Gå til innhold

To tette-erfaringer?

lillagiraff

Anbefalte innlegg

Snuppa er nå 9 mnd. Vi ønsker oss to tette, og lurer på å begynne på igjen nå. Noen som har erfaringer å dele? Jeg ser for meg at det vil være grusomt slitsomt den første tiden, men at de vil ha stor glede av å være såpass jevngammel når de blir eldre:)

Jeg har ikke fått igjen mensen enda, så det kan vel ta alt fra to dager til to år før neste mann ligger i hulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 mnd mellom våre. Minste er 8 mnd, og eldste to år. Et sabla slit, men akk så givende :) Minstemann var veldig urolig, så her takker og priser vi for at eldste var begynt i barnehage da hun var ett år... Gleder oss veldig nå til at minstemann kommer seg på beina og de kan leke sammen, men allerede nå har de stor glede av hverandre :) Helt fantastisk å se gleden når de ser hverandre etter en dag i barnehagen! 

Men vær forberedt på å legge kjærestetiden på hylla noen år, det blir ikke så mye tid til å pleie parforholdet. Det har vært tungt for oss, men det går bedre og bedre når yngstemann er blitt større :) 

Anonymous poster hash: 35158...e77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 mnd mellom våre. Er litt slitsomt når jeg er alene med begge, men det er jeg ikke så ofte. Her er lillebror rolig og glad i å sove, så for oss har det ikke vært et slit så langt. Begge sover i 19.00 tiden, så jeg og mannen har masse kvalitetstid på kvelden.

Storebror er 2 år og lillebror 6 mnd.

Anonymous poster hash: 75293...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre barn er 4 uker, 23 md og akkurat fylt 4 år. Det er travelt, men det er mange fordeler med tette barn :) blir ikke tid til så mye annet akkurat nå, men de vokser jo så raskt, så det ser jeg ikke på som noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på fire uker og en på 22 mnd. Det fungerer kjempefint for oss å ha to tette. Når storebror er så liten tror jeg man unngår litt sjalusiproblematikk. Han tenker ikke på lillebroren som en utfordrer og er bare stolt av han. Det er helt utrolig hvor raskt de venner seg til lydene fra hverandre. Babyen sover seg gjennom herjingen fra storebror og storebror sover seg gjennom nattevåk med babyen! Storebror var skikkelig pappadalt i utgangspunktet, og det er nok greit siden jeg blir mye opptatt med amming. Ellers blir det noen tøffe måneder, men dette er en kort tid i det lange løp! Vi prøver å prioritere samlivet opp i det hele og legger lista lavt. Det kan være take-away middag fra en bedre restaurant eller en gåtur i skogen med to sovende barn!

Både jeg og mannen har søsken som er halvannet år eldre enn oss. Jeg har ei storesøster som er min beste venninne, mens mannen har ei søster som det alltid har vært sjalusi mellom. Jeg tror det er viktig hvordan vi foreldre introduserer den lille og hvordan man hele barndommen legger til rette for at begge søsknene føler rettferdighet og føler seg elsket. Jeg og min søster har hatt fabelaktige foreldre som har sett oss begge, mens min manns familie hadde gledet seg til å få en sønn slik at storesøsteren gikk for "lut og kaldt vann"! Det har skapt en sjalusi som vedvarer ENDA (de er 35og 37 nå)!

Håper spiren sitter raskt :-)

Anonymous poster hash: e5e61...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg er helt enig i det du sier om å legge til rette for et godt søskenforhold. Det skal vi prøve å gjøre etter beste evne! Nå er folaten kjøpt inn, og vi skal i kveld feire bestemmelsen med vin og spekeskinke:p Jeg håper også den setter seg raskt!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg hadde vært mest skeptisk til er å være gravid i den verste jekselperioden, vi sov lite da med førstemann. Vi har drøye to år mellom våre, og syns egentlig det er tett nok. Størstemann forstår mye og kan kommunisere endel, noe jeg syns letter trassen osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 mellom mellom våre og det har gått fint. Mindre overgang enn når vi fikk nr2 da største var 3.5 år.Fordelen er at dere er i nattevåkmodus ennå og dere er i babytralten. Da når 2 kom var vi bortskjemt med at største sov hele natten og var litt selvstendig.Så vi satte igang tidlig med å prøve på når 3 så overgangen ikke skulle bli så stor.

Anonymous poster hash: d3484...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig m anonym over her. Derfor vi fikk 3 styk på 4 år. Når våkenettene er over, da er de over for godt :D -eller, de begynner vell på i tenårene igjen ;)

Når man er i babytralten så tar man ting på rutinen. Det er veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg leste først 18 år på anonym  :D

Vi har åtte tenner allerede og hun sover greit gjennom natten allikevel. Våkner to ganger for pupp. Den må vi bli kvitt før nestemann kommer, men det er jo lenge til.  

Jeg tenker også at det er greit å være i babytralten. Nå har jeg ikke sovet natten gjennom på halvannet år (opp å tisse da jeg var gravid), så det får jeg gjøre en annen gang. Er dog litt skeptisk til babygråt om natten. Håper veslemor får sove gjennom all gråtingen den første tiden. Hvis det blir gråting på natten. Og det gjør det vel alltid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 mnd mellom mine to. Jeg syntes det gikk så lett at vi like greit gikk for tre tette, så nå blir det 25 mnd mellom nr 2 og nr 3.

Vi har ikke hatt noe problemer med soving, nesten ingen oppvåkninger etter at de sluttet med nattmat ved 5-6 mnds alder. Dessuten var nr 2 en veldig rolig og tålmodig baby som gjerne kunne vente på tur! :)

Anonymous poster hash: 6f3d3...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 mnd mellom mine. Det har gått over all forventning! Var forberedt på det verste etter svar her inne på hva jeg kunne forvente... Det har gått kjempebra, og mitt beste tips er: slipp alltid søsken til i hverdagen! Vil de gi en kos til babyen, la dem gi en kos. Vil de hjelpe å bade babyen, gi dem en klut. Skryt av hvor snille og flinke de er med babyen.

Dette gjorde vi, og det har vært null sjalusi i søskenflokken. Den mellomste som var 12 mnd når minstemann kom, har vært og er fortsatt så utrolig forsiktig og stolt av det nyeste familiemedlemmet.

Ikke sett store krav i hverdagen. Jeg er hjemmeværende med de to yngste, og storkoser meg!

Anonymous poster hash: 21f31...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 24 mnd mellom våre så er vel ikke så tette, men svarer likevel :-) Gikk veldig bra de første 2 mnd når lillebror sov uansett sted og støynivå. Men siden han var 2 mnd har han sovet lite på dagtid, sjelden mer enn max 2 t tilsammen mellom kl 0730-20. Så babyen er mye overtrøtt og trenger omsorg og ro. Storebror på 2 år er aktiv og høylydt så det sier seg selv at behovene kræsjer veldig. Så selv om jeg ikke blir så sliten av å ha de alene så ser jeg jo at det ikke blir optimalt for noen.

Men utover det så er det flott med to små samtidig og storebror er veldig snill og omsorgsfull. Lillebror er en enkel baby som trives i babygym og tidvis i vogn så jeg får tid til både husarbeid og middagslaging. Men blir nok mye mer konflikter om noen mnd når lillebror krabber over gulvet og tar lekene hans :-) Men deilig å bli kjapt ferdig med graviditeter, fødsler og barseltid :-)

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 21 mnd mellom mine. Gikk veldig bra til å begynne med, så hadde vi en periode der storesøster var litt "vanskelig" og mye trassete. Men nå er lillesøster straks 5 mnd og de forguder hverandre. Allerede ler de av hverandre og "prater" mye.

Jeg er såå glad for at vi fikk de tett, ja d er tøft og slitsomt, men de får så mye glede av hverandre. Vi tenker på nr 3 og vil ha samme aldersforskjell mellom de oxo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forberedt på noen grusomme måneder, så får det heller bli positiv overraskning slik som over her. Gleeeder meg til nestemann er ute! Har nå blitt en symptomjeger og føler meg selvsagt supergravid allerede :D  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 mnd mellom mine. Det har gått over all forventning! Var forberedt på det verste etter svar her inne på hva jeg kunne forvente... Det har gått kjempebra, og mitt beste tips er: slipp alltid søsken til i hverdagen! Vil de gi en kos til babyen, la dem gi en kos. Vil de hjelpe å bade babyen, gi dem en klut. Skryt av hvor snille og flinke de er med babyen.

Dette gjorde vi, og det har vært null sjalusi i søskenflokken. Den mellomste som var 12 mnd når minstemann kom, har vært og er fortsatt så utrolig forsiktig og stolt av det nyeste familiemedlemmet.

Ikke sett store krav i hverdagen. Jeg er hjemmeværende med de to yngste, og storkoser meg!

Anonymous poster hash: 21f31...9ff

Hvordan forberedte du/dere på at det skulle komme en til så raskt etter første? Var det planlagt? Hvordan er familienettverket rundt deg? Mulig jeg får to tette, har bare ikke turt å ta ny test enda... Virker skikkelig skummelt, så prøver å ikke tenke for mye.... Det blir 12 mnd mellom våre hvis det viser seg å være noe på gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 måneder mellom mine. Viste seg plutselig at det var tvillinger i magen, så har tre tette. Går veldig greit, litt slitsomt de 3 første månedene så går det seg til:) er alene med de i hverdagen, jeg ville ikke hatt det annerledes:)

Anonymous poster hash: 849ef...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tette her også. 18 mnd mellom mine. Det var  slitsomt den første babytiden, men jeg hadde den største litt i barnehage i permisjonstiden, så det gikk seg til. Dessuten var jeg heldig som fikk en sovebaby som nr 2, og nr 1 var en bedagelig ettåring som aldri ødela eller rev ned ting. Usikker på hvordan det hadde gått om den yngste var urolig..  

Nå nærmer de seg skolealder, og de har sååå stor glede av hverandre :wub:  De er som erteris, leker og koser seg dagen lang. 

Anonymous poster hash: ff733...7c2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...