Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke løfte tungt som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det pga ryggen og bekkenet?

Anonymous poster hash: 6aa1e...c68

Skrevet

Jeg har alltid hørt at det kan føre til spontanabort, men jeg vet ikke nøyaktig hvorfor det kan det. 

Anonymous poster hash: a3d77...278
Skrevet

Det er vel for å ikke belaste de musklene som trengs for å holde hele livmora på plass.tror jeg...

Anonymous poster hash: 371e5...209
Skrevet

Pga økt belastning på bekkenmuskulatur. Muskler og ledd mer utsatt for skader ved sv.skap pga hormoner som gjøre dem slakkere/ mer tøyelig. I tillegg kan tungt og hardt arbeid føre til tidligere fødsel.

Så vidt jeg har forstått kan d ikke føre til spontanabort.

Google it så finner du mer informasjon:)

Jeg drev med styrketrening med vektstang men løftet da mindre enn vanlig og knep alltid før jeg løftet. Gikk bra d helt til bekkenet streika fullstendig.

Anonymous poster hash: c80e7...be6

Skrevet

Det er vel en gammel myte som ikke er så gyldig lenger.

Man bør selvsagt begrense lufting pga belastning på bekkenet.

Men selv jeg, som har bekkenløsning, må av og til løfte både vesla på 10 kg og en sjelden gang storebror på 16 kg, og det går helt fint! :)

Anonymous poster hash: fc223...6ee

Skrevet

Det kan føre til at morkaken løsner. ( sent i svskapet)

Anonymous poster hash: 3b4d2...edc

Skrevet

En venninne mistet en uke før termin pga morkakeløsning. Hun fikk en plutselig smerte etter å ha løftet sønnen på 3 år. Jordmødrene på sykehuset sa den mest sannsynlig hadde løsnet pga løftet, da det visstnok er vanlig ved tunge løft...

Anonymous poster hash: 95b5e...a18

Skrevet

Jeg har hørt at det IKKE går ann å "bære på seg" en abort, men kan jo være at livmoren kan revne ol. når man er høygravid!? jeg er ikke sikker:/

Anonymous poster hash: 92ec7...3c1
Skrevet

Kan utløse spontanabort eller for tidlig fødsel.

Anonymous poster hash: de4dc...a1f

Skrevet

Jeg løfter daglig på vår 2,5 åring i korte stunder. Ikke lange stunder men i korte øyeblikk. Er i uke 39 og har gjort d hele sv.skapet. Hun veier ca 15kg...

Får ingen smerter i magen men kjenner d av og til i bekkenet.

Men prøver så klart å unngå å løfte henne. Men noen ganger må jeg bare med en trassig jente som legger seg midt i veien!

Anonymous poster hash: c80e7...be6

Skrevet

Jeg har hørt at det er fordi morkaka kan løsne.

Det hendte en bekjent av meg. Heldigvis kom hun seg raskt til sykehuset og fikk reddet barnet.

Skrevet

Hva kan man kreve når man jobber med småbarn i bhg, der de er så små at de knapt kan gå? Blir mye bæring og løfting. Ikke klarer de å klatre opp på stellebordet selv, og påkledning er tungt da de er på gulvet. Hvilken konkret tilrettelegging? Har bekkenløsning og det blir ikke akkurat bedre.

Anonymous poster hash: 5883e...951

Skrevet

Hva kan man kreve når man jobber med småbarn i bhg, der de er så små at de knapt kan gå? Blir mye bæring og løfting. Ikke klarer de å klatre opp på stellebordet selv, og påkledning er tungt da de er på gulvet. Hvilken konkret tilrettelegging? Har bekkenløsning og det blir ikke akkurat bedre.

du kan få en liten stol/ krakk å sitte på under påkledning av barna. Trapp til stellebordet klarer de fleste barn å krabbe opp med. Større barn trenger bare en krakk eller stol. Barnehagen kan vel få støtte fra NAV til tilretteleggingstiltak.

Skrevet

Jordmoren min fikk mye spørsmål om dette fortalte hun. Folk spurte stadig vekk om hvor mye de kunne løfte. Og hun pleide å spørre tilbake hvor mye de klarte å løfte ;) Man kjenner begrensningene sine selv. Jeg bar både 3 og 5 åringen min da jeg var gravid. Gikk helt fint det. Bar flyttelass også. 

Anonymous poster hash: 83a6f...a52
Skrevet

Trappen til stellebordet er så bratt at ungene ikke klarer/ tør. Og krakk til å sitte på hjelper ikke noe, ryggen går til et visst sted etter en unge. Finnes det ikke bedre hjelpemidler enn dette? Ser jeg har noen smertefulle mnd i vente...

Skrevet

Trappen til stellebordet er så bratt at ungene ikke klarer/ tør. Og krakk til å sitte på hjelper ikke noe, ryggen går til et visst sted etter en unge. Finnes det ikke bedre hjelpemidler enn dette? Ser jeg har noen smertefulle mnd i vente... Anonymous poster hash: 5883e...951

Bare stell ungene på golvet i et eller annet rom der dere befinner dere, så slipper du å bære dem opp og ned i ett. Sånn gjorde jeg da jeg gikk gravid sist gang og sleit med bekkenløsning

Anonymous poster hash: 82a8e...c2a

Skrevet

Jeg selv trente styrke til jeg var ca 6 mnd på vei. Etter det måtte jeg kutte ut å trene ryggen og bena. Det føltes ut som ungen skulle hoppe ut hvert øyeblikk. Tror de fleste kan trene lett, man må nesten bare stole på hva kroppen sier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...