Gå til innhold

Skal ikke fisk sløyes med en gang man har fisket den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal spise hos en venninne. De fikk makell i går, de fisket sammen med noen andre. Var innom der nettopp, og da ser jeg at fisken ligger på benken...fortsatt usløyet.

Kan man spise den da? Er det ikke ekkelt at den ligger over et døgn med innvollen inni seg?

Bør jeg late som om jeg ikke kan komme likevel?

Anonymous poster hash: 56266...6eb
Skrevet

Jeg så de solgte hel makrell på coop, usløyet, i fiskedisken. Ble litt overrasket, men vet ikke om det er farlig. Kanskje det er vanlig på makrell.. 

Anonymous poster hash: 9d528...bd1
Skrevet

Jeg fisker mye makrell, og sløyer den alltid med en gang jeg kommer på land. Men som en over skriver, i fiskedisken ligger det ofte makrell som ikke er sløyet, og den er nok mer enn noen timer gammel. Kanskje det går greit hvis fisken ligger kaldt? Synes uansett det høres litt ekkelt ut. 

Anonymous poster hash: 4d0dc...3f8
Skrevet

Skal spise hos en venninne. De fikk makell i går, de fisket sammen med noen andre. Var innom der nettopp, og da ser jeg at fisken ligger på benken...fortsatt usløyet.

Kan man spise den da? Er det ikke ekkelt at den ligger over et døgn med innvollen inni seg?

Bør jeg late som om jeg ikke kan komme likevel?

Jeg tror det kommer an på hvordan den er oppbevart i mellomtiden.

Skrevet

Jeg googlet det, og det er visst slik at makrell godt kan oppbevares usløyet. Så da blir det vel makrellmiddag i dag likevel. HI

Skrevet

Det går helt fint sålenge den er oppbevart kaldt :) Bruker å sløye fisken med en gang selv, men det er bare fordi det er greiest å gjøre det i fjæra og slippe å rote med det på kjøkkenet.

Anonymous poster hash: 24d4d...b40
Skrevet

Makrell er unntaket, og skal helst inke sløyes før kjøling. Men makrell bør kjøles ned raskt for at kjøttet inke skal bli bløtt. Så det kommer helt an på hvor fort hun har kjølt den ned og hvordan hun jar oppbevart den.

Tror ikke du trenger være bekymret for liv og helse uansett ;)

Skrevet

Inke og jar faktisk.. Sorry, pølsefingre :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...