 1cee9...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 16. september 2013 Forfatter #17 Del Skrevet 16. september 2013 Jeg kjenner nesten ingen som har det sånn. Her har både mannen og jeg fleksible arbeidstider. Så jeg leverer ca 8.30 og så henter mannen ca 15.30. Vi jobber begge fulltid. Anonymous poster hash: 1cee9...30c Heldig dere da... Min jobb har ikke mullighet for fleksitid. Min mann jobber i byen og vi bor i distriktet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple80 Skrevet 17. september 2013 #18 Del Skrevet 17. september 2013 Løsningen er kanskje flytte,bytte barnehage,bytte jobb (inkludert mannen din!) ??? Vi har ikke kommet dit enda,men jeg håper jeg (og/eller mannen min) kan finne en jobb med fleksi-tid og hjemnekontor! Drømme.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
☆☆☆ Skrevet 17. september 2013 #19 Del Skrevet 17. september 2013 (endret) Å seie at dei fleste har det slik er vel ein overdrivelse, men for mange er det vel kvardagen. Vi har valgt bort pendling for å kunne ha det litt friare, for min del har det lite å seie økonomisk men mannen kunne tjent meir om han pendla til byen. Men då hadde det blitt 1 time lengre barnehagedagar. Slik vi har det no treng ikkje dagen i bhg bli lenger enn 7-7.5 time. Endret 17. september 2013 av ★ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 17. september 2013 Forfatter #20 Del Skrevet 17. september 2013 Løsningen er kanskje flytte,bytte barnehage,bytte jobb (inkludert mannen din!) ??? Vi har ikke kommet dit enda,men jeg håper jeg (og/eller mannen min) kan finne en jobb med fleksi-tid og hjemnekontor! Drømme.. Ja, jeg vurderer å bytte jobb. Men jobber vokser ikke på trær og jeg har fast jobb der jeg er. Min mann har litt særere jobb og de finnes ikke nærmere. Vil gjerne holde barna i riktig skoledistrikt også.. Sukk.. Det er neimen ikke enkelt. Fikk høre av sjefen min at det kanskje ikke lar seg gjøre at jeg trapper ned til 80% stilling. Da skifter jeg jobb. Det er en deal breaker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 17. september 2013 Forfatter #21 Del Skrevet 17. september 2013 Å seie at dei fleste har det slik er vel ein overdrivelse, men for mange er det vel kvardagen. Vi har valgt bort pendling for å kunne ha det litt friare, for min del har det lite å seie økonomisk men mannen kunne tjent meir om han pendla til byen. Men då hadde det blitt 1 time lengre barnehagedagar. Slik vi har det no treng ikkje dagen i bhg bli lenger enn 7-7.5 time. Vi har også valgt bort pendling, likevel blir det slik. Heldigvis har vi besteforeldre til jentene i nærheten som kan hente tidligere. Det hjelper jo for jentene, men ikke for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. september 2013 #22 Del Skrevet 19. september 2013 Det er sånn samfunnet vill ha oss. Voksne på jobb og barn på institusjon. Nesten så vi ikke rekker å se våre smågull på hverdagene. Forferdelig!! Jeg jobber kun få dager i uken og er heldig. I tillegg starter jeg på jobb veldig 07.00 og slutter kl 15.00. Mannen min gjør motsatt; starter sent og slutter sent. Han leverer og jeg henter. Dvs barnehagetid fra 08.00-15.15. Kanskje dere kan fordele det slik? Anonymous poster hash: 4b1a6...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 19. september 2013 Forfatter #23 Del Skrevet 19. september 2013 Det er sånn samfunnet vill ha oss. Voksne på jobb og barn på institusjon. Nesten så vi ikke rekker å se våre smågull på hverdagene. Forferdelig!! Jeg jobber kun få dager i uken og er heldig. I tillegg starter jeg på jobb veldig 07.00 og slutter kl 15.00. Mannen min gjør motsatt; starter sent og slutter sent. Han leverer og jeg henter. Dvs barnehagetid fra 08.00-15.15. Kanskje dere kan fordele det slik? Anonymous poster hash: 4b1a6...411 Nei. Vi kan ikke fordele slik. Jeg jobber enten 7-15, 8-16, 9-17. Min mann jobber 8-16, men har 40min kjøretid. Skulle ønske politikerne kunne sett at dette ikke er det beste for samfunnet. Hadde ønsket at etter endt permisjon at man hadde rett på redusert arbeidsdag, altså en 9-15 dag i et år. Hadde jeg vert snekker så kanskje jeg hadde fått det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*oktobergutt 12* Skrevet 20. september 2013 #24 Del Skrevet 20. september 2013 Skjønner godt hva du mener! Gruer meg selv til den dagen jeg må begynne å jobbe igjen. Nå er vi en av dem som ikke har fått barnehageplass... så jeg blir nok hjemme med lillegutt fram til neste høst. Det vil jo selvsagt bli tøft økonomisk men... Vurderer også å måtte bytte jobb da vi også bor ute i distriktet og må pendle med tog til byen, rush trafikk etc. så tar det jo fort 1/2 time.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to små prinsesser Skrevet 20. september 2013 Forfatter #25 Del Skrevet 20. september 2013 Skjønner godt hva du mener! Gruer meg selv til den dagen jeg må begynne å jobbe igjen. Nå er vi en av dem som ikke har fått barnehageplass... så jeg blir nok hjemme med lillegutt fram til neste høst. Det vil jo selvsagt bli tøft økonomisk men... Vurderer også å måtte bytte jobb da vi også bor ute i distriktet og må pendle med tog til byen, rush trafikk etc. så tar det jo fort 1/2 time.... Vi var så "heldige" å ikke ha bhg-plass til eldstejenta før hun ble 1,5år. Ser nå at det var til det beste. Det ble strammere økonomisk, men vi fikk avdragsfrihet hos banken og jeg passet et barn til enkelte dager også hadde vi kontantstøtten. Det gikk rundt det også, men denne gang kunne vi ikke gjøre det slik. Blir jo litt strammere økonomien når man har en fra før av.... Det vil nok gå greit med jentene mine i bhg. Yngstejenta er så nysgjerring og vil være der det skjer noe så hun kommer nok til å trives. Dessuten er jo storesøster der allerede så hun ser jo bhg hver dag. Men mitt savn er det ikke stort å gjøre med. Jeg kommer nok til å leve for helgene. De vil bli hellige, så nå mye sosialt liv uten barn blir det ikke på laaaaaang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå