Gå til innhold

foreldrerett? forvirret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommende alenemor med et spørsmål! Spiller det noen roller om jeg har foreldreretten eller om vi deler 50/50? Hva betyr det i såfall?

Vi skal inngå samværsavtale som tilsier at han skal ha samvær annenhver helg.

Anonymous poster hash: 3280c...888

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved delt foreldrerett kan du ikke flytte ut av landet uten fars samtykke, du får ikke pass for barnet uten fars underskrift og liknende. Du kan ikke gjøre helt som du vil uten fars samtykke. 

Anonymous poster hash: 10235...8f7
Skrevet

Det er vanlig å ha delt foreldrerett, det har begge foreldrene krav på om de ikke er direkte uskikket til å ha det. Delt foreldrerett vil si at begge foreldrene har krav på info fra barnehage og skole også.

Omsorgen deler dere som dere vil, annenhver helg er helt ok om det er sånn dere ønsker ha det.

Anonymous poster hash: db7a2...fc8
Skrevet

Om barnet / barna er født etter 1.januar 2006 og dere var samboere / gift da barnet / barna ble født så har dere allerede delt foreldreansvar.

Anonymous poster hash: 05290...cd3
Skrevet

Men har det noe å si økonomisk for meg? Jobber kun deltid så blir avhengig av overgangsstønad. Vil denne falle bort dersom vi blir enige om delt foreldrerett?

Hi

Skrevet

Men har det noe å si økonomisk for meg? Jobber kun deltid så blir avhengig av overgangsstønad. Vil denne falle bort dersom vi blir enige om delt foreldrerett?

Hi

Nei, det er bare samvær som har betydning økonomisk. Delt foreldrerett har pappaen krav på og kan gå rettens vei for å få om du nekter han det, alle jeg kjenner har delt foreldrerett.

Anonymous poster hash: db7a2...fc8

Skrevet

Nei, så lenge du har hovedomsorgen (over 50%) og ellers fyller vilkårene for OS, vil dette ikke falle bort. Foreldreansvar og omsorgsrett er to forskjellige ting.

Anonymous poster hash: 10235...8f7
Skrevet

Ok, da ble jeg litt klokere tror jeg, takk! :) er foreldrerett det samme som foreldreansvar?

Skrevet

Så lenge dere har bodd sammen når barnet ble født har dere delt foreldreansvar. Det er omsorg du tenker på. Man kan ha 50/50 samvær, men en har hovedomsorgen. Så har man delt omsorg hvor begge parter er likestilte.

Skrevet

Ok, vi kommer ikke til å bo sammen når barnet blir født.

50/50 samvær er uaktuelt for meg og vi har blitt enige (foreløpig) om at han skal ha samvær annenhver helg og en dag i uka, så er vel jeg som har hovedomsorgen da?

Skrevet

Må bare oppklare noe!

Det er ikke noe som heter foreldrerett, vi har foreldreomsorg og foreldreansvar.

Enhver far som ønsker (som ikke er usikket) kan ha delt foreldreansvar, uten at det påvirker stønadene.

Deler dere omsorgen 50/50 derimot, da har du ikke krav på os. Da må du ha minimum 60% av omsorgen.

Anonymous poster hash: ee814...5b0

Skrevet

Må bare oppklare noe!

Det er ikke noe som heter foreldrerett, vi har foreldreomsorg og foreldreansvar.

Enhver far som ønsker (som ikke er usikket) kan ha delt foreldreansvar, uten at det påvirker stønadene.

Deler dere omsorgen 50/50 derimot, da har du ikke krav på os. Da må du ha minimum 60% av omsorgen.

Ser nå at du har svart mens jeg har skrevet.

Du får automatisk full foreldreansvar om dere ikke bor sammen ved fødselen, men går far til sak så vil han få delt foreldreANSVAR.

Om han har vanlig samvær, altså 8 netter i måneden (husk at samvær regnes utifra netter), så er det du som har hovedOMSORGEN ;)

Men dette er jo litt frem i tid, han kan jo uansett ikke starte med denne typen samvær før barnet nærmer seg 2 år ifg familievernkontoret..

Skrevet

Mye jeg ikke visste her ja, men tusen takk for info! :) da vet jeg litt mer om det. Trodde samværsavtale gjaldt fra barnet var ett år jeg.

Er vel ganske uvanlig at det blir dømt 50/50 samvær hvis han skulle ombestemme seg og kreve dette?

Skrevet

Opp

Skrevet

Ok, da ble jeg litt klokere tror jeg, takk! :) er foreldrerett det samme som foreldreansvar?

Ja. Men det heter ikke foreldrerett, det heter foreldreansvar.

Skrevet

Mye jeg ikke visste her ja, men tusen takk for info! :) da vet jeg litt mer om det. Trodde samværsavtale gjaldt fra barnet var ett år jeg.

Er vel ganske uvanlig at det blir dømt 50/50 samvær hvis han skulle ombestemme seg og kreve dette?

Ja, det er veldig uvanlig. 50/50 er ikke anbefalt før barnet er 7 år og forutsetter at man bor innenfor samme skolekrets og at foreldrene har et godt samarbeid.

Skrevet

Takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...