Gå til innhold

Barn, overvekt og slikkerier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal vi på død og liv ta med oss kake, godteri, is eller brus når vi skal besøke noen? Har lurt på og irritert meg litt noen ganger når man inviterer til seg noen. Selv har jeg handlet inn og laget i stand. Barna har fått godteri om det er lørdag. Likevel kommer ofte folk med mer om de skal på besøk. Barna får da fort i seg så alt for masse. Ender ofte med at jeg må legge bort det de har fått. Er ikke en veldig populær mamma da nei.

Som mor prøver jeg så godt jeg kan å passe på hva barna spiser. I alle fall mengdene av godteri, snacks og brus.

Har sett flere fitnessbloggere som har gått hardt ut mot foreldre med overvektige barn. Har lyst til å påpeke at det ikke alltid er slik at foreldrene er skyld i at barna er litt rundere i kantene enn andre barn på samme alder. Mulig de egentlig tenker på de barna som får godteri og brus flere ganger i uken og som sliter med å gå, men foreldre som ikke gir barna dette og samtidig har aktive litt større barn kan lett bli såret av slike krasse utsagn. Hvorfor ikke heller komme med mange gode forslag ang mat, lure tips til å lokke barna på aktiviteter, eller støtte foreldrene til å ta et tak i problemet i steden for å rakke ned på dem? Noen trenger nettopp hjelp for å snu. Kanskje mangler de kunnskap eller støtteapparat rundt seg til å takle den utfordringen det kan være å ta grep om matvanene sine og til barna?

Selv har jeg ei jente på fem år som er veldig glad i all mat. Tror ikke det er noe hun ikke liker. Hun er ikke i kategorien overvektig bare så det er sagt, men hun er litt mindre benete enn de andre jentene i kullet sitt.

Jeg må holde igjen på mat, og styre hva hun kan spise. Mest fordi vekten begynte å gå drastisk opp for et par år siden uten at hun spiser noe annet enn familien spiser. Resten i familien har alltid spist alt vi vil av alt mulig uten å legge på oss, så det ble litt av en forandring for alle her når vi oppdaget at hun ikke hadde samme forbrenning som oss andre.

Nå ble hun ikke proppet full av snacks, godteri og brus, men spiste vanlig normal kost.

Sammen har vi endret en del vaner her i huset. (Dessverre til ti-åringens frustrasjon). Men det må til for å ikke tippe over til overvektig for veslemor.

Tomater, brokkoli, sukkererter, gulrøtter og blomkål er fast inventar i huset. Er man sulten utenom måltid er det snacksen vi kan få.

(Vi har vært hos lege og helsesøster for å utelukke andre sykdommer, så alt dette er i samråd med de).

Jeg ønsker ikke å gå veldig inn på tema som blir så personlig for min datter. Men som dere skjønner så er jeg redd for at jeg ikke klarer å stagnere vekten hennes på et helsemessig bra nivå. Selv om jeg prøver alt jeg kan, samtidig som hun ikke merker at jeg gjør noe med det. Alt skal gjøres skjult. Kan ikke forklare henne hvorfor jeg holder igjen vanlig mat når jeg syns hun har spist nok, sier bare at da får hun vondt i magen. Forklarer godteriet med karius og baktus. Hva annet får jeg gjort?

Så til alle dere som rakker ned på foreldre som har barn som ikke er slik du mener idealet skal være: Noen ting rår man bare ikke over. Støtt opp foreldre som trenger det, ikke rakk ned på de. Det hjelper ikke. Selv om jeg er enig i at mange av disse foreldrene gjør for lite, så husk på at det er de som gjør så mye at de blir slitne av det. Jeg vet med meg selv at dette ikke er min feil, men hadde jeg ikke fått støtte så hadde jeg kanskje ikke holdt ut å stadig si nei til er barn som kan spise mye mer enn meg selv og som alltid er sulten.

Anonymous poster hash: 3ece0...ac1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt poeng. Har aldri tenkt på det før, men har pliktskyldigst med meg godsaker til vertene. Fra nå skal jeg ha med andre ting :)

Anonymous poster hash: 3e181...53a

Skrevet

Er greit å ha med ting om det er avtalt syns jeg. Men går og Ann å ha med sunnere varianter. Kommer folk med fruktsalat, jordbær e.l og krem syns jeg det er helt supert :)

Kun voksne man besøker må jo de klare å styre selv. Men vondt å gjemme bort alt når andre gir for mye.

Har ofte venter med å ta frem vårt eget slik at jeg ser om andre har med noe.

Hi

Anonymous poster hash: 3ece0...ac1

Skrevet

Når jeg får besøk finner jeg aldri frem saft, brus, boller, snop etc uten å først diskret ha spurt foreldrene om det er greit (altså uten at barnet hørerer det). Jeg hadde nemlig ikke syntes det var greit til mitt barn, men vet de fleste er mindre strenge.

Ikke vært borti at folk tar med seg snop på besøk?

Anonymous poster hash: 538aa...8ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...