Gå til innhold

Skole og oppkast hos tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

15 åringen min kastet opp i natt og har vært borte fra skolen idag. Nå er h*n desperat etter å komme seg tilbake til skolen i morgen, da dette er en elev med svært høye krav til seg selv og skolearbeidet.

Vi er i intens diskusjon her om hva som er mest riktig, være hjemme en dag ekstra eller dra på skolen.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 9264e...7e8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

24 timer etter siste oppkast er ok, i alle fall for folk på hans alder og oppover. Småunger er jo mer oppi hverandre og utgjør dermed større smitterisiko.

Ville sendt ham på skolen, så fremt han er i fin form, har spist og ikke har diaré eller noe.

Anonymous poster hash: 98ae8...4ab

Skrevet

24 timer etter siste oppkast er ok, i alle fall for folk på hans alder og oppover. Småunger er jo mer oppi hverandre og utgjør dermed større smitterisiko.

Ville sendt ham på skolen, så fremt han er i fin form, har spist og ikke har diaré eller noe.

Eller hennes.. Vet ikke hvorfor jeg antok det var en gutt:)

Skrevet

Jeg ville latt han gå på skolen, akkurat som jeg ville gått på jobb selv.

Det er veldig få magevirus som er smittsomme i 48 timer, noro-viruset er vel det eneste og det blir du ganske mye dårligere av enn et "vanlig" magevirus som bare er smittsomt i 24 timer.

Selv mange barnehage (bl.a den vi bruker) ha nå forandret reglene for hvor lenge de skal være hjemme etter omgangssyke. Her er det nå 24 timer etter siste tømming, 48 timer ved norovirus.

Dessuten har gjerne ikke en tenåring like mye nærkontakt med vennene sine som et barnehagebarn, de spiser ikke på samme lekene ;)

Du kan jo be han vaske hendene litt oftere enn han pleier og holde litt avstand i morgen..

Anonymous poster hash: 9809e...1da
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

15-åringer er noe ganske annet enn 3- og 4-åringer, og de har ikke slik kontakt med hverandre som de små har. 15-åringer kan også tenke selv og de forstår ordet "smittefare". 

Klart 15-åringen skal på skolen i morgen. Mye fravær er heller ikke særlig ok. 15-åringen går kanskje på videregående, og da stilles det også større krav til å følge med. Er man uheldig, så kan man miste noe veldig viktig ved å være borte, så unødig fravær bør unngås. 

Skrevet

Takk for svar alle. En veldig fornøyd 10 klassing her nå.

H*n er veldig bevist på smitte etc og klorer etter seg på badet og på rommet, så smittehåndtering skal gå bra.

Anonymous poster hash: 9264e...7e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...