Gå til innhold

Dere som kan telle kalorier

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer jo an på om du har smør i vannet eller ikke. Om du kun koker i vann og salt blir det ikke flere kalorier når den er kokt.

Anonymous poster hash: 89df7...c14

Nei, men om man tar 100 g tørr vare og koker den, blir den jo temmelig mye tyngre. Ergo, vesentlig forskjell i kaloribudsjettet om man skal velge 100 g ferdig kokt, eller koke først og så måle opp.

Anonymous poster hash: c9853...df6

Annonse

Kommer jo an på om du har smør i vannet eller ikke. Om du kun koker i vann og salt blir det ikke flere kalorier når den er kokt.

Nei, men om man tar 100 g tørr vare og koker den, blir den jo temmelig mye tyngre. Ergo, vesentlig forskjell i kaloribudsjettet om man skal velge 100 g tørr vare, eller koke først og så måle opp.

Sånn skulle det være ;)

Nei, men om man tar 100 g tørr vare og koker den, blir den jo temmelig mye tyngre. Ergo, vesentlig forskjell i kaloribudsjettet om man skal velge 100 g ferdig kokt, eller koke først og så måle opp.

Ja klart det. Man kan jo ikke veie maten før man koker og tro man får i seg rett mengde. Men 100 g er 100 g. Kaloriinnholdet er det samme, mengden er mindre..

Ja klart det. Man kan jo ikke veie maten før man koker og tro man får i seg rett mengde. Men 100 g er 100 g. Kaloriinnholdet er det samme, mengden er mindre..

Nå forvirrer du meg bare :P Om jeg skal spise 100 g pasta, skal jeg veie den før eller etter den er kokt for å få i meg xxx kcal, som det står på pakken?

Du skal veie 100g pasta etter den er kokt;) jeg går på Grete roede nå, og det gjelder pasta, potet og ris:)

det er feil!!! Det som står på pakken ang kalorimemgde gjelder tørr vare. Du skal veie før du koker!

Anonymous poster hash: 79e39...b12

Du kan for så vidt velge om du veier før eller etter den er kokt, men næringsverdien som er oppgitt på pakken er før tilbereding.

Det er opp under 300 kcal per 100g i tørr vare og ca 160 kcal per 100 g kokt pasta (vil variere noe etter hvilken pastatype du velger), så det er ganske store forskjeller.

Mye lettere å veie tørr pasta, og lettere å beregne da det bare er å følge det som står på pakken. 

• 3 uker senere...

Du skal veie 100g pasta etter den er kokt;) jeg går på Grete roede nå, og det gjelder pasta, potet og ris:)

det er feil!!! Det som står på pakken ang kalorimemgde gjelder tørr vare. Du skal veie før du koker!

jeg går på Grete roede kurs og kurslederen var veldig nøye på dette! Jeg skal ha 100 g kokt ris!!! Så nei, dette er ikke feil:)

Annonse

jeg går på Grete roede kurs og kurslederen var veldig nøye på dette! Jeg skal ha 100 g kokt ris!!! Så nei, dette er ikke feil:) men da er det 150 kcal som jeg skal ha , så når jeg tenker meg om så ser jeg at jeg har svart litt dumt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...