Gå til innhold

Mor ta ferie under farens permisjonstid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg ta ferie rett etter min endte permisjonstid og da barnefaren skal begynne på sin? Han skal ta deler av fellesperioden.. La oss si at vi bytter 18.august, har jeg da lov til å ta ferie til f.eks 1.september uten at det går utover foreldrepengene til far..?

Anonymous poster hash: 165fa...413

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du.

Anonymous poster hash: 876fc...b03

Skrevet

Det kan dere hvis dere får NAV til å registrere første delen av hans permisjon med pappaukene. Når far tar av fellesukene er det et krav at mor er i arbeids - eller studieaktivitet.

Skrevet

Det er riktig som siste anonym her sier, ingen bryr seg om hva du gjør under fedrekvoten, men når far tar av fellespermisjonen må du enten jobbe eller studere.

Anonymous poster hash: 07973...9c7
Skrevet

Det er riktig som siste anonym her sier, ingen bryr seg om hva du gjør under fedrekvoten, men når far tar av fellespermisjonen må du enten jobbe eller studere.

Eh, javel? Betyr dette at ikke far kan ta ferie når mor har permisjon (fellesukene) heller?

Å ta ferie fra en jobb må vel likestilles med å være i jobb?

HI, spør NAV du, og oppdater oss gjerne.

Anonymous poster hash: 6391a...455

Skrevet

Du har lov til det, men om det er lurt er en annen sak. For det første kunne dere jo brukt ferietiden til å strekke permisjonstiden slik at barnet kunne ventet noen månder lengre med barnehagestart og for det andre fører det i mange tilfeller til at mor fortsetter å ha det meste av ansvaret for barn og hus også mens far har permisjon.

Anonymous poster hash: fdb86...e91
Skrevet

Lovpålakt ferie kan mor ta hele tiden, men ulønnet permisjon kan hun ikke ta mens far har permisjon utenom pappapermen. Slik var det i hvertfal før. mulig det kom nye regler nå i sommer.

Skrevet

Det står flere steder på nettsiden til nav at mor må være i aktivitet om far skal ta ut en del av felleskvoten, men jeg finner ingen steder hvor det står om ferie regnes som å være i aktivitet eller ikke. Du må kanskje ringe nav og høre...

Klippet fra nav:

Dersom far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, gjelder det spesielle regler ved at det stilles krav til mor.

Fellesperioden er den delen av foreldrepengeperioden som kan deles mellom foreldrene etter eget ønske. Dersom far skal ta ut hele eller deler av denne, er det krav om at mor er i aktivitet.

Skrevet

Meinar det å ta ut lovpålagt ferie er å vere i arbeid. Send mail til nav og spør, dei er raske på å svare.

Skrevet

Slik skal vi gjøre det. Jeg tar ut ferie fra februar til mars i etterkant av permisjonen, og far starter sin permisjon fra februar. Det er lov. Du har jo ikke permisjon når du tar ut ferie.

Anonymous poster hash: b266f...9b4

Skrevet

Takk for svar. Jeg har funnet så lite informasjon om det med ferieavvikling i permisjonstiden, så føler meg litt grønn på dette..

n74, on 08 Sept 2013 - 10:00, said:snapback.png

Det kan dere hvis dere får NAV til å registrere første delen av hans permisjon med pappaukene. Når far tar av fellesukene er det et krav at mor er i arbeids - eller studieaktivitet.

Hvordan får vi til dette eventuelt? Kan vi velge hvilke uker far skal ha pappaukene og hvilke uker som skal være en del av fellesperioden? 

Anonym bruker, on 08 Sept 2013 - 10:18, said:snapback.png

Du har lov til det, men om det er lurt er en annen sak. For det første kunne dere jo brukt ferietiden til å strekke permisjonstiden slik at barnet kunne ventet noen månder lengre med barnehagestart og for det andre fører det i mange tilfeller til at mor fortsetter å ha det meste av ansvaret for barn og hus også mens far har permisjon.

Anonymous poster hash: fdb86...e91

Du sier at vi kan strekke ut permisjonstiden med ferie.. Vil det skje et opphold i permisjonstiden mens vi har ferie da? Men da må vel far ta ut ferie samtidig også..

Skrevet

Takk for svar. Jeg har funnet så lite informasjon om det med ferieavvikling i permisjonstiden, så føler meg litt grønn på dette..

Hvordan får vi til dette eventuelt? Kan vi velge hvilke uker far skal ha pappaukene og hvilke uker som skal være en del av fellesperioden?

Du har lov til det, men om det er lurt er en annen sak. For det første kunne dere jo brukt ferietiden til å strekke permisjonstiden slik at barnet kunne ventet noen månder lengre med barnehagestart og for det andre fører det i mange tilfeller til at mor fortsetter å ha det meste av ansvaret for barn og hus også mens far har permisjon.

Du sier at vi kan strekke ut permisjonstiden med ferie.. Vil det skje et opphold i permisjonstiden mens vi har ferie da? Men da må vel far ta ut ferie samtidig også..

Du strekker egentlig ikke permisjonstiden, men tiden hjemme med barnet. Når permisjonen er ferdig tar dere ut ferien, en av gangen. Hvis dere har 4-5 uker ferie hver, får barnet være hjemme 8-10 uker lenger.

Men det er selvfølgelig kjedelig å ikke ha noe ferie sammen, så de fleste ville nok valgt å hatt et par uker samtidig.

Skrevet

Slik skal vi gjøre det. Jeg tar ut ferie fra februar til mars i etterkant av permisjonen, og far starter sin permisjon fra februar. Det er lov. Du har jo ikke permisjon når du tar ut ferie.

Anonymous poster hash: b266f...9b4

Så ferie er likestilt med at mor er i arbeid, eller tar du ferie under fedrekvoten? 

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet (endret)

Er det noen som vet hvordan det er når man f.eks har permisjon ut april neste år, og deretter ferie i hele mai (overført fra 2013)? Har man da krav på ferie for sommeren 2014?

Endret av Ejlis81
Skrevet

Er det noen som vet hvordan det er når man f.eks har permisjon ut april neste år, og deretter ferie i hele mai (overført fra 2013)? Har man da krav på ferie for sommeren 2014?

Nei, du har ikke krav på mer enn 3 uker sammenhengende i hovedferieperioden (som inkluderer mai). 

Anonymous poster hash: a7d3d...b1b

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Nei, du har ikke krav på mer enn 3 uker sammenhengende i hovedferieperioden (som inkluderer mai).  Anonymous poster hash: a7d3d...b1b

Men hva skjer da med de 5 ukene med ferie som jeg har krav på i 2014? Ferieukene jeg tar ut i mai er jo ferie overført fra 2013. Mister jeg da ferieukene for 2014?

Skrevet

Nei, du har ikke krav på mer enn 3 uker sammenhengende i hovedferieperioden (som inkluderer mai). Anonymous poster hash: a7d3d...b1b
Men hva skjer da med de 5 ukene med ferie som jeg har krav på i 2014? Ferieukene jeg tar ut i mai er jo ferie overført fra 2013. Mister jeg da ferieukene for 2014?
Såvidt eg veit er hovudferieperioden frå 1. Juni til 1. September.

Uansett, spør arbeidsgjevaren din. Min arbeidsgjevar gir automatisk rett til å ta ut all ferie i forlengelsen av permisjon. Logisk nok, om dei nektar kan ein jo utsetje tilsvarande antall veker permisjon medan ein tek ut ferie for så å fortsette permisjonen. For arbeidsgjevaren går det ut på eitt..

Skrevet

Du har lov til det, men om det er lurt er en annen sak. For det første kunne dere jo brukt ferietiden til å strekke permisjonstiden slik at barnet kunne ventet noen månder lengre med barnehagestart og for det andre fører det i mange tilfeller til at mor fortsetter å ha det meste av ansvaret for barn og hus også mens far har permisjon.

Vi fikk i alle fall lov til det, men det var litt frem og tilbake. Men jeg skulle ikke ha ferie, men jeg er frilanser og hadde ingen oversikt hvilke oppdrag jeg kom til å få, derfor fikk vi først ikke lov til å sette opp fellesukene på far i det hele tatt. Det var da NAV som kom opp med løsningen om å sette pappaukene først og så måtte vi søke over resterende fellesukene på ham etterpå. Da var jeg i full jobb igjen.

Det beste er vel å ringe NAV, de har nok vært borte i problemstillingen før:-)

Skrevet (endret)

Du strekker egentlig ikke permisjonstiden, men tiden hjemme med barnet. Når permisjonen er ferdig tar dere ut ferien, en av gangen. Hvis dere har 4-5 uker ferie hver, får barnet være hjemme 8-10 uker lenger.

Men det er selvfølgelig kjedelig å ikke ha noe ferie sammen, så de fleste ville nok valgt å hatt et par uker samtidig.

Her har vi valgt å strekke hjemmetida så lenge som mulig for å utsette bhg-start. Pappaen og jeg tar ut ferien vår èn av gangen både i år og neste år og vips så er hjemmetida med babyen 4 måneder lengre!! :D Her begynner poden i bhg når han er 16 mnd gammel, uten at noen av oss har måttet være hjemme i ulønnet permisjon :) Selvfølgelig litt kjedelig å ikke ha noe ferie sammen hverken i sommer eller neste sommer, men for oss hadde det føltes mye verre å sende en liten 12 mnd gammel krabbebaby nesten uten språk i bhg.

Endret av Madolyn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...