Gå til innhold

Kjole i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakkes om seks år og ser om datteren din ikke har hatt på kjole en eneste dag i barnehagen. Lykke til :) det trenger du :)

Anonymous poster hash: b8c23...599

Nå er det ikke snakk om en enkel tunika eller slikt, da, trodde dere skjønte såpass...

I den tråden er det snakk om penkjoler. De er "prinsesser" hver dag. De som ikke kommer i slikt blir mobbet og frosset ut. Det er snakk om småbarn, og jeg syntes det er trist å lese her at nesten ingen av dere bryr dere om hvilke holdninger disse "prinsessene" får i så ung alder.

Kanskje fordi ingen kjenner seg igjen? Det var da ikke så spesifisert her i HI at det kun var snakk om PRINSESSEKJOLER? 

Både jeg og datter går i kjoler, nesten daglig, det er det jeg liker best og syns er mest behagelig, mykt og godt, med myke bukser/strømpebukser/tights under. 

Det hun har på kan lekes i og bli skittent, det er da en selvfølge!

Kjole er ikke ensbetydende med "pyntet" og prinsessestil. Heldigvis!

Anonymous poster hash: 689f0...a67

Gjest sussie77
Skrevet

Min jente går ofte i kjole/tunika. Både hjemme og i barnehagen. Fordi hun elsker kjoler. Og ingenting er så deilig og praktisk som en myk god kjole. Alltid vært kjole jente selv. :) Om vinteren bruker hun mye ull undertøy, og går stort sett i det i barnehagen. Men hvis det er litt kjølig er det veldig praktisk å ta en kjole over der. Det har jeg gjort siden hun var baby. Trenger ikke være upraktisk med en kjole.

Skrevet

Gud så glad jeg er for at jeg bare har gutter!!!!Priser meg lykkelig for det da jeg leser at jenter blir mobbet fordi de ikke har på prinsessekjoler! Blir kvalm av foreldrene til disse jentene som lar ungene gå rundt slik. Skjønner de ikke at det ikke er bra? I barnehagen til guttungen kommer et jenter med snehvit kjoler og askepott kjoler på til hverdags! Grøss og gru! Tenk da disse ungene blir eldre! Anonymous poster hash: b63ae...711

Så fint at du er glad for å ha gutter! Jeg er henrykt over å ha jenter. Som regel går de i hverdagskjoler, de har til og med gått i nattkjoler (ny fin dora-nattkjole) i barnehagen. Vet du hva annet de har gått i? Utkledningsklær. Noen ganger som prinsesse, noen ganger som katt, en gang som blomst osv. De elsker å kle seg ut. Under har de ullklær, så det går fint. Er det verre å kle seg ut som prinsesse som jente enn at guttene kler seg ut som spiderman? For det synes ikke jeg. Jeg synes nemlig alle spiderman/batman/transformer-klær er ekkelt og uforståelig at gutteforeldre tillater på guttene sine.Jeg velger mine kamper med omhu. Jentene mine vil bruke kjoler, så lenge de er varme er det ok. Det er vel bra at jeg fikk jenter siden jeg takler kjoler og du fikk gutter som misliker kjoler.Anonymous poster hash: 160c9...653

Så at dine prinsesser da mobber andre fordi de ikke har på prinsessekjoler hver dag er helt i orden for deg? For det er DET denne debatten handler om! Anonymous poster hash: b63ae...711

Selvfølgelig ikke og det gjør de heller ikke. er det bedre at dine gutter mobber de som ikke har spidermanklær? Og hvem i h*****har sagt at jeg har prinsesser (fordi de av og til går i prinsessekjole kanskje 3-4 ganger i halvåret. Da blir jo de mobbet da de 80-90 andre dagene i følge din logikk)? Irriterende med guttemødre som bitcher om prinsesser, dere fremstår smålige og bitre.

Og nei, denne debatten handler ikke om mobbing. Den handler om hvordan vi kler barna våre. Mobbing er ikke ok under noen omstendigheter, men unger trenger jo ikke gå i bukse eller en bestemt kjoletype hver forbanna dag av den grunn.

Anonymous poster hash: 160c9...653

Skrevet

Tydelig at du ikke har jenteerfaring fra før ja :) Det finnes andre type kjoler enn prinsessekjoler vet du. Ullkjoler og strikkekjoler som er varme og behagelige å ha på. Ser overhodet ikke problemet med det jeg.

Skrevet

Jeg har en kjolejente på 5 år. Det er ikke noe "press" eller "krav" om kjole i barnehagen. Bestisen foretrekker bukse og det gjør også noen av de andre jentene. MEN min er altså en kjolejente. Sommerkjolene går utenpå ullstillongs og ullgenser på vinteren. Det er ikke noe problem. Vi prøver å få til litt kortere kjoler om vinteren fordi de kan stappes i dressen uten problemer, men vi lar i stor grad barnet bestemme dette selv. Vi har sagt følgene, hun vet følgene og tar konsekvensene av dem. Vårt eneste krav til hennes påkledning er faktisk at det er passe i forhold til temperatur. Det funker helt fint! Hun får selvsagt lov til å skitne seg til så mye hun bare vil i leken!

PS! Jeg er særdeles ujålete selv. Sminker meg ett par ganger i året og går sjelden i kjole/skjørt. Det samme gjelder for bestemødrene f.eks, så dette er hennes egen ide.

Anonymous poster hash: 901b5...398
Skrevet

Nå er det heller ikke enten kjole med ull under eller ull med genser/ bukse over. I alle bhg jeg har vært i har foreldre/ personalet vært såpass oppegående at barna har gått med ett lag klær inne. Altså tatt av litt klær når de kommer. Det tar et par sekunder.

Det tar og eitt par sekund å vrenge av kjolen før ein tar på utedressen, så dette utspillet faller på eigen urimelegheit.

Anonymous poster hash: 8ff94...e25

Skrevet

Min jente går bare i kjoler og skjørt. Hun får faktisk ikke lov til å gå i bukser!

Skrevet

Min jente går bare i kjoler og skjørt. Hun får faktisk ikke lov til å gå i bukser!

Hvorfor ikke?

Mine har lov men ønsker det ikke.

Skrevet

Hvorfor ikke?

Fordi hun er jente og bukser er kun for gutter.

Skrevet

Hvorfor ikke?

Fordi hun er jente og bukser er kun for gutter.

Ser poenget ditt men hva når hun blir eldre og kanskje ønsker å bruke bukse, skal hun ikke da få friheten til å kunne bruke det?

Mine har alle valget de bare liker ikke å gå med bukse.

Skrevet

Nei, så lenge jeg kjøper klærne hennes finnes det ikke noe bukse i klesskapet hennes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...