Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #1 Skrevet 5. september 2013 Har dere tenkt over hvilke økonomiske konsekvenser det har for dere i fremtiden. Feks om dere blir syke rett etter at permisjonen er ferdig? Eller som denne kvinnen som havnet på Aap... http://mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Mor-med-tre-barn-far-713-kr-dagen-7300405.html#.UignkGQayc0 Anonymous poster hash: 23f1a...040
Eliane Skrevet 5. september 2013 #2 Skrevet 5. september 2013 Dersom man har en dato planlagt for å begynne på jobb igjen så får man sykepenger fra nav,riktignok ikke 100%, men 66%. Så det har jeg tenkt på. Er enig med arbgiver år jeg skal starte opp igjen.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #3 Skrevet 5. september 2013 Den risikoen er jeg illig til å ta! En får aldri den tida tilbake mens barna er små. Alt kan ikke måles i kroner og ører. Anonymous poster hash: 57dda...07c
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #5 Skrevet 5. september 2013 Derfor jeg tok 80 % dekningsgrad. Anonymous poster hash: aa808...e61
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #6 Skrevet 5. september 2013 Jeg valgte å ikke ta risikoen. Anonymous poster hash: 66c6f...f01
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. september 2013 #7 Skrevet 5. september 2013 Ja. Derfor er jeg akkurat innafor. Tar ikke mer enn 2 mnd tilsammen da
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #8 Skrevet 5. september 2013 Dersom man har en dato planlagt for å begynne på jobb igjen så får man sykepenger fra nav,riktignok ikke 100%, men 66%. Så det har jeg tenkt på. Er enig med arbgiver år jeg skal starte opp igjen. Dette stemmer ikke - man må ha vært i jobb i minst 4 uker for å ha rett på sykepenger. Om man er midlertidig ute av arbeid (mindre enn en måned siden man jobbet) kan man få sykepenger etter paragraf 8-47 i folketrygdloven. Er det lengre enn 1 mnd siden man jobbet har man ikke rett på sykepenger etter folketrygdloven, det kan dog være arbeidsgivere som har bedre regler og som gir f.eks sykepenger fra når man skulle begynt å jobbet - men de vil da ikke få noe refundert fra nav..... Viktig innspill fra HI - dette er absolutt noe som burde med i vurderingen av 80 vs 100% dekningsgrad i permisjon og valget om å ta ulønnet permisjon etterpå.... Er nok en del som kommer i en vanskelig situasjon om de blir syke i ulønnet permisjon... Anonymous poster hash: ba8e9...01a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #9 Skrevet 5. september 2013 Ja det tenkte jeg på. Derfor har jeg diverse forsikringer som uføreforsikring, sykeforsikring mm. Blir jeg syk/arbeidsufør i mer enn 30 dager får jeg utbetalt vanlig månedslønn av mitt forsikringsselskap, og blir jeg syk i mer enn 60 dager får jeg i tillegg til månedslønn utbetalt en engangssum på 900.000 kr. Ellers så har jeg ganske stor formue så de tredve dagene som eventuelt ville blitt uten lønn hadde jeg klart uten problem. Når det er sagt så er jeg ferdig med permisjon og jobber fullt så problemstillingen gjelder ikke for meg lenger, men alle forsikringer er beholdt da jeg har mye høyere lønn enn 6 g og forsikringen dekker det som går over ved sykdom. Anonymous poster hash: 8175b...f07
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #10 Skrevet 5. september 2013 Dessuten er det ikke abre manglende utbetaling av sykepenger å tenke på. dersom man blir langvarig syk og må over på AAP Ja det tenkte jeg på. Derfor har jeg diverse forsikringer som uføreforsikring, sykeforsikring mm. Blir jeg syk/arbeidsufør i mer enn 30 dager får jeg utbetalt vanlig månedslønn av mitt forsikringsselskap, og blir jeg syk i mer enn 60 dager får jeg i tillegg til månedslønn utbetalt en engangssum på 900.000 kr. Ellers så har jeg ganske stor formue så de tredve dagene som eventuelt ville blitt uten lønn hadde jeg klart uten problem. Når det er sagt så er jeg ferdig med permisjon og jobber fullt så problemstillingen gjelder ikke for meg lenger, men alle forsikringer er beholdt da jeg har mye høyere lønn enn 6 g og forsikringen dekker det som går over ved sykdom.Anonymous poster hash: 8175b...f07 Og hvilken forsikting er dette?? Jeg er i utgangspunkte meget skeptisk.....Tviler egentlig sterkt på at noe forsikringsselskap vil utbetale en engangssum til alle som er sykmeldt mer enn 60 dager. Det er så om å be om at man skal utnytte systemet. Er ikke vanskelig å bli sykmeldt i litt over 60 dager hvis man går inn for det..... Anonymous poster hash: 764d5...1c7
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #11 Skrevet 5. september 2013 Barselperm faktisk.. barsel er de 6-8 ukene etter fødsel, kort perm da med andre ord:P det heter mammaperm Anonymous poster hash: d56d7...ea4
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #12 Skrevet 5. september 2013 Og der forvsvant halve innlegget mitt er jeg......: Dessuten er det ikke abre manglende utbetaling av sykepenger å tenke på. Dersom man blir langvarig syk og må over på AAP er det inntekten din de siste tre årene som legges til grunn for beregningen av stønaden. Et år med ulønnet permisjon vil da slå hardt ut! Anonymous poster hash: 764d5...1c7
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #13 Skrevet 5. september 2013 Dessuten er det ikke abre manglende utbetaling av sykepenger å tenke på. dersom man blir langvarig syk og må over på AAP Ja det tenkte jeg på. Derfor har jeg diverse forsikringer som uføreforsikring, sykeforsikring mm. Blir jeg syk/arbeidsufør i mer enn 30 dager får jeg utbetalt vanlig månedslønn av mitt forsikringsselskap, og blir jeg syk i mer enn 60 dager får jeg i tillegg til månedslønn utbetalt en engangssum på 900.000 kr. Ellers så har jeg ganske stor formue så de tredve dagene som eventuelt ville blitt uten lønn hadde jeg klart uten problem. Når det er sagt så er jeg ferdig med permisjon og jobber fullt så problemstillingen gjelder ikke for meg lenger, men alle forsikringer er beholdt da jeg har mye høyere lønn enn 6 g og forsikringen dekker det som går over ved sykdom. Anonymous poster hash: 8175b...f07 Og hvilken forsikting er dette?? Jeg er i utgangspunkte meget skeptisk.....Tviler egentlig sterkt på at noe forsikringsselskap vil utbetale en engangssum til alle som er sykmeldt mer enn 60 dager. Det er så om å be om at man skal utnytte systemet. Er ikke vanskelig å bli sykmeldt i litt over 60 dager hvis man går inn for det..... Anonymous poster hash: 764d5...1c7 Det må du gjerne være, men jeg har nå engang slike forsikringer. Jeg betaler mye for det i året så det er kanskje ikke de vanligste forsikringene som folk flest har, utover det så har jeg ikke tenkt til å gå videre inn på mine forsikringer. Anonymous poster hash: 8175b...f07
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #14 Skrevet 5. september 2013 Dessuten er det ikke abre manglende utbetaling av sykepenger å tenke på. dersom man blir langvarig syk og må over på AAP Ja det tenkte jeg på. Derfor har jeg diverse forsikringer som uføreforsikring, sykeforsikring mm. Blir jeg syk/arbeidsufør i mer enn 30 dager får jeg utbetalt vanlig månedslønn av mitt forsikringsselskap, og blir jeg syk i mer enn 60 dager får jeg i tillegg til månedslønn utbetalt en engangssum på 900.000 kr. Ellers så har jeg ganske stor formue så de tredve dagene som eventuelt ville blitt uten lønn hadde jeg klart uten problem. Når det er sagt så er jeg ferdig med permisjon og jobber fullt så problemstillingen gjelder ikke for meg lenger, men alle forsikringer er beholdt da jeg har mye høyere lønn enn 6 g og forsikringen dekker det som går over ved sykdom. Anonymous poster hash: 8175b...f07 Og hvilken forsikting er dette?? Jeg er i utgangspunkte meget skeptisk.....Tviler egentlig sterkt på at noe forsikringsselskap vil utbetale en engangssum til alle som er sykmeldt mer enn 60 dager. Det er så om å be om at man skal utnytte systemet. Er ikke vanskelig å bli sykmeldt i litt over 60 dager hvis man går inn for det..... Anonymous poster hash: 764d5...1c7 Det må du gjerne være, men jeg har nå engang slike forsikringer. Jeg betaler mye for det i året så det er kanskje ikke de vanligste forsikringene som folk flest har, utover det så har jeg ikke tenkt til å gå videre inn på mine forsikringer. Anonymous poster hash: 8175b...f07 Forøvrig så må det en diagnose til, det hjelper ikke å være vrang i viljen som du antyder at man kan. Men jeg har aldri gått inn for å bli sykemeldt så tenkte ikke over at jeg måtte presisere det. Anonymous poster hash: 8175b...f07
Eliane Skrevet 5. september 2013 #15 Skrevet 5. september 2013 Dersom man har en dato planlagt for å begynne på jobb igjen så får man sykepenger fra nav,riktignok ikke 100%, men 66%.Så det har jeg tenkt på.Er enig med arbgiver år jeg skal starte opp igjen. Dette stemmer ikke - man må ha vært i jobb i minst 4 uker for å ha rett på sykepenger. Om man er midlertidig ute av arbeid (mindre enn en måned siden man jobbet) kan man få sykepenger etter paragraf 8-47 i folketrygdloven. Er det lengre enn 1 mnd siden man jobbet har man ikke rett på sykepenger etter folketrygdloven, det kan dog være arbeidsgivere som har bedre regler og som gir f.eks sykepenger fra når man skulle begynt å jobbet - men de vil da ikke få noe refundert fra nav..... Viktig innspill fra HI - dette er absolutt noe som burde med i vurderingen av 80 vs 100% dekningsgrad i permisjon og valget om å ta ulønnet permisjon etterpå.... Er nok en del som kommer i en vanskelig situasjon om de blir syke i ulønnet permisjon... Anonymous poster hash: ba8e9...01a Etter folketrygdloven § 8-47 tredje ledd bokstav d er det likestilt med å ha vært i arbeid dersom man har vært i lovbestemt permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1 til 12-5 og har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen. Det betyr at den som har ulønnet foreldrepermisjon vil ha rett til sykepenger dersom vedkommende hadde avltat å gjenoppta arbeidet og blir sykmeldt før det har gått en måned siden permisjonen ble avsluttet. Dersom man er sykmeldt ved utløpet av permisjonen eller blir sykmeldt før man gjenopptar arbeidet, gis sykepenger med 65 pst. av grunnlaget. Dersom man hgar gjenopptatt arbeidet før man blir sykmeldt, gis sykepenger med 100 pst. av grunnlaget. Sykepenger etter folketrygdloven § 8-47 ytes først fra 15. dag ellet sykmeldingstidspunktet, jf. sjette ledd. Kort oppsummert: Er det mindre enn fire uker siden du tiltrådte arbeid etter endt ulønnet foreldrepermisjon hjemlet i aml § 12-5 (2) får du 100 % grunnlag i sykepenger fra 15. dag (arbeidsgiver er ikke pålagt å betale deg i arbeidsgiverperioden siden du ikke har vært i arbeid i fire uker - men jeg mener at noen tariffavtaler gir rett til sykepenger fra arbeidsgiver så lenge man har tiltrådt stillingen). Dersom du er i ulønnet foreldrepermisjon hjemlet i aml § 12-5 (2) med avtale om å gjenoppta arbeidet, men blir sykmeldt før du rekker å tiltre, får du 65 % av grunnlaget ditt utbetalt fra og med 15. dag etter at du skulle ha tiltrådt arbeid.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #16 Skrevet 5. september 2013 Dersom man har en dato planlagt for å begynne på jobb igjen så får man sykepenger fra nav,riktignok ikke 100%, men 66%. Så det har jeg tenkt på. Er enig med arbgiver år jeg skal starte opp igjen. Dette har jeg også hørt, men jeg klarer ikke finne noen informasjon om det. Noen som vet det sikkert og kan dele en link? Anonymous poster hash: 705f5...ab2
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #17 Skrevet 5. september 2013 Problemet er ikke sykepenger, men om man blir langvarig syk og må over på aap så er det gjennomsnittslønnen de tre siste årene FØR første sykemelding som blir grunnlaget for ytelsen og har du da hatt et år med ulønnet permisjon etter f.eks et år med 80% lønn i foreldrepenger blir det grunnlaget ganske lavt. Arbeidsavklaringspenger er 66% av gjennomsnittlønnen de siste tre årene før du ble syk. Jeg hadde 80% dekning i min permisjon, siden barnet er født i februar hadde jeg ulønnet permisjon frem til august. I desember fikk jeg kyssesyken, men ingen fant ut hva som feilte meg, de fant ingenting galt, så jeg presset meg og presset meg helt til det endte med innleggelse og endelig en diagnose. Dessverre hadde jeg presset meg alt for lenge og kroppen kollapset helt, jeg fikk diagnosen ME. Det første året med sykepenger var ikke noe problem, men så kom perioden på aap. Det året på sykepenger teller ikke med i grunnlaget for ytelsen, så det var året med ulønnet perm, året med 80% i foreldrepenger og året før jeg fødte som ble grunnlaget, temmelig lavt.... Nå er jeg heldigvis på bedringens vei, men det går sent. Jeg jobber 30-40% og har 60% aap, og til sammen blir det nå 14.000,- utbetalt i måneden. Anonymous poster hash: c78c0...67e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå