Gå til innhold

Virkedager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begrepet virkedager er det inkludert lørdag, eller er det kun dager hvor det feks foregår transaksjoner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkedager er ordinært mandag - fredag. Lørdag og søndag, helligdager og røde dager er ikke virkedager

Anonymous poster hash: 3a35b...b50
Skrevet

Virkedager er ordinært mandag - fredag. Lørdag og søndag, helligdager og røde dager er ikke virkedager

Anonymous poster hash: 3a35b...b50

Nav beregner virkedager som alle dager mellom mandag til fredag. Om man f.eks har foreldrepenger så får man utbetaling for alle dager i uka mellom mandag til fredag uavhengig av om det er rød dager eller ei... 

Anonymous poster hash: eb0ac...71e

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Det er vel primært mandag-fredag, men kommer også an på åpningstiden til bedriften. Jeg for eksempel, bestilte bilder fra en fotobutikk som ligger på et kjøpesenter, og bildene skulle være ferdig på 2 virkedager. Og da telles lørdag som en virkedag, fordi de har åpent og jobber på lørdager.

Gjelder det bank eller andre "kontorbedrifter" er det kun mandag-fredag.

Skrevet

Virkedager er dager man virker, i motsettning til fridager, når man ikke virker... :-P

Anonymous poster hash: cf2e0...eec
Skrevet

Så når det står at en regning skal betales innen 14 virkedager, kan man trekke fra helgedagene?

Vi måtte gjennom en bom i sommer som virker mindre enn den er i drift. Da må man bruke utsatt betaling, og får 14 virkedager til å betale. Regningen ble betalt, men pga ferie ble den betalt senere enn 14 dager etter passering.

Nå har vi fått faktura på tilleggsavgift for denne bompasseringen og jeg er mildt sakt sur og forbannet, for hadde bommen virket som den skulle hadde vi sluppet å måtte betale enkeltregninger i banken rett som det er.

Skrevet

Ordet "virkedag" er ulikt definert i forskjellige lover.

Anonymous poster hash: d0cf3...7b1
Skrevet

Så når det står at en regning skal betales innen 14 virkedager, kan man trekke fra helgedagene?

Vi måtte gjennom en bom i sommer som virker mindre enn den er i drift. Da må man bruke utsatt betaling, og får 14 virkedager til å betale. Regningen ble betalt, men pga ferie ble den betalt senere enn 14 dager etter passering.

Nå har vi fått faktura på tilleggsavgift for denne bompasseringen og jeg er mildt sakt sur og forbannet, for hadde bommen virket som den skulle hadde vi sluppet å måtte betale enkeltregninger i banken rett som det er.

En bom er vel i "virke" hver dag hele året, så vil si at 14 virkedager er 2 uker. Med helgene. Sånn hadde jeg tolket det.

Skrevet

En bom er vel i "virke" hver dag hele året, så vil si at 14 virkedager er 2 uker. Med helgene. Sånn hadde jeg tolket det.

Når du kjører gjennom denne bommen som sjelden virker, får man en utsatt betalingsbilett. Den skal betales innen 14 virkedager, altså gjennom bankens system.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...