Gå til innhold

Dere som har "forsvunnet" pga amming...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster la på seg 18 kg men har rast ned i vekt og er nå godt under startvekt. Ligger på rundt 50 kg, er 170 høy og har ingen former igjen (utenom ammepupper.)

Hun er bekymret og føler seg utilpass, har vært hos legen for å få kostholdsråd men fikk alt for lite informasjon.

Så da lurer jeg på, dere som har vært gjennom det samme, klarte dere å legge på dere før ammeperioden var over? Er det noe hun bør/ikke bør spise?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: dcfc0...de4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke det samme problemet...

Hva med en kostholdsekspert?

rart dette, at noen rase rned i vekt pga amming mens andre tviholder på fettet pga amming.

Lurer på hvorfor...

Anonymous poster hash: 5fed2...58f
Skrevet

Har dessverre ikke det samme problemet...

Hva med en kostholdsekspert?

rart dette, at noen rase rned i vekt pga amming mens andre tviholder på fettet pga amming.

Lurer på hvorfor...

Anonymous poster hash: 5fed2...58f

Fordi noen spiser normalt mens de ammer, men forbrenner 500 kcal ekstra per dag, mens andre får økt appetitt, gjerne uten å være klar over det, og spiser mer enn de tror.

Anonymous poster hash: 4dc1f...c88

Skrevet

Slik er jeg også, har ikke fått noen gode svar fra lege jeg heller.

Og med første gikk det seg ikke til før jeg sluttet å full amme ved 6 mnd. Da stagnerte vektnedgangen og når han nærmet seg året var jeg tilbake til utgangspunktet.

Denne gangen er mini bare ti uker og jeg er allerede nede i 48kg, 167cm og jeg har snakket med jordmor på helsestasjonen. Fikk beskjed om å tenke på næringstettheten i det jeg spiser og drikker. Mer av alt med mening og kutte ut alt som er "tomt".

Anonymous poster hash: 4b40a...d37

Skrevet

Har dessverre ingen gode råd, hadde samme "problem" med sønnen min. Var 3 kg lettere enn før jeg ble gravid bare 6 uker etter fødsel, og 5 mnd etter fødsel var jeg 8 kg lettere...jeg spiste jo, men hadde ofte problemer med å få tid til å spise eller jeg var rett og slett ikke sulten.

Anonymous poster hash: 5f800...0d0
Skrevet

Jeg sluttet å amme pga vektnedgangen. Ble for tynn ( for meg) og så ikke ut.... Tre år siden nå, men fortsatt ikke klart å komme opp på startvekt før graviditeten...

- absolutt ikke noe gøy. Fikk beskjed om å spise sunt og ta vitamintilskudd. Og trene... Samt gjerne ha litt fløte i sausen/ekstra smør på skiva og spise større måltider om jeg orket..

Anonymous poster hash: 216c7...37a

Skrevet

Hormoner har mye å si. Noen får svingninger i stoffskiftet etter fødsel.

Anonymous poster hash: 4964f...2d5

Skrevet

Hmmm... Lurer litt på dere som raser ned i vekt av ammingen. Jeg er av den typen som  går opp i vekt av ammingen. Jeg spiser ikke mer nå som jeg ammer, men det som skjer er at så fort jeg ikke spiser nok forsvinner melken(og ikke jeg :P )...  Hva skjer med dere som forsvinner om dere spiser for lite, har dere fortsatt nok melk til babyen? 

Anonymous poster hash: 4c471...a57
Skrevet

Gikk ned 8 kg under startvekt under amming, etter ammeslutt gikk jeg litt opp og har nå stagnert på 3 kg under startvekt.

Skrevet

Na har jeg ikke gått ned i vekt pga amming, men en periode raste jeg ned i vekt. Jeg trodde jeg spiste det jeg skulle og skjønte ikke hvorfor jeg gikk ned. Jeg begynte å logge matinntak og aktivitet på vektklubben.no for å få overiskt, og så at jeg hadde i meg altfor lite mat mtp at jeg ikke prøvde å slanke meg på noe vis. Jeg burde nok ligget på rundt 1800 om dagen mens jeg lå på 1200.

Kan være kjekt å sjekke hvordan man ligger an, om man lurer på hvorfor man går så mye ned i vekt, så har man ihvertfall eliminert bort at det ikke er for lite kalorier som er grunnen til at man raser ned i vekt :)

Skrevet

Dette lurer jeg også på! Ble gravid mens jeg ammet første, da var jeg temmelig skral. La knapt på meg 8 kg under graviditeten, og er i ferd med å forsvinne igjen nå med amming av nr. 2...

Skrevet

Jeg raste også ned i vekt da jeg ammet barna. Har ammet minste  i snart 2 år nå, men selvfølgelig ikke like ofte nå som før. Veier bare 45 kg (164 cm høy), og det er jo alt for lite i forhold til bmi. Spiser så sunt og mye som jeg klarer, og føler meg i god form. Lider ikke på noen måte selv om jeg veier lite.  Unner meg noe godt når jeg vil.Trener en del for å holde meg i form og prøver å bygge muskler slik at jeg ikke ser så tynn ut. Skulle gjerne beholdt de kiloene jeg hadde ekstra etter fødsel! Skal sies at jeg alltid har vært tynn, så kroppen min er bare skapt sånn... ?

Anonymous poster hash: 09306...c82
Skrevet

Hmmm... Lurer litt på dere som raser ned i vekt av ammingen. Jeg er av den typen som  går opp i vekt av ammingen. Jeg spiser ikke mer nå som jeg ammer, men det som skjer er at så fort jeg ikke spiser nok forsvinner melken(og ikke jeg :P )...  Hva skjer med dere som forsvinner om dere spiser for lite, har dere fortsatt nok melk til babyen? 

Hos meg er det bare jeg som forsvinner, ikke melken. Ammet første i litt over 1 år, og minste vil fortsatt ha. Hun er snart 2 år.

Skrevet

Hos meg er det bare jeg som forsvinner, ikke melken. Ammet første i litt over 1 år, og minste vil fortsatt ha. Hun er snart 2 år.

Så interessant! 

Det kan i teorien bety at de som forsvinner tar av sine reserver. De som ikke forsvinner(gjerne stikk motsatt), beholder reservene for seg selv, og lar det heller gå ut over melkemengden om det blir for lite mat. 

Jeg bør vel lage en egen tråd om dette, spammer jo tråden til HI :P

Skrevet

Jeg måtte også trappe ned ammingen av tvillingene da de spiste meg opp, og etter 4 uker veide jeg 10 kg mindre enn da jeg ble gravid. Uansett hva jeg spiste gikk jeg ikke opp ;( . Gikk sakte opp til normalbakke da jeg sluttet helt å amme etter 7 mnd.

Anonymous poster hash: 51406...6f0

Skrevet

Her blir jeg også regelrett spist opp, er nå 48 kg fordelt på 168 cm... Men ingen problemer med melkeproduksjonen, fullammet til 7 mnd og da var jenta nesten 10 kg ;)

Noen gode råd har jeg dessverre ikke, men hun er ikke den eneste...

Skrevet

Takk for mange flotte svar dere, jeg skal ihvertfall fortelle henne at det finnes flere. Det med å loggføre maten er kanskje ikke så dumt.

Det er jammen ikke lett dette, enten er det det ene eller så er det det andre. Mon tro om vi noen gang blir fornøyd ;)

hi

Anonymous poster hash: a14b2...ac6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...