Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 - Man skal ikke si ikke (lærte dette på et kurs i bhg jeg jobbet. Man skal ikke si "ikke løp i gangen" men "så fint at du går!" Eller "ikke slå petter" men "så fint at dere er venner". Prøv å gjennomfør dette, da er du god) - man skal ikke heve stemmen - man skal ikke bruke makt/tvang (bære barnet opp på stolen, bære barnet ut av butikken sov) - man skal ikke bli sint, men prøve å telle til ti - man skal ikke straffe (snakker ikke om fyfisk straff så klart!! Men typen "hører du ikke nå, får du ikke spille play station" Det er en "straff", og straff er ikke bra!) Jobber nå på skole, etter mange år i bhg... Og personlig syntes jeg dettegår over stokk og stein. Jg klarer ikke å ikke si ikke (som dere ser her, hehe) Å bære et barn ser jeg ikke på som makt/tvang! Ja, jeg blir sint. Men jeg eksploderer ikke! Men kan si (når du slår meg, da blir jeg sint og lei meg. Det er ikke greit.) Og den typen straff jeg snakker om, kaller jeg konsekvens. Men konsekvens er en form for straff, og "straff er ikke bra".... Hvor skal dette ende?? Anonymous poster hash: 13870...8cd
Edelweis Skrevet 4. september 2013 #2 Skrevet 4. september 2013 jeg er faktisk ganske enig med deg HI. er ped.leder selv og synes vi har dratt dette litt langt. barna tåler jo ingenting lenger. ikke skal vi heve stemmen og bare skal vi fokusere på ros og det positive. Det er jo vel og bra det, men noen ganger må barnet få høre hva som ikke er rett også.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #3 Skrevet 4. september 2013 Haha hva mener de jeg skal gjøre når ungen løper av gårde mot bilveien i full fart da? Ikke kan jeg be ham om å ikke gjøre det. (Skal jeg si "så fint at du snur og kommer tilbake nå med en gang"?) Og ikke kan jeg bruke makt til å stoppe ham... Jaja, vi får satse på at bilistene kjører pent da. Anonymous poster hash: a2513...24f
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #4 Skrevet 4. september 2013 Jeg er så enig med deg, HI. Hvor skal dette ende?? Jeg jobber også i bhg, og kan komme til å gjøre alle disse tingene som du lister opp. Og vet du? Jeg jobber på verdens fineste barnegruppe Mye bra i pedagogikkens verden, men også vanvittig mye svada og dikkedarier! Anonymous poster hash: 6b38f...ca1
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #5 Skrevet 4. september 2013 Det ender vel opp med at det blir en haug med umulige drittunger. Jeg har både løftet gutte både opp og ned av stolen. Bært han i seng. "Straffet" han med TV nekt hvis han ikke har hørt etter/oppført seg pent. Jeg kan bli sint. Prøver på en rolig måte. Har også ropt (noe jeg ikke burde) Sier også, ikke løp inne, ikke rop inne. Ja da, jeg er vel en grusom person jeg da. Nå jobber ikke jeg i BHG eller skole. Anonymous poster hash: 77962...ebc
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #6 Skrevet 4. september 2013 Haha hva mener de jeg skal gjøre når ungen løper av gårde mot bilveien i full fart da? Ikke kan jeg be ham om å ikke gjøre det. (Skal jeg si "så fint at du snur og kommer tilbake nå med en gang"?) Og ikke kan jeg bruke makt til å stoppe ham... Jaja, vi får satse på at bilistene kjører pent da. Anonymous poster hash: a2513...24f Det er selvsagt lov å bruke makt og tvang om barnet er en fare for seg selv, deg eller omgivelsene sine. Ellers er dette strengt forbudt. Man kan faktisk miste lisensen sin... Hi Anonymous poster hash: 13870...8cd
SannaMaria Skrevet 4. september 2013 #7 Skrevet 4. september 2013 Jeg har også tenkt en del på spesielt dette med å ikke si ikke. Jeg opplever selv at både de barna som er i barnehagealder, og ikke minst ungdomsskolealder, trenger klare og tydelige grenser, og trenger å vite hva som er greit og ikke greit. Om en bare skal gå rundt og si "så fint at dere er venner", "så fint at du går i gangen", osv så har jeg den erfaringen at det blir for lite tydelig...! Jeg sier ikke at en alltid skal bruke ordet ikke (det er dersverre et ord som brukes vel mye, og en bør sikkert bli flinkere til å si det mindre), men jeg tror barn har godt av å vite hvor grensene går noen ganger, sagt på en tydelig og grei måte!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 Haha hva mener de jeg skal gjøre når ungen løper av gårde mot bilveien i full fart da? Ikke kan jeg be ham om å ikke gjøre det. (Skal jeg si "så fint at du snur og kommer tilbake nå med en gang"?) Og ikke kan jeg bruke makt til å stoppe ham... Jaja, vi får satse på at bilistene kjører pent da. Anonymous poster hash: a2513...24f Det er selvsagt lov å bruke makt og tvang om barnet er en fare for seg selv, deg eller omgivelsene sine. Ellers er dette strengt forbudt. Man kan faktisk miste lisensen sin... Hi Anonymous poster hash: 13870...8cd Miste lisensen? På småbarnsavdelingen i bhg her så løfter de alle ungene opp på stolene når de skal spise, det har fint lite å si om de vil det eller ikke... De fester også de som prøver å stikke av igjen med seler... Kan de få problemer for dette altså? Anonymous poster hash: a2513...24f
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. september 2013 #9 Skrevet 4. september 2013 Jeg er helt enig Hi. Barn i dag blir pakket inn i bobleplast og bært på en silkepute.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #10 Skrevet 4. september 2013 - Man skal ikke si ikke (lærte dette på et kurs i bhg jeg jobbet. Man skal ikke si "ikke løp i gangen" men "så fint at du går!" Eller "ikke slå petter" men "så fint at dere er venner". Prøv å gjennomfør dette, da er du god) - man skal ikke heve stemmen - man skal ikke bruke makt/tvang (bære barnet opp på stolen, bære barnet ut av butikken sov) - man skal ikke bli sint, men prøve å telle til ti - man skal ikke straffe (snakker ikke om fyfisk straff så klart!! Men typen "hører du ikke nå, får du ikke spille play station" Det er en "straff", og straff er ikke bra!) Jobber nå på skole, etter mange år i bhg... Og personlig syntes jeg dettegår over stokk og stein. Jg klarer ikke å ikke si ikke (som dere ser her, hehe) Å bære et barn ser jeg ikke på som makt/tvang! Ja, jeg blir sint. Men jeg eksploderer ikke! Men kan si (når du slår meg, da blir jeg sint og lei meg. Det er ikke greit.) Og den typen straff jeg snakker om, kaller jeg konsekvens. Men konsekvens er en form for straff, og "straff er ikke bra".... Hvor skal dette ende?? Anonymous poster hash: 13870...8cd Enig med deg! Selvfølgelig straffer jeg ikke barna fysisk, kjefter og smeller og jeg sier ikke IKKE hele tiden! Men det er jo helt på bærtur! Ja, hva skal man si når 5-åringen sitter og dæljer løs på deg? Vente til han er ferdig og si: Så fint du er ferdig å slå meg! Snakk om å la barna trakke over seg:/ Og i mange farlige situasjoner må man si at det IKKE er lov! Man må fysisk bære barnet hvis det vil springe ut i veien eller elva! Barn må få konsekvenser for handlingene sine, ellers vokser de opp og tror de kan gjøre det de vil! Det er helt sykt! Nå skal man behandle barn som små porselensdukker! Anonymous poster hash: 9f7cf...bbc
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #11 Skrevet 4. september 2013 Jeg er helt enig Hi. Barn i dag blir pakket inn i bobleplast og bært på en silkepute. Men bare hvis de vil det selv altså! Anonymous poster hash: a2513...24f
Nullstress;) Skrevet 4. september 2013 #12 Skrevet 4. september 2013 Nå mener jeg selvsagt de barna som klarer å sette seg på stolen selv, men som ikke vil. De som skal gå ut, men ikke vil. De skom skal rydde, men som ikke vil. De som ikke vil gjøre det du ber dem om. Da han man ikke lov å løfte dem opp for så å børe dem ut av rommer, sette de på stolen osv. Da skal men vente de ut... Kan like så godt droppe å være anonym, har likt nesten alle svarene uansett
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #13 Skrevet 4. september 2013 Nå mener jeg selvsagt de barna som klarer å sette seg på stolen selv, men som ikke vil. De som skal gå ut, men ikke vil. De skom skal rydde, men som ikke vil. De som ikke vil gjøre det du ber dem om. Da han man ikke lov å løfte dem opp for så å børe dem ut av rommer, sette de på stolen osv. Da skal men vente de ut... Kan like så godt droppe å være anonym, har likt nesten alle svarene uansett Min 2-åring klarer å sette seg på stolen selv, men han synes ikke det er noe interessant. Det hadde ikke blitt mange måltider på ham hvis man skulle vente på det... Jeg er glad de ikke følger denne filosofien (eller regelen?) i vår bhg... Synes dette høres ut som en kilde til fullstendig kaos. Barna skal få gjøre akkurat som de vil uten å bli stoppet, man skal bare vente til de vil det riktige liksom? Anonymous poster hash: a2513...24f
Nullstress;) Skrevet 4. september 2013 #14 Skrevet 4. september 2013 Altså, barna kan bli stoppet, men man kan ikke flytte på barnet med tvang. Kan kan stille seg i veien for barnet, så det ikke kommer seg noen steder. Man kan også fjærne en eventuell leke som gjør barnet ufokusert. Men derifra skal man bare vente ut... Veit ikke hvor mange gamger jeg bare har hatt lyst til "åta barnet under arrmen å gå ut av rommet", men må heller stå å vente på at hyling, skriking, spark i gulvet, på bordet, stoler osv gir seg. Jg kan fjærne bord og stoler så barnet ikke skader seg på det, ellers kan jeg bare vente ut. Ikke bli sinf, ikke si ikke, ikke bære. Vente ut situasjonen.... "FRUSTRERT" Hi
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #15 Skrevet 4. september 2013 Ok... Om et barn stikker av fra avdelingen da, ut på uteområdet, når de skal være inne? Skal man løpe rundt som en tulling og stille seg i veien for barnet helt til barnet finner det for godt å gå i riktig retning? Hva med de som ikke vil skifte bleie? Går det under fare for seg selv? Det er jo ikke farlig å bli litt sår da... Skjønner godt du er frustrert ja... Enig i at det begynner å bli drøyt. For ikke å si sprøyt. Tenk så mye tid vi skulle brukt på alt mulig hvis vi skulle fulgt dette hjemme. Hadde ikke kommet oss ut døra før det var på tide å gå hjem igjen. Jeg tror nå det er en grunn til at voksne er lagd sterkere enn barn. Det er forskjell på å bruke makten og å misbruke den. Anonymous poster hash: a2513...24f
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #16 Skrevet 4. september 2013 Halle balle!! Kor ska det enda??? Nei, vettu ka, verden står snart ikkje te påske! Huff, barna komme jo te å mista fullstendig respekt! Det ordet går snart ut av ordbokå om denna dullingå og dillingå fortsette.. Lykke te, og håpe du HI og andre ikkje bruka denna metoden..GRØSS! Anonymous poster hash: 3c48b...25b
Nullstress;) Skrevet 4. september 2013 #17 Skrevet 4. september 2013 Det går nok en gangske så fin linje der... Om et barn (sm da så klart er gammelt nok til å forstå konsekvensene) ikke vil skifte bleie, man man da vente til barnet føler ubehaget selv. (Snakker da om barn som kanskje er litt sene med bleieslutt) Ellers kan man lokke! Det er lov!!!! Smiske, lokke, dille, dalle og dulle. Åååååå, deeeeeet er lov det!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #18 Skrevet 4. september 2013 Haha hva mener de jeg skal gjøre når ungen løper av gårde mot bilveien i full fart da? Ikke kan jeg be ham om å ikke gjøre det. (Skal jeg si "så fint at du snur og kommer tilbake nå med en gang"?) Og ikke kan jeg bruke makt til å stoppe ham... Jaja, vi får satse på at bilistene kjører pent da. Anonymous poster hash: a2513...24f Det er selvsagt lov å bruke makt og tvang om barnet er en fare for seg selv, deg eller omgivelsene sine. Ellers er dette strengt forbudt. Man kan faktisk miste lisensen sin... HiAnonymous poster hash: 13870...8cd Eller du kan få foreldrenes underskrift på at du kan holde de fast. Anonymous poster hash: 00c47...f44
Nullstress;) Skrevet 4. september 2013 #19 Skrevet 4. september 2013 Halle balle!! Kor ska det enda??? Nei, vettu ka, verden står snart ikkje te påske! Huff, barna komme jo te å mista fullstendig respekt! Det ordet går snart ut av ordbokå om denna dullingå og dillingå fortsette.. Lykke te, og håpe du HI og andre ikkje bruka denna metoden..GRØSS!Anonymous poster hash: 3c48b...25b Er ikke snakk om å ikke bruke denne metoden.... Jeg MÅ bruke denne metoden.,.
StorkeMammaen Skrevet 4. september 2013 #20 Skrevet 4. september 2013 - Man skal ikke si ikke (lærte dette på et kurs i bhg jeg jobbet. Man skal ikke si "ikke løp i gangen" men "så fint at du går!" Eller "ikke slå petter" men "så fint at dere er venner". Prøv å gjennomfør dette, da er du god) - man skal ikke heve stemmen - man skal ikke bruke makt/tvang (bære barnet opp på stolen, bære barnet ut av butikken sov) - man skal ikke bli sint, men prøve å telle til ti - man skal ikke straffe (snakker ikke om fyfisk straff så klart!! Men typen "hører du ikke nå, får du ikke spille play station" Det er en "straff", og straff er ikke bra!) Jobber nå på skole, etter mange år i bhg... Og personlig syntes jeg dettegår over stokk og stein. Jg klarer ikke å ikke si ikke (som dere ser her, hehe) Å bære et barn ser jeg ikke på som makt/tvang! Ja, jeg blir sint. Men jeg eksploderer ikke! Men kan si (når du slår meg, da blir jeg sint og lei meg. Det er ikke greit.) Og den typen straff jeg snakker om, kaller jeg konsekvens. Men konsekvens er en form for straff, og "straff er ikke bra".... Hvor skal dette ende?? Anonymous poster hash: 13870...8cd Det er veldig tydelig at du har hørt det du vil høre på dette kurset.. I god pals-ånd så sies det at man skal forsøke å unngå å bruke ordet ikke. Dette for å korrigere på en positiv måte. Dine eksempler er feil! Istedenfor "ikke løp i gangen" - så skal man si en variant av "Vi går i gangen" , Du skal selvfølgelig ikke rose en oppførsel som ikke er bra... Det du har misforstått er at du skal fokusere på de elevene som gjør det riktig, ros de som går i gangen og de som henger opp jakka si, og mange vil følge eksempelet. Det har lett for å bli: "Petter IKKE løp i gangen", "Kine jakka di skal IKKE ligge på gulvet", "IKKE sprett den ballen Per." Mens du heller kunne hatt det slik: "Så flott at du hang opp jakka di Elise", "og du og Helle, jakka di henger på plassen sin og skoa likeså" ,"se der ja Kine, kjempefint at jakka di henger riktig!" Ang det å slå en annen elev, så er det ikke lov, her skal man bryte med en gang og løse opp i konflikten. Man skal selvfølgelig ikke bruke straff, og det å ta bort playstation er bare helt borti natta! Konsekvenser kan brukes, men det skal da stå i samsvar med handling. Allikevel er det aller viktigste at man lar barnet få en sjanse til å gjøre det riktig: 1. Gi beskjed om forventet oppførsel, og trekk deg tilbake. 2. Gi beskjed om forventet oppførsel i tillegg til å fortelle hva som blir konsekvensen dersom de ikke gjør det. 3. Utfør konsekvens. Det er en trening å holde hodet kaldt og øve på å ikke bruke ordet ikke. Forresten så skal et barn som er en fare for seg selv eller andre bli tatt hånd om med en gang, det samme om han er til sjenanse for de andre barna! Det er synd du drar dette ut i det lengste og misforstår (med vilje?) - setter det lærere jobber med/for hver dag i et dårlig lys!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #21 Skrevet 4. september 2013 Halle balle!! Kor ska det enda??? Nei, vettu ka, verden står snart ikkje te påske! Huff, barna komme jo te å mista fullstendig respekt! Det ordet går snart ut av ordbokå om denna dullingå og dillingå fortsette.. Lykke te, og håpe du HI og andre ikkje bruka denna metoden..GRØSS!Anonymous poster hash: 3c48b...25b Er ikke snakk om å ikke bruke denne metoden.... Jeg MÅ bruke denne metoden.,. Du er sikker på det er BARN du jobber med? Synes dette høres helt vilt ut, og har aldri hørt om det før... Anonymous poster hash: a2513...24f
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #22 Skrevet 4. september 2013 Man skal visst ikke oppdra barn lenger. Trist :S Anonymous poster hash: 48f22...04e
Nullstress;) Skrevet 4. september 2013 #23 Skrevet 4. september 2013 Men er det ikke det jeg har sagt da. Man kan bruke makt/tvang om barnet er til fare for seg selv, deg eller sine omgivelser... Da kan man gripe inn. Man skal ikke si ikke, men si "så fint du går i gangen, så bra dere er venner, så fint at jakka di henger på knakken og skoene står pent" Jg sier ikke at JEG mener at det å fjæerne playstation er en straff, men dette er noe som ble sagt av en pedagog! "Man skal ikke straffe barna ved å ta vekk det de liker!" Og når det kommer til det kurset hvor vi skulle lære å ikke si ikke, så blir det litt feil at du forteller meg hva jeg hørte eller ville høre... For vi ble DRILLET i å ikke si IKKE. Hun som holdt dette kurset var faktisk litt streng da hun sa det. Var ikke til å misstole overhodet. Snakket med kollegene mine om det, og alle hadde fått med seg det samme.
StorkeMammaen Skrevet 4. september 2013 #24 Skrevet 4. september 2013 (endret) Men er det ikke det jeg har sagt da. Man kan bruke makt/tvang om barnet er til fare for seg selv, deg eller sine omgivelser... Da kan man gripe inn. Man skal ikke si ikke, men si "så fint du går i gangen, så bra dere er venner, så fint at jakka di henger på knakken og skoene står pent" Jg sier ikke at JEG mener at det å fjæerne playstation er en straff, men dette er noe som ble sagt av en pedagog! "Man skal ikke straffe barna ved å ta vekk det de liker!" Og når det kommer til det kurset hvor vi skulle lære å ikke si ikke, så blir det litt feil at du forteller meg hva jeg hørte eller ville høre... For vi ble DRILLET i å ikke si IKKE. Hun som holdt dette kurset var faktisk litt streng da hun sa det. Var ikke til å misstole overhodet. Snakket med kollegene mine om det, og alle hadde fått med seg det samme. Det du skriver her samsvarer jo ikke med hovedinnlegget.. Hva er det du reagerer på da? Å rose de barna som gjør det bra? Å omformulere setningene dine uten ordet ikke? Hvorfor vil du si ikke? Mener du at konsekvens ikke bør samsvare med handling? Mener du at konsekvens ikke bør være varslet? Endret 4. september 2013 av StorkeMamma -gutt i januar -09
Nullstress;) Skrevet 4. september 2013 #25 Skrevet 4. september 2013 Beklager om det ble utydelig... Begynner å bli litt sent for meg kjenner jeg Jg mener at dette styret med å ikke si ikke går over stokk og stein (i allefall der JEG jobbet) At det å gi en konsekvens ikke er straff. At å løfte et barn opp på stolen eller bære det ut av rommer IKKE er makt og tvang. (Mn så klart skal man beskytte et barn som er til fare for seg selg eller omvivelsene sine, selv om man MÅ bruke makt/tvang) Min mening er at man (kanskje ikke over alt, men tydeligvis ofte nok) behandler barna som små dukker...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå