Gå til innhold

Første legetime - Hva skjer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må ikke ta blodprøve på første kontroll

Jeg tok ikke blodprøver før i uke 20.det er litt sent , men hvis du er redd for stikk anbefaler jeg deg at du venter til etter uke 12 med å ta de. Dette fordi de sjekker blodtype og screening ( dette er relevant i forhold til dersom du skulle trenge blodoverføring) og på mitt ark med blodprøvesvar så stod det at dersom denne prøven var tatt før uke 12 anbefalte de å ta den en gang til senere i svangerskapet.. Så hvis du vil slippe unna med et stikk kan det kanskje være lurt å vente til uke 13 : )

Annonse

I dag var jeg på første svangerskapsktr hos lege. Hun regnet ut at jeg er 9+6 i dag :-) tok blodprøver, målte hb(blodprosent), vekt, blodtrykk og hun lyttet på hjertet og lunger + at hun undersøkte puppa mine og kjente etter kuler. Hun sa det var for tidlig å høre noe fosterlyd. Fylte ut helsekort for gravide og fikk div info :)

Hei. Jeg er 5 uker på vei. Ringte lege idag for en førstekontroll. De sa det ikke var nødvendig å komme før jeg var 12 uker på vei.. er dette normalt?

Ja, det er helt normalt. Jeg fikk heller ikke komme før uke 12. De vil uansett ikke ha første svangerskapskontroll før denne uka, så da venter de like gjerne til da. 

Annonse

Er ingen grunn til og bestille time før uke 12 ca...

Anonymous poster hash: bcda2...e63

Okey. Takk for svar. Lest flere steder at man ofte kontakter lege etter positiv test for å ta blodprøve, men da er ikke det normalen da sikkert ;)

Jeg var der i dag og da sa min at det var fint jeg kom så tidlig! Skulle egentlig ta blodprøver, men det ville ikke blodårene :P Har allerede fått time i uke 9, da skal han sjekke størrelsen på livmora for å se at den vokser normalt. Så skal jeg til jordmor og så på ultralyd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...