Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #1 Del Skrevet 4. september 2013 Har blitt gravid med min kjæreste gjennom 3 år og det passer vel ikke altfor godt... Han vil ikke ha og jeg har kun et vikariat, vi bor ikke sammen enda (skal egentlig flytte sammen veldig snart). Fortalte han i går at jeg er gravid og han ble jo bare kjeeempefornøyd må jeg si! Bytta litt fra "Vi har ikke no sted å bo" til "Mener du at du skal oppdra ungen alene da, for jeg vil ikke ha unge". Jeg har ikke lyst til å ta abort, kjenner jo allerede at det skjer noe nedi magen min. Og jeg har 2 andre venninner som er gravide så frykter det ville vært hardt å se på de med sine små og vite at jeg også kunne hatt Hadde helt ærlig vært lettere om det ikke var tilfellet, men det regner jeg ikke med at han kommer til å skjønne... Så hva gjør jeg nå? Må jeg bare vente og se om han kommer på bedre tanker? Anonymous poster hash: 6594f...f5d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #2 Del Skrevet 4. september 2013 Det er jo veldig tidlig enda, la han få summe seg noen dager :-) dra han med på tidlig ul, kanskje han endrer mening når han ser småttisen :-) Anonymous poster hash: b028f...616 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145657845
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #3 Del Skrevet 4. september 2013 Noen ganger tar det tid å la det synke inn om man ikke har sett for seg å bli far. Samtidig. Dere har vært et par i 3 år, og skal bli samboere. Det kan jo ikke komme som julekvelden på kjerringa at man kan bli gravid om en har sex? Bare ikke gå på akkord med deg selv. La det synke inn for dere begge to, prat om det. Hvis han er helt steil, så må du jo finne ut om dette er en mann du kan leve med etter en evt abort og. Da har dere muligens en lang vei å gå. Håper han snur når han har fått tenkt seg litt om, og at dere finner ut av det. Lykke til uansett hvordan det går. Anonymous poster hash: 95d69...562 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145657860
snart_alenemor Skrevet 4. september 2013 #4 Del Skrevet 4. september 2013 Hei, vet du ca hvor langt du er på vei? Jeg kan skrive under på at det er en reaksjon jeg også fikk fra barnefar (vi er ikke sammen). gi det litt tid, og se om han snur på saken.. Det som er viktig er at du tenker på hva du vil. Og at du ikke lar deg "presse" til et annet valg. Hvis du er bekymret for det økonomiske, har vi veldig bra ordninger for aleneforeldre i Norge, så det kommer til å løse seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145658292
giraffen1902 Skrevet 4. september 2013 #5 Del Skrevet 4. september 2013 Du skriver at du ikke vil ta abort og da må du ikke finne på å gjøre det! Hvis du tar abort fordi du vil være sammen med han og det er hans kriterier så kommer du til å ende opp med å hate han for at han fikk deg til å gjøre det, og forholdet kommer garantert ikke til å vare. Og er en mann som ber deg om å velge mellom han og et barn en mann du vil være med? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145658332
Tilith Skrevet 4. september 2013 #6 Del Skrevet 4. september 2013 Så og si identisk med min historie! Ble gravid til tross for prevensjon så det kom som et sjokk på meg og på han.. Først tok han veldig lett på det og reagerte egentlig ganske greit, men da jeg hadde fått det bekreftet hos legen og bestemt meg for å beholde det, ble det en annen tone i stua! Da hadde jeg plutselig lurt han, for han var ikke klar til å bli far, og det var min skyld at dette hadde skjedd og jeg hadde bare å ta abort for alt annet av uaktuelt da han ikke var klar til dette! (Her snakker vi Mann i fast god jobb, på 32 år). Det gikk fra "vi flytter sammen" til "skal du ta deg av ungen alene da? Hvor egoistisk er det ikke å sette et barn til live uten far? " han ville vi skulle flytte sammen hvis jeg tok abort, han skulle støtte meg gjennom det og det kom til å ordne seg helt fint, så kunne vi heller få barn om noen år! Hørt noe sånn?! Dette er i korte trekk og den milde versjonen.....Vi har nå ikke snakket sammen på 4 mnd. Han har skiftet tlf ne og har flyttet så jeg vet ikke hvor han bor- skjult adresse når man søker. Han har rett og slett stukket av og tror dermed at barnet er "forsvunnet" tydeligvis...forundrer meg ikke om han blir overrasket når det kommer brev fra Nav om farskap etterhvert og nekter for at det er hans.. Regner med Nav klarer lete han fr3m! Sorry...måtte bare lufte ut litt! Håper din mann tar til fornuft og ikke er noe i likhet med han her... Jeg ventet og ventet på at han skulle komme til seg selv og ta sin del av ansvaret, men desverre er han av de som ikke forstår hvordan timg fungerer når man har sex Jeg er veldig glad i den lille gutten min i magen og gleder meg enormt til ham kommer, men... Sånn ting er nå skulle jeg veldig gjerne ønske at han hadde en annen far Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145658781
Tilith Skrevet 4. september 2013 #7 Del Skrevet 4. september 2013 Hei, vet du ca hvor langt du er på vei? Jeg kan skrive under på at det er en reaksjon jeg også fikk fra barnefar (vi er ikke sammen). gi det litt tid, og se om han snur på saken.. Det som er viktig er at du tenker på hva du vil. Og at du ikke lar deg "presse" til et annet valg. Hvis du er bekymret for det økonomiske, har vi veldig bra ordninger for aleneforeldre i Norge, så det kommer til å løse seg. Hei! Hører alle alenemødre sier de får så mye penger og lever så godt... Hvor får de disse pengene? Hvilke gode ordninger er det snakk om? Så du nevnte det så tenkte høre om du visste noe jeg ikke har fått med meg I følge NAV får jeg som blir alenemor kun utvidet barnetrygd (tot 1900kr i mnd) og barnebidrag (2000kr kanskje? I mnd). Siden jeg er i full jobb, har en årsinntekt på 350000 i året, får jeg ikke noe overgangsstønad eller andre stønader. Og det er vel kanskje snakk om en tusenlapp i skattelette i mnd, men det er jo ingenting.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145658805
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #8 Del Skrevet 4. september 2013 Takk for svar alle sammen Jeg er vel 5 uker på vei omtrent! Så mye kan fortsatt skje uansett... Abort tar jeg ikke! Da er jeg heller alenemor. Har så ålreit familie og venner at det går helt sikkert bra! Økonomien skal jeg nok også klare! Får nok hjelp av hele familien om det er noe, mora mi kjøper babyutstyr til mine venninners unger med glede så barnebarnet blir nok bortskjemt Har tenkt på det med at jeg neppe fortsetter med han om han maser noe særlig mer om abort. Og sånn eeegentlig så tror (håper?) jeg nok at han endrer seg. Han har drivi og tulla med at jeg skulle få juling om jeg ble gravid (noe jeg selvfølgelig ikke fikk!) og jeg sa da at blir jeg gravid så skal jeg flytte langt avgårde og skrive far ukjent og da sa han at om han absolutt skulle få en unge til skulle han da ha kontakt. Det som var så sært var at vi spiste middag og når vi snakka om andre ting var ting liksom "normalt" igjen, men så kom han plutselig på det og ble stille... Endte med at jeg la meg på et annet rom, for senga mi står egentlig i stua nå, så stjal et annet soverom! Er bare så usikker på hva jeg gjør videre... Og tenker også at jeg sitter litt igjen som en taper uansett, med mindre han ombestemmer seg. Anonymous poster hash: 6594f...f5d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145658900
Anonym bruker Skrevet 4. september 2013 #9 Del Skrevet 4. september 2013 Så og si identisk med min historie! Ble gravid til tross for prevensjon så det kom som et sjokk på meg og på han.. Først tok han veldig lett på det og reagerte egentlig ganske greit, men da jeg hadde fått det bekreftet hos legen og bestemt meg for å beholde det, ble det en annen tone i stua! Da hadde jeg plutselig lurt han, for han var ikke klar til å bli far, og det var min skyld at dette hadde skjedd og jeg hadde bare å ta abort for alt annet av uaktuelt da han ikke var klar til dette! (Her snakker vi Mann i fast god jobb, på 32 år). Det gikk fra "vi flytter sammen" til "skal du ta deg av ungen alene da? Hvor egoistisk er det ikke å sette et barn til live uten far? " han ville vi skulle flytte sammen hvis jeg tok abort, han skulle støtte meg gjennom det og det kom til å ordne seg helt fint, så kunne vi heller få barn om noen år! Hørt noe sånn?! Dette er i korte trekk og den milde versjonen.....Vi har nå ikke snakket sammen på 4 mnd. Han har skiftet tlf ne og har flyttet så jeg vet ikke hvor han bor- skjult adresse når man søker. Han har rett og slett stukket av og tror dermed at barnet er "forsvunnet" tydeligvis...forundrer meg ikke om han blir overrasket når det kommer brev fra Nav om farskap etterhvert og nekter for at det er hans.. Regner med Nav klarer lete han fr3m! Sorry...måtte bare lufte ut litt! Håper din mann tar til fornuft og ikke er noe i likhet med han her... Jeg ventet og ventet på at han skulle komme til seg selv og ta sin del av ansvaret, men desverre er han av de som ikke forstår hvordan timg fungerer når man har sex Jeg er veldig glad i den lille gutten min i magen og gleder meg enormt til ham kommer, men... Sånn ting er nå skulle jeg veldig gjerne ønske at han hadde en annen far Luft alt du vil du! Hva er det for no med mannfolk og det å skulle være så gamle før de får unge? Min har jo faktisk barn fra før av, 11 år gammel. Sånn sett syns jeg han burde skjønne meg bedre egentlig! Så utrolig teit av han å bare forsvinne... Hva sier familien hans??? Har god kontakt med min svigerfamilie og svigermor kommer til å kappe huet av min hvis han ikke oppfører seg Du klarer deg helt sikkert fint alene, bedre enn MED en sånn mann!!! Anonymous poster hash: 6594f...f5d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145658909
Tilith Skrevet 4. september 2013 #10 Del Skrevet 4. september 2013 Så og si identisk med min historie! Ble gravid til tross for prevensjon så det kom som et sjokk på meg og på han.. Først tok han veldig lett på det og reagerte egentlig ganske greit, men da jeg hadde fått det bekreftet hos legen og bestemt meg for å beholde det, ble det en annen tone i stua! Da hadde jeg plutselig lurt han, for han var ikke klar til å bli far, og det var min skyld at dette hadde skjedd og jeg hadde bare å ta abort for alt annet av uaktuelt da han ikke var klar til dette! (Her snakker vi Mann i fast god jobb, på 32 år). Det gikk fra "vi flytter sammen" til "skal du ta deg av ungen alene da? Hvor egoistisk er det ikke å sette et barn til live uten far? " han ville vi skulle flytte sammen hvis jeg tok abort, han skulle støtte meg gjennom det og det kom til å ordne seg helt fint, så kunne vi heller få barn om noen år! Hørt noe sånn?! Dette er i korte trekk og den milde versjonen.....Vi har nå ikke snakket sammen på 4 mnd. Han har skiftet tlf ne og har flyttet så jeg vet ikke hvor han bor- skjult adresse når man søker. Han har rett og slett stukket av og tror dermed at barnet er "forsvunnet" tydeligvis...forundrer meg ikke om han blir overrasket når det kommer brev fra Nav om farskap etterhvert og nekter for at det er hans.. Regner med Nav klarer lete han fr3m!Sorry...måtte bare lufte ut litt!Håper din mann tar til fornuft og ikke er noe i likhet med han her... Jeg ventet og ventet på at han skulle komme til seg selv og ta sin del av ansvaret, men desverre er han av de som ikke forstår hvordan timg fungerer når man har sex ;)Jeg er veldig glad i den lille gutten min i magen og gleder meg enormt til ham kommer, men... Sånn ting er nå skulle jeg veldig gjerne ønske at han hadde en annen far Luft alt du vil du! Hva er det for no med mannfolk og det å skulle være så gamle før de får unge? Min har jo faktisk barn fra før av, 11 år gammel. Sånn sett syns jeg han burde skjønne meg bedre egentlig! Så utrolig teit av han å bare forsvinne... Hva sier familien hans??? Har god kontakt med min svigerfamilie og svigermor kommer til å kappe huet av min hvis han ikke oppfører seg Du klarer deg helt sikkert fint alene, bedre enn MED en sånn mann!!! Anonymous poster hash: 6594f...f5d Helt enig! han forandret helt personlighet når dette skjedde... han har jo alltid forgudet nevøene sine og tilbringt dager med de på lekeplassen etc, men når det plutselig ble hans egen.... Familien og vennene hans vet nok ikke noe...Tror ikke det hvertfall, jeg har ikke kontakt med de lenger, og hadde ikke god kontakt med de når vi var sammen heller. traff de et par ganger. I en av de siste samtalene (kranglene) våre fikk jeg klar beskjed om å ikke si noe til noen!! Vet han har fortalt en løgnhistorie, skikkelig drøy en til vennene som grunn til at det ble slutt mellom oss....For å gjøre meg til den stygge ulven og han den uskyldige som måtte lide. Han er syk i hodet... Vi hadde få felles venner, og de vi hadde har jeg ingen kontakt med lenger og bor ikke i nærheten av... Har vurdert flere ganger og fortellende vennene om det, men funnet ut at nei, DET skal han faen meg få gjøre selv! han kommer ikke unna å faktisk være far til et barn. Selv om han ikke kunne ta avgjørelse om det skulle beholdes eller ikke, har han like mye ansvar for uhellet som skjedde... Han var faktisk til stedet under sex'n hAn å i følge han var det kun min feil og mitt ansvar og ha kontroll på prevensjonen. Bra du har god kontakt med svigerforeldrene, de har jo rett på sitt barnevarn de også og da holder de vel sønnen i øra så han oppfører seg korrekt! Og ja.. Han burde har mer forståelse når han har barn fra før han er nok bare ikke over sjokket for vi håpe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145659028
snart_alenemor Skrevet 4. september 2013 #11 Del Skrevet 4. september 2013 Hei, vet du ca hvor langt du er på vei? Jeg kan skrive under på at det er en reaksjon jeg også fikk fra barnefar (vi er ikke sammen). gi det litt tid, og se om han snur på saken.. Det som er viktig er at du tenker på hva du vil. Og at du ikke lar deg "presse" til et annet valg. Hvis du er bekymret for det økonomiske, har vi veldig bra ordninger for aleneforeldre i Norge, så det kommer til å løse seg. Hei! Hører alle alenemødre sier de får så mye penger og lever så godt... Hvor får de disse pengene? Hvilke gode ordninger er det snakk om? Så du nevnte det så tenkte høre om du visste noe jeg ikke har fått med meg I følge NAV får jeg som blir alenemor kun utvidet barnetrygd (tot 1900kr i mnd) og barnebidrag (2000kr kanskje? I mnd). Siden jeg er i full jobb, har en årsinntekt på 350000 i året, får jeg ikke noe overgangsstønad eller andre stønader. Og det er vel kanskje snakk om en tusenlapp i skattelette i mnd, men det er jo ingenting.. Godt spørsmål egentlig. Jeg driver å søker litt rundt og prøver å sette meg inn i Nav-sirkuset. Det er trygd, bidrag og i permisjonstiden kan du velge 100% lønn som andre. Du har ettersom jeg har forstått også krav på lengre permisjon.. Du får også skattelette, men trodde det kom til å være mer enn 1000 pr mnd. Man kan også få støtte til barnepass og barnehage. Jeg skal til samtale med legen min igjen neste uke, og skal prøve å få mer svar. Håper noen sier i fra hvis jeg er helt på jordet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145659052
snart_alenemor Skrevet 4. september 2013 #12 Del Skrevet 4. september 2013 http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145659083
Gjest Totoaa Skrevet 4. september 2013 #13 Del Skrevet 4. september 2013 Hei jenter, ser dere snakker litt økonomi, så jeg kan jo fortelle dere hva jeg får! Fikk jenten min 18 juni, og har vært alene siden ca november. Det var et langt og ensomt svangerskap, og det var ikke sjeldent jeg tvilte på min egen avgjørelse... Om du ikke har navn og adresse på pappaen vil det være svært vanskelig for nav å spore han opp, og det kan være lurt å forberede seg på at dette tar tid! Jenta mi blir snart tre måneder, og de har ikke kommet lenger enn at barnefaren har fått brev om at han kan erkjenne farskap. Det vil ta enda lengre tid før det blir satt i gang tiltak for å "tvinge" han til å ta farskapstest, og deretter tar det litt tid før resultatene kommer. Det ordner seg, men det tar tid når far er motvillig. Det man kan håpe på er jo at han skjønner med en gang at dette slipper han ikke unna, og signerer. Jeg synes alikevel at en farskapstest er verdt å vente på, da det er like greit å få farskapet sort på hvitt. Mens jeg venter på dette mottar jeg bidragsforskudd. Dette blir behovsprøvd, og jeg får 1080,- kroner utbetalt per måned. Tror max bidragsforskudd er et sted rundt 1500,- Jeg er student og får 11000 kroner i studielån som inkluderer forsørgerstipend, og i en periode på 44 uker blir alt gitt som stipend. Senere går dette tilbake til å være nettopp et lån, og derfor teller det ikke som inntekt. Studielån skal jo faktisk betales tilbake en gang i tiden. Jeg har alltid jobbet deltid vedsiden av studiene og mottar frem til 1 mai 2014 foreldrepenger. For min del utgjør dette ca 10 000 i måneden, alså ca 8000 i måneden etter skatt. I tillegg får man overgangsstønad, som per nå ligger på ca 13000,- kroner i måneden. Jeg får for tiden redusert stønad ettersom jeg har foreldrepenger. Den er på ca 11000,- kroner, og det utgjør ca 7000,- kroner etter skatt. (Betaler 36% som er endel for mye, så jeg får nok litt igjen på skatten neste år. Jeg er en sånn som ikke har vondt av "tvungen" sparing.) 1 mai 2014 kan jeg søke om full overgangsstønad igjen og vil da få et par tusen mer, men jeg kan ikke gå tilbake til min deltidsjobb som var servitør på kveldstid. Ikke helt ideelt som aleneforsørger. Kanskje finner jeg noe annet, men mest praktisk vil det jo være om jeg klarer meg uten jobb resten av studietiden. Jeg får også barnetrygd for et ekstra barn, og da tilsammen 1980,- kroner. Får man full overgangsstønad vil man i tillegg få et småbarnstillegg på 660,- kroner frem til barnet er 3 år. Etterhvert som barnet skal begynne i barnehagen kan man søke om tilskudd til dette. Jeg har enda ikke fått bostøtte, men har søkt. skjekk hjemmesiden til kommunen du bor i, eller husbanken.no Overgangsstønaden får man i 3 år. Jeg kommer til å benytte denne tiden til å fullføre utdanningen min, slik at jeg kan få en best mulig jobb. Om dere har en jobb som ikke passer når man er enslig forsørger er jo dette en ypperlig mulighet til å ta tilleggsutdanning, eller omskolere seg. Som dere ser har jeg det ganske greit nå frem til 1 mai. Etter dette vil jeg fremdeles ha det betydelig mye bedre enn andre studenter, men som sagt er store deler av "inntekten" min studielån som skal betales tilbake. Når de tre årene er over vil jeg kun få ut barnetrygd for ett ekstra barn, barnebidrag, kanskje bostøtte, litt mindre skatt og tilskudd til barnepass. Da vil man ikke lenger "få masse penger rett i fanget". Det er tøft å være alene, men vi er mange som har klart og klarer det. Man må være villig til å ofre endel, men somregel kommer det bedre tider for oss også. Masse lykke til til dere som er single og gravid,dette klarer dere kjempefint Spør du meg stemmer det ikke helt at man får "masse" penger som alenemor. Noen vil nok mene det da, og vi har det veldig godt her i landet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145659708
Gjest Totoaa Skrevet 4. september 2013 #14 Del Skrevet 4. september 2013 Og ja, så får dere fedrekvoten overført til dere selv i permisjonstiden, og dermed foreldrepenger litt lenger enn andre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145659709
Tilith Skrevet 5. september 2013 #15 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Takk for informativt svar Jeg skal prøve å søke overgangsrønad- men når man er i fast jobb, er det nok ikke mange kronene igjen etter de har trekt fra det man tjener- men verdt å søke sa dama på nav hvertfall Ellers var det kjekt med litt info om hvor lang tid det tar ift farskap. Jeg har navn og postnummer, samt bursdag så da håper jeg de finner han i folkeregisteret ganske raskt Vet du forresten om nav automatisk ordner dette etter fødsel eller er det jeg som må gå til nav og be de gjøre det? Farskaps papirer altså Endret 5. september 2013 av Tilith Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661405
Gjest Totoaa Skrevet 5. september 2013 #16 Del Skrevet 5. september 2013 http://www.dinside.no/458/dette-faar-aleneforeldre Her kan du lese hva du har rett på! "Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 40 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet. Det finnes en tabell hvor du kan se hva du får i OS i forhold til inntekten din, men det klarte jeg ikke å spore opp akkurat nå... når far ikke erkjenner farskap på fødestua, vil du bli innkalt til farskapssak av nav iløpet av et par uker, så du trenger ikke stresse Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661472
Tilith Skrevet 5. september 2013 #17 Del Skrevet 5. september 2013 Takk da får jeg lese meg opp og regne meg frem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661474
snart_alenemor Skrevet 5. september 2013 #18 Del Skrevet 5. september 2013 Den linken er fra 1998, har ikke endel endret seg siden da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661497
Tilith Skrevet 5. september 2013 #19 Del Skrevet 5. september 2013 Den linken er fra 1998, har ikke endel endret seg siden da? Det så jeg også, og ja.. Sjekket opp en del av de tingene som sto der med nyere tall og ja det har endret seg... Det erikke mye å få for alenemødre i dag, så sant man ikke er uten jobb eller student... Da får man en del stønader slik som totooa Regnet på det og med en årslønn på over 340000kr faller de flete stønadene og fradragene bort. Får dobbelbarnetrygd, skatteklasse 2 og bidragsforskudd/ barnebidrag etterhvert når faren godkjenner farskapet... Thats it virker det som Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661551
snart_alenemor Skrevet 5. september 2013 #20 Del Skrevet 5. september 2013 Den linken er fra 1998, har ikke endel endret seg siden da? Det så jeg også, og ja.. Sjekket opp en del av de tingene som sto der med nyere tall og ja det har endret seg... Det erikke mye å få for alenemødre i dag, så sant man ikke er uten jobb eller student... Da får man en del stønader slik som totooa Regnet på det og med en årslønn på over 340000kr faller de flete stønadene og fradragene bort. Får dobbelbarnetrygd, skatteklasse 2 og bidragsforskudd/ barnebidrag etterhvert når faren godkjenner farskapet... Thats it virker det som Da er det jo "greit", selvom det ikke er mye hjelp.. De mener vel at vi som tjener over den grensen har god råd, så vi ikke trenger hjelp.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661576
Tilith Skrevet 5. september 2013 #21 Del Skrevet 5. september 2013 Den linken er fra 1998, har ikke endel endret seg siden da? Det så jeg også, og ja.. Sjekket opp en del av de tingene som sto der med nyere tall og ja det har endret seg... Det erikke mye å få for alenemødre i dag, så sant man ikke er uten jobb eller student... Da får man en del stønader slik som totooa Regnet på det og med en årslønn på over 340000kr faller de flete stønadene og fradragene bort. Får dobbelbarnetrygd, skatteklasse 2 og bidragsforskudd/ barnebidrag etterhvert når faren godkjenner farskapet... Thats it virker det som Da er det jo "greit", selvom det ikke er mye hjelp.. De mener vel at vi som tjener over den grensen har god råd, så vi ikke trenger hjelp.. Akkurat det de mener vi har jo ikke andre utgifter enn barnet.. Trenger hvertfall ikke større leilighet, bil o.l.. Alt utstyret man må kjøpe i forkant som man plutselig er alene om å kjøpe inn, det er jo bare små summer.. Merker jo ikke det på en mndlønn.......... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661742
Gjest Totoaa Skrevet 5. september 2013 #22 Del Skrevet 5. september 2013 Dere kan fremdeles få redusert overgangsstønad, men ellers er det vel barnetrygtd for ett ekstra barn. Men husk å søke bidragsforskudd, dere får det frem til barnefar har erkjent farskap! Og etter dette må han gjerne etterbetale Så det at alenemødre "bare får masse penger rett i fanget" er bare tull, og alle som påstår det fortjener å bli lugget hardt. Jeg har jo planer om å være i full jobb og tjene ok med penger når de tre årene med OS er over, og da vil jeg jo stå uten alle stønader. Men er virkelig takknemmelig for at jeg får tre år med så mye hjelp, ellers hadde jeg nok ikke klart å fullføre utdanningen min Men jenter, har dere vært i kontakt med amathea? De holder gratis svangerskapskurs for jenter som blir alene om omsorgen, og det hjelper utrolig på! Man får omvisning på føden, kurs med jordmor, men viktigst av alt; dere får besøk av en fra nav som informerer veldig detaljert om alle stønader dere har rett på. Dette var gull verdt for oss som deltok! Man kan også ta med seg skjema om man trenger hjelp til utfylling, og lønnslipper så skjekker hun og ser om dere kan få redusert OS. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661883
Tilith Skrevet 5. september 2013 #23 Del Skrevet 5. september 2013 Takk, det med amatea visste jeg ikke her i byen på amatea er de tydeligvis ikke like informative, foringen der som nevnte moe til meg om at nav informerer og man omvisning etc. Det eneste jeg fikk til svar var at svangerskapskursene nå var fullbooket så ikke noe hjelp å få der nei... Hvis man tjener mer enn 220 000 halveres OS og tjener man over 340 000 er det ikke igjen noe så med normal inntekt får man ikke overgangsstønad.. Fant en link på det men nåfinnerjeg den ikke igjen selvfølgelig... Det er vel kanskje helst de unge, unge mødrene som aldri har vært ordentlig i jo b, som synes de får så masse penger som alenemor.. Og kan jo skjønne det når jeg var 18 og kom rett fra skolen hadde ikke jeg like mye i mnd lønn som det man får utbetalt i stønader osv fea nav Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661932
snart_alenemor Skrevet 5. september 2013 #24 Del Skrevet 5. september 2013 Vi får bare bli litt mer oppfinnsomme Finn.no er fint til brukte vogner og senger. Jeg tenker at en bag som er brukt 6 mnd, kan jo ikke være mye slitt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661968
snart_alenemor Skrevet 5. september 2013 #25 Del Skrevet 5. september 2013 Dere kan fremdeles få redusert overgangsstønad, men ellers er det vel barnetrygtd for ett ekstra barn. Men husk å søke bidragsforskudd, dere får det frem til barnefar har erkjent farskap! Og etter dette må han gjerne etterbetale Så det at alenemødre "bare får masse penger rett i fanget" er bare tull, og alle som påstår det fortjener å bli lugget hardt. Jeg har jo planer om å være i full jobb og tjene ok med penger når de tre årene med OS er over, og da vil jeg jo stå uten alle stønader. Men er virkelig takknemmelig for at jeg får tre år med så mye hjelp, ellers hadde jeg nok ikke klart å fullføre utdanningen min Men jenter, har dere vært i kontakt med amathea? De holder gratis svangerskapskurs for jenter som blir alene om omsorgen, og det hjelper utrolig på! Man får omvisning på føden, kurs med jordmor, men viktigst av alt; dere får besøk av en fra nav som informerer veldig detaljert om alle stønader dere har rett på. Dette var gull verdt for oss som deltok! Man kan også ta med seg skjema om man trenger hjelp til utfylling, og lønnslipper så skjekker hun og ser om dere kan få redusert OS. Men hva hvis far blir oppgitt som "ukjent"? Jeg vet man ikke skal gjøre det, men hva hvis man tror at far er far, og det viser seg at han ikke er det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144078030-snart-alenemor/#findComment-145661979
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå