Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis dere fikk velge, når ville dere satt inn? dag 2, 3 eller ved blastocytt stadie? Hva vil være fordeler ulemper med de ulike stadiene?

Fins det noe sted man får velge?

Hva er kriterier for å få blastocyst innsatt og hvor vanlig er egentlig det?

Mange spm ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144077964-blastocyst-or-not/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler ikke det er så vanlig med blasto. Ikke i det offentlige i hvert fall. Jeg hadde garantert gått for blasto hvis jeg hadde fått muligheten og hadde nok egg. Fordelen vil jo være at du få de "beste" eggene til innsett. Ulempen er jo at du risikerer at alle faller fra. Som sykepleieren sa til meg: Vi mener egget har det best i kroppen der det skal være. 

Jeg satte inn blastocyst på Ivf klinikken Oslo.. Der gjør de det, ligger i behandlingen deres.

Jeg hadde 7 egg ut, 4 befruktet og 3 blastocyst.. Satte inn 2 på dag 5, er gravid i ukr 23 nå, (en jente)Har et på frys..

De sa at de vurderte nøye underveis om de ville vente til blastocyst eller om de ville sette det inn før. For som skrevet over her så har egget det bedre i livmoren enn i varmeskap..

Jeg har tro på blastocyst, de finner de beste eggene!! Hadde de satt inn egg på dag 2 kunne det fort ha vært at de hadde valgt et av de eggene som hadde havarert på dag 5!!?

Var aldri snakk om blastocyst i det offentlige,heller ikke hørt om at noen gjør det der..

På Østlandet ved jeg om ivf klinikken+ at Aleris gjør det mot ekstra betaling.

Anonymous poster hash: c350c...947

Jeg hadde gått for blastocyst hvis jeg hadde mulighet til det. Sjansene for at blasto fester seg er mye bedre enn 2-3 dagers embyo. Enkelte sier at det er over 50% sjanse at blasto fester seg.

I Maigaard i Danmark for eks., dyrker de embryoer til blastocyster kun hvis man har 5 eller flere embyoer i top kvalitet på dag 3. Så ulemper er at det er stor risiko for at embryoer faller fra på vei. Men hvis man først får blasto da er det mye større sjanser at det skal feste seg. 

Jeg ruger på 2 blastocyster nå!!!

Hadde ferskforsøk med 2 blastocyster for 1 mnd siden også - som selvsagt endte i negativ test. Nå er det fryseeggene som er trøkket inn i glufsa :D

Vi var fast bestemt på å dyrke de i 5 dager, og angrer ikke.....får se hva testen sier om 6 dager!

Hausken også gjør det, men dei også vurderer utifra egga hva som er best. Egner seg ikke for alle egg og legen der også sa at det er jo best for egget i livmora. Hausken og jeg har hørt at St.Olavs også nå har embryoskope. Der ser man nøye hvilket egg som deler seg riktig.

Annonse

Takk for svar alle :-) 

Jeg prøvde å spørre på sykehuset i dag da jeg var på UL. Men det er litt samlebånd, så legen har lite tid føler jeg. Men, men, så lenge de er dyktige skiter jeg litt i deres bed-time-manners ;-) 

Og fikk vel vite det samme som dere skriver. Egg har det best i kroppen, men ved dyrking til blastocyststadiet sitter man kun igjen med de beste. Fikk vel i utgangspunktet ikke noe valg, for det kom an på hvor mange egg man får ut og kvaliteten på disse. Så jeg har uthenting på fredag og på lørdag får jeg tlf fra bioingeniør som forteller om eggsatus. Tror jeg får vite på fredag om hvor lenge eggene skal dyrkes, når de ser hvor mange egg som fins, men siden der sannsynligvis kun vil være 7 eggposer som tømmes er det vel lite sjans for at det blir blastocyst.

Men muligheten fins altså også her i Tromsø.

Endret av nordlys13

Hausken også gjør det, men dei også vurderer utifra egga hva som er best. Egner seg ikke for alle egg og legen der også sa at det er jo best for egget i livmora. Hausken og jeg har hørt at St.Olavs også nå har embryoskope. Der ser man nøye hvilket egg som deler seg riktig.

Embryoscope på St. Olavs????? Har su en link vi kan lese om det??

Jeg kan legge til at jeg har hatt fem missed abortions hvor en har sett hjerteaktivitet i alle tilfellene før det har gått galt. Så derfor mener jeg blasto kan være veldig bra for noen. Feks kunne en valgt ut det beste egget å sette inn, i stedet for å gamble og satse på det beste :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...