Nichotine Skrevet 6. september 2013 #1 Skrevet 6. september 2013 Han er bare 10 mnd. enda, men har begynt å vise tegn på cøliaki. Mye cøliaki i familien. Noen erfaringer??
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #2 Skrevet 6. september 2013 Det kan tas en gentest for å se om han har genet som man må ha for å ha cøliaki og det burde ikke være noe problem å ta den allerede nå. Det er bare en blodprøve som tas. (Det kan tas en annen blodprøve også for å teste for cøliaki, men den kan være negativ selv om de ikke har cøliaki, gentesten er motsatt, de kan ha genet uten å ha cøliaki.) Hvis gentesten er positiv, må de undersøkes nærmere, men det vet jeg ikke om kan gjøres allerede. Jeg ville i alle fall tatt kontakt med legen for en time, for det er jo mye bedre å oppdage det nå enn å vente til han er 5-6 år som jeg vet med noen andre (lege som nektet å tro det var noe galt...). Anonymous poster hash: 4c04b...167
Nichotine Skrevet 6. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2013 Tusen takk for at du tok deg tid å svare! Kan ringe legen på mandag. Men de er ikke så "snille" de som sitter og tar telefonen. Så ikke sikkert jeg får time. Kan helsesøster gjøre noe?
It's all about me Skrevet 6. september 2013 #4 Skrevet 6. september 2013 Min ble testet og fikk diagnose da han var 13 mnd.
Nichotine Skrevet 6. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2013 Min ble testet og fikk diagnose da han var 13 mnd. Tok de gastroskopi da?
Nichotine Skrevet 6. september 2013 Forfatter #6 Skrevet 6. september 2013 Min ble testet og fikk diagnose da han var 13 mnd. Hvilke symptomer hadde han eller hun?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2013 #7 Skrevet 6. september 2013 Tusen takk for at du tok deg tid å svare! Kan ringe legen på mandag. Men de er ikke så "snille" de som sitter og tar telefonen. Så ikke sikkert jeg får time. Kan helsesøster gjøre noe? Jeg tror ikke helsesøster kan gjøre noe, men du kan be om en time hos legen uten å si hvorfor du vil ha den. Sekretærene som svarer på telefonen kan ikke si at din grunn ikke er god nok for å få time. Det er kun hastetimer de skal sortere. Hos legen jeg går hos, kan man bestille time på nett og da er det ingen som vet hva timen er for før jeg er der og jeg får timen uansett. Anonymous poster hash: 4c04b...167
Nichotine Skrevet 6. september 2013 Forfatter #8 Skrevet 6. september 2013 Tusen takk for at du tok deg tid å svare! Kan ringe legen på mandag. Men de er ikke så "snille" de som sitter og tar telefonen. Så ikke sikkert jeg får time. Kan helsesøster gjøre noe? Jeg tror ikke helsesøster kan gjøre noe, men du kan be om en time hos legen uten å si hvorfor du vil ha den. Sekretærene som svarer på telefonen kan ikke si at din grunn ikke er god nok for å få time. Det er kun hastetimer de skal sortere. Hos legen jeg går hos, kan man bestille time på nett og da er det ingen som vet hva timen er for før jeg er der og jeg får timen uansett. Anonymous poster hash: 4c04b...167 Ok. Det er bare det at de gjør det - spør og sorterer ut... Tror vi reiser på Volvat...
It's all about me Skrevet 6. september 2013 #9 Skrevet 6. september 2013 (endret) Min ble testet og fikk diagnose da han var 13 mnd. Hvilke symptomer hadde han eller hun? Tok gastroskopi ja, men blodprøvene viste skyhøye utslag også. Symptomene som ga han utredninga var oppkast daglig i flere uker, men han hadde tidligere slitt med diare og dårlig matlyst. Diareen var gått over da, men han spiste nesten ingenting da utredningen ble gjort. Like etterpå gikk han inn i total matnekt. Og så hadde han den karakteristiske oppblåste cøliaki-magen. Endret 6. september 2013 av It's all about me!
Nichotine Skrevet 7. september 2013 Forfatter #10 Skrevet 7. september 2013 Han har begynt nå å ikke spise så mye. Han gulper en del også. Og så våkner han om kvelden og skriker skikkelig og ser ut til å ha vondt i magen! Han har opplåst mage når jeg tenker over det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå