Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #1 Skrevet 7. september 2013 Tenker da på norsk og matte fra 5. klasse. Anonymous poster hash: af070...188
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #3 Skrevet 7. september 2013 Jeg tenker at det kan være greit ihvertfall fra siste året på barneskolen. Det gjør overgangen til ungdomsskolen mykere. OM ikke tiltak for de svakeste er satt inn før, så må det jo gjøres da. Altfor mange går ut av ungdomsskolen som funksjonelle analfabeter og det gir ett stort handicap for livet. Anonymous poster hash: 9003c...b92
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #4 Skrevet 7. september 2013 Syns det er helt greit å innføre det fra 5.klassen i f.eks de to fagene du nevner. Anonymous poster hash: 9ab9e...dac
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #5 Skrevet 7. september 2013 Tullete. En karakter er ikke en tilbakemelding på hva/hvor man gjør det bra og dårlig. Vil heller ha evalueringer, hvor læreren skriver hva man evt har gjort feil. Karakterene i ungdomsskolen betyr jo ingenting, bortsett fra i 10. klasse, så 8-9 klasse er mer enn nok "myk overgang". Lærerne bruker alt for mye tid som det er på papirarbeid og dokumentasjon, trenger ikke mer. Hvis karakterene skal erstatte de skriftlige tilbakemeldingene, så er jeg enda mer i mot. Hvordan kan man gjøre det bedre neste gang hvis alt du fikk beskjed om var "4"? Jaha? Hva skal gjøres for å få 6'ern? og vips, tilbake til vanlige evalueringer... Har snakket en del med diverse lærere om karaktersystemet, og majoriteten syns faktisk det er upålitelig og vanskelig. Det viser ikke hvor framskritt en elev har hatt, det blir lett "trynefaktor". En lærer sa det var nesten like greit å kaste terning... Anonymous poster hash: 6c1d7...859
Tauriel Skrevet 7. september 2013 #6 Skrevet 7. september 2013 Synes det er helt greit, blir en litt mindre skumlere overgang til ungdomskolen Er også for orden- og oppførselkarakter fra 3 klasse
Tauriel Skrevet 7. september 2013 #7 Skrevet 7. september 2013 Tullete. En karakter er ikke en tilbakemelding på hva/hvor man gjør det bra og dårlig. Vil heller ha evalueringer, hvor læreren skriver hva man evt har gjort feil. Karakterene i ungdomsskolen betyr jo ingenting, bortsett fra i 10. klasse, så 8-9 klasse er mer enn nok "myk overgang". Lærerne bruker alt for mye tid som det er på papirarbeid og dokumentasjon, trenger ikke mer. Hvis karakterene skal erstatte de skriftlige tilbakemeldingene, så er jeg enda mer i mot. Hvordan kan man gjøre det bedre neste gang hvis alt du fikk beskjed om var "4"? Jaha? Hva skal gjøres for å få 6'ern? og vips, tilbake til vanlige evalueringer... Har snakket en del med diverse lærere om karaktersystemet, og majoriteten syns faktisk det er upålitelig og vanskelig. Det viser ikke hvor framskritt en elev har hatt, det blir lett "trynefaktor". En lærer sa det var nesten like greit å kaste terning... Anonymous poster hash: 6c1d7...859 På ungdomskolen fikk vi begge deler, er da ikke vanskeligere for en barneskolelærer og gjøre det samme... En karakter, kort oppsummert feil og hva som må øves på.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #8 Skrevet 7. september 2013 Tullete. En karakter er ikke en tilbakemelding på hva/hvor man gjør det bra og dårlig. Vil heller ha evalueringer, hvor læreren skriver hva man evt har gjort feil. Karakterene i ungdomsskolen betyr jo ingenting, bortsett fra i 10. klasse, så 8-9 klasse er mer enn nok "myk overgang". Lærerne bruker alt for mye tid som det er på papirarbeid og dokumentasjon, trenger ikke mer. Hvis karakterene skal erstatte de skriftlige tilbakemeldingene, så er jeg enda mer i mot. Hvordan kan man gjøre det bedre neste gang hvis alt du fikk beskjed om var "4"? Jaha? Hva skal gjøres for å få 6'ern? og vips, tilbake til vanlige evalueringer... Har snakket en del med diverse lærere om karaktersystemet, og majoriteten syns faktisk det er upålitelig og vanskelig. Det viser ikke hvor framskritt en elev har hatt, det blir lett "trynefaktor". En lærer sa det var nesten like greit å kaste terning... Anonymous poster hash: 6c1d7...859 Hehe, høres ut som du har gjort reell forskning på området, samtidig som det du skriver er helt på trynet. På ungdomskolem- og videregående fikk jeg bestandig mer tilbakemelding enn kun karakteren. Vil tro det er samme muligheten på barneskolen. JA, til mer som fremmer og motiverer også de skoleflinke! Anonymous poster hash: 9ab9e...dac
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #9 Skrevet 7. september 2013 Jeg er for. Synes det er nok dulling med de som sliter på skolen, ALT kan ikke handle om de ressurssvake... Anonymous poster hash: ed911...ac2
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #10 Skrevet 7. september 2013 Jeg er for. Synes det er nok dulling med de som sliter på skolen, ALT kan ikke handle om de ressurssvake...Anonymous poster hash: ed911...ac2 Tror du har misforstått!! Lærevansker har da lite med om du er ressurssterk å gjøre eller ikke. Jeg er lærer, en av de mest ressurssterke elevene, han er elevrådsleder, sosial, populær og flink i gym. En ressurs for klassen......men han har store lærevansker. Sterk dysleksi, store mattevansker etc. Han er da ikke ressurssvak av den grunn? Anonymous poster hash: f4b06...92e
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #11 Skrevet 7. september 2013 Jeg er for. Synes det er nok dulling med de som sliter på skolen, ALT kan ikke handle om de ressurssvake...Anonymous poster hash: ed911...ac2 Tror du har misforstått!! Lærevansker har da lite med om du er ressurssterk å gjøre eller ikke. Jeg er lærer, en av de mest ressurssterke elevene, han er elevrådsleder, sosial, populær og flink i gym. En ressurs for klassen......men han har store lærevansker. Sterk dysleksi, store mattevansker etc. Han er da ikke ressurssvak av den grunn? Anonymous poster hash: f4b06...92e Sosial sett er han ressurssterk, men faglig sett er han ressurssvak. Anonymous poster hash: bbd4b...301
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #12 Skrevet 7. september 2013 Tullete. En karakter er ikke en tilbakemelding på hva/hvor man gjør det bra og dårlig. Vil heller ha evalueringer, hvor læreren skriver hva man evt har gjort feil. Karakterene i ungdomsskolen betyr jo ingenting, bortsett fra i 10. klasse, så 8-9 klasse er mer enn nok "myk overgang". Lærerne bruker alt for mye tid som det er på papirarbeid og dokumentasjon, trenger ikke mer. Hvis karakterene skal erstatte de skriftlige tilbakemeldingene, så er jeg enda mer i mot. Hvordan kan man gjøre det bedre neste gang hvis alt du fikk beskjed om var "4"? Jaha? Hva skal gjøres for å få 6'ern? og vips, tilbake til vanlige evalueringer... Har snakket en del med diverse lærere om karaktersystemet, og majoriteten syns faktisk det er upålitelig og vanskelig. Det viser ikke hvor framskritt en elev har hatt, det blir lett "trynefaktor". En lærer sa det var nesten like greit å kaste terning... Anonymous poster hash: 6c1d7...859 Hehe, høres ut som du har gjort reell forskning på området, samtidig som det du skriver er helt på trynet. På ungdomskolem- og videregående fikk jeg bestandig mer tilbakemelding enn kun karakteren. Vil tro det er samme muligheten på barneskolen. JA, til mer som fremmer og motiverer også de skoleflinke! Anonymous poster hash: 9ab9e...dac Bare tanker og synsing, ingen forskning Men hvorfor ha begge deler? Annet en for å lage mer arbeid for lærern, som ikke kommer elev særlig til gode? Blir en karakter fastsatt, så må læreren ta vare på dokumentasjon for hvorfor, i tilfelle foreldrene klager på karakteren. Det er litt annerledes enn ved ren tilbakemelding/evaluering uten karakteren. Må innrømme at jeg ser heller ikke et system hvor man bare har karakter, uten tilbakemelding men igjen, hvorfor innføre mer papirarbeid? Jeg tviler sterkt på at dette vil komme de skoleflinke til gode, da hele skolesystemet dreier seg om å få med alle/ta vare på de svake. Jeg var selv skoleflink og ble bare satt til å hjelpe de andre/gjøre hva jeg ville når jeg var ferdig med oppgaver. FIkk ikke lov til å lese neste kapittel/gjøre neste ukes oppgaver/ekstraoppgaver fordi jeg måtte følge klassen. Innfør heller mulighet til å få vanskligere oppgaver i f.eks matte. Lese en vanskligere tekst i norsk. DET vil hjelpe de skoleflinke mer enn karakterer. Når man får 5'ere og 6'ere uten å ha øvd til prøver engang, mister man bare respekten for karakterene/faget. Dessuten risikerer man å få en real oppvekker når man kommer på vgs/universitet... Anonymous poster hash: 6c1d7...859
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #13 Skrevet 7. september 2013 Klarer ikke helt å se hensikten, selv om jeg ikke er direkte negativ til det. Håper det er slik at man får tilbakemelding på hva man gjør riktig/galt uansett. Kan ikke huske at jeg noen gang fikk noe annet enn karakter på ungdomsskolen, så jeg håper det er en forbedring på dette området siden den gangen jeg gikk der. Hadde alltid greie karakter, så det er kanskje derfor. Men et lite hint om hvordan jeg kan gå opp til 6 i enkelte fag hadde selvsagt vært fint. Anonymous poster hash: 5b91a...879
midgard Skrevet 7. september 2013 #14 Skrevet 7. september 2013 NEI! Jeg er helt imot, la barn være barn... den harde virkligheten kommer fort nok! La barna slippe å bekymre seg for karakterer i barneskolen, det er nok press rundt dem alikevel. Jeg har opplevd 1. klassinger med stressdiagnose og ser hvordan BARN blir flyttet rundt som brikker (aktiviteter, delt samvær - 50/50-løsninger mm...). Mener dere som er for dette at karakterer fra 3. klasse eller 5. klasse virkelig er for barnets beste?
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #15 Skrevet 7. september 2013 Ganske nøytral til det egentlig... Kunne godt hatt det - men det sier jeg også fordi MITT barn hadde gjort det greit, og kunne vokst på det. Hadde jeg derimot hatt et barn som kanskje ikke var så skoleflink hadde jeg nok ikke synes det hadde vært så greit med karakterer. Så - faktisk litt usikker.... Ser begge sider av det. Anonymous poster hash: 6515c...d24
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #16 Skrevet 7. september 2013 Her var det mange synsesvar, gitt. Unnskyld meg, men jeg klarer ikke å forstå hvordan folk kan mene noe om dette uten å ha satt seg inn i litt moderne forskning. Osloskolen og mange med dem er nå midt oppi et digert arbeid som heter VFL, vurdering for læring. Absolutt all forskning viser at elever ikke har utbytte av karakterer, men av å få vite hva som er veien videre. Det sier en karakter absolutt ingenting om. Anonymous poster hash: d8019...178
hønemor0408 Skrevet 7. september 2013 #17 Skrevet 7. september 2013 Jeg er for karakterer i barneskolen. husker bare selv hvor demotiverende det var å ha oppgaver og prøver uten å få karakter. jeg gadd ikke å gjøre en innsats i det hele tatt. og så å si alle i klassen ønsket også karakterer og karakterer var noe vi gikk å gledet oss til å få. fra rundt 4 klasse syns jeg det skal komme karakterer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå