Gå til innhold

Hva regnes som mye ødem?

Anbefalte innlegg

Jeg får dype søkk etter sokkene. Det er vel vanlig i uke 34... Men det verste er egentlig at når jeg trykker nederst på leggen blir det en dyp grop der. Den er minst 5 mm dyp og den går ikke vekk før etter hvertfall 15 minutter. :/ Finner lite på nett om grader av ødemer. Har ikke spist annet enn to skiver med hvitost og et halvt stykke sjokoladekake i hele dag drukket 2 kopper kaffe og en del vann. Er litt kvalm i dag så har ikke orket mat... Så det er ikke stor saltmengde som girbmeg så mye ødemer.

Hendene er litt stive av ødem men ikke så ille som beina...

Anonymous poster hash: 161b7...225

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078850-hva-regnes-som-mye-%C3%B8dem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier legen da?

Jeg hadde 2+ på ødemer med begge. Det var mye.

Jeg fikk permanente blod utredelser på leggene etter sprengingen. Måtte ha på med støttestrømper fra før jeg gikk ut av sengen og til jeg la meg.

Anonymous poster hash: 5d700...6dd
Gjest UndrendeUllteppe

Det høres ikke umiddelbart ut som at du har veldig store ødemer, 5 mm er "levelig" ;) husk at det er viktig å drikke mye vann, det kan faktisk hjelpe.

Hvis du tenker på ødem i forhold til svangerskapsforgiftning, må du se på det større bildet, protein i urinen, høyt blodtrykk osv. Og i slike tilfeller kommer ødemene ofte akutt og i stor grad. Så jeg ville ikke nødvendigvis bekymret meg for det hvis alt annet er ok ;)

Det høres ikke umiddelbart ut som at du har veldig store ødemer, 5 mm er "levelig" ;) husk at det er viktig å drikke mye vann, det kan faktisk hjelpe.

Hvis du tenker på ødem i forhold til svangerskapsforgiftning, må du se på det større bildet, protein i urinen, høyt blodtrykk osv. Og i slike tilfeller kommer ødemene ofte akutt og i stor grad. Så jeg ville ikke nødvendigvis bekymret meg for det hvis alt annet er ok ;)

Neida, hverken jeg eller lege er bekymret for noe. :) Urin og Bt er fint. Bare lurer på hva som regnes som mye. Jeg har bare "1" i ødem. Er bare litt vondt å gå. Ødemene er der fra jeg står opp. Kommer ikke bare utover dagen.

Hva sier legen da?

Jeg hadde 2+ på ødemer med begge. Det var mye.

Jeg fikk permanente blod utredelser på leggene etter sprengingen. Måtte ha på med støttestrømper fra før jeg gikk ut av sengen og til jeg la meg.

Anonymous poster hash: 5d700...6dd

Hjelpes meg. Høres ille ut! :/ Slutter å klage nåh!!

Annonse

Gjest UndrendeUllteppe

Neida, hverken jeg eller lege er bekymret for noe. :) Urin og Bt er fint. Bare lurer på hva som regnes som mye. Jeg har bare "1" i ødem. Er bare litt vondt å gå. Ødemene er der fra jeg står opp. Kommer ikke bare utover dagen. Anonymous poster hash: 161b7...225

Vel, for å si det slik, det kan bli veldig mye verre :P da blir man så opphovnet at huden sprekker og man får småsår rundt omkring, og det pipler vann ut av huden og man kan knapt stå og har store smerter :(

Men slik du har det er plagsomt nok, og du skal selvfølgelig ta det på alvor. Og det kan være både vondt og hemmende. Bruk støttestrømper!! Og sitt og vipp litt med fotbladet opp og ned, så hjelper du venene i foten å pumpe blodet og væsken oppover beina i stedet for at væsken siver ut i vevet. Det er bra å gå litt, men ikke legg ut på turer hvis ikke formen tillater det, å gå litt inne er også veldig bra. Om noen uker er det bedre ;)

Gjest UndrendeUllteppe

Og støttestrømpene skal du ta på før du står opp av sengen, og ha på til du legger deg. Skyll dem da gjerne opp i kaldt vann, og heng dem til tørk, så får de tilbake litt av elastisteten sin (som man har sprengt ut i løpet av dagen) ;)

Neida, hverken jeg eller lege er bekymret for noe. :) Urin og Bt er fint. Bare lurer på hva som regnes som mye. Jeg har bare "1" i ødem. Er bare litt vondt å gå. Ødemene er der fra jeg står opp. Kommer ikke bare utover dagen. Anonymous poster hash: 161b7...225

Vel, for å si det slik, det kan bli veldig mye verre :P da blir man så opphovnet at huden sprekker og man får småsår rundt omkring, og det pipler vann ut av huden og man kan knapt stå og har store smerter :(

Men slik du har det er plagsomt nok, og du skal selvfølgelig ta det på alvor. Og det kan være både vondt og hemmende. Bruk støttestrømper!! Og sitt og vipp litt med fotbladet opp og ned, så hjelper du venene i foten å pumpe blodet og væsken oppover beina i stedet for at væsken siver ut i vevet. Det er bra å gå litt, men ikke legg ut på turer hvis ikke formen tillater det, å gå litt inne er også veldig bra. Om noen uker er det bedre ;)

Å fytti... :/ Har aldri hatt mer enn 1 i ødem jeg. Det høres jo helt forjævlig ut at huden kan sprekke! I dag har jeg vært på fotballturnering med gutten min. Stått og gått i 10 timer! Ikke hatt mulighet til å ligge eller sitte noe. Fy fa.... Beina mine var TØMMERSTOKKER da jeg kom meg hjem. Følte meg følelsesløs i beina. :/ Ikke vært så ille før...

Jeg hadde 4 i ødem.. :/ Tærne mine rakk ikke ned til gulvet.Gikk på "poser" med vann.Ingen sko passet.Lår og legger gikk i ett og var store som tømmerstokker..!

Jeg hadde veldig vondt når jeg gikk.Orket ikke gå lenge av gangen og heller ikke stå lenge på beina.Jeg satt med leggene inntil stolbeina i 30 sekunder så hadde jeg nesten 2 cm hakk inn i leggen i 5-10 minutter...Helt forferdelig!

Jeg fikk aldri brukt støttestrømper da det kom plutselig så de ville ikke hjelpe og det fantes ikke store nok.. :/

Gjest UndrendeUllteppe

Ja, altså det er ikke sånn at den revner stort, men man ser småsår som små streker rundt områder der huden har vært ekstra uttøyd. Men det ekleste (om man kan si det slik), synes jeg er når det pipler vann ut av huden...grøss...

Jeg kan godt skjønne at du er rimelig gåen nå ja, huff...du må bare legge beina høyt og "håpe på bedre vær". Har du en snill mann som kan massere deg forsiktig fra foten og oppover leggene, så kan det hjelpe. Men i alle fall, invester i noen gode støttestrømper på mandag, så forebygger du åreknuter og plager i etterkant :)

Annonse

Just for the record,støttestrømper hjelper ikke mot vann i kroppen! Vannet blir bare skvist en annen plass i kroppen! Hadde selv 4+ i ødemer og syns støttestrømper bare var ubehagelig! Vann piplende ut hørtes veeeeeldig rart ut... Strekkmerker nedover bena fikk jeg derimot!

Anonymous poster hash: 05f16...d34

Gjest UndrendeUllteppe

Man får vann i beina fordi veneklaffene ikke klarer å pumpe blodet oppover mot hjertet effektivt nok, blodet blir "stående" i beina for lenge, og væsken i blodet siver ut i vevet. Ideen med støttestrømper er mekanisk å klemme sammen leggene såpass at veneklaffene får jobbet mer effektivt igjen, og blodet dermed ikke blir stående slik. Enkelt forklart. Det fjerner selvsagt ikke årsaken til problemet, men det hjelper på symptomene, og forebygger skjemmende og (hos enkelte) smertefulle og plagsomme åreknuter senere i livet.

Hva mener du med at vann piplende ut hørtes veeeeldig rart ut? Det er et kjent fenomen.

Jeg hadde det høyeste på skalaen, de sa på KK at de ikke hadde sett så ille før....men det piplet ikke vann ut i det minste...

Vannet kom tidlig - ved 4 mnd og økte kraftig ved 5-6 mnd. Var så ille at ingen støttestømper passet, klarte ikke å sitte meg ned på do for eksempel for jeg klarte ikke å bøye knærne :o

Kunne ikke stå, og nesten ikke gå. Det verket i hele kroppen.

Ingen sko passet, kunne bare ha på sandaler med snøring hele veien oppå, og måtte kjøpe lengre lisser. :huh:

Jeg fikk sv.forgiftning. Tok 3 mnd før alt vannet var vekke, og det var himmelsk deilig :D

Husker veldig godt, det var tortur - grusomt!!!

Anonymous poster hash: aa7c9...a9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...