Gå til innhold

Fra mme til kumelk ved 1 år?

S_Dreams

Anbefalte innlegg

Dere med barn som har fått mme, går dere over til kumelk når barnet fyller 1 år? Eller fortsetter dere med mme til måltidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer til å gå over til kumelk snart, og mini blir 1 år om to uker. I dag når han fekk flaska si før han la seg hadde jeg 50/50 MME og kumelk.. han drakk alt :) så får vi ta en litt myk overgang. Vil at han skal drikke kumelk når han begynner i barnehagen om en liten måned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med barn som har fått mme, går dere over til kumelk når barnet fyller 1 år? Eller fortsetter dere med mme til måltidene?

Kumelk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må de ha melk da ?Anonymous poster hash: 6219e...549

Ja
Hvorfor ?

Anonymous poster hash: 6219e...549

Barn MÅ ikke ha melk, men de må ha kalsium. Kalsium er nødvendig for normal vekst og utvikling hos barn og unge. Kalsiumbehovet per dag for barn fra 1-5 år er rundt 600 mg. De fleste nøtter og mange grønnsaker inneholder mye kalsium, for eksempel paranøtter, hasselnøtter, valnøtter, sesamfrø, grønnkål, brokkoli, spinat, neper, rosenkål, selleri, gressløk og persille. Også rabarbra, rips og solbær inneholder mye kalsium. Se næringstabell for frukt og grønt her:

http://www.ofg.no/NutrientTable.aspx...02&mnu2id=3015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må de ha melk da ?Anonymous poster hash: 6219e...549

Ja
Hvorfor ?

Anonymous poster hash: 6219e...549

Jeg tror du ser svaret nedenfor. Mitt eldste barn er 3,5år og hun spiser kun valnøtter og rips av de på listen til Madolyn. Tror ikke det er mange barn som spiser mye av det, emn gjør de det så trenger de vel ikke så mye melk da. Men jeg mener nå melk er bra for barn likevel.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal de ha helmelk eller lettmelk?

Hs anbefalte ekstra lett. De fleste barn har ikke bruk for fettet og den ekstra lette er tilsatt d-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi på 17 mnd har fått og får framleis mme til kvelden. Resten av dagen drikk ho vatn heime, lettmelk i barnehagen. Er vel ingen grunn til å fortsette med pulver, men synes det er meir praktisk å ta med frå butikken enn litervis med melk. Og så er det fint med sunn samansetjing av feitt.

Kor lenge vi gir mme veit eg ikkje, etterkvart som ho et meir mat kan det hende vi kuttar melka heime. Enn så lenge er det greit å gi ho noko ved sida av kveldsmaten.

Med yoghurt, ost og melk i barnehagen skulke det bli unødvendig med melk heime for kalsiumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor lenge vi gir mme veit eg ikkje, etterkvart som ho et meir mat kan det hende vi kuttar melka heime. Enn så lenge er det greit å gi ho noko ved sida av kveldsmaten.

Husk at MME metter ganske mye, kan godt hende hun spiser mer fast føde om du går over til vanlig melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at MME metter ganske mye, kan godt hende hun spiser mer fast føde om du går over til vanlig melk.

Ho får nr 4, litt misvisande å kalle det mme eigentleg, det er drikkemelk. 1 og 2 blir vel meir som måltidserstatning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...