Gå til innhold

Høyde på 5-åring! Hva er "for høyt"?

kitri

Anbefalte innlegg

Hei. Har ei fin jente på 5 år og 3 mnd. Ved 4-årskontrollen var hun 110 cm og 20 kg og legen sa hun var veldig høy. Har ikke vært til kontroll etter det, men målte henne nylig da vi var på helsestasjon med lillesøster og det viste da 115.5 cm. Rett etterpå var vi på passkontoret og der målte de 119 cm. så hun er vel i mellom 116-119 et sted. Hun ser passe slank ut, frisk og sunn! Hun er en av de høyeste (den høyeste?) i bhg og på danseskolen. Synes dere dette virker unormalt høy for alderen?

Jeg er liten selv,159, så synes det er så uvant med ei så stor jente. Hun ser generelt stor ut for alderen, tipper folk ville gjettet hun var ihvertfall 6. Pappaen er riktignok høy (190). Han har også høye brødre. Disse har også døtre som er høye, vet ikke nøyaktig men er temmelig sikker på at de er høyest i klassen, og de ser veldig store ut til å være 11 og 12 år. Er ikke det at jeg syns det er best å være liten, altså...men veldig høye jenter er vel ikke så veldig greit å være heller.. Med høydekalkulatoren ligger jenta vår an til å bli 168, veldig passe - men tenker at side hun hele tiden allerede er så mye høyere enn snittet så vil hun bli myyyye høyere enn det? Spør dere for nysgjerrighetens skyld, alle er forskjellige og alle er fine som de er uansett :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er nå bare noen få cent høyere enn min datter, som er 5,5 - og hun skal visst være ganske gjennomsnitlig.

Jeg tror ikke du trenger å uroe deg. Unger vokser i ulikt tempo. Datteren vår var klart unner gjennomsnitt inntil siste sommer. Da skjøt hun plutselig i været og nå er hun midt på treet og ca gjennomsnitshøy blant jentene i klassen også. Jeg gikk i klasse med en jente som var et hode høyere enn oss andre helt til 7. Da var det plutselig 3 til på samme høyde og året etter var hun ikke høyest lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi fylte 5 år sist uke, og for kort tid siden målte vi henne til 114.. Hun er slank og vanlig ellers, men også høyest av jentene i barnehagen. Guttene på hennes alder er nok like høye, eller litt høyere:)

Tror ikke dette er noe å bekymre seg over...

Alle modeller er jo høye :D :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nå bare noen få cent høyere enn min datter, som er 5,5 - og hun skal visst være ganske gjennomsnitlig.

Jeg tror ikke du trenger å uroe deg. Unger vokser i ulikt tempo. Datteren vår var klart unner gjennomsnitt inntil siste sommer. Da skjøt hun plutselig i været og nå er hun midt på treet og ca gjennomsnitshøy blant jentene i klassen også. Jeg gikk i klasse med en jente som var et hode høyere enn oss andre helt til 7. Da var det plutselig 3 til på samme høyde og året etter var hun ikke høyest lenger.

Takk for svar :) Ja du har jo rett, de vokser i ulikt tempo! er jo ikke sikekrt hun ender opp som den høyeste!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi fylte 5 år sist uke, og for kort tid siden målte vi henne til 114.. Hun er slank og vanlig ellers, men også høyest av jentene i barnehagen. Guttene på hennes alder er nok like høye, eller litt høyere:)

hihi, ja det har du rett i (men mitt håp er jo ikke akkurat at hun blir modell, huff ;-) 

Da er jo min jente bare et par cm høyere enn din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hihi, ja det har du rett i (men mitt håp er jo ikke akkurat at hun blir modell, huff ;-)

Da er jo min jente bare et par cm høyere enn din :-)

Er enig med noe som ble skrevet lengre oppi her.. At dette kan jevne seg ut med åra. Mange som er små lenge, også gjør de plutselig et byks:) Er ikke sikkert våre får sånne plutselige vokseperioder når de blir eldre.. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jenta mi fyller fem år neste måned og er 119 cm. Helt normalt, begge foreldrene er høye. 1.88 og 1.77. Det er mange i barnehagen på hennes alder som er like høye også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo veldig forskjellig fra barn til barn. Mine gutter har begge vært normalt lange og tunge ved fødsel, men vokst veldig raskt etter det. Dermed har de alltid vært lange, og begge veide over 9 kg da de var 6 måneder. Men de er sunne og friske, og ingen av dem er overvektige eller plaget av sin høyde.

Fireåringen min (blir fem om 3 måneder) er 122 centimeter. Han har bursdag i desember, og er yngst i sin gruppe i barnehagen, men likevel høyere enn alle vennene sine der. Men det er jo ingenting i veien med det! Det eneste vi er litt oppmerksomme på som foreldre, er at de voksne som har ansvar for ham i barnehagen husker på at han faktisk er nesten et år yngre enn flere av de andre barna på sin gruppe, slik at de legger forventninger etter dette. På enkelte områder er det jo ganske stor forskjell på en som snart blir fem og en som snart blir seks år..

Jeg synes ikke du skal bruke tid og energi på dette. Om hun er høy eller lav spiller jo ingen rolle, så lenge hun er glad og lykkelig, og har det hun trenger :) 

Anonymous poster hash: eba8a...bc8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi fyller fem år neste måned og er 119 cm. Helt normalt, begge foreldrene er høye. 1.88 og 1.77. Det er mange i barnehagen på hennes alder som er like høye også. :)

så bra :) da er hun like høy som min. jeg synes det er superfint å være høy, altså - men selvsagt litt godt å lese at flere har høye fem år gamle jenter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo veldig forskjellig fra barn til barn. Mine gutter har begge vært normalt lange og tunge ved fødsel, men vokst veldig raskt etter det. Dermed har de alltid vært lange, og begge veide over 9 kg da de var 6 måneder. Men de er sunne og friske, og ingen av dem er overvektige eller plaget av sin høyde.

Fireåringen min (blir fem om 3 måneder) er 122 centimeter. Han har bursdag i desember, og er yngst i sin gruppe i barnehagen, men likevel høyere enn alle vennene sine der. Men det er jo ingenting i veien med det! Det eneste vi er litt oppmerksomme på som foreldre, er at de voksne som har ansvar for ham i barnehagen husker på at han faktisk er nesten et år yngre enn flere av de andre barna på sin gruppe, slik at de legger forventninger etter dette. På enkelte områder er det jo ganske stor forskjell på en som snart blir fem og en som snart blir seks år..

Jeg synes ikke du skal bruke tid og energi på dette. Om hun er høy eller lav spiller jo ingen rolle, så lenge hun er glad og lykkelig, og har det hun trenger :)

Anonymous poster hash: eba8a...bc8

Enig med deg, selvsagt - jeg kan jo ikke bekymre meg over en flott høy nydelig datter :-) men er glad for å få kommentarer fra folk som også har høye barn! er så uvant for meg som er liten med småfolk i familien:-) 

veldig godt poeng det med at de voksne må være oppmerksom på at de høye/storwe barna kan være yngre enn de ser ut. Tar meg litt i å gå i den fella selv iblant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gutten min er 5 og ca 126cm, og normalt slank. Han er høyest i barnehagen, og hele hans avdeling er førskolebarn.

Men det er en gutt og en jente som er bare et par cm lavere tror jeg. Andre er et hode lavere:) Jenten din er nok helt innenfor normalen:)

Anonymous poster hash: 619c8...6a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

snart 6 - 120 cm og 20 kg. Rett over gjennomsnitt høy og rett under gjennomsnitt tung.

Google percentilskjema jente og du får svaret!

Anonymous poster hash: 51b6d...32c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...