Gå til innhold

Kjole i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Elliesmamma
Skrevet

Inspirert av en annen tråd...

Jeg har ikke døtre, bare sønner, men venter nå ei jente. Ser i en annen tråd her at i en barnehage kommer nesten alle jentene i kjole hver dag. De som ikke gjør det blir mobbet.

Det får meg til å undre: Hvem pokker tar på ungen sin kjole da den skal i barnehagen? Det hadde da aldri falt meg inn å sende en unge i barnehagen med kjole hver dag! En sommerkjole om sommeren er jo greit innimellom, men året rundt? Har ikke dette "prinsesse-hysteriet" gått litt vel langt da småunger pynter seg for å gå i barnehagen? (Blir vel feil å si at småunger pynter seg, for det er da vitterlig foreldrene som bestemmer hva barna skal ha på seg.)

Unger er i barnehagen for å leke og ha det gøy, og det mest ubekvemme plagget å ha på seg da er vel kjole? Enda værre er det at disse småjentene som ikke har på seg kjole blir mobbet for det! 

Er det ikke på tide at mødrene (som stort sett kler opp disse ungene), snart innser at de ikke har små prinsesser? 

Skrevet

Jeg har bare gutter selv, men kan veldig lett se at det er veldig praktisk med en kjole om vinteren! Helt supert med ullundertøy og så en kjole utenpå, selvfølgelig ikke prinsessekjole, men en enkel hverdagskjole som kan tas av når de skal ut og på igjen etterpå hvis barnet vil det.

Det at barna går i kjoler er ikke det egentlige problemet hvis de uten mobbes for det, da er det selve mobbingen som må tas tak i.

Anonymous poster hash: dece0...052
Skrevet

Jeg bestemmer at dattera mi skal være varm, hun bestemmer stilen.

Om det er jeans eller kjole er ett fett for min del.

Skrevet

Jeg har to jenter, og de går i enkle hverdagskjoler eller sommerkjoler, tunikaer nesten hver dag :)

Rett og slett fordi de elsker det, og fordi kjoler og tunikaer er mye mer behagelig å ha på seg enn stive bukser og fordi det er veldig praktisk om vintern over ulltøyet som hun over her nevner! 

Anonymous poster hash: 40ae4...1fa
Skrevet

Selvsagt kan de gå i kjole i bhg! Dette blir bare for dumt...

Jenta mi (som i de fleste tilfeller går i bukser og arveklær fra storebror), kan like gjerne gå i kjole. I dag hadde hun en ull/bomullskjole som er grå og så vidt går nedenfor rompa, med tights under. Funksjonelt, praktisk og egnet til bhg bruk. Hun er ingen prinsesse, men jeg har heller ingen anti-prinsesse agenda for henne. Makan til tull!

Anonymous poster hash: ca70b...091

Skrevet

Det er ikke alltid foreldrene bestemmer hva barnet skal ha på seg...for husfredens skyld lar jeg min datter velge, orker ikke den krangelen HVER morgen. Så lenge det er varmt nok, går alt. Bukse med shorts utenpå, kjole, to truser innerst, you name it...!

Anonymous poster hash: 7c6a3...e6d

Skrevet

Samme det vel, om de har på seg kjole eller ikke... :) 

Anonymous poster hash: fd505...020
Skrevet

Jenta mi (2,5) går mest i kjole inne om vinteren.  Då er det snakk om strikka eller kjøpte ullkjolar over ullundertøyet.  Barnehagen syne det er praktisk, sidan det er kjolar som er lette å ta av når dei skal ut, og berre til å tre ulltøy eller fleece over. 

Men eg har og stussa etter å ha studert vervarselet og kledd ungane mine med det eg trur er best den dagen, og så kjem jentene i silkeblusar og strutteskjørt som etter mi meining ikkje passar til været i det heile.

Anonymous poster hash: ff43f...4e4
Gjest Elliesmamma
Skrevet

Samme det vel, om de har på seg kjole eller ikke... :)

Anonymous poster hash: fd505...020

Javel, jeg syntes det er litt trist at unger blir mobbet og frosset ut fordi de ikke har på seg penkjoler i barnehagen jeg, da....

I den andre tråden er det vel ikke akkurat snakk om en tunika, men kjole-kjoler. Pyntede små prinsesser...hver dag.

Skrevet

Jeg tenkte det samme da jentene var unge, men de får raskt egne meninger. For å slippe kamp HVER morgen har jeg svelget noen kameler. Takk og pris for at guttungen blåser i hva jeg tar på han.

Ønsker deg lykke til med å prøve og nekte en bestemt 4-åring å gå med kjole når "alle" andre gjør det ;)

Skrevet

Gud så glad jeg er for at jeg bare har gutter!!!!

Priser meg lykkelig for det da jeg leser at jenter blir mobbet fordi de ikke har på prinsessekjoler! Blir kvalm av foreldrene til disse jentene som lar ungene gå rundt slik. Skjønner de ikke at det ikke er bra? 

I barnehagen til guttungen kommer et jenter med snehvit kjoler og askepott kjoler på til hverdags! Grøss og gru! Tenk da disse ungene blir eldre!

Anonymous poster hash: b63ae...711
Skrevet

Frøkner her på 2,5 år bestemmer selv hva hun skal ha på seg. Jeg bare passer på at det passer til årstiden. Gidder da ikke å krangle med henne bare fordi hun vil ha en kjole på seg i barnehagen.. Ungene vokser såpass fort at de må da få brukt klæra litt utenom til bursdager og jul.. Greit nok så får hun ikke bruke "ballkjoler" i barnehagen.. Men vanlige ullkjoler, sommerkjoler og andre kjoler som fint kan kjøres i vanskemaskin får hun lov til å bruke.. Hun går jo ikke i kjole hver eneste dag da.. Ofte joggebukse og t-skjorte..

Anonymous poster hash: 5e717...be6

Skrevet

men det finnes da vittelig mange fine hverdagskjoler da??

dette blir nå for dumt...

Anonymous poster hash: 4325b...3ea
Skrevet

Jeg tenkte det samme da jentene var unge, men de får raskt egne meninger. For å slippe kamp HVER morgen har jeg svelget noen kameler. Takk og pris for at guttungen blåser i hva jeg tar på han.

Ønsker deg lykke til med å prøve og nekte en bestemt 4-åring å gå med kjole når "alle" andre gjør det ;)

Så du har liksom tapt kampen allerede da ungen din er 4? Trist lesning! De som taper på alt dette i lengden er jentene! Hadde sønnen din befalt deg å kjøpe dress som han skulle gå med i barnehagen så hadde du kjøpt det? Nei, antagelig ikke, men at jenter, allerede i barnehagealder, skal kle seg som små prinsesser er helt greit?

Jeg grøsser ved tanken på hvordan disse jentene kommer til å gå kledd da de blir 12 eller 14!

Anonymous poster hash: b63ae...711

Gjest Elliesmamma
Skrevet

men det finnes da vittelig mange fine hverdagskjoler da??

dette blir nå for dumt...

Anonymous poster hash: 4325b...3ea

Jeg syntes det er mye dummere at små jenter på 3-4 år blir frosset ut og mobbet av disse "prinsessene".... Men det er tydeligvis bare meg!  :mellow:

Skrevet

Ikke alltid man orker å starte dagen med en krangel. Heldigvis er min jente mer opptatt av andre ting enn kjoler, men det hender hun vil ha på seg kjole eller skjørt. Og da får hun ofte det. Men ikke hver dag, og vi tar med bukse/ genser til å ha på ute under regntøy/ dress. Jeg har fortsatt til gode å finne en kjole som er god å ha under annet tøy. Prinsessekjoler er forøvrig kun til karneval/ fest.

Anonymous poster hash: e9470...acd

Skrevet

Hæ? Mine jenter har i alle år gått med tynne, korte kjolar/tunikaer over ullundertøyet. Helst brukar eg ermlause kjolar i a-fasong. Det er jo heilt genialt! Det kan vel ikkje bli meir funksjonelt og bekvemt enn det? Ullundertøy med bukse og genser over, må då bli alt for varmt inne?

Om våren/sommaren varierer det meir mellom kjole/tunikaer med tights/strømpebukse, bukse og genser eller kortbukse/shorts og bluse/t-skjorte. Ser heller ikkje her at kjole er meir ubekvemt enn bukse. Det er ikkje akkurat snakk om ballkjole og glitterstrømpebukse det er snakk om heller...

Billig er det og, då ein kan bruke dei same kjolar året rundt. Det er har under varierest etter årstid.

Anonymous poster hash: 8ff94...e25

Skrevet

Jenta mi bruker kjoler i bhg, strikkekjoler eller kjoler jeg syr her hjemme. Det er på ingen mte "prinsessekjoler" men helt vanlige hverdagskjoler med body og tights under. Det er da ikke forskjell på å ha på en genser og bukse enn å ha på kjole og tights.. det er heller bhg som må være strenge og konsekvente når det gjelder mobbing. Syntes ikke det skal bli "ulovlig" med kjole i bhg pga hva noen småjenter lærer hjemme.

Anonymous poster hash: 7f193...f70
Skrevet

Nå finnes det mange forskjellige kjoler.

Mine jenter bruker ofte kjoler/skjørt i bh og på skolen. Så lenge de er varm nok så bryr jeg ikke meg.

Joggedresser/Onepiecer har de ikke.

Alle barna har ett sett med pent tøy til fest og ett sett til begravelser som de ikke får bruke på sk/bh, men resten er lov å bruke.

Eldste jenta er nesten like høy som meg nå så hun har begynt å stikke av med mine skjørt/kjoler. 

Klær er til for å brukes, og de fleste av oss kan vel spøte ett plagg? (Spøte=reparere)

Skrevet

Selv om jenta mi går i kjole i bhg så betyr ikke det at hun går i skikkelige prinsessekjoler. Det går ofte i strikkede kjoler av noe slag. Er det virkelig feil? Nei, nå får du gi deg.

Skrevet

Min jente hadde en intens og heldigvis kortvarig prinsesseperiode. Snøhvitkjolen var i barnehagen mange ganger. Omtrent som at gutten var Spiderman og han andre var Sabeltann. Etter at hun ble fem var det over og prinsessekjolene ble gitt (hold dere fast) til barnehagens utkledningskiste.

Anonymous poster hash: aa8cc...e16

Skrevet

Går ikke om kjole om vinteren ihvertfall, styr for barnehagetantene og skifte på før de skal ut og om de ikke gidder styret blir jo kjolen krølla oppi dressen, kan umulig være behagelig.

Skrevet

Går ikke om kjole om vinteren ihvertfall, styr for barnehagetantene og skifte på før de skal ut og om de ikke gidder styret blir jo kjolen krølla oppi dressen, kan umulig være behagelig.

Dersom kjolen er kort, er ikkje dette eit problem. Verre for barna å på ha to lag klær inne, tenker eg, enn å vrenge av seg ein ermlaus kjole om den er så lang at den krøllar seg inni dressen.

Anonymous poster hash: 8ff94...e25

Skrevet

Så lenge vesla er kledd etter været bryr ikke jeg meg om hun går i kjole, bukse, shorts eller tights. Hun er 2,5 år og begynner å få ganske sterke meninger om hva hun vil ha på seg, så hun får lov til å bestemme selv i ganske stor grad. Ser ikke problemet med det. Hun får også gå i litt finere kjoler om hun vil det, har fått en del slike, og skal de kun brukes i finere anledninger blir de kanskje brukt en eneste gang og aldri mer. Så her kan hun gå i joggebukse en dag og blondekjole neste dag ;)

Anonymous poster hash: 126ad...d2e
Skrevet

Jeg sender jenta mi i kjole i barnehagen rett som det er, men må vel presisere at dette er kjoler som er enkle å dra over hodet og ikke er noe penkjole. Trer en sånn kjole på henne da jeg synes det er merkelig å gå ut i strømpebuksa. Så her er det snakk om helt enkle hverdagskjoler/tunikaer, ikke no' fjong og prinsesserier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...