Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #1 Skrevet 4. september 2013 For et par dager siden hadde vi en rimelig opphetet diskusjon med tolvåringen. Hun er egentlig veldig grei, men mannen er skikkelig streng og slår ned på den minste lille ting. De holdt det gående og jenta ble mer og mer frustrert over ikke å få forklart seg. Til slutt skriker hun hvorpå mannen løfter henne opp og slår henne på baken. God gammeldags ris på rompa. Utenpå buksen men satan heller...jeg holdt på å klikke. Etterpå har han vært sååå blid men jeg hater han nå. Hva gjør jeg?? Anonymous poster hash: f923b...42a
beibilykke Skrevet 4. september 2013 #2 Skrevet 4. september 2013 Ta deg en prat med mannen.fortell at det der er overhode ikke greit, og be han gå å ta seg en skikkelig prat med jenta deres og be oppriktig om unskyldning. Så bør du legge det bak deg!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #3 Skrevet 4. september 2013 Gå fra han...? Hadde jeg gjort... Anonymous poster hash: 5c5b8...348
Berta_78 Skrevet 4. september 2013 #4 Skrevet 4. september 2013 Si pent og rolig fra at det blir politianmeldelse neste gang det skjer. Og legg til at han kan pakke sakene sine.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #5 Skrevet 4. september 2013 Vanskelig å si, man skal være veldig forsiktig med å akseptere slik, for i det ting aksepteres flyttes også grensene for hva som oppfattes som greit hos deg, faren og jenta. Anonymous poster hash: aa690...140
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #6 Skrevet 4. september 2013 Slo han en eller flere ganger? Jeg hadde klikket om mannen hadde slått ungene, Anonymous poster hash: 8f597...05f
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #7 Skrevet 4. september 2013 Min far gjorde noe lignende da jeg var ett par år eldre. Han har alltid vært hissig. Denne gangen var han beruset, og klappet til meg i ansiktet, og tok kvelertak på meg. Jeg har siden dette hatt store tillitsproblemer til alle rundt meg. Det som plager meg mest i voksen alder er mamma, som på akkurat det tidspunktet gikk imellom, men som siden bagatelliserte det hele, og mente at jeg måtte slutte å være så sur, og heller tilgi ham. Anonymous poster hash: e81d4...f66
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #8 Skrevet 4. september 2013 ikke aksepter det i det heletatt,hvorfor kan han ikke kommunisere på en god måte,med dattera selv om hun prøver grenser,og vi som voksne må\ lytte til barna og respektere de,og de må det med oss. Prat med jenta,har slike ting skjedd flere ganger uten at du vet det? Prat så med mannen,og fortell klart og tydelig hva du tenker,om han skal oppføre seg sånn så lever annmeldelse,er straffbart og bruke vold mot barn.Og kast han på dør. Anonymous poster hash: 01346...7a9
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #9 Skrevet 4. september 2013 "For et par dager siden"?? Hva har du gjort med saken så langt? Ingenting?? Har han unnskyldt seg til datteren? Slikt er ikke bare uhørt, det er ulovlig, og det etter norsk lov! Her hadde jeg nok trukket grensen og flyttet fra han, for å sikre barnet mitt. Anonymous poster hash: c6a81...ceb
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #10 Skrevet 4. september 2013 Slapp av a damer! Dette hørtes da virkelig ikke så ille ut at skilsmisse er nødvendig. Synes heller du skal snakke med ham, og bli enig om at han løser det på en annen måte neste gang. Hvis han aldri har gjort det før, synes jeg alvorlig talt dette ikke er all verden. Jeg fikk ris på rumpa en gang, var ganske fortjent, tok aldri noe skade av det, men husker det godt. Rømte aldri hjemmefra igjen heller ;-) Anonymous poster hash: 2a7e8...7d7
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #11 Skrevet 4. september 2013 Gå fra han...? Hadde jeg gjort... Anonymous poster hash: 5c5b8...348 Blir mangen løsbarn når alle skal ha den holdningen. Har du hørt om kominikasjon el Anonymous poster hash: b07dd...242
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #12 Skrevet 4. september 2013 Gå fra han...? Hadde jeg gjort... Anonymous poster hash: 5c5b8...348 Blir mangen løsbarn når alle skal ha den holdningen. Har du hørt om kominikasjon el Anonymous poster hash: b07dd...242 Tror de færreste har hørt om kominikasjon, gitt. Anonymous poster hash: 17618...208
Gjest Antarctica Skrevet 4. september 2013 #13 Skrevet 4. september 2013 Har ikke hørt så mye om løsbarn heller, hva er det egentlig?
Gjest FinogFjong Skrevet 4. september 2013 #14 Skrevet 4. september 2013 Gå fra han...? Hadde jeg gjort... Anonymous poster hash: 5c5b8...348 Blir mangen løsbarn når alle skal ha den holdningen. Har du hørt om kominikasjon el Anonymous poster hash: b07dd...242 ...mener du sånn "kommunikasjon" han hadde med dattra da eller...? OM min mann hadde gjort noe liknende hadde jeg tatt med dattra til politiet, anmeldt mannen og krevd skilsmisse. Jeg hadde også krevd samvær med tilsyn, fordi mitt barn skal ALDRI trenge å være redd for foreldrene sine! Mitt barn skal ALLTID vite at jeg er på dets side, og at jeg er villig til å ta ubehagelige valg for at mitt barn skal være trygg. Vold og overgrep har jeg nulltoleranse for. Det er straffbart å slå barnet, men det er også ulovlig å ikke gjøre noe med det når du er kjent med at det har skjedd et overgrep!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #15 Skrevet 4. september 2013 Har du snakket skikkelig med jentungen din? Reagerer vel mest på at far går rundt og er blid som en sol etter hendelsen. Har han pratet med jenten om det? 12 år... er rimelig ydmykende å få ris av far i den alderen der.. om dere ikke prater med henne, og om ikke du tar far fatt... så risikerer dere at dere får en jente som ikke går i tydelig oposisjon til dere, men heller velger å gjøre det i det skjulte. Bedre med de ungdommene som faktisk tørr å diskutere og være uenige, enn de som bare er stille og styrer med sitt i det skjulte... Hva du skal gjøre, aner ikke. Det må du finne ut av selv. Hva dere gjør de neste dagene tenker jeg er det viktigste for hvordan opplevelsen blir for jenten deres, og hvordan livet deres sammen eller hver for seg blir. Anonymous poster hash: 5e80f...f9d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #16 Skrevet 5. september 2013 Gå fra han...? Hadde jeg gjort... Anonymous poster hash: 5c5b8...348 Blir mangen løsbarn når alle skal ha den holdningen. Har du hørt om kominikasjon el Anonymous poster hash: b07dd...242 ...mener du sånn "kommunikasjon" han hadde med dattra da eller...? OM min mann hadde gjort noe liknende hadde jeg tatt med dattra til politiet, anmeldt mannen og krevd skilsmisse. Jeg hadde også krevd samvær med tilsyn, fordi mitt barn skal ALDRI trenge å være redd for foreldrene sine! Mitt barn skal ALLTID vite at jeg er på dets side, og at jeg er villig til å ta ubehagelige valg for at mitt barn skal være trygg. Vold og overgrep har jeg nulltoleranse for. Det er straffbart å slå barnet, men det er også ulovlig å ikke gjøre noe med det når du er kjent med at det har skjedd et overgrep! Det skader nok barnet mer å være helt overhysterisk. Tviler på at du hadde anmeldt og gått fra dersom det hadde vært DIN mann. Anonymous poster hash: 103db...396
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #17 Skrevet 5. september 2013 Hun fikk en smekk på baken. Big deal. Det var ikke rett og som voksen burde han definitivt klare å kommunisere på en mer konstruktiv måte, og det trenger han også å høre. Men gå fra ham? Politianmeldelse? Ro dæ ned, Francois! Anonymous poster hash: d7d7e...b2e
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #18 Skrevet 5. september 2013 Kommunikasjon etter vold?? Jeg hadde gått,mener det er HELT uakseptabelt. Hadde mistet alle følelser etter noe sånt. Anonymous poster hash: ab697...707
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #19 Skrevet 5. september 2013 Litt ris på rompa skader ingen. Og dere her på Dib, dere skal være så prektige. (Ruller med øynene). Gå fra mannen? Jeg lurer virkelig på hvor mange som hadde klart dere uten mannen, så kiss my ass. Anonymous poster hash: 0f397...fa7
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #20 Skrevet 5. september 2013 Litt ris på rompa skader ingen. Og dere her på Dib, dere skal være så prektige. (Ruller med øynene). Gå fra mannen? Jeg lurer virkelig på hvor mange som hadde klart dere uten mannen, så kiss my ass. Anonymous poster hash: 0f397...fa7 Jo, ris på rumpa kan skade veldig. Jeg ble selv klasket på baken som barn, og selv om det ikke var vondt var det så ydmykende at jeg aldri siden har orket å bli tatt på baken. Det er rett og slett en kroppsdel som er forbundet med dyp skam. Det at jenta er i pubertetsalder gjør det ikke bedre, en far har ingen ting med å legge hendene sine på baken til en ungjente! Når det er sagt, så er jeg enig i at dette snakket om å gå ifra mannen er tullete, men HI bør gjøre det soleklart for ham at det var totalt uakseptabel (og ulovlig!) oppførsel, og hun har lov til å være forbannet på ham. Faren skylder også jenta en uforbeholden unnskyldning. Anonymous poster hash: f6626...3aa
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #21 Skrevet 5. september 2013 Gå fra han...? Hadde jeg gjort... Anonymous poster hash: 5c5b8...348 Hva løser det av problemer? At HI slipper å være sammen med han, men må sende ungen på samvær til pappa som kan finne på å slå? Snakk om å bare tenke på seg selv! Anonymous poster hash: 4b3d8...094
Gjest FinogFjong Skrevet 5. september 2013 #22 Skrevet 5. september 2013 Gå fra han...? Hadde jeg gjort... Anonymous poster hash: 5c5b8...348 Blir mangen løsbarn når alle skal ha den holdningen. Har du hørt om kominikasjon el Anonymous poster hash: b07dd...242 ...mener du sånn "kommunikasjon" han hadde med dattra da eller...? OM min mann hadde gjort noe liknende hadde jeg tatt med dattra til politiet, anmeldt mannen og krevd skilsmisse. Jeg hadde også krevd samvær med tilsyn, fordi mitt barn skal ALDRI trenge å være redd for foreldrene sine! Mitt barn skal ALLTID vite at jeg er på dets side, og at jeg er villig til å ta ubehagelige valg for at mitt barn skal være trygg. Vold og overgrep har jeg nulltoleranse for. Det er straffbart å slå barnet, men det er også ulovlig å ikke gjøre noe med det når du er kjent med at det har skjedd et overgrep! Det skader nok barnet mer å være helt overhysterisk. Tviler på at du hadde anmeldt og gått fra dersom det hadde vært DIN mann. Anonymous poster hash: 103db...396 Jo jeg hadde det. Jeg forventer oppførsel ihht norsk lov i mitt hjem. Om du syns det er greit at din mann slår ditt barn, syns du også det er greit om du skulle bli slått av din sjef f.eks? Foreldre er faktisk i en maktsituasjon ovenfor et barn. Et barn kan ikke VELGE om det ønsker å opprettholde en relasjon til sin overgriper (å slå er et overgrep), da må man som ansvarlig voksen sørge for at barnet kan være trygg i sitt eget hjem! At man skulle velge å bli i en relasjon hvor man selv blir slått er bare trist, men at man aksepterer voldsutøvelse ovenfor sitt eget barn uten å gjøre noe, sidestiller jeg med å utøve volden. Til dere som sier at det "bare" er et klaps, det vil straffes med fengsel om en voksen "bare" klapser til et annet menneske på byen, hvorfor skal ikke et barn ha samme rettsbeskyttelse??
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #23 Skrevet 5. september 2013 Wow. Skremmende at noen mener at barna deres er så lite verdt, at man skal velge mannen foran barna når noe sånt skjer. Hårreisende!! Anonymous poster hash: ab697...707
Anonym bruker Skrevet 5. september 2013 #24 Skrevet 5. september 2013 Wow. Skremmende at noen mener at barna deres er så lite verdt, at man skal velge mannen foran barna når noe sånt skjer. Hårreisende!! Anonymous poster hash: ab697...707 Det er ikke snakk om en mann som regelmessig mishandler barnet så det får skader her, det er snakk om en mann som etter hva jeg har forstått har gått over streken én gang. Jeg unnskylder ham ikke, en voksen skal ha mer kontroll enn som så, og det er aldri akseptabelt å slå. Han bør be barnet om unnskyldning, og gå dypt i seg selv for å finne ut hvorfor han reagerte slik og hvordan han skal unngå å gjøre det igjen. Men selv om det å gi ris på baken ikke er greit i det hele tatt, så er det ikke det samme som mishandling. Hvis faren hadde slått henen i ansiktet med knyttneven og sparket henen bortover gulvet kunne jeg ha forstått rådene om å gå fra mannen, men det var ikke det han gjorde. Alvorlig talt: Mener du at et samlivsbrudd ville vært til barnets beste, kun med utgangspunkt i denne hendelsen? Kanskje nytt hjem, aldri mer ferie med foreldrene sammen, kanskje ikke bo sammen med søsken (hvis hun har), dårligere økonomi, kanskje måtte flytte og/eller bytte skolekrets - og samvær med faren måtte hun jo uansett ha, han ville nemlig ikke mistet samværsretten på grunn av denne hendelsen. Samlivsbrudd er veldig belastende for barn, jeg har en jobb der jeg stadig ser det. Selvsagt finnes det situasjoner som gjør samlivsbrudd til den beste løsningen, men dette er ikke en av dem. Anonymous poster hash: f6626...3aa Anonymous poster hash: f6626...3aa
Gjest FinogFjong Skrevet 5. september 2013 #25 Skrevet 5. september 2013 Det er faktisk beskrevet at far gir en 12-åring ris. Det er ikke en handling som skjer i affekt, man rekker å besinne seg mange ganger før man som voksen velger å legge ned en 12-åring over fanget å "gi" ris. Det er for det første noe som krever mye maktbruk, en 12-åring er sterk. For det andre er det en handling som gir far mulighet til å trekke seg fra situasjonen mange ganger, idet innskytelsen er der, idet man brekker ned 12-åringen over fanget, idet man løfter hånden, og i det man slår. Denne faren valgte å gjennomføre dette maktovergrepet til tross for alle disse mulighetene til å besinne seg. For det tredje beskriver mor at far har vært "smørblid" etter overgrepet, DET er virkelig ikke greit at en far er fornøyd med seg selv etter å ha slått sitt barn! Det er en svært nedverdigende handling å bli utsatt for "ris" når man er så stor. Barnet må føle seg svært ydmyket i tillegg til skammen over å ha blitt utsatt for vold fra et menneske som skal representere trygghet, stabilitet og omsorg... Om mor velger å "glatte over" dette, gir hun i sannhet mange signaler til sitt barn, og verdien dette barnet har i familien. Hun signaliserer også at barnet ikke kan forvente hjelp av sin mor om det opplever flere overgrep, enten det er fra far eller andre. Hvorfor? Jo, mor aksepterte volden barnet ble utsatt for... Norsk lov gjelder i alle hjem, enten man heter Hansen eller Hussein. Om man er"norsk" eller ikke, om man er religiøs eller ikke. Unnfallenhet rundt vold og overgrep er uakseptabelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå