Gå til innhold

bytte av fastlege, hvor lang tid tar det?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er gravid (16 uker) og opplever at fastlegen min er totalt uinteressert i meg og baby.

Jeg vet man endrer fastlege på min side på nav.men fra jeg endrer, hvor lang tid tar det før jeg kan bestille time hos den nye? Og hvordan "vite" hvem jeg skal velge?

Jeg er en tildels tilbakeholden person som vil ta minst mulig plass i ukomfortable situasjoner. Så jeg er veldig lite frempå hos legen og snakker ikke så mye annet enn å bare gjøre som jeg får beskjed om. Legen jeg har nå er kald og hurpete. :(.. vil bare ha en blid og forståelsesfull lege som det går an å snakke med!!

Blææ.. dagen hormonutbrudd.. (og ja, jeg var hos heksa i dag og det var bare fælt)...

Anonymous poster hash: 5cd25...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo begrenset hvor interessant et ukomplisert svangerskap i uke 16 er sånn rent medisinsk..

Men for å svare på spørsmålet ditt, så kan du gå til den nye legen fra den 1 i måneden etter byttet.

Skrevet

Det tar ca en måned, litt ettersom når i måneden du melder bytte. Hvem du skal bytte til er ikke så lett å si, du kan jo forhøre deg blant venner og kjente og høre om noen har en lege å anbefale. Men det er gjerne en grunn til at de mest populære legene har fulle lister og dermed er deg gjerne en grunn til at noen leger har ledig kapasitet også dessverre.

Men hvorfor ikke koste på seg en privat lege/gynekolog i svangerskapet da, det kan kanskje være verdt det for deg? Jeg gikk annenhver gang til gynekolog og jordmor i mitt svangerskap, var ikke hos fastlegen en eneste gang gjennom hele svangerskapet, tviler på at han visste jeg var gravid engang før etter ungen var født. Siden jeg gikk annenhver gang hos jordmor (gratis på helsestasjonen) ble det ikke så mange besøk hos gynekologen...

Det er flere private klinikker som har spesialisert seg på svangerskapskontroll, da får du ihvertfall skikkelig oppfølging.

Anonymous poster hash: 83d5a...9a1
Skrevet

Det tar ca en måned, litt ettersom når i måneden du melder bytte. Hvem du skal bytte til er ikke så lett å si, du kan jo forhøre deg blant venner og kjente og høre om noen har en lege å anbefale. Men det er gjerne en grunn til at de mest populære legene har fulle lister og dermed er deg gjerne en grunn til at noen leger har ledig kapasitet også dessverre.

Men hvorfor ikke koste på seg en privat lege/gynekolog i svangerskapet da, det kan kanskje være verdt det for deg? Jeg gikk annenhver gang til gynekolog og jordmor i mitt svangerskap, var ikke hos fastlegen en eneste gang gjennom hele svangerskapet, tviler på at han visste jeg var gravid engang før etter ungen var født. Siden jeg gikk annenhver gang hos jordmor (gratis på helsestasjonen) ble det ikke så mange besøk hos gynekologen...

Det er flere private klinikker som har spesialisert seg på svangerskapskontroll, da får du ihvertfall skikkelig oppfølging.

Takk for svar!!;) det var jammen meg ikke dumt tenkt nei! Jeg tror jeg skal gjøre som du anbefaler;) bor i bergen og her er det visst en dr mortensen som ALLE snakker så varmt om ;)

Skrevet

Det er jo begrenset hvor interessant et ukomplisert svangerskap i uke 16 er sånn rent medisinsk..

Men for å svare på spørsmålet ditt, så kan du gå til den nye legen fra den 1 i måneden etter byttet.

Nei.men man forventer vel gjerne å få målt blodtrykk, urinprøve, hjertelyd etc. Kontroll 2 i dag.og ingen av de tingene ble gjort. Skjønte ikke hvorfor jeg var der en gang..

Skrevet

Gå inn på helfo.no, der kan du ihvertfall velge ny lege på noen minutter.

Anonymous poster hash: e8711...d0f
Skrevet

Nei.men man forventer vel gjerne å få målt blodtrykk, urinprøve, hjertelyd etc. Kontroll 2 i dag.og ingen av de tingene ble gjort. Skjønte ikke hvorfor jeg var der en gang..

Min erfaring er at det er veldig få ting som blir sjekket før ordinær ul, de fleste leger venter med å høre etter hjertelyd til etter ordinær ul og det er sjelden noen fare for svangerskapsforgiftning så tidlig i svangerskapet så det er ikke så nøye med urinprøve, blodtrykk o.l. heller før litt lenger ut i svangerskapet...

Når jeg har vært gravid har jeg bare hatt en kontroll før ordinær ul og da har de skrevet ut helsekortet, tatt blodprøvene som trengs, veid meg og tatt blodtrykket. Så har det blir sjekket jevnlig etter uke 20.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Byttet gjelder fra den 1.

Bytter du i dag er det fra 1 oktober

Skrevet

Anbefaler å heller gå til jordmor. Har foretrukket det i mine svskap uansett hvor koselig legen er, har følt de er mer proffe :)

Skrevet

www.legelisten.no     Her kan du søke opp leger og lese erfaringer andre har.

Og hvis du bytter idag f.eks så går du til ny lege fra 1 oktober. Bytter du 30 september, gjelder og ny lege fra 1 oktober. Så fra den 1. i mnd etter du bytter.

Skrevet

Det er viktig å ha en lege som man føler seg komfortabel med :) Hør med familie og venner hvilke de har og om de er fornøyde, og se på nettet hvilke leger som er ledige.

Anonymous poster hash: c977a...a34
Skrevet

Takker for svar alle sammen ;)

blir nok å bytte fastlege snarest å få meg en time hos en fantastisk privat gynekologlege mann som jeg har hørt bare gode ting om ;) skal til jm i november. Så da tenker jeg at jeg tar maks to besøk hos denne private og resten med jm.så får jeg heller "bli kjent" med den nye legen min når den tid kommer. Merker jeg må gjøre litt research føt jeg bestemmer ny fastlege ;)

Skrevet

Hei, det er ikke nødvendig med hyppige kontroller i starten av et ordinært svangerskap. Anbefalingene er 1. Kontroll mellom uke 8-12, deretter kommer oul og så ny kontroll i uke 24 osv. Man hører ikke etter hjertelyd før kanskje til kontroll i uke 24. Urin, blodtrykk og vekt skal tas hver gang. Urin og blodtrykk er viktige ikke bare pga svangerskapsforgiftning, men også pga høyt blodtrykk i svangerskapet og dessuten urinveisinfeksjoner som må behandles.

Anonymous poster hash: cd2ea...ea1

Skrevet

Hei, det er ikke nødvendig med hyppige kontroller i starten av et ordinært svangerskap. Anbefalingene er 1. Kontroll mellom uke 8-12, deretter kommer oul og så ny kontroll i uke 24 osv. Man hører ikke etter hjertelyd før kanskje til kontroll i uke 24. Urin, blodtrykk og vekt skal tas hver gang. Urin og blodtrykk er viktige ikke bare pga svangerskapsforgiftning, men også pga høyt blodtrykk i svangerskapet og dessuten urinveisinfeksjoner som må behandles.

Nei. Det mener jeg og. Men var nå hun som satt opp ny legetime.og for å bare se på meg og avfeie meg for så å ikke måle blodtrykk etc syns jeg var meget sært. Jeg ba ikke om den timen... så er også et stort problem "kjemien" mellom meg og legen.jeg føler at hun ikke "tror" meg eller hører på meg og hun er svært lite hyggelig og imøtekommende. Syns hele dama er ubehagelig rett og slett. Hadde det vært opp til meg (og det er det kanskje) så holder det lenge med oul og en samtale med jm. Jeg er langt i fra en hysterisk gravid. Skjønner bare ikke hvorfor legen skulle ha meg inn for så å gjøre ingenting. ..

Skrevet

Hei, det er ikke nødvendig med hyppige kontroller i starten av et ordinært svangerskap. Anbefalingene er 1. Kontroll mellom uke 8-12, deretter kommer oul og så ny kontroll i uke 24 osv. Man hører ikke etter hjertelyd før kanskje til kontroll i uke 24. Urin, blodtrykk og vekt skal tas hver gang. Urin og blodtrykk er viktige ikke bare pga svangerskapsforgiftning, men også pga høyt blodtrykk i svangerskapet og dessuten urinveisinfeksjoner som må behandles. Anonymous poster hash: cd2ea...ea1

Nei. Det mener jeg og. Men var nå hun som satt opp ny legetime.og for å bare se på meg og avfeie meg for så å ikke måle blodtrykk etc syns jeg var meget sært. Jeg ba ikke om den timen... så er også et stort problem "kjemien" mellom meg og legen.jeg føler at hun ikke "tror" meg eller hører på meg og hun er svært lite hyggelig og imøtekommende. Syns hele dama er ubehagelig rett og slett. Hadde det vært opp til meg (og det er det kanskje) så holder det lenge med oul og en samtale med jm. Jeg er langt i fra en hysterisk gravid. Skjønner bare ikke hvorfor legen skulle ha meg inn for så å gjøre ingenting. .. Anonymous poster hash: 5cd25...325

Enig med deg der. Har man ikke kjemi så kan man bytte. Jeg er selv lege, og er også nøye på at jeg skal ha kjemi med de legene jeg går til. Jeg kommenterte heller mer på innleggene som kom etter du skrev din innledning, hvor folk anbefalte voldsomt gynekolog, jordmor osv. Legen din bør sjekke blodtrykk, urin ved alle kontroller. Lykke til videre i svangerskapet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...