Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #1 Skrevet 8. september 2013 Risikerer jeg å ikke kalles inn til intervju da, hvis jeg skriver at de oppgis ved forespørsel? Har søkt en del jobber de siste årene, litt i "puljer" og med ujevne melomrom. Referansene har sagt at jeg bare kan bruke dem og at jeg ikke trenger å spørre melom hver gang, men npr det har gått opp mot et år mellom disse "puljene" har jeg likevel spurt igjen ibant for sikkerhets skyld. Har kommet i flere intervju, og nesten fått noen av jobbene, men har alri nådd helt opp. Nå har jeg ikke lyst til å spørre IGJEN, i tilfelle jeg ikke en gang kommer til intervju på dennne jobben. Vil heller vente til jeg evt. blir innkalt. Tror dere det ødelegger sjansene mine til i det hele tatt å bli kalt inn? Anonymous poster hash: fc74e...47f
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 8. september 2013 #2 Skrevet 8. september 2013 Jeg tror det er ganske vanlig å skrive «referanser fås ved interesse/oppgis på forespørsel»?
Tante Gustava Skrevet 8. september 2013 #3 Skrevet 8. september 2013 Skriv at referanser oppgis ved forespørsel. Det er helt vanlig, og ikke negativt. Da kan du heller spør referansene dine når du blir kalt inn til intervju.
Ingen_nick_ledig Skrevet 8. september 2013 #4 Skrevet 8. september 2013 Det KAN ødelegge sjansen ja...
Gjest ronja røverdatter Skrevet 8. september 2013 #5 Skrevet 8. september 2013 Hos et seriøst firma vil ikke det ødelegge sjansen for å få jobb. Det er en helt vanlig måte å gjøre det på, og om det er grunnen til at du ikke får jobb, så er det sikkert like greitt å ikke få jobb i det firmaet for det har de antageligvis en del andre tvilsomme regler og oppfatninger også.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #6 Skrevet 8. september 2013 Hos et seriøst firma vil ikke det ødelegge sjansen for å få jobb. Det er en helt vanlig måte å gjøre det på, og om det er grunnen til at du ikke får jobb, så er det sikkert like greitt å ikke få jobb i det firmaet for det har de antageligvis en del andre tvilsomme regler og oppfatninger også. Kunne ikke sagt det bedre selv. Anonymous poster hash: 0b0b5...c39
Leeloo76 Skrevet 8. september 2013 #7 Skrevet 8. september 2013 Det er overraskende mange urutinerte arbeidsgivere der ute som ringer alt for tidlig i prosessen, så jeg setter alltid " oppgis på forespørsel" så kan jeg ringe referansen og gi et heads up så de er litt forberedt.
Gilette Skrevet 8. september 2013 #8 Skrevet 8. september 2013 En ringer kun referansene om en er aktuell for jobben, dette for å unngå å få "feil" person inn i firmaet. Skriv at referanser oppgis ved forespørsel om du er i tvil.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #9 Skrevet 8. september 2013 Ofte sjekkes referanser før intervju. Så jeg hadde ikke tatt sjansen på å ikke oppgi referanser i søknaden. Anonymous poster hash: 8cfa7...210
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #10 Skrevet 8. september 2013 Hm. Takk for svar. Jeg tror kanskje jeg tar sjansen.... Anonymous poster hash: fc74e...47f
Ladybird2014 Skrevet 8. september 2013 #11 Skrevet 8. september 2013 Det er helt vanlig å gjøre, og skal ikke innskrenke sjangsen for å få jobb.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #12 Skrevet 8. september 2013 Risikerer jeg å ikke kalles inn til intervju da, hvis jeg skriver at de oppgis ved forespørsel? Har søkt en del jobber de siste årene, litt i "puljer" og med ujevne melomrom. Referansene har sagt at jeg bare kan bruke dem og at jeg ikke trenger å spørre melom hver gang, men npr det har gått opp mot et år mellom disse "puljene" har jeg likevel spurt igjen ibant for sikkerhets skyld. Har kommet i flere intervju, og nesten fått noen av jobbene, men har alri nådd helt opp. Nå har jeg ikke lyst til å spørre IGJEN, i tilfelle jeg ikke en gang kommer til intervju på dennne jobben. Vil heller vente til jeg evt. blir innkalt. Tror dere det ødelegger sjansene mine til i det hele tatt å bli kalt inn? Anonymous poster hash: fc74e...47f Det er helt vanlig å skrive at referanser oppgis på forespørsel. NAV anbefaler også å gjøre dette. Anonymous poster hash: 1ca76...91b
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #13 Skrevet 8. september 2013 Ofte sjekkes referanser før intervju. Så jeg hadde ikke tatt sjansen på å ikke oppgi referanser i søknaden. Anonymous poster hash: 8cfa7...210 Det er dessverre noen bedrifter som gjerne vil gjøre det, men det er noe uprofesjonelt å gjøre det. Det kan føre til at personens referanser ringes i hytt og pine og dermed ikke er like positivt innstilt til å stille som referanser lengre. Anonymous poster hash: 1ca76...91b
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #14 Skrevet 8. september 2013 Hos et seriøst firma vil ikke det ødelegge sjansen for å få jobb. Det er en helt vanlig måte å gjøre det på, og om det er grunnen til at du ikke får jobb, så er det sikkert like greitt å ikke få jobb i det firmaet for det har de antageligvis en del andre tvilsomme regler og oppfatninger også. Helt enig. Anonymous poster hash: 1ca76...91b
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #15 Skrevet 8. september 2013 Ofte sjekkes referanser før intervju. Så jeg hadde ikke tatt sjansen på å ikke oppgi referanser i søknaden. Anonymous poster hash: 8cfa7...210 Det er dessverre noen bedrifter som gjerne vil gjøre det, men det er noe uprofesjonelt å gjøre det. Det kan føre til at personens referanser ringes i hytt og pine og dermed ikke er like positivt innstilt til å stille som referanser lengre. Anonymous poster hash: 1ca76...91b Nå ringes det jo ikke i hytt og pine, om da ikke søker jobb i hytt og pine. Helt vanlig å sjekke referanser på de x-antall en vurderer å ta inn til intervju. Anonymous poster hash: 8cfa7...210
Anonym bruker Skrevet 8. september 2013 #16 Skrevet 8. september 2013 Ofte sjekkes referanser før intervju. Så jeg hadde ikke tatt sjansen på å ikke oppgi referanser i søknaden. Anonymous poster hash: 8cfa7...210 Det er dessverre noen bedrifter som gjerne vil gjøre det, men det er noe uprofesjonelt å gjøre det. Det kan føre til at personens referanser ringes i hytt og pine og dermed ikke er like positivt innstilt til å stille som referanser lengre. Anonymous poster hash: 1ca76...91b Nå ringes det jo ikke i hytt og pine, om da ikke søker jobb i hytt og pine. Helt vanlig å sjekke referanser på de x-antall en vurderer å ta inn til intervju. Anonymous poster hash: 8cfa7...210 Eh..?! Selvfølgelig gjør det det, dersom mange arbeidsgivere hadde ringt referanser før intervju. Det er uproft og korttenkt å ringe referanser før en kandidat er aktuell for en stilling, og heldigvis er det de færreste som gjør dette. En arbeidssøker søker i løpet av noen måneder gjerne fra 15- 100 jobber. Referansene deres forventer å bli kontaktet en sjelden gang og ikke bli ringt ned av nysgerrige arbeidsgivere, dvs. når den de er referanse for faktisk er aktuell til en stilling. Hadde du som referanse fått 10- 15 telefoner fra nysgjerrige arbeidsgivere midt i din egen arbeidstid, så hadde du neppe ønsket å være referanse igjen for noen ved en senere anledning. Anonymous poster hash: 1ca76...91b
Gilette Skrevet 8. september 2013 #17 Skrevet 8. september 2013 Ofte sjekkes referanser før intervju. Så jeg hadde ikke tatt sjansen på å ikke oppgi referanser i søknaden. Anonymous poster hash: 8cfa7...210 Nå er jeg en av de som ansetter folk, jobber i olje, og vi ringer ikke referanser før ett interjuv. En referanse _skal kun_ kontaktes dersom kandidaten er aktuell for stillingen. Hadde de jeg er referanse for gjort slik at jeg ble endringt i hytt og pine hadde jeg ikke blitt veldig glad, for å si det mildt.
Gjest Kira Skrevet 8. september 2013 #18 Skrevet 8. september 2013 Jeg ringer aldri referanser før etter første intervju. Da har jeg dannet meg et bilde av personen, og kan stille bedre spørsmål til referansen. Av 100 søknader jeg mottar er det kanskje maks fem som har skrevet opp referansene sine på søknaden/cven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå