Gå til innhold

Er dette en reaksjon på barnehagestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2-åringen min begynte i bhg i august. Det gikk sånn tåelig greit i starten når jeg skulle gå osv. Gikk fint resten av dagen.

Begynte å gråte litt når jeg skulle gå da jeg måtte gå litt kjappere. Så ble hun syk og var borte fra bhg en uke.

Nå er det gråting hver gang hun blir levert. Hun begynner å gråte allerede hjemme når jeg sier hun skal i bhg. I løpet av dagen i bhg går det stort sett greit etter en litt trist start, men hun er lei seg innimellom gjennom dagen i bhg. Og innimellom leker hun fint.

Hun begynner også å gråte ellers når jeg må dra fra henne. Det har hun ikke gjort før. I tilleg våkner hun og gråter flere gangervi løpet av kvelden/natta.

Tar VELDIG lett til tårene hjemme og. For filleting og jeg får ikke alltid med meg hvorfor en gang.

Hun var ikke slik før i det heletatt. Får vondt av henne samtidig som dette er veldig slitsomt.

Er dette en reaksjon på at hun har begynt i bhg? Og er det noen som har opplevd det samme?

Anonymous poster hash: 9b1c9...356

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Føler meg litt rådvill her :(

Skrevet

Kjenner meg igjen i en del av det ja.

Min 2-åring gråter ikke når han skal i bhg, han vil gjerne dit, men han protesterer og gråter litt akkurat når jeg skal gå derfra. Men etter det koser han seg der, etter hva jeg har blitt fortalt.

Men han har også begynt å gråte mer hjemme og om natten etter bhg start. Det var en sånn tydelig og plutselig endring at jeg er helt sikker på det er en sammenheng. Han er også mer klengete og skal være sammen med meg hele tiden, og har begynt å gråte når besteforeldrene skal passe ham, noe han aldri har gjort før.

Anonymous poster hash: 25ea7...b5d
Skrevet

Det er en typisk reaksjon på bhgstart. Det pleier å gå seg til etter en mnds tid.

Anonymous poster hash: c9f71...ea9

Skrevet

Jeg opplever det samme.. Gutten min er 20 mnd, å han er der noen timer, tre dager i uka. Han begynner å gråte når jeg sier vi skal gå i barnehagen, å han gråter og gråter, både når jeg drar og litt gjennom hele dagen. Kjempe vondt. :( 

Han har alltid vært en mammagutt, men nå etter han har begynt i barnehagen spør han etter meg hele tida, å jeg kan omtrent ikke gå fra han før han begynner å gråte og lete etter meg.. 

Anonymous poster hash: 5d59a...195
Skrevet

Ja det er helt vanlig reaksjon, dessverre.. Det er tøft for små barn med en så stor endring i livet som det er å begynne i bh. Prøv å ha korte dager, helst 4-5 timer om dagen. Bruk mye tid på barnet utenom barnehagen også:)

Skrevet

Det kan ha med forutsigbarhet og oversikt å gjøre. Har hatt barn i barnehagen som plutselig har begynt å reagerer sånn, etter en forholdsvis grei innkjøring. Det er nytt og litt skummelt med atskillelsen fra foreldrene over flere timer.

Vi har laget dagskalender for dem. Tegnet inn hva de skal gjøre, når det er måltider, når det er soving, samlingsstund og hvem som henter på ettermiddagen. Etter kort tid har det gått over. Når de bare får litt oversikt over situasjonen. Forstår at mor og far kommer og henter, at de ikke plutselig er borte osv. Vet ikke hvordan dere gjør det, men kanskje snakke om hva dere skal gjøre når barnet blir hentet, og i en periode passe på at dere alltid gjennomfører det dere har sagt. Trenger ikke være store ting, men kan være ting som at dere skal på butikken og der skal dere bla kjøpe epler, eller at i dag skal dere besøke bestemor, eller rett hjem og lage middag, eller hva som helst egentlig. Bare pass på at det ikke blir så store saker at det lett kan komme noe i veien. Forutsigbarhet er viktig for disse små. :)

Anonymous poster hash: 208f1...44b
Skrevet

Godt å høre det ikke er helt unormalt da. Og godt å høre det er fler med samme opplevelse. For jeg føler meg litt rådvill.

Hun har korte dager og det kan hun få ha en stund. Bruker også mye tid med henne utenom bhg.

Er så vondt, for jeg kjenner henne nesten ikke igjen. Hun som alltid har vært så sprudlende og har sovet godt hele natta. Nå har hun nettopp våknet for gang nr. 6.

Håper det endrer seg etter hvert, for det er slitsomt for både mor og barn.

Skrevet

Mitt barn var 15 ved bhgstart. Var syk under tilvenningsperioden og ble mye vanskeligere etterpå. Ellers er stort alt du skriver samme som her.

Skrevet

Takker så masse for svar. Det hjelper litt på.

Hvor lenge pleier denne endringen av personlighet å vare da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...