Gå til innhold

Hvor tidlig på ultralyd kan en gynekolog se om et egg er befruktet??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min venninne var på (innvendig) ul for noe helt annet, dette var et par dager før hun skulle ha mensen og hadde overhodet ikke planlagt noen barn. Gynekologen sa at hun ikke kunne forvente mensen når hun skulle og fikk beskjed om å gå hjem å ta en graviditetstest. Den viste positivt, men hun mistet dessverre et par uker etter. Min venninne klandrer den innvendige UL'en for den, men jeg vet ikke egentlig om det er noen sammenheng.

Den innvendige ul jeg hadde iuke 6 var for å se om det var graviditet utenfor livmoren og den kolben har brukte til ul gikk faktisk ikke langt nok inn for å treffelivmorhalsen en gang, så tviler sterkt på at det var det som forårsaket hennes abort. 75% av alle gravide opplever spontanabort før 12 fullgåtte uker, så det an ha vært en tilfeldighet.

Anonymous poster hash: f6030...c9b

Min venninne var på (innvendig) ul for noe helt annet, dette var et par dager før hun skulle ha mensen og hadde overhodet ikke planlagt noen barn. Gynekologen sa at hun ikke kunne forvente mensen når hun skulle og fikk beskjed om å gå hjem å ta en graviditetstest. Den viste positivt, men hun mistet dessverre et par uker etter. Min venninne klandrer den innvendige UL'en for den, men jeg vet ikke egentlig om det er noen sammenheng.

Det er overhodet ingen sammenheng med den innvendige ultralyden. Hvis det var det ville ikke legene følge opp risikosvangerskap så tett med hyppige innvendige ultralyder, som de gjør med feks meg.

Anonymous poster hash: 24177...872

Annonse

Det er overhodet ingen sammenheng med den innvendige ultralyden. Hvis det var det ville ikke legene følge opp risikosvangerskap så tett med hyppige innvendige ultralyder, som de gjør med feks meg.

Jeg aner ikke jeg altså. Hun bare mener det siden UL'en ble gjort før etter hadde festa seg skikkelig, og tror at bevegelsene med det apperatet har forstyrret egget eller noe. Jeg har også hatt tett oppfølging med risikosvangerskap fra uke 8/9, men hennes ULvar jo før forventet mens... Men jeg aner som sagt ikke!

Jeg aner ikke jeg altså. Hun bare mener det siden UL'en ble gjort før etter hadde festa seg skikkelig, og tror at bevegelsene med det apperatet har forstyrret egget eller noe. Jeg har også hatt tett oppfølging med risikosvangerskap fra uke 8/9, men hennes ULvar jo før forventet mens... Men jeg aner som sagt ikke!

Det er mye mer sannsynlig at det var noe galt med fosteret. Slike aborter er mye mer vanlig enn folk flest tror (sjokkerende nok). Selv jeg, som nå har opplevd 7 tidlige spontanaborter, tror at de fleste av dem har skjedd pga 'defekt' foster. Resten har nok skjedd som følge av min tilstand, som klassifiserer mine svangerskap som risikosvangerskap.

Vel, jeg hadde innvendig ul pga. manglende mens og mye magesmerter. Gyn. konstanterte at mensen var underveis kun kunne visstnok se det pga. noen hevelser. "Hevelsen" viste seg 14 dager senere å være en liten spire, og at jeg var 7 uker på vei da jeg var på første ul...

Anonymous poster hash: 77c86...d27

Jeg har sett et bankende hjerte på ul i uke 6, iallefall, men gynekologen advarte meg på forhånd om at det kunne være litt for tidlig å se noe. Men det er noen år siden, så apparatene er kanskje bedre nå?

Anonymous poster hash: 6b58b...1e4

Men de ser jo på ul når det er eggløsning. Hvorfor kan de ikke på samme bilder se om et egg er befruktet, enten før eller etter egget fester seg?

Anonymous poster hash: dec6f...4bc

Annonse

Men de ser jo på ul når det er eggløsning. Hvorfor kan de ikke på samme bilder se om et egg er befruktet, enten før eller etter egget fester seg?

Celler er ganske små ;) Du kan jo prøve å se om du ser enkeltsvømmere i sæden til mannen ;) Det man ser på eggløsningen er hulrommet egget utvikler seg i, ikke selve egget.

Anonymous poster hash: 336ee...4f6

Det er rett og slett for smått å se .. Man ser at det er eggløsning grunnet str. på eggposen på eggstokken .. Man ser ikke selve egget ...

Men min venninne fikk jo beskjed om å gå hjem å ta en graviditetstest etter en innvendig ul FØR forventet menstruasjon. Hun prøvde ikke å bli gravid engang, så hun hadde ingen mistanker om graviditet. Likevel sa gynekologen at han var rimelig sikker på at det egget var befrukta, og testen var positiv. Hva annet det inne indikerte at hun var befruktet da? Egget hadde vel ikke festet seg en gang (et par dager før forventet mens)?

Det er rett og slett for smått å se .. Man ser at det er eggløsning grunnet str. på eggposen på eggstokken .. Man ser ikke selve egget ...

Men min venninne fikk jo beskjed om å gå hjem å ta en graviditetstest etter en innvendig ul FØR forventet menstruasjon. Hun prøvde ikke å bli gravid engang, så hun hadde ingen mistanker om graviditet. Likevel sa gynekologen at han var rimelig sikker på at det egget var befrukta, og testen var positiv. Hva annet det inne indikerte at hun var befruktet da? Egget hadde vel ikke festet seg en gang (et par dager før forventet mens)?

Høres spesielt ut. Er du 100% sikker venninna di er helt ærlig, har misforstått litt eller pynter litt på historien?

Høres spesielt ut. Er du 100% sikker venninna di er helt ærlig, har misforstått litt eller pynter litt på historien?

Ja, jeg er helt sikker. Jeg satt på venterommet og så venninna mi komme ut ganske så taus og blek. Søkte på det på netter nå, og fant litt info om at man så noen fortykkede slimhinner, altså ikke selve egget.

Var på innvendig ul i uke 5.. så da at det var et foster inni livmora..

I uke 5 bærer man et embryo. Man kan dessuten bare se en fostersekk med plommesekk inni hvis man er heldig. Selve embryoet er for lite til å synes. Foster heter det ikke før uke 10.

Anonymous poster hash: 21d60...601

Var på innvendig ul i uke 5.. så da at det var et foster inni livmora..

I uke 5 bærer man et embryo. Man kan dessuten bare se en fostersekk med plommesekk inni hvis man er heldig. Selve embryoet er for lite til å synes. Foster heter det ikke før uke 10.

Anonymous poster hash: 21d60...601

Takk for den fine informasjonen men det er vel det samma det vel.. :P det var gutten min som var der!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...