Gå til innhold

foreldre som aldri stiller på foreldremøte (dagbladet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva artikkelen inneholder?

Anonymous poster hash: 31d61...126

Skrevet

Håvard Tjora deler sine erfaringar om hvilke foreldre som uteblir og kvifor det er slik.

Kort fortalt handlar det om foreldre som av forskjellige grunnar er utafor det fine selskap i foreldregruppa og som ingen gjer forsøk på å kome i møte. Kort blir sjølvsagt unyansert, men eg meinar dette er essensen i det han skriv.

Skrevet

Men hva gjør det om ikke alle kan stille til møte hver gang? Vet om en alenemor som ikke alltid kan, når det er slike møter i barnehagen... 

Anonymous poster hash: 71efe...e13
Skrevet

Forstår jeg rett at du sier at foreldre ikke kommer på foreldremøter pga at andre foreldre ikke kommer dem i mot?

Skrevet

Men hva gjør det om ikke alle kan stille til møte hver gang? Vet om en alenemor som ikke alltid kan, når det er slike møter i barnehagen...

Artikkelen gjaldt ikkje dei tilfella.
Skrevet

Hva er det de ønsker da? De som ikke kommer?

Skrevet

Noen som kan kopiere artikkelen og legge den her?

Skrevet

Jeg har ofte hatt problemer med å møte på foreldremøter i bhg for jeg er alene med barna, og disse fellesmøtene legges ofte til barnas legge tid. 

Jeg bor i utkanten ca 1 mil fra folk og synes det er utfordrene å finne barnevakt, andre har ofte nok meg seg selv og mine venninner har barn i samme bhg så da er det ikke mange igjen å spør.. Foreldrene mine bor 3 mil unna og jobber tredelt turnus begge to.. 

Anonymous poster hash: 507d3...9b1
Skrevet

Artikkelen gjaldt ikkje dei tilfella.

Åja, sorry! Har ikke lest det... 

Skrevet

Forstår jeg rett at du sier at foreldre ikke kommer på foreldremøter pga at andre foreldre ikke kommer dem i mot?

Foreldre som blir ståande utafor samtalen fordi dei ikkje kjenner nokon og ingen slepp dei inn i varmen, foreldre med sosial angst, foreldre til klassas bråkmakar som kjenner fordømmelsen frå andre, foreldra til det barnet som går aleine i skulegarden osv.
Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg er en sånn som ikke alt for ofte går på foreldremøter.

Jeg liker det ikke, det er ukomfortabelt og kunstig.

Jeg deltar gladelig på dugnader, på arrangementer, kommer alltid på foreldresamtalene på skole og barnehage, men selve foreldremøtet er for meg en stor sperre. Mannen min har samme sperre og selv om vi foreldrene er aktivt deltagende på alle andre arenaer foretrekker vi å få lese referat fra foreldremøtet i fred og ro fremfor å delta selv.

Dog er vi også klar over vår begrensning her og at det KAN oppfattes som et problem og har derfor informert både skole og barnehage om dette, og det er blitt akseptert.

Anonymous poster hash: a2547...fbb
Skrevet

Poenget til Tjora er at vi foreldre har et ansvar for å se litt lengre enn vår egen nese. At vi skal gi et smil og invitere inn i samtalen de foreldrene som ikke er innviet i det " gode selskap"

Jeg har selv opplevd å være ny i bhg og grue meg vilt til å gå på foreldremøte fordi jeg visste at det kunne bli slik at jeg satt der alene under kaffen. Jeg, og de fleste, blir keitete i slike tilfeller før isen er brutt. For noen stikker denne angsten dypere.

I mitt tilfelle gjennomgikk jeg et par slike lidelsens foreldremøter hvor jeg gikk hjem med hodet fullt av tanker om at jeg aldri kom til å møte noen der som jeg kunne finne kjemi med. Så ble jeg kjent med ei av mødrene, som kjente to mødre til, som kjente to andre. På Luciafeiringen hadde jeg plutselig blitt en av de foreldrene som kunne gå fra bord til bord og snakke. En av dem som ikke så den mammaen som satt alene. Nå er jeg skrudd sammen slik at det heldigvis ikke tok lang tid før jeg husket på å rekke ut den hånden til den nye moren som satt alene :)

Tjora snakket om det samme i forhold til barna som aldri blir invitert med hjem i artikkelen "Satelittbarna" Der sier han at det er foreldrenes fordømte plikt å hjelpe til så disse barna blir inkludert. Etter at jeg hadde lest den artikkelen inviterte vi med oss en av de jentene som aldri hadde blitt invitert med hjem til noen på bhg. Hun viste seg å være ei fantastisk jente, full av humor og omsorg. Det vennskapet som fikk tid til å utvikle seg den ettermiddagen hjemme hos oss betyr den dag i dag mye for både denne jenta og jenta vår.

Håvard Tjora er en klok mann som jeg har stor respekt for :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...