Gå til innhold

Brødbaking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får man brødet slik som de man får tak i butikken? Mine blir så smulete og henger ikke like godt i hop og er mindre luftige :/

Anonymous poster hash: 47781...dc2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye hevetid hjelper på luftigheten, det samme med mindre mel. Mye mel gir kompakte og harde brød.

Når det gjelder smuldringen syns jeg det hjelper med både egg og fett i deigen.

Skrevet

Får teste det ut :)

vurderer og prøve meg på surdeigsbrød og, er det vanskelig eller er det bare starten på "røra" som er vanskelig? Noen som vet?

Skrevet

Jeg tar noe som heter fersk bakst oppi, og det ble virkelig noe helt annet, og kan anbefales! Du finner det der med bakevarene. :)

Skrevet

Brødbakemaskin og poser fra mølleren eller Regal ;-)

Skrevet

Surdeig er absolutt ikke vanskelig, bare tidkrevende!

Skrevet

Jeg putter oppi egg og bakepulver i tillegg til gjær for å få bedre heving. Skal ikke eltes for lenge (5 min i maskin er nok) Og trenger ikke mer enn en havtime eller time å heve/hvile. Men lar det stå i 3 timer pluss minus etter de er bakt ut. Da er de minst dobbelt så store og du ser liksom ar ikke hevingen hjelper noe mer ua sett om de står litt lengre.

Raspet gulrot og havregryn i deigen gjør den luftigere/saftigere.

Men mine blir også ganske smulete og henger ikke så godt i sammen selv om de hever godt.

Anonymous poster hash: 8add1...e8d

Skrevet (endret)

Helt uenig. Lang eltetid og lang hevetid gir luftige brød!

Som verken smuler eller detter fra hverandre.

Kan anbefale Morten Schakenda fra bakeriet i Lom sin bok om brød!

Endret av monty12
Skrevet

Har eltet deigen uten maskin siden jeg ikke har det, vil det virke veldig negativt på brødene? (skal teste ut tipsene)

HI

Skrevet

Bruker bestandig litt olje i så de blir saftige. Svigermor bruker noen gang kjøttkraft.

Anonymous poster hash: 94eea...f5c

Skrevet

Følger!

Sliter max med mine brødbakemaskin brød! De blir kompakte og de ryr!

Prøvd "alt": mer væske, væske i form av surmelk, mer olje, mindre mel, havregryn (også som har fått stå og svelge). Har sukker i for å "mate" gjæret.

Prøvde også nettopp "luftigere bakst" og "ferskere bakst" (sammen), men så ingen stor effekt.

Det eneste som gir ok brød er ferdig melblandinger, f.eks havrebrød fra regal.

Maskina mi elter lenge og har lang hevetid.

Noen råd dere som bruker brødbakemaskin...?? Hadde blitt supertakknemlig!!

Hvordan er det foresten med hvor mye grovt mel man kan bruke? Har forsøkt 50 % hvetemel, resten grovt. Har også prøvd å lage nesten loff med 75 % hvetemel, men det ble ikke stort bedre...

Anonymous poster hash: f267b...31d

Skrevet

Mormor bruker en raus spiseskje lynghonning i brødene sine :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...