Gå til innhold

Forklar meg en ting ang politikk og valg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et pinlig spm. Men det står mellom H og AP. Men hva med de mindre, de andre partiene? Hvis feks AP skulle vinne valget nå da, kan de danne regjering med FRP hvis de har fått mange stemmer? Eller utgår FRP automatisk fra en rødgrønn regjering? Og hva skjer feks med MDG eller venstre om H vinner? Jeg skjønner ikke helt hvordan en regjering kan bli dannet utfra vinneren... 

For å forklare på en annen måte. Si H vinner. Da er AP nest størst. Er de da med på stortinget med et stort antall mandater, men ikke med i regjeringen? 

Anonymous poster hash: f7e3c...fa9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå et jeg spent på hva slags svar du får.

Selv vet jeg ikke helt hvor jeg skulle begynt å forklare..

Anonymous poster hash: 53bd6...6fb

Skrevet

Ja, mandater på Stortinget fordeles etter stemmer, grovt sett. Og når det er avstemninger vil man jo trenge å få et flertall på tinget med seg. Alle kan danne regjering med hvem de vil, men partier som står så langt fra hverandre som AP og FRP vil aldri ha nok treffpunkter i politikken sin til å kunne enes om å gå sammen i regjering.

Det er mulig å ha en mindretallsregjering, fx en ren AP eller Høyre-regjering, men de vil da ikke ha flertallet av stemmene i Stortinget alene, og blir avhengig av å få støtte fra andre partier fra sak til sak. Dermed blir det vanskelig å få gjennomført det de vil.

Anonymous poster hash: a9da1...289
Skrevet

Takk, det var veldig lett og greit forklart :) 

Og forskjellen på regjeringen og mandatene på Stortinget er at de i regjeringen får ministerposter etc? 

Skrevet

Takk, det var veldig lett og greit forklart :)

Og forskjellen på regjeringen og mandatene på Stortinget er at de i regjeringen får ministerposter etc? 

Nettopp. Det er flere på Stortinget fra regjeringspartiet enn antall ministre. Resten sitter i komiteer etc, og deltar med sin stemme i avstemninger på tinget.

Anonymous poster hash: a9da1...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...