Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 Jeg har ett barn fra før som har mitt etternavn Vi har ett felles barn som vi nå må gi et etternavn. Han ønsker at vi alle (inkludert mitt særkullsbarn) skal ta hans etternavn. Vi er ikke gift. Jeg vil ha mitt som mellomnavn og hans som etternavn hvis vi gifter oss. Da kan godt mitt særkullsbarn ta hans etternavn i tillegg til mitt også. Føler på en måte at jeg mister meg selv litt hvis jeg skal ta hans etternavn og ikke beholde mitt... Syns også det et dumt at to søsken skal ha hvert sitt etternavn. Hva ville dere gjort? Anonymous poster hash: 1778d...636
☆☆☆ Skrevet 4. september 2013 #2 Skrevet 4. september 2013 Synes de skal bruke ditt etternamn sida du og eldste har det. 2 - 1, det er meir praktisk at ein må byte namn enn to. Her har vi mannens namn, men ingen særkulls.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #3 Skrevet 4. september 2013 Ditt barn bør slippe å skifte navn, du bør også beholde kun ditt eget. Fellesbarn burde du også sørge for at får bare din. Mødre varer, fedre gjør det ikke. Anonymous poster hash: 00d0b...a16
☆☆☆ Skrevet 4. september 2013 #4 Skrevet 4. september 2013 Ditt barn bør slippe å skifte navn, du bør også beholde kun ditt eget. Fellesbarn burde du også sørge for at får bare din. Mødre varer, fedre gjør det ikke. Anonymous poster hash: 00d0b...a16 Mystisk påstand, dei fleste fedre tek ansvar for barna sine i likhet med dei fleste mødre.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #5 Skrevet 4. september 2013 Om far er i bildet må jo han godkjenne navnebytte da uansett. Hadde ikke skiftet navn på særkulls tror jeg- da måtte denne mannen vært i livet til barnet ganske lenge og faren totalt ute av bildet, men selv da hadde jeg vært skeptisk. Jeg hadde heller prøvd å fått gjennom at fellesbarn hadde mitt etternavn. Anonymous poster hash: 22966...db5
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #6 Skrevet 4. september 2013 Er helt ulogisk at ditt barn skal ta hans navn! Har ikke dette barnet uansett en far? Det mest fornuftige her er om alle tar ditt navn. Helt seriøst, hvor mange fedre hadde i det hele tatt vurdert å gi barna sine navnet til dama som ikke er barnets mor? Anonymous poster hash: a2b5e...357
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #7 Skrevet 4. september 2013 Alle barna, både særkulls og fellesbarn, har mitt etternavn Anonymous poster hash: 8a727...9ba
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 Hvor gammelt er barnet? Jeg lot gutten min velge selv. Han valgte dobbelt, så nå har han fornavn - far sitt etternavn - mitt nye navn etter at jeg giftet meg. Anonymous poster hash: bb617...73b
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #9 Skrevet 4. september 2013 Min eldste har mitt etternavn (særkullsbarn), yngste barnet (felles) heter samboers navn og min fars navn. Årsaken til det er at mitt etternavn og samboers etternavn fungerer særdeles dårlig sammen, men jeg ville ha med noe fra min side så da ble det pappas etternavn Litt dumt at søsknene ikke har samme navn, men spiller egentlig liten rolle. Det er også 6 år mellom dem, så de kommer knapt til å gå på samme skole f.eks. Anonymous poster hash: 62836...ff0
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #10 Skrevet 4. september 2013 I ditt tilfelle ville jeg ha forsøkt å få trumfet igjennom ditt etternavn. Er det ikke dumt at barnet ditt må bytte navn? Hva hvis du og samboer senere går fra hverandre, hva skal du gjøre da? Kan fort bli mange skjemaer og sende inn. Anonymous poster hash: 710c7...8bb
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #11 Skrevet 4. september 2013 Han kan beholde sitt, du ditt, og felles barnet tar begges etternavn. Særkullsen beholder ditt etternavn. Hadde aldri latt mitt særkullsbarn ta navnet til en ny mann... Anonymous poster hash: af11d...2dc
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #12 Skrevet 4. september 2013 Det er helt greit at barna tar sin fars etternavn, vil påstå det er det mest naturlige. Jeg har ikke samme etternavn som mine barn, og har nogen tilknytningsproblemer av den grunn. Ser heller ikke på det som et stor problem at barna ikke har samme etternavn. Anonymous poster hash: b1728...9e0
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #13 Skrevet 5. september 2013 Hadde mitt etternavn til vi giftet oss. Da tok vi hans. Eldste barnet er særkullabarn, men han tok h*n til seg da vi ble sammen. Kaller han pappa. Anonymous poster hash: 5394e...e2b
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #14 Skrevet 5. september 2013 Her har både jeg og min særkullsdatter tatt etternavnet til min mann. Hun har etternavnet til faren som mellomnamn (slik hun alltid har hatt). Navnebytte gitt helt fint, hun har da virkelig ikke tatt skade av det. Anonymous poster hash: d574a...a9f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #15 Skrevet 5. september 2013 Når vi gifter oss, så kommer mitt barn fra tidligere forhold ta hans etternavn også. Dette pga ingen kontakt med bf, og han her har stilt opp siden barnet var baby. Og når vi får fellesbarn vil jeg at alle skal hete det samme. Anonymous poster hash: 1dd0d...4dc
Appelsinpiken Skrevet 5. september 2013 #16 Skrevet 5. september 2013 Hva med at alle tar hans som mellomnavn og ditt som etternavn?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #17 Skrevet 5. september 2013 Synes det er helt tåpelig at et barn skal ha navnetilknytning til en mann som ikke engang er barnets far, men ikke til sin egen mor!!! Ligger noe symbolikk der som nesten får meg til å grøsse! Anonymous poster hash: a2b5e...357
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #18 Skrevet 5. september 2013 Barnet er 10 år og har selv spurt om å få ta stefars navn (uten at vi har nevnt det eller tatt det opp). Barnets biologiske far har ikke foreldreansvar og kommer hellet ikke til å bry seg. Jeg vil helst at vi alle skal ha begge etternavn, med samboers navn som hovednavn. Jeg har selv vokst opp med min fars etternavn, men bodd hos min mor og mine andre søsken hadde mors etternavn. Sånn ønsker jeg ikke at vi skal ha det. Vil at hele familien skal ha felles etternavn. Mitt særkullsbarn vet det en annen biologisk far, men ser på stefar som sin far likevel. Og han ser på barnet på lik linje som sitt eget. HI Anonymous poster hash: 1778d...636
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #19 Skrevet 5. september 2013 Barnet er 10 år og har selv spurt om å få ta stefars navn (uten at vi har nevnt det eller tatt det opp). Barnets biologiske far har ikke foreldreansvar og kommer hellet ikke til å bry seg. Jeg vil helst at vi alle skal ha begge etternavn, med samboers navn som hovednavn. Jeg har selv vokst opp med min fars etternavn, men bodd hos min mor og mine andre søsken hadde mors etternavn. Sånn ønsker jeg ikke at vi skal ha det. Vil at hele familien skal ha felles etternavn. Mitt særkullsbarn vet det en annen biologisk far, men ser på stefar som sin far likevel. Og han ser på barnet på lik linje som sitt eget. HI Anonymous poster hash: 1778d...636 Da bytter både du og barnet navn. Anonymous poster hash: d574a...a9f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå