Gå til innhold

Kjenne etter hodet..

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lest om at mange har prøvd å kjenne etter hodet på babyen ved å ta en/flere fingre oppi "det aller helligste" ;)

jeg har ikke prøvd det, å vet ikke om jeg tørr å prøve heller.. Er redd det kan sette i gang fødsel eller no sånn.. ? Stemmer det?

Jordmor er jo oppi med fingrene under "stripping" også, så jeg tenkte kanskje det hadde samme effekt?

Vil helst ikke sette igang noen fødsel enda, men er veldig nyskjerrig på om man kan kjenne hodet? :) er 34+2 med tvillinger!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078338-kjenne-etter-hodet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du skal gi blaffen i å rote oppi der. En jordmor vet hva hun gjør og de roter ikke rundt og stripper folk lenge før de skal føde.

For å kjenne hodet, må livmormunnen være åpen og hodet godt ned i bekkenet og du må nesten vite HVA du kjenner. Et hode er såpass stort og livmormunnen så liten og trang at du ikke vil kjenne noe som helst nå.

Jeg har termin på søndag og har følelsen av å ha en ball som buler i underlivet mitt (hodet til ungen) men jeg roter ikke rundt og kjenner oppi der av den grunn. Fordi jeg ikke vet hva jeg driver med og jeg ikke ønsker å skade eller starte noe.

Enig med Tantrum. Er liten hensikt å kjenne bare for å kjenne.

Ikke at jeg skjønner noen har så lange armer at de får til å kjenne:o hadde ikke hatt sjanse her til å komme til på flere uker. Bikinilinjen får vokse fritt ja. Å d skal enn jo visstnok gjøre også, så d passer bra;)

Jeg har kjent for noen dager siden, men har termin om et par dager. Det var kun av ren nysgjerrighet og jeg har gått med et par cm åpning i noen uker nå. Er vel og merke tredjegangsfødende da, så det er jo normalt.

For det første så skjønner jeg ikke at det kan være så mye verre enn å ha samleie.

Man trenger ikke akkurat romstrere opp i der, bare kjenne med en finger forsiktig om man kjenner hodet.

For det andre så hadde jeg aldri gjort det tidligere, men siden jeg er innenfor termin så tror jeg ikke verken jeg eller babyen tar noe skade av det og det skal nok mer til for å sette i gang noe.

For det tredje så har jeg ikke så stor mage at jeg ikke rekker ned, vil si armene mine er normale, men alle bærer jo barnet forskjellig. Jeg har født to 4-kilos babyer tidligere og regner med det samme nå..

Anonymous poster hash: e1c4d...de0

Hei, jeg er 38 uker, og har kjent hodet i alle fall et par-tre uker. Hodet er veldig langt ned hos meg, og da kjenner jeg det når jeg vasker meg nedentil. Er plaget med en del utflod, så tar alltid en skikkelig "rundvask" oppi der (sorry detaljer for de som er litt fine på det : ) Kjenner godt livmoråpningen (et par cm nå) og hodet innenfor. Så enten er hodet langt ned, eller jeg har veldig liten mage og svært lange armer : ) : ) Og ja, jeg er nøye med hygienen (kortklipte negler etc) men driver jo ikke å røsker oppi der heller...

Gjest 3 små ♥

Jeg er også tredjegangsfødende, 8 dager til termin og av ren nysgjerrighet ville jeg kjenne etter hodet i går. Kjenner jo at jeg har hodet mellom beina, så jeg trenger ikke de lengste armene for å nå frem ;) Jeg valgte å ikke kjenne opp i tappen (har 5 cm åpning), men gikk ved siden av den og kjente direkte på livmora. Var veldig spesielt å kjenne hodet, og han rørte litt på seg da jeg kjente. :) Spurte jordmora om dette kunne være utrygt i dag på kontroll, og hun sa nei. Så lenge man er til termin, er renslig og ikke røsker borti noe der oppe kan man bare kjenne etter :)

Annonse

mulig det er min anatomi det er noe i veien med,men jeg kjenner ingenting selv om jeg har hele langfinger "oppi der"

kjenner dere at det støter mot noe hardt eller mykt da? Har 9 dager igjen til termin nå

Anonymous poster hash: 7c6e1...c39

mulig det er min anatomi det er noe i veien med,men jeg kjenner ingenting selv om jeg har hele langfinger "oppi der"

kjenner dere at det støter mot noe hardt eller mykt da? Har 9 dager igjen til termin nåAnonymous poster hash: 7c6e1...c39

Om du ikke er moden vil du ikke kjenne spesielt mye hardt oppi der. Om hodet står langt ned kjenner du hodet som noe hardt "bak" noe litt mykere, som er livmortappen. Er du helt moden kan du kjenne "bare hardt", hodet har utslettet livmorhalsen og hviler på livmoråpningen. Forklarte min jordmor meg hvertfall.

Anonymous poster hash: d181d...58f

Hei, jeg er 38 uker, og har kjent hodet i alle fall et par-tre uker. Hodet er veldig langt ned hos meg, og da kjenner jeg det når jeg vasker meg nedentil. Er plaget med en del utflod, så tar alltid en skikkelig "rundvask" oppi der (sorry detaljer for de som er litt fine på det : ) Kjenner godt livmoråpningen (et par cm nå) og hodet innenfor. Så enten er hodet langt ned, eller jeg har veldig liten mage og svært lange armer : ) : ) Og ja, jeg er nøye med hygienen (kortklipte negler etc) men driver jo ikke å røsker oppi der heller...

Du må jo ikke vaske oppi der!!! Spesielt ikke om du har mye utflod. Du bør ta en tur til legen og sjekke at det ikke er en infeksjon og spør han/henne om du skal vaske deg der. Tror ikke du får noe positivt svar på det...

For øvrig er samleie noe helt annet enn å fikle med fingre "for å kjenne etter hodet". Penis vil i noen tilfeller knapt støte mot livmormunnen... Noe annet er jo vondt og ubehagelig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...