Gå til innhold

Vekstestimering! Liten eller stor unge?

Anbefalte innlegg

Jeg er ofte på ul kontroll av forskjellige årsaker. For ca en mnd siden mente di han var større enn gjennomsnittet, og mente han skulle være rett i underkant av 4 kg ved termin. For 1 uke siden når jeg var dær, mente di at han var 4% under gjennomsnittet og skulle være ca 3.4 kg ved termin. Hva skal man egentlig stole på, di sier jo forskjellig fra gang til gang. :P Noen som har erfaring med dette? Er målingene til å stole på ? Symfysemålet mitt er på rød streken, så ikke noe å hente der heller :P

Fortsetter under...

Jeg har vært til vekstestimering i dag.. For 2 uker siden var babyen 6,7% over snittet, og i dag 1% over.. Men han sa også at målene blir ikke helt nøyaktige. Tror nok veksten varierer litt også.. At fosteret legger på seg litt i rykk og napp.. :)

Jeg har vært til vekstestimering i dag.. For 2 uker siden var babyen 6,7% over snittet, og i dag 1% over.. Men han sa også at målene blir ikke helt nøyaktige. Tror nok veksten varierer litt også.. At fosteret legger på seg litt i rykk og napp.. :)

okei. Ja di jeg har hørt om sier det samme som deg, at det har vært forskjellige målinger. :) jeg vet bare ikke hvordan jeg skal ta dette an, for en baby som er rundt 3 kg er jo helt i orden, men skulle den pluttselig vise seg å heller være over 4 kg blir det jo noe annet. Foreløpig ligger barnet i seteleie også, så hadde jo vært greit å vite hvor stor han egentlig er. :) forrige barnet mitt ble estimert til 3.2 kg ved termin, og hun var 3165 g dagen før, så i det tilfellet stemte det godt. :) Endret av FCN86

Annonse

Hmm... Da kan det jo være ganske så stor forskjell da.. 1 kilo i feil bereg. er ganske mye spør du meg ;) skal på ny ul om et par uker, veldig spent på hva di sier da, men med tanke på at det kan regnes temmelig feil, så går det jo ikke å ta for god fisk uansett :P

Hmm... Da kan det jo være ganske så stor forskjell da.. 1 kilo i feil bereg. er ganske mye spør du meg ;) skal på ny ul om et par uker, veldig spent på hva di sier da, men med tanke på at det kan regnes temmelig feil, så går det jo ikke å ta for god fisk uansett :P

ble veeeldig feil på meg og, hele 1,5 kilo, så ville ikke stolt på estemering nei. Hehe ;)

Anonymous poster hash: 2f5f5...d11

Rundt uke 30 ble min estimert til å veie 3.9. til termin. To dager før han kom til verden ble han estimert til 3.1. og han veide 3kg når han ble født. Så blir ikke nødvendigvis stor baby selvom de sier det først ihvertfall :)

Anonymous poster hash: 2db31...20a

Vekt estimeringen som gjøres så tidlig stemmer ofte lite med hvor stor ungen blir ved fødsel etter som de vokser i rykk og napp på den tiden.. Fra uke 36 er det letter, men det er også lett at det blir feil ettersom det er vanskelig å måle når de ligger så trangt/ og evt godt nedi bekkenet

Anonymous poster hash: 7c296...630

De har ganske stort slingrinnsmonn, og målingene kan bli litt forskjellig om barnet beveger seg mer eller er forholdsvis rolig under måling forklarte legen meg.

Jeg fikk estimert 2700 og hun var 3660 ;)

Anonymous poster hash: 71c0c...d2c

Annonse

Vi fikk beskjed om at slingringsmonnet på vekstestimeringen kan slå ut ca 1 kg feil begge veier.. 

Vi var på veksteestimering og fikk beskjed om at barnet var 3,8 kg. 5 dager senere kom un ut 4,5 kg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...