Gå til innhold

Jeg syntes noen valg familier tar er veldig rare.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg vet om klager på at hun ikke kan ha barnet sitt begrunn av dårlig råd, derfor har far hovedomsorgen, men råd til å reise 5-6 turer til syden hvert år har hun!

Slike valg er helt uforståelig.

Anonymous poster hash: bad1d...129

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet (endret)

Kanskje litt rart formulert overskrift, men jeg syntes det er så rart at noen velger å gjøre ting som ikke er bra for seg eller for barna.

Da tenker jeg på f.eks.

Valg av bil og bilseter. Det hjelper ikke å ha førsteklasses bilsete om man har et vrak av en bil, eller omvendt.

Det var bare et eksempel. Hva syntes du det er rart at andre velger?

Selvsagt hjelper det å ha et bra barnesete i en ikke så bra bil! Om man har et dårlig sete i en dårlig bil, blir det jo ekstra ille.

Noen ganger må man prioritere, så om man ikke kan gjøre noe med den største mangelen, kan man kompensere med å ha det beste av det man kan gjøre noe med.

Det jeg syns er rarest er hvor mange som har behov for å synes så mye om andre.

Endret av ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Ei jeg vet om klager på at hun ikke kan ha barnet sitt begrunn av dårlig råd, derfor har far hovedomsorgen, men råd til å reise 5-6 turer til syden hvert år har hun!

Slike valg er helt uforståelig.

Jeg fatter ikke hvordan man får til å ta sånne valg. Barnet mitt er alt for meg og kommer ikke til å velge ham bort begrunn av en sydentur eller to 

Skrevet

Eg syns det er litt rart å bruke så mykje tid og krefter på kva val og prioriteringar naboane gjer....

Skrevet

Eg syns det er litt rart å bruke så mykje tid og krefter på kva val og prioriteringar naboane gjer....

Helt enig. Og før man dømmer andre kan man jo prøve å huske på at alle vil det beste for barna sine, og at de kan ha sine grunner til å velge stim de gjør, men at de kanskje ikke vil dele det med alle.

Anonymous poster hash: e4bf7...5d3

Skrevet

Jeg bruker ikke mye tid og krefter på å tenke på valgene og prioriteringene til de rundt meg, jeg har annet å drive med.

MEN, jeg klarer ikke å la være å bli forundret over mine slektninger, der far lenge etter at han ble pappa, tok på seg en ukespendlerjobb. Han hadde en datter på 2,5 hjemme, hadde mulighet til å ta en annen jobb, men valgte å være borte man-fre, og hjemme i helgene. Dette syns jeg er underlig.

Verre blir det når samme par har barnevakt flere helger på rad for å rekke over alle julebordene, vennefestene, storbyweekendene osv., når ungen aldri har vært i en dyrepark/lekeland/hyttetur osv.

Skrevet

Kanskje litt rart formulert overskrift, men jeg syntes det er så rart at noen velger å gjøre ting som ikke er bra for seg eller for barna.

Da tenker jeg på f.eks.

Valg av bil og bilseter. Det hjelper ikke å ha førsteklasses bilsete om man har et vrak av en bil, eller omvendt.

Det var bare et eksempel. Hva syntes du det er rart at andre velger?

Noen av oss har faktisk ikke råd til den nyeste Audi'n.. Tenker det er bra at folk bruker skikkelige bilstoler da ihvertfall !

Ta deg en tur ned fra den høye hesten du.

Skrevet

Tenk om det ligger noe bak, som hun velger å holde privat? Har du tenkt på det?

Skrevet

Jeg synes det er helt uforståelig at så mange bryr seg så mye om noe de observerer på avstand og garantert ikke vet hele historien bak...

Skrevet

Da tenker jeg på f.eks.

Det var bare et eksempel. Hva syntes du det er rart at andre velger?Anonymous poster hash: bad1d...129

Jeg var student da jeg fikk eldtemann, med "et vrak av en bil" Som vi var avhendig av. Valgte å kjøpe et veldig bra bilsete til ham, for p kompensere litt.

Hva mente du jeg skulle ha gjort da, kjøpt sete på loppis?

Skrevet

Du skjønner at ikke alle har råd til ny bil? Skal de med dårlig bil kjøpe dårlig sete også da?

Anonymous poster hash: 459d9...837

Det handler om prioritering. Nyere bil er sikrere for barna ene et nytt og flott hus.

Anonymous poster hash: bad1d...129 [/quote

Så du mener at alle som kjører rundt i gammel bil har ett nytt og flott hus?

Isåfall må du tre ned fra din store hvite hest og se deg rundt i landet. Og kanskje få noen til å lære deg virkeligheten .

Anonymous poster hash: 0d9bc...ce5

Jeg skrev i hi at om man hadde et vrak av en bil, så hjelper det ikke å ha et flott nytt bilsete. Vrak og gammel bil trenger ikke å være det samme.

"tre ned fra din store hvite hest "

Tihi.

Anonymous poster hash: 8dc6f...844

Skrevet

For å snu litt på det: Jeg synes det er rart at folk slutter å prioritere egentid og kjærestetid fordi man har fått barn. Finner det merkelig at noen ikke har behov for å være noe annet enn mamma (og pappa) innimellom. Trist.

Med andre ord; det å være en god mor er ikke ensbetydende med det å aldri være borte fra barna.

Skrevet

Synes det er så innmari søtt og hyggelig med alle som skal synes og mene om ting de i stor grad tydelig ikke forstår. Niiice.

Skrevet

Når det gjelder bil og hus tenker jeg hver familie kjøper det de mener å ha råd til. Ikke bra med gamle hus heller! Sopp, farlig gammelt elektrisk anlegg osv... Problemstillingen din har i grunnen aldri ramlet meg inn, men kan konstatere at jeg kjører den største caravellen, gammal som alle hauger, men tryggere enn den nye fiffige Fiat punto (?) som naboen har...

Anonymous poster hash: 64a8b...27e

Skrevet

Jeg skjønner ikke folk som prioritere sikker bil og gode seter, men samtidig lar ungene kjøre firhjuling! Det henger jo ikke sammen sikkerhetsmessig, men sansynlig vis synes de det er så gøy at de godtar risikoen.

Anonymous poster hash: 8e733...bb6

Mener du her kjøre selv eller sitte på?

Skrevet

synes det er spesielt å planlegge å få barn på det stadiet ei jeg kjenner er i livet nå. Hun er psykisk ustabil, kun fullført ungdomskolen, vært gift og skilt og bodd sammen med to forskjellige siden hun ble skilt for under et år siden. Ble skilt fordi hun var utro med fetteren sin.. :-S

MEN, du vet, siden alle venninnene ble gravide nå, så måtte jo hun også... :-O

Klarer seg heller ikke økonomisk og må ha hjelp av foreldrene ofte for å holde ut til neste lønning. Eier heller ikke nåla i veggen... Og alt dette har hun rukket før hun knapt har fylt 22.... Mannen hun er gravid med har heller ingen utdannelse utenom U.skole

Anonymous poster hash: 3be56...614
Skrevet

Om man ikke har en ny bil men en gammel dårlig en har det antageligvis mye å gjøre med økonomi. De fleste som kjører ønsker vel helst en ny og finere bil om de har råd til det.

Og det må da være kjempebra at de da ihvertfall skaffer de setene som er sikrest. Da dårlig bil og bra seter må være sikrere en dårlig bil og dårlige seter.

Jeg har ikke råd til bil i hele tatt jeg så skjønner godt at mange ikke har råd til en nyere en.

Jo forresten jeg skulle ha klart å kjøpt en men da hadde det blitt ekstremt trangt på alle andre poster i budsjettet så jeg har valgt å heller ha råd til å sende barna på fritidsaktiviteter (noe som hadde vært lettere å få til med bil) og å kunne kjøpe skikkelig utstyr til de sånn ellers.

Anonymous poster hash: 5db2f...c29
Skrevet

Synes det er rart når folk prioriterer minimum en sydenferie i året når de holder på å bli luksusfellen-materiale. Vet en nå som holder på å gå konkurs men som akkurat har kjøpt TV til sikkert tjue tusen.

Anonymous poster hash: 578c5...061

Skrevet

Synes det er rart når folk prioriterer minimum en sydenferie i året når de holder på å bli luksusfellen-materiale. Vet en nå som holder på å gå konkurs men som akkurat har kjøpt TV til sikkert tjue tusen.

Anonymous poster hash: 578c5...061

Hæ? Folk er jo gale.. Og jeg som følte jeg skeiet skikkelig ut da jeg kjøpte ny vannkaraffel til 500 kr...

Anonymous poster hash: 9601d...6e5

Skrevet

Jeg vet hva du mener. Broren til forloveden og familien har brått bestemt seg for å flytte til Alicante. For første gang har han nå stabil jobb hvor han tjener godt så samboeren kan gå hjemme med nummer 2 som kom for 5 måneder siden. Å nå skal de helt brått bytte kontinent . Flytte avgårde med to barn den ene er midt i skole året. Ingen av dem har jobb i Spania enda og mannen har heller ikke fått godkjent visum for arbeids tillatelse. Men like vel er fly billetter bestilt. Hele familien her sitter egentlig bare å rister på hode. Men tilslutt er det da deres valg

Skrevet

Det med bilene var bare et eksempel. Her inne er det vanskelig å formulere seg fordi det ikke finnes noen nyanser av det man skriver. Alt blir tatt bokstavlig. Jeg var ikke ute etter å diskutere bilen og bilsetene, jeg etterspurte andre valg som mennesker tar som du syntes er rart?

HI

Skrevet

Hva om jeg kjenner denne personen? Har snakket en del om det, og hun har langt ifra dårlig råd (tjener mellom 20-25.000 i mnd og bor i leilighet under mor og far som hun betaler skarve 2000 for i mnd. Jeg vil heller si at hun ga far foreldreomsorgen kun for å ikke miste sin egen ungdomstid hvor hun kan feste og ha det morsomt. 

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg synes det er rart når folk velger så dyre hus, biler, tv'er og andre materielle ting som gjør at det ikke klarer å leve livet utenom disse tingene.  Det gjelder egentlig enten de har barn eller ikke.  Eller når noen kjøper seg hus og bil for maks av hva de kan klare og plutselig blir helt sjokkerte når de skjønner at det er ikke bare utgifter til å kjøpe disse flotte tingene som dukker opp, men til drift og bruk også.

Og nei, jeg er ikke så opptatt av hva andre gjør eller ikke gjør og bruker ikke mye energi på det, men det er da lov å tenke tanken.  Sikkert noen som ikke skjønner at ikke vi kjøper dyrere hus og bil enn vi har også.

Skrevet

Hva om jeg kjenner denne personen? Har snakket en del om det, og hun har langt ifra dårlig råd (tjener mellom 20-25.000 i mnd og bor i leilighet under mor og far som hun betaler skarve 2000 for i mnd. Jeg vil heller si at hun ga far foreldreomsorgen kun for å ikke miste sin egen ungdomstid hvor hun kan feste og ha det morsomt.

Hvis det er den fulle og hele sannhet er jeg selvsagt enig med deg! Hun må da være i en klasse for seg selv, når det gjelder egoisme . Med mindre hun er 16år og rett og slett ikke vet bedre.

Skrevet

Hvis det er den fulle og hele sannhet er jeg selvsagt enig med deg! Hun må da være i en klasse for seg selv, når det gjelder egoisme . Med mindre hun er 16år og rett og slett ikke vet bedre.

Jeg har kjent henne i snart 15 år, og vi er nå begge 22 år. I ti av de årene har vi vært såkalte bestevenner. Hun klager over økonomien, samtidig som hun sender meg bilder av lønnslippene sine. Da vet man bare ikke hvordan man prioriterer og hvordan voksenlivet er. Vi jeg og sambo er to stk med en liten en på snart 3 mnd og vi tjener ikke like mye som henne tilsammen (han er lærlig og jeg er student med foreldrestipend)... Vi har det vi trenger vi. :) 

Eller svigerfar som klagde på hvor lite han hadde å rutte med begrunn av lån (huslån, kreditkortgjeld og diverse), så tok han opp 500.000 i lån for å kjøpe seg campingvogn, bygge spikertelt og generelt ha nok for å dra på byen og drikke seg drita. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...