Gå til innhold

Klage/forhandle på inkassosak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort - Jeg går på AAP, og har søkt tilleggsytelsen "ung ufør" fordi jeg har vært syk siden jeg var 20 år, og uten tegn til bedring. NAV legen avslo kravet mitt, med begrunnelse om at jeg var i grenseland da en av vilkårene er at man må ha vært syk i 7 år, og blitt syk før fylte 26 år. Jeg hadde på tidspunktet jeg søkte kun vært syk i 6,5 år.
NAV legen ønsket dermed en uttalelse hos psykolog for å få bedre kjennskap til hvordan sykdommen påvirket psyken min.

Jeg har minstesats på AAP, utgjør ca. 11000 kr. i mnd. Det skal dekke allle mine utgifter, og i tillegg mine utgifter til psykolog.
Min sykdom gir meg akutte anfall, noe som gjør at jeg dessverre ikke kan holde alle avtaler jeg setter, noe også psykologen var svært klar over. Det endte med mange avbestillingsgebyrer, og disse har gått til inkasso da jeg ikke har noen mulighet til å betale.

Jeg meldte også fra til NAV om at jeg ikke kunne fortsette å gå til psykolog hvis ikke de dekket utgiftene. Det ville de ikke, og utredningen fra psykologen ble avsluttet.
Nå står jeg igjen med 4 krav som har vokst til 1700 kr. pr. stykk, og fått varsel om rettslig inndrivning. Jeg har overhodet ingen mulighet til å betale, og synes hele saken er forferdelig urettferdig fordi det er NAV som henviste meg dit for å få informasjon de allerede hadde fått fra fastlege. NAV var også klar over at min sykdom er uforutsigbar og at jeg dermed aldri vet hva dagene bringer.

Har jeg noen sak, hvem kan jeg klage til, og hva kan jeg gjøre :( ?

Anonymous poster hash: 4274e...bbb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan nok ikke klage, men du bør ta kontakt med inkassobyrået for å be om avdrag og eventuelt prøve å forhandle litt på renter og salær.

Det høres kanskje skummelt ut å skulle ringe dem, men alt de vil er å få pengene sine og de fleste byråer er vennlige og imøtekommende.

Anonymous poster hash: eeabf...d16
Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Du kan vel ikke bruke det skjemaet... Du har jo fått "varen" din. Du bør ringe inkassobyrået og snakke med de.

Skrevet

At du ikke møter til timen gir deg ikke rett til å klage. Møter du ikke så må du betale. Betaler du ikke så går det til inkasso.

Du ringer inkassobyrået og ber om å få delt opp regningene i avdrag.

Anonymous poster hash: eeabf...d16

Skrevet

Klaget du på avslaget da du hadde søkt om egenandel?

Tror nok du hadde fått medhold, det er passe sært av et sosialkontor å gi avslag på egenandeler, til noen som er under fattigdomsgrensa. Om du derimot lå over, må du betale egenandelene dine som resten av oss.

Snakk med NAV.

Anonymous poster hash: 89fe9...f35

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Klaget du på avslaget da du hadde søkt om egenandel?

Tror nok du hadde fått medhold, det er passe sært av et sosialkontor å gi avslag på egenandeler, til noen som er under fattigdomsgrensa. Om du derimot lå over, må du betale egenandelene dine som resten av oss.

Snakk med NAV.

Anonymous poster hash: 89fe9...f35

De skal vel betale inntil frikort, men ikke timer som ikke er møtt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...