Gå til innhold

Noen som har en god og enkel oppskrift på pizzadeig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 dl lunket vann

Litt olje

Litt salt

Litt under 1 pk gjær

Hvetemel til passe konsistent.

Jeg foretrekker en litt klissete deig, lar den heve en liten halvtime før jeg heller den på matpapir på en langpanne. Bruker hendene til å klemme deigen ut i hele pannen, har enten vann eller hvetemel på fingrene så jeg ikke skal sitte fast i deigen. Har på fyllet og setter pannen på toppen av stekeovnen og lar den etterheve der den tiden det tar for komfyren å bli varm. 

Anonymous poster hash: 476b5...54d

3-4 dl lunkent vann

1/2 pk tørrgjær

1 ts salt

1-2 ss olivenolje

Mel til passe smidig deig (kan godt bruke litt grovt og havregryn), ikke for hard, liker at den er litt klissete.

Heves i ca 30 min

Endret av frk Nilsen
Gjest ronja røverdatter

Til en middels pizza:

3-4 dl hvetemel

1,5 dl vann

1/2 pk tørrgjær

et ørlite dryss med salt

Prøv deg fram med hvetemel-mengden til deigen blir lett å jobbe med.  Hev en halvtime eller så, kjevle ut og legg å fyll.  Stek på 225 gr eller mer i 12-13 minutter eller til den ser klar ut.  Vi foretrekker høy undervarme eller pizza-funksjonen i ovnen for å få sprø fin bunn.  Pizzaen skal stå lavt i ovnen.

Oppskriften kan lett dobles.

Endret av ronja røverdatter

Takk for svar begge to! Har dere peiling på sånn ca hvor mye mel dere bruker?

Sånn ca til passe smidig deig ;) 

Måler aldri opp melet da jeg tar i det våte først og blander i det tørre litt etter litt

Annonse

Jeg bare slumper jeg. Men, "mitt" triks er å lage deigen enten kvelden i forveien eller tidig samme dag, 

da bruker man minimalt med gjær (en halv teskje tørrgjør kanskje til 5 -6 dl hvetemel, eller ennå bedre tipo 00 mel som du får kjøpt i mange innvandrer butikker).

5-6 dl mel, en halv teskje salt, sånn ca 4 dl lunken vann 2 ss god olivenolje (kan sløyfes, men med litt fett blir bunnen litt mer sprø) og som sagt en halv teskje tørrgjær. Heves leeeeeeenge:)

Blir alltid veldig veldig bra altså!

Langpanne

1 l mel (muligens litt mer)

4 dl lunkent vann

3-4 ss olje

en halv teskje salt

1 pk tørrgjær

Hever gjerne en time for å få den til å fordele seg lettere i langpanna ;)

Dette blir en tykkbunnet langpanne med oppkant ;) 

Anonymous poster hash: fa804...f7c

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...