Gå til innhold

Jeg ble skremt ikveld....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er den beste tittelen for MEG, så jeg håper at det går bra. Mannen min og jeg har kjøpt oss drømmehuset, som bygges for tiden. Vi skal selge leiligheten snart. Dette er første gang vi har kjøpt hus, så det blir spennende. Vi har god inntekt, god nok til huset. Og jeg gledet meg for hver dag som gikk, til pappa sa til oss idag " dere kommer til å se hvor dyrt det er å ha hus, dere må tenke på alt, skatt av huset ++++.... Vi har jo tenkt på alt selvfølgelig, men da han sa det, så satte det en stokk inni meg :( Og nå er jeg bare bekymret og lei meg, og klarer ikke å slappe av.. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 00018...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ligningsverdi merker du ikke om du har mere gjeld enn verdi....ellers så må en tenke på at en betaler på sitt eget, og at det koster litt mere....

Anonymous poster hash: e3cea...c67
Skrevet

Dette skulle du jo hatt i tankene for lenge siden... Hva er grunnen til at du ikke har tenkt på alle disse tingene?? 

Har du ikke skrevet under på kontrakt osv? Lest papirer, snakket med din samboer? 

Anonymous poster hash: 0091f...b67
Skrevet

Dette er jo en av mange ting du/dere skal vite når dere kjøper bolig da... Sier seg jo selv! :) 

Anonymous poster hash: 0091f...b67
Skrevet

Dette er jo en av mange ting du/dere skal vite når dere kjøper bolig da... Sier seg jo selv! :)  Anonymous poster hash: 0091f...b67

Jeg skrev jo at vi har tenkt på alt og gjennom alt, leste du ikke mitt innlegg? Men måten han sa det på, jeg vet ikke, ble bare litt paff.

Skrevet

Huff ja, selv om man føler man har tenkt igjennom alt så kan det føles som en kalddusj å få servert fakta så i klartekst :(

Det er nok til å sette en stokk (eller kanskje støkk??hihi) i oss.

Er litt som det å bli gravid. Man leser seg opp og ned om svangerskap og graviditet, virkelig forsker, og man forbereder og planlegger opp og ned i mente. MEN allikevel kan man føle seg overveldet når babyen først kommer. Mange merker at uansett hvor godt forberedt man trodde man var, så var man egentlig ikke forberedt i det hele tatt ;)

Anonymous poster hash: 98d73...b50

Skrevet

Huff ja, selv om man føler man har tenkt igjennom alt så kan det føles som en kalddusj å få servert fakta så i klartekst :(

Det er nok til å sette en stokk (eller kanskje støkk??hihi) i oss.

Er litt som det å bli gravid. Man leser seg opp og ned om svangerskap og graviditet, virkelig forsker, og man forbereder og planlegger opp og ned i mente. MEN allikevel kan man føle seg overveldet når babyen først kommer. Mange merker at uansett hvor godt forberedt man trodde man var, så var man egentlig ikke forberedt i det hele tatt ;)Anonymous poster hash: 98d73...b50

Men er det ikke det som er så spennende da? Man kan aldri ha en garanti for at det skal gå bra, men alikevell så går det som regel bra.

Skrevet

Er det så mye annerledes å eie en enebolig, da? Iom at dere eier leilighet vet dere vel litt om kostnadene ved å eie sånn generelt :)

Skrevet

Er det så mye annerledes å eie en enebolig, da? Iom at dere eier leilighet vet dere vel litt om kostnadene ved å eie sånn generelt :)

Det kan ikke sammenlignes å eie en enebolig og en leilighet..

Om du har tenkt på alt dette fra før, slår det med at det ikke er kostnadene som plager deg, men faren din. Kan der være det? Det er jo en utrolig nedlatende uttalelse, og han viser deg ikke mye tillit :/

Rist det av deg! Det er ikke såå mange kostnader, så lenge huset er nytt:)

Anonymous poster hash: c828f...671

Skrevet

Du skriver at dere har god inntekt, god nok til huset. Da tenker jeg at det ordner seg :-). Nå er kanskje bare bekymret for alle de ukjente utgiftene du ikke vet om, og det uroer deg. Etterhvert vil du få kontroll på dem, og da blir du ikke så urolig. Ja det et utgifter på hus, men du kan jo styre de en del også. Det er ikke alt du trenger akkurat det året, noe kan gjøres billigere, og nye kan gjøres med egeninnsats. Man MÅ ikke ha 100 planter i hagen, man MÅ ikke ha glasert takstein når den skal byttes osv. Et huskjøp er dessuten ikke noe katolsk ekteskap, så det vil jo være mulig å selge huset også om det ikke står til forventningene. Jeg tror det ordner seg, dere har gode inntekter, og inntektene blir trolig høyere med årene også :-).

Anonymous poster hash: a9731...34f

Skrevet

Det som sjokkerte oss første gang vi gikk fra obos blokkleilighet til hus var alt utstyret vi plutselig måtte ha. Hage/tomt drar med seg noen behov som gressklipper, spader osv. Og så hvor vi skulle sette alt dette nyinnkjøpte.... Mulig vi var idioter, men vi så ikke helt den da vi var 20 ;) Når man først har kjøpt t varer det jo en mannsalder og vi skaffet oss bod etterhvert også :)

Anonymous poster hash: 29726...858

Skrevet

Dette er den beste tittelen for MEG, så jeg håper at det går bra. Mannen min og jeg har kjøpt oss drømmehuset, som bygges for tiden. Vi skal selge leiligheten snart. Dette er første gang vi har kjøpt hus, så det blir spennende. Vi har god inntekt, god nok til huset. Og jeg gledet meg for hver dag som gikk, til pappa sa til oss idag " dere kommer til å se hvor dyrt det er å ha hus, dere må tenke på alt, skatt av huset ++++.... Vi har jo tenkt på alt selvfølgelig, men da han sa det, så satte det en stokk inni meg :( Og nå er jeg bare bekymret og lei meg, og klarer ikke å slappe av.. Hva tenker dere?

Skatt av huset? Hvilken skatt er det han mener? Eiendomsskatt? Noen kommuner har dette..

Anonymous poster hash: 5c421...865

Skrevet

Han er nok bare bekymret for sin lille datter og vil at det skal gå dere gått. Men samtidig så ville han nok at du måtte se fakta i øyne, om det ikke blir dyrt for dere nå kan det hende det blir det for dere senere om dere skulle påta dere mere gjeld. Jeg tror at det er han mente.

Skrevet

Da vi kjøpte hus, fikk vi også høre dette av mine foreldre. Jeg ble litt satt ut, og trodde vi hadde tenkt på alt. Jeg gikk gjennom alt en gang til, og kom frem til samme beløpet, og la litt tykt på i utgiftene. Økonomien gikk likevel opp. 

Så vi flyttet, og helt ærlig? Det var null problem. Vi leide tidligere, og betalte kun strøm og leie. Overgangen var likevel ikke sååå stor, eneste var at "leien" ble fordoblet, strømmen ble litt dyrere, forsikringen (vi betalte allerede for bil og innbo) ble noe høyere (ikke særlig mye), og renovasjonen er på knapt 800 hver andre eller tredje måned (husker ikke helt akkurat nå). Vi har brønn her, så vi betaler kun strøm for pumping av vannet inn i huset, og det er på 400 hvert halvår, fordelt på tre hus. Kanskje har jeg glemt noen utgifter akkurat nå, men uansett var det ingenting ved boligkjøpet som vi ble overrasket over. 

Det som derimot kom et sjokk (vi flyttet til et landlig sted), var hvor mye vi måtte øke km på bilforsikringen, og hvor mye drivstoff vi brukte. Vi hadde selvfølgelig regnt med at det ble endel mer, men "endel mer" ble til "enormt mye mer". Siden butikken er så langt unna, vi har fått barn, blir det endel småturer i løpet av uken, men en "småtur" er snakk om en halvtime i bil 80 km/t. Det er endel km. Vi snakker om å bli mye flinkere til å storhandle en gang i uken, men tiden strekker ikke til hver eneste uke. 

Så om du føler dere har tenkt gjennom alt sammen, så har dere nok det. Ta det med ro, det dyre er om dere må reparere noe! Men dere bygger jo hus, som du skriver, så det er nok forhåpentlgvis mange år til dere må gjøre noe :) 

Anonymous poster hash: e0ea4...af6
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Mamma har en tendens til å svartmale ting og ville garantert kommet med en sånn uttalelse, pluss pluss pluss. Det er ufattelig irriterende, fordi vi er voksne mennesker som tar egne valg som vi også må ta ansvar for selv. Men hun mener det egentlig godt, det er nok en blanding av hennes litt pessimistiske personlighet og bekymringer for sine barn ;)

Dere har tatt et valg, og tenkt nøye gjennom dette, og får nå stå for det. Rist det av deg, og se frem mot å flytte inn i huset deres! :)

Skrevet

Alle sammen, takk for at dere tok dere tid og svarte meg. Takk for gode råd. Jeg tror at dette her skal gå bra. Som jeg skrev før, man har aldri noe garanti. Nå har vi kun lån på leilighet og bil, og etter vi har solgt leilighet skal vi nedbetale hele lånet på bilen. Da har vi kun huslånet og mye på sparekonto, og det er en liten sikkerhet.

Skrevet

Det kan ikke sammenlignes å eie en enebolig og en leilighet..

Om du har tenkt på alt dette fra før, slår det med at det ikke er kostnadene som plager deg, men faren din. Kan der være det? Det er jo en utrolig nedlatende uttalelse, og han viser deg ikke mye tillit :/

Rist det av deg! Det er ikke såå mange kostnader, så lenge huset er nytt:)Anonymous poster hash: c828f...671

For meg ar det nedlatende, som om vi aldri får til noe. Men faren min er slik. Han støtter mer broren min enn meg, alt bror gjør er bra og han sier aldri noe negativt om det... Men det er en annen historie. Jeg har fått til alt i livet, som jeg har sett for meg, så prøve å overse det han sa, eller måten han sa det på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...