Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #1 Skrevet 7. september 2013 Anonymous poster hash: 7cf3b...d92
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #2 Skrevet 7. september 2013 Sorry ...eller klusser jeg med melkeproduksjonen da? Fra halv åtte om kvelden, henger hun i puppen til midnatt. Tar jeg henne bort (når puppene føles helt tomme) blir hun hysterisk. Da hjelper ikke sutten heller. Slik har vi hatt det de 3 siste kveldene. Jeg fullammer, og hun er snart 2 mnd. Anonymous poster hash: 7cf3b...d92
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #3 Skrevet 7. september 2013 Økedøgn er godt for deg også, det er i alle fall min erfaring at jeg også øker produksjonen under økedøgna, og jeg har ikke gitt mme da. Har vel vart mellom ett og to døgn på mine. Anonymous poster hash: 29c85...55d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #4 Skrevet 7. september 2013 Sorry ...eller klusser jeg med melkeproduksjonen da? Fra halv åtte om kvelden, henger hun i puppen til midnatt. Tar jeg henne bort (når puppene føles helt tomme) blir hun hysterisk. Da hjelper ikke sutten heller. Slik har vi hatt det de 3 siste kveldene. Jeg fullammer, og hun er snart 2 mnd. Anonymous poster hash: 7cf3b...d92 Åh, da skjønner jeg om du begynner å lure på å ty til mme...! Har ikke vært borti at det har vart så lenge... Håper noen andre her har det, og kan hjelpe deg! Anonymous poster hash: 29c85...55d
Gjest ronja røverdatter Skrevet 7. september 2013 #5 Skrevet 7. september 2013 Om det bare er om kvelden er det vel ikke økedøgn, men det er ikke unormalt med dager med mye og intens amming om kvelden. Slik amming har jeg hatt med alle mine i perioder fram til nærmere 3 mnd. Økedøgn der i mot har vart 1 døgn eller kanskje to en sjelden gang. Jeg ville ikke ha gitt mme med en gang om barnet ellers legger på seg og virker fornøyd resten av døgnet. Jeg tror at både mor og barn av og til trenger disse "sitte ned og bare amme og ta det med ro" periodene.
DaTuMa Skrevet 7. september 2013 #6 Skrevet 7. september 2013 Økedøgn er en skikkelig påkjenning når du ligger med puppen ute hele natten. Hos oss har det pleid å ta ca 2døgn med en hysterisk unge natterstid. Men har holdt ut. Pakken med nan står fortsatt uåpnet i skapet. Anbefaler deg å pumpe tomt først og legge ungen til etterpå. La ungen suge ut så mye den klarer, deretter gi det du pumpet ut på flaske eller i kopp. Da får du stimulert produksjonen mest mulig. Hold ut
MammantilNurket Skrevet 7. september 2013 #7 Skrevet 7. september 2013 Med fare for å få "ammepolitiet" på nakken ... Her får Nurket (også 2 mnd.) primært mm, men vi supplerer med morsmelktillegg på kvelden/natten. Dette fungerer kjempebra! Han blir mett, fornøyd og sover som et murmeldyr. Jeg diskuterte dette med helsesøster og jordmor denne uken. De fortalte meg at ikke alle har like "fet" melk. Noen har mm som er ekstremt lett å fordøye - ergo blir barnet sulten med en gang. Med fare for at ammepolitiet skal slå knute på puppene ... med en baby som sover fra kl.19.00 og fortsetter med det heeele kvelden får man brukbart med egentid, kjærestetid og man kan til og med ta et lite glass vin til middagen
Tordensky Skrevet 7. september 2013 #8 Skrevet 7. september 2013 Signerer MammantilNurket. Her og fikk småen en flaske mme på kvelden fra ca.2mnd. Både for at han skulle få bli ordentlig mett og for at pappan skulle få litt flaskekos med den lille - det ble deres stund. Vi hadde økedøgn støtt og stadig (og nei, økedøgn er ikke nødvendigvis noe som varer i et døgn - vi hadde stort sett økeuker). Og jeg fullammet til nesten 7mnd (foruten den ene kveldsflasken). Nattammet og. Og ammer enda, 10mnd etterpå. Så du klusser ikke nødvendigvis til alt v å gi mme. Du kan jo gi det noen dager til og se, men hvis du ammer ofte ellers i døgnet ville jeg ikke vært alt for redd for å prøve erstatning på kvelden.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 7. september 2013 #9 Skrevet 7. september 2013 Les dette, tror du vil kjenne deg igjen http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #10 Skrevet 7. september 2013 Om kveldsamming på ammehjelpen.no; "Mange nybakte foreldre uttrykker bekymring over at barnet er så urolig om kvelden. Den lille vil bare bæres, bysses eller ammes. Barnet virker kanskje ikke mett selv om det har ligget ved brystet lenge. For nybakte foreldre er dette ofte tøft, man er sliten og usikkerheten på om man har nok melk begynner å gjøre seg gjeldene. Mange mammaer blir dessuten fortvilte fordi de ikke får tid for selg selv og fordi barnet henger på dem hele kvelden. Det er helt normalt å oppleve dette! TEKST: SIV HANSEN, AMMEHJELPER OG VIBEKE STØBAKK MYREN, AMMEHJELPER PRINT Normal atferd for små babyerDenne type atferd er helt normal og riktig for nyfødte, mange babyer er dessuten slik som dette helt til de er en 3-4 måneder.Årsaken er biologisk betinget – kvinnebrystet produserer mindre melk om kvelden enn om dagen og melken er annerledes sammensatt. Kveldsmelken er fetere, men i mindre kvantum. Mange kvinner rapporterer at brystene føles tomme om kvelden – dette er ikke tilfelle, melken er der, men den er som sagt fetere og mindre vandig enn om dagen. Det kan man se selv hvis man klemmer ut en dråpe. Dagmelken er lys og minner om skummetmelk, mens kveldsmelken er tykkere og minner mer om helmelk. Les mer om fettinnhold i morsmelken her.Husk at urolige barn om kvelden ikke alltid er urolige fordi de er sultne. Noen ganger kan det være tretthet, behov for kroppskontakt og kos eller et sterkt sugebehov som gjør at barnet gjerne vil ligge til brystet lenge på kveldstid. Hva kan foreldrene gjøre med dette?Det lureste å gjøre i denne fasen er å la barnet ligge hos mor og die melk. Mange barn kan ligge i timevis på kvelden eller ettermiddagen. Det kan oppleves slitsomt og krevende, men som regel så er belønningen at barnet sover lenger strekk på natten etter disse intense øktene. Det er helt normalt at barnet dier og sovner ved brystet om hverandre. På denne måten blir mors melkeproduksjon stimulert og barnet får fylt magen sin til natten.For å lette trykket til den nybakte mammaen kan det være lurt å ha laget seg en ”ammekurv”: det kan være mobiltelefon, fjernkontroll til tv, blader, bøker, farris eller annen drikke, frukt, strikketøyeller andre ting som kan gjøre kvelden litt lettere. Den bør være innen rekkevidde og inneholde ting du trenger å ha for hånden.Det kan også være behagelig for mor med et bæresjal, da kan hun amme barnet samtidig som hun gjør andre ting (går tur, støvsuger, baker, steller eller leker med eldre barn.) Dette kan du gjøre hvis barnet er urolig på kvelden:• Vær forberedt på at du ikke får gjort så mye annet på kveldene en periode. Ikke planlegg besøk eller aktiviteter på kveldstid. Gjør nødvendige gjøremål på dagtid.• Sett deg så ned med barnet i fanget når kvelden kommer og la barnet die så ofte det vil. La far hjelpe til med husarbeid og eventuelt legging av større søsken.• Det er selvfølgelig fint om far kan hjelpe til med bæring, kos eller stell innimellom ammingene, så du får et lite pusterom.• Ha alt du trenger for hånden; lag deg gjerne en ”ammekurv” (se ovenfor).• Det kan være strevsomt her og nå, men totalt sett er dette en kort periode av livet. Prøv å se det positive i det og nyt nærheten og kosen med barnet ditt hvis du kan. Kan vi gi tillegg?Morsmelk er den beste næringen for spedbarn. Hvis man begynner å gi flaske i denne fasen, kan man forstyrre melkeproduksjonen og barnet kan bli sugeforvirret og etter hvert foretrekke flaske fremfor bryst. Dessuten kan en tilvenning av flaske med morsmelkserstatning rett og slett gjøre barnet litt ”lat”; og de vil etter hvert foretrekke den ”enkle måten” å bli mett på. Dette er nok hovedgrunnen til at mange kvinner i forrige generasjon forteller at de mistet melken etter tre måneder. De samme kvinnene ble også fortalt at de kun skulle amme 20 minutter og det hver fjerde time. Brystet fungerer ikke slik, tilbud og etterspørsel regulerer melkemengden og produksjonen. Så la barnet styre hvor ofte og lenge det vil suge.Er du urolig for vekten til barnet, anbefaler vi å ta en tur på helsestasjonen og veie barnet. Skulle du finne ut at barnet ikke har gått nok opp i vekt, kan det hende barnet har behov for økedager. Har barnet lange soveøkter på dagtid? Da kan det være en idé å vurdere om du kan få ammet barnet oftere på dagtid. Vekk barnet litt før det pleier å våkne av seg selv og legg på den måten inn et par-tre ekstra måltider på dagen. Nattamming er også veldig fint både for vektøkningen til barnet og melkeproduksjonen din. Sjekk vektøkningen etter en ukes tid. Hvis barnet fortsatt ikke har tilfredsstillende vektøkning bør du snakke med helsesøster. Det blir bedre!Det som kanskje er viktigst i denne travle første tiden er å være innstilt på at dette bare er en kort, kort periode av livet. Hvis du klarer å sette perspektiv på livet og tenke på hvor kort tid noen måneder av livet virkelig er, innser du kanskje at dette er til å holde ut likevel. Om noen måneder har du sannsynligvis glemt det hele, og kan glede deg over en krabat som løper av gårde.Både mammaen og pappaen får tidsnok tid til seg selv, men her og nå er det babyen som gjelder. Avlast hverandre så godt dere kan, og vær gjensidig rause med å gi partneren tid for seg selv; kanskje det ikke er så mye som skal til? En spasertur, et varmt bad eller en telefon til bestevennen på en halvtime kan kanskje være nok?Er hverdagen likevel uutholdelig, og dere bestemmer dere for å introdusere tilleggsernæring til barnet,kan det være greit å være litt bevisst på hvor mye og hvordan man introduserer den. Les mer om delamming og introduksjon av fast føde. Sist oppdatert: 28/06/2011" Anonymous poster hash: b9f64...9f2
Ikkesåallerværst Skrevet 7. september 2013 #11 Skrevet 7. september 2013 Ja, du klusser med ammingen hvis du gir erstatning. Det er en helvetes jobb for mange av oss å få til fullamming. Og ikke bare de tre første månedene. Hva vil du? Fullamme eller delamme? Begge deler er like bra. Selv om det virker som om fullammere liksom er rolls royce mammaene. Jeg har fullammet begge mine, og tror vel jeg hadde vært mer rolls royce, enn den slitne ladaen jeg er i dag, dersom jeg ikke på død og liv skulle fullamme 24 ganger i døgnet de tre første månedene, og videre ha unger som kun vil ha pupp som trøst.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2013 #12 Skrevet 7. september 2013 Min lille er på puppen fra kl 18-22 HVER kveld han... Under økedøgnene er det sånn hele døgnet! Jeg legger ikke planer for kveldene, men lager meg ei kurv med fjernkontroller, ipad, nøtter, vannflaske osv! Og så får pappaen legge storesøskenog hjelpe til med bæring og avlastning :-) Anonymous poster hash: 4affd...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå