Gå til innhold

Tråden for oss med barn som ikke vil slutte med nattpupp ;)

November-spire-79

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg en tråd for oss som er våkne mye på natta. Her er det puppen som gjelder hele tiden. Vi sover max 4 timer i strekk og oftest bare 1-2 timer om gangen hele natten. Snuppa på 10 mnd blir illsint når hun ikke får puppen og hyler til hun får viljen sin som selvfølgelig er med en gang ;) Så da er jo nattavvenningen et faktum snart....men hvordan?

Puh.....Zzzzzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har dere prøvd da? Hos oss ble han illsint på meg men etter at pappaen har tatt nettene i 2 uker går det helt fint! Det var aldri veldig mye skriking heller. Bare mye våkning.. Også får han tenner samtidig stakkar.. I det siste har han ikke våknet for 23-puppen en gang! Men den vil jeg ikke slutte med,så den får han i søvne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får jo slenge meg på her..... ;) Prøvde i natt å la pappaen gå inn men han skriker så høyt at det høres jo ut som om han blir mishandlet! Vil ikke bysses, vrir seg ut av armene, roer seg ikke før jeg kommer inn til slutt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar gutten endelig flaska; Tommee Tippee sine anatomiske flaskesmokker ble redninga!! Går ut i jobb om en måned og da skal pappaen ut i perm og gi flaske på natta, det er hvert fall planen  :P  Tviler på at poden gidder å våkne annenhver time natta gjennom når det kun vanker mme fra ei flaske, lov å håpe hvert fall :) Om det blir skriking så får det faktisk bare bli sånn. Så lenge det er en trygg og rolig pappa til stede som bysser og trøster så har ungen det faktisk helt fint, det mener jeg av hele mitt hjerte.

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her er 8 mnd, og her blir det nok nattavvenning om en måneds tid eller så. (Skal snart på reise, så må gjøre det etterpå). Planen er å gjøre det som vi gjorde da Storebror skulle nattavvennes: Ingen mamma og pupp om natta, men trøstende pappa, smokk og vannflaske. Går helt sikkert fint. Vi grudde oss veldig for å venne av Storebror, men det gikk bedre enn vi hadde trodd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere prøvd da? Hos oss ble han illsint på meg men etter at pappaen har tatt nettene i 2 uker går det helt fint! Det var aldri veldig mye skriking heller. Bare mye våkning.. Også får han tenner samtidig stakkar.. I det siste har han ikke våknet for 23-puppen en gang! Men den vil jeg ikke slutte med,så den får han i søvne ;)

Vi har ikke akkurat prøvd så mye annet enn å gi litt vann og bysse litt, men det ble så mye hyling at jeg ga fort opp. Nå satser vi på at hun skal spise mer fast føde på dagen, noen hun ikke gjør fordi hun heller vil ha pupp. Håper det går seg til litt etterhvert ;) Så bra at dere fikk det til. Her er det ikke noe særlig ønske om at pappan skal ta den jobben. Tror ikke han orker å høre gråt eller være våken så mye nå siden han leser til eksamen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tar gutten endelig flaska; Tommee Tippee sine anatomiske flaskesmokker ble redninga!! Går ut i jobb om en måned og da skal pappaen ut i perm og gi flaske på natta, det er hvert fall planen  :P  Tviler på at poden gidder å våkne annenhver time natta gjennom når det kun vanker mme fra ei flaske, lov å håpe hvert fall :) Om det blir skriking så får det faktisk bare bli sånn. Så lenge det er en trygg og rolig pappa til stede som bysser og trøster så har ungen det faktisk helt fint, det mener jeg av hele mitt hjerte.

Ja det er jeg helt enig i ;) En pappa kan være god å ha på natta som trøst. De forventer jo ikke pupp av pappan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får jo slenge meg på her..... ;) Prøvde i natt å la pappaen gå inn men han skriker så høyt at det høres jo ut som om han blir mishandlet! Vil ikke bysses, vrir seg ut av armene, roer seg ikke før jeg kommer inn til slutt......

Huff nei da er det ikke noe gøy. Vi får håpe at de blir lei puppen snart ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei da er det ikke noe gøy. Vi får håpe at de blir lei puppen snart ;) hehe

I natt våknet han bare kl 23 og sov deretter til 04.30!! Men da var han VÅKEN! Pappaen stod opp med han til slutt og han måtte tydeligvis bæsje! Så hadde han klart å bysse han i søvn etterpå og da sov han nye to timer. Men det var nok et engangstilfelle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt våknet han bare kl 23 og sov deretter til 04.30!! Men da var han VÅKEN! Pappaen stod opp med han til slutt og han måtte tydeligvis bæsje! Så hadde han klart å bysse han i søvn etterpå og da sov han nye to timer. Men det var nok et engangstilfelle ;)

Jøss det var jo bra ;) Tenk om det snur seg for dere nå.Det hadde vært deilig, og det hadde gitt meg litt håp om at det går bedre etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss det var jo bra ;) Tenk om det snur seg for dere nå.Det hadde vært deilig, og det hadde gitt meg litt håp om at det går bedre etterhvert ;)

Ja men tror nok det var et engangstilfelle ;) Har ingen håp om noe annet i allefall ;)

Hvor lenge skal du være hjemme med jenta di forresten? Fått barnehageplass....? Det har ikke vi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men tror nok det var et engangstilfelle ;) Har ingen håp om noe annet i allefall ;)

Hvor lenge skal du være hjemme med jenta di forresten? Fått barnehageplass....? Det har ikke vi....

Jeg skal være hjemme til 18 oktober. Så skal pappan være litt hjemme med henne til etter jul. Da vil hun være 14 mnd når hun begynner i bhg. Ja vi fikk plass i bhg. som jeg jobber i. Skal dere ha dagmamma da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være hjemme til 18 oktober. Så skal pappan være litt hjemme med henne til etter jul. Da vil hun være 14 mnd når hun begynner i bhg. Ja vi fikk plass i bhg. som jeg jobber i. Skal dere ha dagmamma da eller?

Hei. Jeg vet ikke ennå hva vi skal gjøre... går liksom å håååper på plass da... :) Her er nettene et mareritt igjen. I natt var jeg STA og nektet mer pupp når han våknet på nytt etter 45 min. For å gjøre en lang historie kort... vi holdt det gående i nesten 4 timer... kl 03 var det JEG som resignerte... han hadde IKKE gitt seg!! Aner virkelig ikke hvordan jeg kan venne han av puppen. Har jo ikke melk etter ørten pupper... men tomme pupper er tydeligvis like greit.... ;) Vurderer å ringe sovekarin og få hjelp......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg vet ikke ennå hva vi skal gjøre... går liksom å håååper på plass da... :) Her er nettene et mareritt igjen. I natt var jeg STA og nektet mer pupp når han våknet på nytt etter 45 min. For å gjøre en lang historie kort... vi holdt det gående i nesten 4 timer... kl 03 var det JEG som resignerte... han hadde IKKE gitt seg!! Aner virkelig ikke hvordan jeg kan venne han av puppen. Har jo ikke melk etter ørten pupper... men tomme pupper er tydeligvis like greit.... ;) Vurderer å ringe sovekarin og få hjelp......

Huff det skal ikke være lett nei. 4 timer er lenge. Du må være utslitt. Her er det også helt håpløst om natta. I natt våknet hun hele tiden og gråt/ satte seg opp i sengen.Første soveøkten var på to timer, men så var det alt fra en time til 10 minutter mellom oppvåkningene. Hun ville også at det skulle være morran klokka 5.30 men det ville ikke jeg :( Tror hun har et utviklingssprang nå fordi hun prøver å slippe seg når hun står. Hun har begynt å stå av seg selv i noen sekunder og er så stolt av seg selv at hun klapper og hyler av glede. Veldig morsomt å se på, og det veier opp for all våkentid om natten, men herregud så sliten jeg er...... Ja du kan jo høre med SoveKarin å få noen gode råd. Jeg har boka hennes + den boka om sove uten gråt. Blir ikke klok på noen av dem jeg ;) Den ene er for mild og den andre er for streng hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snupp er bare 4,5 mnd, så er vel en stund til avvenning. Hun tar ikke flaske. Men har du prøvd smokk på natta? Kjenner til ørten pupper etterhverandre. Som oftest er det sugebehov. Husker det med eldste, men han tok flaska...og når puppen var ute av syne for godt (6mnd)tok han smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snupp er bare 4,5 mnd, så er vel en stund til avvenning. Hun tar ikke flaske. Men har du prøvd smokk på natta? Kjenner til ørten pupper etterhverandre. Som oftest er det sugebehov. Husker det med eldste, men han tok flaska...og når puppen var ute av syne for godt (6mnd)tok han smokk.

Han tar dessverre ikke smokk... sluttet med smokken når han var ca 2 mnd gammel. Spytter den bare ut eller kaster den vekk om jeg forsøker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her har vi prøvd smokk i 10 mnd uten hell ;) Hun bruker den som bitering og koser seg med den når hun leker. Vi har prøvd alle slags smokker og flasker. hun får ikke mme, men tror vi skal innføre dette nå for å få henne mett før leggetid. Har liksom synes at det har vært så unødvendig siden jeg har så mye melk selv, men nå som hun heller vil ha pupp enn brød,grøt og middag, så må vi virkelig gjøre noe snart ;) Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skal begynne med avvenning av natt pupp fra 8-11 mnder vil dere slutte for babyen sin skyld eller deres egen???

Tenk så trygt og godt den natt puppen er for den lille.. Kos dere med det for de blir så alt for fort store!!

Noen babyer sover dessverre mindre enn andre.. Legg heller den lille over i sengen din når de våkner da kan mor slappe av mens den lille nyter nærheten og kosen fra mor. Sov sammen den siste delen av natten.

Masse kos og nærhet gir trygge barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skal begynne med avvenning av natt pupp fra 8-11 mnder vil dere slutte for babyen sin skyld eller deres egen???

Tenk så trygt og godt den natt puppen er for den lille.. Kos dere med det for de blir så alt for fort store!!

Noen babyer sover dessverre mindre enn andre.. Legg heller den lille over i sengen din når de våkner da kan mor slappe av mens den lille nyter nærheten og kosen fra mor. Sov sammen den siste delen av natten.

Helt enig med deg i at det er viktig med nærhet, kos og trygghet for å få trygge barn som føler seg elsket. Men en baby kan få massevis av dette på dagtid. Når en baby på 10 mnd våkner hver time natten gjennom og hyler etter pupp så er det av vane, og fordi babyen har lært at h*n ikke klarer å sovne uten. Babyer har i likhet med voksne behov for å sove mer enn èn time i strekk på natten. "Puppeavvenning" gjøres nok like mye for babyenes del som for mammaenes :) Tenk så flott for en baby å våkne uthvilt etter en natt med sammenhengende, god søvn og som blir plukket opp av en blid og uthvilt mamma!

Jeg måtte samsove med førstemann i 3 mnd og jeg fikk tidvise smerter i både hofter og knær av å måtte ligge statisk på siden hele natten, i tillegg til at jeg aldri fant den dype søvnen. Og ofte våknet jeg og fant babyens ansikt og pysjamas gjennomvått av dryppende morsmelk :( Samsoving er ikke for alle :P Pupping halve natten er jo topp for små babyer men når babyene nærmer seg året og kanskje både går og prater så er det jo stas når de kan lære seg å finne søvnen selv i egen seng, uten å være tilkoplet mor som kanskje jobber 100 % i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette gjør jeg for babyen ja;) hun spiser ikke fast føde på dagen fordi hun spiser hele natten;) hun må jo spise annen mat i tillegg. Kos får hun hele dagen og hele natten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke bekymret for jernmangel til babyen din, Novemberspire, siden hun nesten bare får morsmelk?

Det blir litt "høna-egget" - hun spiser ikke på dagtid fordi hun har fri bar på natten. Kuttes nattmåltidene, vil hun vel spise automatisk mer på dagtid?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke bekymret for jernmangel til babyen din, Novemberspire, siden hun nesten bare får morsmelk?

Det blir litt "høna-egget" - hun spiser ikke på dagtid fordi hun har fri bar på natten. Kuttes nattmåltidene, vil hun vel spise automatisk mer på dagtid?!

. Jo jeg tenker litt på det men har snakket med helsesøster og jeg putter i henne litt mat hver dag sånn som leverpostei, jernberiket prim, litt hirsegrøt og middager. Men det varierer veldig hvor mye hun spiser. Hun foretrekker mm men jeg gir ikke opp og bruker mye tid på å lage forskjellig mat til henne. Mye blir kastet, men noe går inn. Hun ville nok ha spist mer hvis hun ikke fikk så mye mm på natten. Vi øver nå på å sovne uten puppen i munnen på kvelden og det har løsnet veldig den siste uken. Nå sovner hun i sin egen seng og ikke i mine armer. Hun skravler seg selv i søvn;) vi tar et skritt av gangen men det går tregt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Jo jeg tenker litt på det men har snakket med helsesøster og jeg putter i henne litt mat hver dag sånn som leverpostei, jernberiket prim, litt hirsegrøt og middager. Men det varierer veldig hvor mye hun spiser. Hun foretrekker mm men jeg gir ikke opp og bruker mye tid på å lage forskjellig mat til henne. Mye blir kastet, men noe går inn. Hun ville nok ha spist mer hvis hun ikke fikk så mye mm på natten. Vi øver nå på å sovne uten puppen i munnen på kvelden og det har løsnet veldig den siste uken. Nå sovner hun i sin egen seng og ikke i mine armer. Hun skravler seg selv i søvn;) vi tar et skritt av gangen men det går tregt.

Så bra! Hvordan har du klart å få til det? Noen tips?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Hvordan har du klart å få til det? Noen tips?? :)

Jo altså jeg vet ikke helt, men jeg gir henne pupp på sengekanten til hun ikke vil mer, eller hun begynner å bite/tulle. Så legger jeg henne i sengen sin. Jeg sier nå er det natta, sove,sove,sove mens jeg stryker henne på ryggen. Hun begynner å turne litt men så legger hun seg ned å skravler til slutt. Ofte reiser hun seg opp for å få kos av meg. Da gir jeg henne masse kyss og klem. Hun legger seg ned igjen og skravler videre til hun sovner.Ofte tar hun tak i hånden min og vil holde den mens hun ligger der. For bare noen uker siden stod hun i sengen å gråt for å komme opp til puppen. Jeg har ikke latt henne gråte noe, men tatt henne opp med en gang. Nå har alt plutselig blitt bra av seg selv, men er redd det bare en en periode ;) Når hun våkner etter 3 timer får hun pupp igjen for da gråter hun. Og etter det er det hver time eller annenhver time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille jenta mi blir nå 6 mnd. Tanken er jo også å avvenne all denne natt ammingen.(selv om det er super kos:( ) Hun skal jo nå begynne å få litt grøt for å venne magen til fast føde. Jeg kommer til å blande grøten ut med morsmelk så det ikke blir så hardt for magen, og grøten vil bli gitt 1 gang om dagen, rett før leggetid så hun er mett i løpet av hele natten. Håper dette kan være et tips til flere :)     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...