Gå til innhold

Den Store Barnedåpen (and all that jazz ...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er vi i gang med å planlegge dåp til Nurket ;)

Vi blir rundt 20 personer. Lokalene+kirke/faddere/gudmor er i boks og menyen blir litt retro: snitter og mussérende (så klart), kaffe og kaker, frukt og petits fours.

Vi har dåpskjole som har vært i familien i generasjoner. Blomster/bordpynt er under kontroll, duker, dekketøu, servietter, kjøkkenhjelp er også på stell.

Så er spørsmålet:

- invitasjoner? Kjøpe? Lage? Bestille på nett??

- bordkort?? Kjøpe? Lage? Bestille på nett?

- bordplassering?? Hvem plasseres hvor og i forhold til hvem? Folk setter seg hvor de vil?

- hatt (på meg, altså - ikke Nurket) er litt overkill, men en coiffe er greit, eller hva???

- gode råd, tips og vink mottas med takk fra rutinerte DiB-damene :)

- taler/sanger?? *grøss*

Noe vi har glemt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke arrangert dåp selv, men vært i to stykker. I det ene fikk vi ikke skriftlig invitasjon, kun muntlig, men det var bordkort hvor vi egentlig mest var plassert etter hvor det var praktisk i forhold til barn/ikke barn, små store osv. I tillegg var fadderene plassert nærmest mulig dåpsbarnet. Den gamle oldefaren var plassert innerst sånn at han slapp å reise seg hver gang noen innenfor han skulle på do osv. Bordkortene var hjemmelagede.

I det andre fikk vi skriftlig invitasjon, egentlig ferdig kjøpt, men det som var "ferdigskrevet" inni passet ikke (var bl.a ikke plass til veibeskrivelse), så hun hadde skrevet det som skulle skrives på pcen, printet ut og limt utenpå... Der var det ingen bordkort og alle satt der de ville.

Det har ikke vært taler eller sanger i noen av dem.

Jeg hadde elsket om du hadde en coiffe (måtte bare google å få opp noen bilder for å finne ut hva det var), men mulig en del andre syns det er litt i overkant...

Hvis jeg skulle hatt dåp selv, så hadde jeg antagelig kjøpt invitasjoner og ikke hatt bordkort (og krysset fingrene for ingen taler og nektet sanger...)

Anonymous poster hash: 5e690...be2
Skrevet

Tusen takk for svar :) Jeg går for coiffe - jeg er tross alt inkarnasjonen av "litt i overkant" ;)

Skrevet

Vi hadde ikke bordkort, synes det var greiest. Bestilte invitasjoner på nett, typ vistaprint eller noe. Hadde hjemmelagde brusetiketter med barnets navn på. Ingen taler eller sanger. Jeg hadde ikke hatt, det er ikke min stil!

Skrevet

Takk for svar, Petranova :)

Skrevet

Oj, ja dette hørtes ut som en dåp med mye fuzz og jazz som du selv sier. Hørtes litt slitsomt ut, og litt i overkant høytidelig. Hadde selv foretrukket litt mer laidback og personlig jeg da, synes ikke dåp er så veldig høytidelig greie egentlig.

Anonymous poster hash: 21c85...151

Skrevet

Jeg lagde invitasjonene selv. Ble inspirert etter en tur på Panduro. Fant supersøte små rosa føtter som jeg limte på dyp rosa papir. Limte også på et bånd som det sto "dåp" og "invitasjon" på. Klinte til slutt til med et stempeltrykk av en liten bamse og et hjerte.

Lagde også bordkort selv. Enkelt i samme farge som invitasjonen. Plasserte faddere og besteforeldre nærmest.

Jeg hadde en liten velkomsttale, leste et dikt også sang vi Lykkeliten (sangglad familie).

Syns du skal ha på deg akkurat det du vil :-)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 1a55c...053

Skrevet

Laget invitasjoner selv med bilde av dåpsbarnet på framsiden. Bordkort i samme farger. Lager bordkort mest fordi jeg synes det er artig å lage;-) ingen sanger. Koldtbord og kaker:-)

Skrevet

Supert! Tusen takk for svar, mine damer :)

Tror jeg skal ta en titt på Panduro, jeg.

Skrevet

Høres flott ut :) vil og anbefale panduro. Og løytens lys om det er i nærheten, fant MASSE pynt der. Svigermor har sagt nei til koldtbord de andre barnedåpene, men nå er hun for gammel til å komme så da velger jeg selv :)

Er museets de vin "lov" i barnedåp nå? Høres supert ut i såfall :)

Anonymous poster hash: 1ed4c...fb0

Skrevet

Musserende vin ;)

Skrevet

Skal lage koldtbord selv, med hjelp fra mamma. Blir vanlig koldtbord med litt tapasretter i tillegg:-)

Bruker panduro mye, lager ofte bursdagskort. Og mest sannsynlig vil jeg lage takkekortene selv

Skrevet

Høres flott ut :) vil og anbefale panduro. Og løytens lys om det er i nærheten, fant MASSE pynt der. Svigermor har sagt nei til koldtbord de andre barnedåpene, men nå er hun for gammel til å komme så da velger jeg selv :)

Er museets de vin "lov" i barnedåp nå? Høres supert ut i såfall :)

Hvorfor skulle det ikke være lov med mussérende i dåp?? :o

Jeg kan faktisk ikke komme på én eneste anledning hvor mussérende burde være forbudt ... :)

Skrevet

Tusen takk for svar, snille dere :)

Skrevet

Oj, ja dette hørtes ut som en dåp med mye fuzz og jazz som du selv sier. Hørtes litt slitsomt ut, og litt i overkant høytidelig. Hadde selv foretrukket litt mer laidback og personlig jeg da, synes ikke dåp er så veldig høytidelig greie egentlig.

Anonymous poster hash: 21c85...151

Jeg er helt uenig. Dåp er en høytidelig greie hvis man går den veien. Handler vel tross alt om evig frelse? Er ikke det stort, hva er det da? 

Jeg synes skriftlige invitasjoner er en selvfølge til en sånn anledning, men bordkort er jeg mindre sikker på. Synes mye Panduro har lett for å bli i overkant dillete med rosa, bamser, glitter osv, men du er vel en dame med egen stil, så det går nok bra. Menyen høres fin ut og hodeplagget supert! 

Mine unger er ikke døpt da, men navnefesten har inneholdt en liten tale. Jeg synes taler er stas (så lenge de er gode), men sanger er veldig lite stas. Hos oss har det vært 2 x tapas og 1 x middag så vidt jeg husker. 

Skrevet (endret)

Å, nå ble jeg helt inspirert av menyen din, spesielt musserende! Så gøy! Er i ferd med å bestille mat til navnefest og har planlagt spekemat, men nå ble jeg gira på gode, gamle snitter, jeg også. :-) Må bestille da, blir rundt 45 stk med stort og smått.

Bestefar holdt tale på eget initiativ til forrigemann, og jeg leste dette diktet. De fleste, i hvert fall kvinnfolkene, ble fuktige i øyekroken, og jeg griner jo bare jeg leser det nå (ammer, da, så er unnskyldt ;-)):

LIVETS HØYESTE LYKKE
Den vesle varme ungen min
Gjør rare lyder med tungen sin
Han lager merkelige ord
Til glede for sin stolte mor

Min egen lille deilighet
Jeg har slik gunstig leilighet
Til gransking av den hvite rand
Av undrerkjevens første tann
En bitteliten snehvit spiss
Av verdens minste tannebiss

Du vesle fugleungen min
Den lubne skjønne kroppen din
Med de små rare klærne på
Og foten din med tærne på
Og hånden din og armen din
Og lukten din og varmen din
Er som et kjempemesseig hav
Din mor kan øse lykke av

Men uten kamp og uten slag
Skal jeg gi slipp på deg en dag
Hvor min du er -allikevel
Skal du bli stor og bli deg selv
Nå kan jeg bare pleie deg
Og elske deg og eie deg
Og leke med deg og ta i deg
Og være bunnløst glad i deg

Men når du selv om litt blir stor
Så vil du si: "Nei, æsj da mor! "
Og selvsagt har du rett i det
Det finnes ikke vett i det
Og så en dag om femten år
Skal denne bylten uten hår
Som sutter sine egne tær
Si: "Mor, så gammeldags du er"!

Og ser du mitt fotografi
Så vil du le av det og si:
"Tenk dette her er mor og far
Å, gid så rare dere var! "
Hva sorger det vil volde meg
I strid for å beholde deg
Hva kamp det enn vil skape meg
Så vil jeg sikker tape deg...

Vi snakker sammen uten ord
For selvsagt skjønner jeg, din mor
Allverdens rare gurglelyd
Jeg legger munnen form av fryd
Mot nakkegropens myke skinn...

Å, vesle fugleungen min!
Endret av uhhuhher
Skrevet

Nåhhh, for et utrolig nydelig dikt :)

Det kom et par tårer her også nå. Sitter her litt småhormonell og ser på den vakre lille bylten på 4 dager som ligger ved siden av meg her og sover.... :)

Skrevet

Å, nå ble jeg helt inspirert av menyen din, spesielt musserende! Så gøy! Er i ferd med å bestille mat til navnefest og har planlagt spekemat, men nå ble jeg gira på gode, gamle snitter, jeg også. :-) Må bestille da, blir rundt 45 stk med stort og smått.

Bestefar holdt tale på eget initiativ til forrigemann, og jeg leste dette diktet. De fleste, i hvert fall kvinnfolkene, ble fuktige i øyekroken, og jeg griner jo bare jeg leser det nå (ammer, da, så er unnskyldt ;-)):

LIVETS HØYESTE LYKKE

Han lager merkelige ord

Min egen lille deilighet

Du vesle fugleungen min

Din mor kan øse lykke av

Og elske deg og eie deg

Som sutter sine egne tær

Og ser du mitt fotografi

Å, vesle fugleungen min!

Så nydelig dikt :) ble så rørt nå *blank i øynene sine*
Skrevet

Jeg laget kort selv, kjøpte papp og fikk fremkalt bilde av h*n som helt nyfødt. Vi hadde ikke så mye pynt, jeg er allergisk mot dill og dall og småpynt, men noe blomster hadde vi. Vi hadde bordplassering, men ikke svært gjennomtenkt (alle kjente hverandre godt).

Menyen høres grei ut, selv om jeg er skeptisk til snitter (er det tradisjonelle/vanlige snitter synes jeg det er utrolig kjipt - sorry har spist meg gjennom uendelige mengder med stusselige snitter i mitt liv:S). Musserende er ypperlig, vi serverte både rød/hvit/øl/mineralvann.

Coiffe blir litt i meste laget for meg, men jeg er som sagt ikke glad i dill og dall og "over the top" - du vet best hva som passer deg på dagen.

Jeg holdt en velkommentale og barnets besteforeldre holdt tale.

Har du det hjemme ville jeg hørt med en venninne/kolllega/ungdom du kjenner e.l. om de kunne hjelpe på dagen. Vi hadde det hjemme og jeg var mest opptatt av å ordne mat, dekke av og på, vaske opp osv at jeg fikk lite tid med gjestene. Om du har noen du kan be om hjelp, så gjør det.

Til lykke med dåpsbarnet:)

Skrevet

Jeg laget kort selv, kjøpte papp og fikk fremkalt bilde av h*n som helt nyfødt. Vi hadde ikke så mye pynt, jeg er allergisk mot dill og dall og småpynt, men noe blomster hadde vi. Vi hadde bordplassering, men ikke svært gjennomtenkt (alle kjente hverandre godt).

Menyen høres grei ut, selv om jeg er skeptisk til snitter (er det tradisjonelle/vanlige snitter synes jeg det er utrolig kjipt - sorry har spist meg gjennom uendelige mengder med stusselige snitter i mitt liv:S). Musserende er ypperlig, vi serverte både rød/hvit/øl/mineralvann.

Coiffe blir litt i meste laget for meg, men jeg er som sagt ikke glad i dill og dall og "over the top" - du vet best hva som passer deg på dagen.

Jeg holdt en velkommentale og barnets besteforeldre holdt tale.

Har du det hjemme ville jeg hørt med en venninne/kolllega/ungdom du kjenner e.l. om de kunne hjelpe på dagen. Vi hadde det hjemme og jeg var mest opptatt av å ordne mat, dekke av og på, vaske opp osv at jeg fikk lite tid med gjestene. Om du har noen du kan be om hjelp, så gjør det.

Til lykke med dåpsbarnet:)

Tusen takk :) Kjøkkenhjelp er ordnet.
Skrevet

Ville ikke hatt bordkort om dere er bare 20.. Vi var 25 og hadde det. Følte det ble litt feil. Folk satt seg der med en gang, men et sted uti koldtbordet var de all over the place uansett.. Men det er dekorativt da. Om du likevel velger å gå imot mitt råd, ville jeg laget selv. Klipp ut 20 hjerter eller hva du måtte ønske.. Pynt litt, klæsj på et navn og heng på glasset med en liten blå/rosa miniklesklype i tre. Veeldig fint og lett å lage.

Vi kjøpte ferdige invitasjoner.

Synes aboslutt du bør gå for coiffe!

Har "heldigvis" en sangglad familie, så jeg ba bare pappa om å smelle inn to sanger som vi kjørte allsang på iløpet av bordsettina.

Og så måtte jeg jo bare lage en bildepresentasjon vi viste før kakene.. Lagde på imovie..vedig enkelt. Så fikk folk grått litt og hadde litt å prate om mens de spiste kaker..

Lykke til ! :)

Skrevet

Sjekk may runas scrapbook om du vil bestille. Du finner henne på Facebook. :)

Skrevet

LIVETS HØYESTE LYKKE

Han lager merkelige ord

Min egen lille deilighet

Du vesle fugleungen min

Din mor kan øse lykke av

Og elske deg og eie deg

Som sutter sine egne tær

Og ser du mitt fotografi

Å, vesle fugleungen min!

Så nydelig dikt :) ble så rørt nå *blank i øynene sine*

Ja, er det ikke fint! Hvilken type petit fours skal dere ha?

Skrevet

Er museets de vin "lov" i barnedåp nå? Høres supert ut i såfall :)Anonymous poster hash: 1ed4c...fb0

Hvorfor skulle det ikke være lov med mussérende i dåp?? :o

Jeg kan faktisk ikke komme på én eneste anledning hvor mussérende burde være forbudt ... :)

Fantastisk svar :)

Er det mer normalt nå skal snuttern meg jeg ha det og!

:)

Tapas som jeg vil ha er jo bedre med litt musserende til :)

Høres ut som en flott barnedåp du beskriver :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...